Stvořidla na tři způsoby

Sázava, nájezd do Stvořidel ve Smrčné.
Autor snímku Hana Suchá

"Do gumy!" velí vůdce raftu. Všichni mu říkají guide, i když nestojíme na břehu Zambezi nebo Yukonu, ale u Sázavy. Nikomu se v aprílovém počasí nechce převlékat, ale guide je nekompromisní: "Za čtvrt hodiny vyrážíme."

Vodácká obtížnost: WW II+

Charakter: široká řeka se skalními prahy a za nižší vody nepřehlednými průjezdy mezi kameny, válce

Riziko: samozáchrana je možná, při plavání v rychlém proudu hrozí těžké úrazy od nárazů do kamenů, pomoc kamarádů je problematická, splutí se doporučuje v několikačlenné skupině se zkušeným vedoucím

Znalosti: posádky musí rutinně ovládat veškeré záběry

Sjízdnost: vodočet ve Zruči nejméně 50 centimetrů, ideální stav je 70-80 cm.

Tábořiště: kemp Stvořidla u mostu na levém břehu pod peřejemi a kemp v Ledči u stadionu

Kilometráž: Sázava

Doprava: Jednodenní splutí Stvořidel začíná ve Světlé a končí v Ledči (15 km). Do obou železničních stanic se dopravují lodě. Pokud použijete auta, můžete si sjet jen samotné peřeje od železniční zastávky Smrčná do kempu Stvořidla (4 km).

za velké vody raft, jinak plastový kajak či kanoe, nafukovací kanoe

pádlo

vodovzdorné hodinky

lékárnička

mobil

Přečtete si tři různé pohledy na průjezd Stvořidly.

Na jaře s cestovkou

Pod poprchávající oblohou se svlékáme do plavek a lezeme do vypůjčených neoprénových obleků. Zpočátku nepříjemně studí, ale po chvíli provlhnou a přijmou teplotu našeho těla.

Guide s pomocníkem mezi tím stáhnou z korby malého náklaďáčku nafukovací člun pro sedm lidí, zkontrolují tlak v jeho válcích, a odnesou ho k vodě. Zkontrolují i naši výstroj - každý máme vypůjčenou přilbu, plovací vestu, neoprén a pádlo. Dobrodružství může začít, splujeme legendární Stvořidla, desetikilometrové peřeje pod Ledčí.

Karty na člunu rozdává zásadně guide. Dopředu posílá dva muže, kteří to podle svých slov dobře umějí na kanoi. Za ně si sedne sportovně vypadající milenecká dvojice. "Váš úkol je být motorem lodi, budete pádlovat jako o život, ať se děje, co se děje." Třetí řadu obsazují dva mladíci, kteří na řece ještě nikdy nepluli. "Budete mě poslouchat a naučíte se to," říká hlasem mořského vlka a naskakuje na záď, odkud bude raft kormidlovat.

Sázava se tu rozlévá do šířky a proud je pomalý. Podle pokynů guida zkoušíme pádlování dopředu na povel "Zaber!", dozadu "Kontra!" a dva přední háčci se vyklánějí do strany a nalehávají na pádla po výkřiku "Přitáhni!"

Proud nás pomalu stahuje do první zatáčky a guide na nás pokřikuje povely, které bez odmlouvání plníme. Těsně míjíme několik velkých kamenů, skáčeme skalní prahy a kličkujeme od jednoho břehu k druhému. Adrenalin nám leze snad i z uší, pádlujeme ze všech sil, výkřiky guida se mísí s hukotem vln a zpěněná voda nám stříká do zpoceného obličeje.

Najednou se Sázava uklidňuje, jako když utne. Blížíme se k mostu, kde na nás čeká náklaďák. Celá posádka přestala dávat pozor a to se nám nevyplatí - raft se převrací, všichni padáme do vody. Mrazivá voda nás šokuje, tělo si otloukáme o kamení na dně. Jen co se vzpamatujeme, snažíme se řídit pokyny, které jsme dostali před vyplutím: "Plavejte po zádech a nohama napřed. Kdo může, chytí se raftu." Pod mostem se proud zastavuje úplně, vylézáme roztřesení, zmrzlí a promočení na břeh. Až podle rozesmátého obličeje pomocníka s náklaďákem pochopíme, že guide nám vyvedl pěknou kulišárnu. Prostě nás do vody záměrně shodil. "Teď už víte, co s vámi voda udělá, když do ní spadnete," utrousí, když táhne člun k náklaďáku. Jeho cestovní kanceláři jsme totiž zaplatili tři jízdy a on z nás chce mít dobrou posádku.

