Čtyři kilometry dolní Vltavy mezi zámky Nelahozevsí a Veltrusy, neboli městy Kralupy a Miřejovice se dají splout na mořském kajaku za půl hodiny, na turistické kanoi za hodinu, anebo se bez námahy svezete na parníčku z Nelahozevsi.
Během krátké plavby uvidíte na březích spoustu zajímavostí!
Masarykův most v Kralupech nad Vltavou z roku 1928 překlenuje jedním železobetonovým obloukem o rozpětí 80 metrů. Projektoval ho slavný architekt Jiří Kroha.
Kralupy nad Vltavou bývalo malinkaté městečko bez jakéhokoliv významu. Ještě 1848 mělo pouhých 200 obyvatel a 27 domků. Jenže bylo zrušeno nevolnictví, začalo se tady těžit uhlí a 1851 se zde setkaly dvě důležité železnice Podmokelská dráha (z Děčína) a Buštěhradská dráha (z Kladna). Navíc se zde překládalo kladenské černé uhlí a železo na vltavské šífy. To nastartovalo rychlý rozvoj a z Kralup se stalo významné město.
Zákolanský potok přitéká zleva do Vltavy pod Masarykovým mostem.
Kralupská lávka pro pěší a cyklisty z roku 1996 propojuje Kralupy a Lobeček na pravém břehu. Odlehčuje Masarykovu mostu, který slouží už jen pro motorizovanou dopravu.
Kralupskej Panťák je pískovcová skála na levém břehu, která nese jméno po slavném Pantheonu v Malé Skále u Turnova, kde se psala historie obtížného skalního lezení. Zleva a zprava okolo skály jsou portály železničních tunelů na trati Praha - Děčín.
Zámek Nelahozeves / Mühlhausen na levém břehu je luxusní renesanční sídlo Floriana Grysperka z roku 1553. Byl to finanční rádce a účetní tří českých králů z Habsburské dynastie. Patřil mu mimo jiné Rožmitál pod Třemšínem a Padrťské rybníky v Brdech. Syn Blažej Grysperk sice zámek dostavěl 1613, ale když zemřel 1620, bylo panství zadlužené. 1623 ho koupila Polyxena z Lobkovic, poslední z Rožmberků a pramáti Lobkoviců. Od té doby patří Lobkowiczům.
Popílkový most přes Vltavu z roku 1961 projektoval Arpád Tesár. Elegantní technická lávka je 150 metrů dlouhá. Potrubí a kabely jsou zavěšeny na trojúhelníkových pylonech. Proudí tudy pitná i splašková voda, kapalný plyn, líh a etylbenzen. Není přístupný pro veřejnost.
Miřejovický jez, most a vodní elektrárna jsoutechnickou památkou z roku 1903. Elektrické vybavení dodal František Křižík a elekřinu vyrábí pět Francisových turbín. Původní převodové kolo si můžeme prohlédnout v Kralupech na levém břehu mezi mostem a lávkou. Miřejovický jez je válcový s pěti pohyblivými segmenty o výšce 3,45 m. Nýtovaný ocelový most od Františka Sandera nad ním dnes slouží pro cyklisty a pěší. Automobilovou dopravu převzal nový železobetonový most půl kilometru po proudu. Jez doplňuje zdymadlo u levého břehu. 1904 koupili čtyři američtí inženýři licenci na celé řešení pro řeku Mohawk u New Yorku.
Pod jezem odbočuje doprava přes Laudonův pavilon Mlýnský potok okolo zámeckého parku Veltrusy. Jeho trasa sleduje staré koryto Vltavy před rokem 1785. Bývalá vorová propust u pravého břehu slouží jako vodácký kanál Veltrusy.
Zámek Veltrusy na pravém břehu je vrcholně barokní stavba s francouzskou zahradou a rozlehlým anglickým parkem. Postavil ho v malé vesnici Václav Antonín Chotek 1709 původně jako letohrádek. Barokně a rokokově je vyzdobený interiér, samotná stavba i park se zahradou. 1754 se zde uskutečnil první vzorkový veletrh na světě pod názvem Velký trh tovarů Království českého za účasti Marie Terezie a Františka Štěpána Lotrinského. Chotkům patřil zámek do 1945. Během socialismu vymřela březenská větev rodu a Veltrusy zůstaly státu.
Celoláník, půlláník a čtvrtláník bývali majitelé pozemků podle rozlohy. Lán byl starou jednotkou pro plošný obsah. Výklad velikosti lánu poprvé uvádí Codex diplom zaaticus Moraviae II roku 1228. Je to "pozemek, který se... celý článek
Konec prázdnin znamená také konec koupání v přírodě - pokud nejste otužilci, kterým plavecká sezona teprve začíná. Naposledy jsme se vykoupali v Českém ráji, když jsme projeli na koloběžkách jeho srdcem z Hruboskalska k Jizeře
AKTUALIZACE Střední Čechy, které jsou největším regionem České republiky, se vyznačují nejen krásnou přírodou, pohádkovými hrady a zámky, bohatým kulturním životem, ale i pestrými loveckými možnostmi. Na lovy v bažantnicích, oborách i ve volných
Každý rok zasahuje horská služba u desítek zbytečných úrazů, kterým se dalo předejít lepší přípravou. Hory lákají svou krásou, ale jsou nevyzpytatelné.
Pokud vám nestačila klasická dovolená u moře a chcete spojit pohyb s výhledy na Dolomity, oblast Madonna di Campiglio a Val di Sole je pro vás ideální volbou. Nadchne fanoušky horské cyklistiky všech úrovní,
Madonna di Campiglio a Val di Sole nabízejí dobrodružství pro každého, kdo miluje hory a adrenalinem nabité zážitky. Od pohodových horských procházek po náročné via ferraty v Brentských Dolomitech - každý tu najde svou