
Model slalomového kanálu pro Rio byl postaven v Praze

V budovách pražského ČVUT vznikl model slalomového kanálu pro olympijské hry v Rio de Janeiro 2016. Model byl postaven za spolupráce vysokoškolských profesorů, zahraničních architektů a studentů. Výzkum rozhodl o tvaru koryta i břehů a rozvržení překážek.
Stavba modelu byla konzultována i se samotnými sportovci, kteří sice neznají fyzikální zákony, ale zato dobře ví, jaká vlna a válec je pro vodní slalom nejlepší. Jedním z nich byl také kajakář Jiří Prskavec.
Kanál pro Rio není prvním modelem, který vznikl ve vodohospodářských laboratořích v budově ČVUT. Vystřídal zde model budoucí slalomové dráhy v Aucklandu.
"Na stavbu modelu pro Rio jsme měli jen tři týdny, ale nakonec jsme to stihli," říká Jaroslav Pollert mladší, český kanoista a vedoucí projektu.
Rovný a přehledný kanál na olympiádě
Zvláštností kanálu v Rio de Janeiru je, že je rovný a nikoli do zatáčky, jak je tomu u většiny kanálů poháněných vodním čerpadlem. Podle Pollerta je to kvůli nevelkým prostorám, která byla pro stavbu kanálu vyhrazena. Stavba dráhy v Riu měla trvat asi šest měsíců. "Ale znáte Brazilce, jednou mají karneval, jindy zase fotbal, těžko říct, kdy kanál opravdu bude stát," říká Pollert.
Samotný model dráhy byl postavený v měřítku 1:13 a skládal se z hlavního závodního kanálu a druhého menšího, určeného pro trénink. "Kanál jsme zmenšovali a zmenšovali, dokud se nám nevešel do laboratoře," vysvětluje Pollert jak přišli právě na toto měřítko.
Reálný závodní kanál má měřit 250 metrů a průtok vody by měl být 12 m³/s. Plánované převýšení je zatím 4,5 m, hodnoty se ale podle stavitelů modelu mohou v reálném projektu ještě trošku lišit. "Hlavně jsme se snažili, aby to nebylo úplně nudný," říká Pollert. Podle vlastních slov je nudná symetrie rovného kanálu narušená rozestavěním překážek tak, aby voda proudila více ze strany na stranu.
"Na olympijských hrách v Pekingu to tam dávali za běhu, takže pořád zastavovali a pouštěli vodu. Zatímco v tomto případě se to hlavní odehrálo tady na půdě ČVUT a pak se to na místě už jen dolaďuje. Myslím, že tak 90 % překážek zůstane tak, jak byly tady," říká Jaroslav Pollert starší, bývalý předseda Českého kanoistického svazu, který je konzultantem výzkumu.
Model urychlí stavbu v Brazílii
Rozvržení překážek v korytě předem by mělo stavbu značně urychlit. Na model dráhy se přišel podívat také bývalý trenér české reprezentace, Ondřej Mohout. "Je to pěkný, mě se to líbí. Je to zase něco malinko jiného, já si myslím, že napřímení bude výhoda toho kanálu. Bude přehledný od startu do cíle," říká Mohout, který nově trénuje vodácké reprezentanty Brazílie.
Vedoucí projektu: Jaroslav Pollert
Hlavní konzultant projektu: Jaroslav Pollert
Stavbyvedoucí: Jiří Procházka
Dále spolupracovali studenti ČVUT, vodní slalomáři a technici (13 lidí)
Parametry |
Závodní dráha |
Tréninková dráha |
- |
Délka |
250 |
210 |
m |
Průtok |
12 |
10,5 |
m3/s |
Maximální sklon |
2 |
1 |
% |
Převýšení |
4,5 |
2 |
m |
šířka ve dně v úsecích |
9,5 |
7 |
m |
šířka ve dně v rozšířeních |
15,5 |
13 |
m |
Materiál na výrobu modelu kanálu
198 m2 desek z voděodolné překližky
17,9 kg tmelícího lepidla v 46 tubách
2200 šroubů na sešroubování koryta kanálu
250 kotev do podlahy s vruty
500 šroubů s matkou, které drží celou konstrukci
46 m2 pozinkovaného plechu
392 různých typů překážek
892 magnetů
Zobrazit místo World of rivers. Světové, české a slovenské řeky. na větší mapě
Diskuse
Diskuze k článku

Merino termoprádlo – základní vrstva pro každého lyžaře
Madonna di Campiglio a Val di Sole: Druhá dovolená, která vás dostane
Může se hodit
Nejčtenější články

Plinko.cz: Zábava, kterou musí vyzkoušet každý fanoušek online her

Proč je plnohodnotná náhrada notebooku telefonem zatím vzácná

Chytré aplikace pro dobrodruhy a digitální pomocníci na cestách
Ohníčkové desatero

Rady na cestu autem: 5 tipů pro pohodlnou jízdu
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Letní Letná - cirkus | Praha, Letná | 13.-31.8. | 13.8. | |
Exotické ptactvo - výstava | Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy | 15.-31.8. | 15.8. | |
IBTM - veletrh | Mexico, Mexico City | 20.-21.8. | 20.8. | |
Sail Amsterdam | Nizozemsko, Amsterdam | 20.-24.8. Historické plachetnice | 20.8. | |
Země živitelka - veletrh | České Budějovice, výstaviště | 21.-26.8. | 21.8. | |
Memoriál generála Custera | Všetice | 21.-23.8. | 21.8. | |
Dračí lodě | Uherské Hradiště | 22.-24.8. | 22.8. | |
Chachar - cyklomaraton | Ostrava | Horská kola | 22.8. | |
Bonsaje - výstava | Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy | 22.-31.8. | 22.8. | |
Sušický cyklomaraton | Sušice, koupaliště | Horská kola | 23.8. |
Diskuse
Geometry Dash: A Comprehe... | geometry dash, 20.8.2025 8:41, 15 příspěvků |
Geometry Dash: A Comprehe... | gjfjfkukh, 20.8.2025 8:40, 15 příspěvků |
odkud byla sjeta Mohelka | Kuba Turek, 19.8.2025 23:12, 2 příspěvky |
Centrální žlab Sněžky | Lukáš Kortiš, 19.8.2025 21:57, 21 příspěvků |
odkud byla sjeta Mohelka | Zdeněk Hudec, 19.8.2025 21:05, 2 příspěvky |
Via Ferrata | Pišišvor, 19.8.2025 12:58, 1 příspěvek |
boulderista | boulderista, 17.8.2025 23:06, 1 příspěvek |
Inu | Honza, 17.8.2025 17:46, 1 příspěvek |
Hádky na dovolené | Andreasina, 16.8.2025 8:18, 1 příspěvek |
Inu | Honza, 15.8.2025 10:42, 1 příspěvek |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Brdský půlmaraton | Horydoly , 19.8.2025 0:39 |
Re: Pozor! Dojde k otevře... | Horydoly , 16.8.2025 17:22 |
Střední Čechy turistické ... | Horydoly , 16.8.2025 14:42 |
Pozor! Dojde k otevření b... | milan šupa, 14.8.2025 19:46 |
Chrudim hostí kultovní zá... | Horydoly , 13.8.2025 12:19 |
Zdeněk Štybar vstupuje do... | Horydoly , 12.8.2025 0:41 |
Bublinky ovládnou Brno | Horydoly , 9.8.2025 2:46 |
Polička | Horydoly , 9.8.2025 2:44 |