Kuba Turek

Sázava, Stvořidla.

Po deštích na raftu

Stvořidla se nacházejí na horním toku Sázavy, jde o proslavené peřeje, které se však kvůli nedostatku vody většinou musí přetahovat. Dnes nastala opačná alternativa.

Když jsme jeli na vodu, projížděli jsme přes Vysočinu. Na jednom mostu přes Sázavu jsme si všimli, že je řeka značně rozvodněná. A protože to byl kousek, odskočili jsme si na Stvořidla.

Upřímně říkám, že nic takového jsem v životě neviděl. Snad jen v televizi. Z peřejí nebyl vidět jediný balvan, to tam jsou normálně pěkné kousky, řeka připomínala peklo. Vlny dosahovaly výšek okolo dvou metrů a byly všude. Měli jsme s sebou raft, a tak jsme ho rychle nafoukli a hurá do vln.

Plavba byla jako horská dráha zvlášť vzadu, kde jsem seděl. Suché na nás nezůstalo ani místečko. Byla to bomba. I když už bylo pozdní odpoledne, udělali jsme tři jízdy. Následující den jsme projezdili celý. Jak voda pomalu klesala, charakter peřejí se měnil od hodiny k hodině. Zkrátka co jízda, to originál.

Jan Choceň Doležal

Proč bychom se netopili: V létě na kanoi

Za první skupinou prahů se řeka teprve odvázala. "Ber," ječeli kormidelníci, leželi na pádlech a letěli řekou zprava doleva, "teď píchni," přeskakovaly jim hlasy a hákové rvali přídě do pravého úhlu s proudem, aby se vyhnuli balvanům. Lodě padaly z přírodních schodišť do zpěněných zabaláků.

Ivan se držel těsně před Kenym, pojednou se ztratil. Objevil se o značný kus dole, skočil z prahu vyššího než metr. Kenyho loď se naklonila, proletěla mezi skalami a skočila dolů. Lucii udeřila vlna do břicha.

V mohutném záběru zaklínil Keny pádlo mezi kameny. Náraz mu ho vyrval z ruky. Loď se stala neovladatelnou a pádlo ji předjelo. Tenkrát si Keny uvědomil, jak Křižák nahoře nabádal ke klidu. Odkašlal si a nesměle prohodil: "Lucinko, mně snad - uplavalo pádlo."

"U ďasa," vykřikla Lucinka a vrhla se do vln. Stačila pádlo ještě chytit, hodit do lodi, zachytila se zádi, loď ji strhla. Řítili se dlouhým pěnivým jazykem.

"Tak to nějak zastav, hergot," povzbuzovala Kenyho vždy jemná Lucie. Keny se křečovitě smál: "To je dost těžký, miláčku. Když já na to pádlo nedosáhnu. Hodilas ho moc dopředu. Ale já to zkusím - takhle - vydal se po čtyřech vpřed, držel se bortů. Když překračoval zadní šprajc, vletěla loď na balvan, nárazem se přes něj vyšplhala do poloviny své délky a pak se velebně zvrátila do proudu.

"Chytej loď, je tam chleba se sádlem," vybízel Keny, když se vynořil. "A to pádlo nám tamvocaď - zase vypadlo." Letěli novým jazykem, voda jimi mlátila o balvany.

"Chleba už tam taky není, pro rány boží," lapala Lucie po dechu. "Kdo že to se mnou kdysi prováděl vodácký rychlokurs? Hlavně že víš, že vodáci se zdraví ahoj! A že nám uplavalo veslo! Nebe buď milostivo ženě, která se za tohle vdá!"

S lodí i s pádlem se srazili u kamenné bariéry. Na mělčině před ní vylili vodu. (…)

Do čela flotily se probojoval Sumec, kterému se už asi sto metrů dařilo neuváznout na žádném kameni. Jeho loď pádila dlouhým silným jazykem, který se protahoval mezi dvěma skalkami. Stříkající voda za skalkami dala tušit skok. Uprostřed stál samozřejmě rybář, koukal po proudu a mával prutem jako panský kočí. Na jedné skalce poskakoval jeho čtyřletý chlapeček a nadšeně sledoval lodě.

"Uhni, zrůdo," zařval Sumec, ale rybář ho v rachotu vody neslyšel. "Pané, pozór," křičela Lída, "nemůžeme uhnout, musíte vy!" V poslední chvíli zpozoroval rybář loď za svými záda, ztuhl a pak se vymrštil na skálu. (…)

Lodi se hnaly dál, kormidelníci hulákali, háčkové dřeli, houbaři fotografovali, voda se pěnila, Betyna vrčela, chlapeček ječel a rybář na skále zápasil o rovnováhu.

Pak se voda pomalu uklidnila, kamenů ubývalo. Unavená řeka propouštěla unavené posádky. Skok posledním schodem, viděli už tábor na Stvořidlech.

Šmíd Zdeněk: Proč bychom se netopili. Praha, Olympia 1977

136,2 peřej, válce, pravá zatáčka vlevo

135,3 Stvořidla, most pro pěší, vpravo vlak, vlevo kemp

Stvořidla
Zak Vás čtu a mám pocit, že píšete o něčem, co neznáte. Jezdím vodu od roku 1975, Stvořidla v létě i na jaře. Vždy v polovině dubna, nebo po tání. Jsou to jedny z nejhezčích a velmi adrenalinových zážitků z vody. Stvořidla jsem jel min. 20x a vždy s otevřenou lodí. Párkrát jsem vychutnal i koupel v ledové vodě, kde byly po okrajích břehů ledové kry. Ale vždycky super jízda.
Re: 4. způsob
to s tebou souhlasim
  • Autor ondra
  • Datum a čas 14.3.2009 15:13
Re: Dobra show
To co popisuješ není sport a dá se to dělat na řece, která neteče. Pokud jde o dostatevody na stvořidlech, tak to už není turistika. Je to fakt voda a i když by celá sázava byla turistika, radši toto přenést nebo jet vybaven. Ten kdo si už roztřískl helmu na půl o šutr a nebo se i z vestou mlel půl minuty za šutrem to chápe. Ten, kdo to vidí poprvé v životě a nemá odhad evidentně ne.
  • Autor Bradek
  • Datum a čas 21.3.2007 11:56
trochu to přeháníte
Lidi, kam se poděl původní vodáckej sport? Dost často se musím smát, když na našich klidných řekách vidím všechny ty "profesionály" v neoprenech a v helmách. Kam se poděla ta romantika poslepovaných kanoí a ohníčků pod lesem? Nic proti vám nemám, ale opravdu vypadáte jako maškary. Kdo se bojí, že si něco udělá, ať na tu řeku neleze, ať radši v televizi sleduje sport.
  • Autor ramon_dexter
  • Datum a čas 23.5.2005 20:17
Dobra show
.. tak nejak bych videl clanky, smal jsem se docela rad a dlouho. Dokonce jsem se dival jestli to je jeste o stvoridlech a necem vyzivnem jako certovy schody. Ty mi ty clanky pripomely. Na druhou stranu nepodcenovat. Voda zaslouzi respekt, pokud ho nemate a jste jen namachrovany tak vas presvedci o opaku. Z takoveho kajaku na zacatku dubna jsou docela pekne. Helma,vesta,neopren, partak a hazecka - samozrejmost! tak velkej machr (cti \'blbec\') zase nejsem. Jel jsme je na otevrence i kajaku a jsou pekne, urcite zkuste.
  • Autor TXS
  • Datum a čas 25.2.2005 17:29
ach jo ...
neni chybu fotka, ale zpusob - sazavu jede na raftech jen debil nebo zbabelec - debil proto, ze nevi, ze to neni reka, pro raftery a zbabelec proto, ze se mu nechce na nejakou reky, kde by ten gumovy clun konecne uzil. sazava se jezdi nakanoich a je mi moc lito, ze to tu nikde neni vzpomenute. vytvarite tu falesny pocit, ze je plna dravych a velkych pereji a ze si na ni rafteri uziji - uziji, ale jen na dvou usecich, ktere zacpavaji normlanim vodakum, kteri tu reku jedou od zacatku do konce a na stvoridlech se museji porad dokolat lidem jako vy.
  • Autor tom
  • Datum a čas 13.6.2003 12:30
Stvořidla-Zničidla
My sme taky jely Zničidla,ale v lete.Musim rict ze to byl des i kdyz nebyla voda.
  • Autor Elis
  • Datum a čas 11.6.2003 14:43
4. způsob
Na Stvořidla mám úplně jiné vzpomínky, než dvoumetrové vlny a nikde se tyčící balvany. Neboť když jsme my sjižděli poprvé (a zatím naposledy) Sázavu, a dostali jsme se k bájným Stvořidlům, viděli jsme dvoumetrové balvany a nikde se tyčící vlny. Takže kdyby měl někdo zájem mohu mu poslat návod "Jak se brodí Stvořidla" :o)
  • Autor -HU-
  • Datum a čas 14.5.2003 11:55
Redakce, blbější fotku jste vybrat nemohli. Bez helmy, bez vesty, kdo ví jestli měli alespoň házečku. Šašku, šaškem jsi právě bez toho ochranného vybavení. Už jsi někdy vrazil na WWIII do skály? Asi ne, co? Už jsi někdy plaval v březnové vodě? Osobně u nás považuji rafty za nejnebezpečnější plavidla. Leze na to kde kdo s tím, že se přeci nemůže nic stát. Ó jak veliký omyl. Kdo leze do kajaku už většinou ví své a bez přilby a vesty ani záběr.
  • Autor Jirka Myslivec
  • Datum a čas 25.4.2003 13:05
Totálně špatná fotka
Redakce opravdu blbější fotku jste zvolit nemohli. Žádné helmy, žádné vesty, kdo ví jestli měli alespoň házečku, silně pochybuju. Šašku, šaškem jsi právě bez té helmy. Nečetl jsi že se tam napráskali. Vrazil jsi už někdy na WWIII hlavou do skály? Asi ne, co. Osobně považuji rafty za jedny z nejnebezpečnějších plavidel u nás. Leze na to kde kdo, a myslí si, že se nemůže nic stát. Ó jak hrubý omyl. Ten kdo leze do kajaku už většinou ví své, a bez přilby, vesty, neoprenu ani záběr. Kromě Jíchových stvořidel doporučuju také povídání o Otevírání Dobravy letos v březnu. Byl jsem tam, na Martinu to bylo poměrně výživné.
  • Autor Jirka Myslivec
  • Datum a čas 25.4.2003 13:01

Kdo otrávil orly mořské pod Brdy?

Dravce a šelmy, které zřejmě někdo otrávil, našli ornitologové u Jesenice na Příbramsku koncem února. Případ vyšetřují kriminalisté. Policie se zabývá nálezem dvou uhynulých orlů mořských, lišky a dalších šelem. Policisté žádají o pomoc... celý článek

České hory AKTUÁLNĚ 2023/2024

Ze Satana se zřítil 49letý Čech

Přírodní atrakce zadarmo v Nassfeldu

Jestli znáte lyžařské středisko Nassfeld-Hermagor v zimě, vězte, že si ho můžete v létě užít zadarmo. Všichni ubytovaní hosté dostávají k dispozici kartu na vstupné do lanovek, na bobovou dráhu, do lanového parku
Jak se obléct na ryby?

RADY DO OBCHODU Letošní teplé počasí již vylákalo ortodoxní rybáře k vodě. Na pstruhové potoky a řeky vyrazí v polovině dubna. Je proto nejvyšší čas na kontrolu rybářského vybavení, oblečení a obutí. Co chybí, je
Milovníci sportu, je sázení na sporty v Nomini casino a dalších kasinech náročné?

Jste sportovní nadšenci? Sport rádi praktikujete i sledujete? Pokud jste do nějakého sportu opravdu zbláznění a vyznáte se v něm, dost možná vás už napadlo vyzkoušet sportovní sázení. Sázet na výsledky zápasů je
Raspberry Pi jako monitorovací a bezpečnostní nástroj

Raspberry Pi, malé a levné zařízení, způsobilo revoluci v mnoha aspektech DIY technologií, včetně monitorování a zabezpečení. Díky své všestrannosti a snadnému programování se Raspberry Pi stal oblíbenou volbou pro amatérské uživatele i profesionály, kteří
Jarní sjezd ze Zbojnické chaty do Tatranské Lesné

SKI GUIDE Do Vysokých Tater přišlo jaro velmi brzy. Ze Zbojnické chaty tedy sjíždíme na lyžích jarní trasou. Nahoře projíždíme Generál Šús, ve středu kličkujeme Húpačky a dole jdeme pěšky podél

Stones, Trees, Clouds - fotovýstava Praha, Tibet Open House 26.3.-17.4. Fotografoval Petr Králík 26.3.
Velikonoce Turnov, Dlaskův statek 30.3.
Lužnice - odemykání
Suchdol 30.3. 10:00
Chrudimka - splutí Seč 30.3.
Pool Party Špindlerův Mlýn, Svatý Petr 8.-9.12. 31.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.