Nesmysly o hubnutí podle Petra Havlíčka!

Nesmysly o hubnutí podle Petra Havlíčka!
Maurachalm, svačina na horské salaši.
Autor snímku SalzburgerLand
SDÍLEJ:

Hubnutí a stravování je důležitým tématem pro velkou část populace. Kromě racionálního přístupu ke zdraví se ovšem můžeme dozvedět také mnoho mýtů a nesmyslů. Osm z nich vyvrací výživový poradce Petr Havlíček. 

Jak na to

Škodí nebo prospívá?

Káva: Černý aromatický nápoj je velký zdroj antioxidantů, což je pozitivní. Mírně stimuluje a potlačuje únavu. U lidí, kteří se správně stravují a jen čas od času pociťují únavu, je její konzumace v pořádku. Naopak u jedinců s vysokým tlakem a chronickou únavou není vhodná, protože je vyčerpává ještě více. Nebezpečná může být, protože maskuje pocit únavy. Pít kávu ve stavech únavy je jako mlátit holí do hladového koně.

Koření: Pokud nemáte narušené žaludeční a střevní sliznice, je pro vás koření z hlediska zdravé výživy neutrální. Některé druhy koření, např. chilli, zvyšují produkci tepla v organismu, čímž se spaluje tuk. Termický efekt ovšem nevyvolává pouze koření. Každá potravina ho vykazuje ve vyšší nebo menší míře. To můžete pozorovat sami na sobě, že po konzumaci některých potravin se zapotíte.

Alkohol: V rozumné míře je tělu prospěšný, především tím, že zvyšuje hladinu HDL cholesterolu. Optimální je konzumace červeného vína 2 až 3 dcl týdně. Častější pití je problematické, protože alkohol má vysokou energetickou hodnotu a metabolizuje jako tuk, takže se po něm tloustne. Navíc zpracování velkého množství alkoholu zatěžuje a poškozuje játra.

NE! Abych zhubla, musím snížit denní energetickou spotřebu pod 1200 kcal (5000 KJ)

Při tak nízkém přísunu energie dochází ke vzniku jo-jo efektu. Tyto hodnoty totiž nerespektují klidovou spotřebu organismu, která se u jednotlivců velmi liší od 1300 do 2200 kcal. Celkový energetický příjem na úrovni 1200 kcal tedy může mít pouze ten, kdo odhodí výdobytky civilizace, spojené se stresem a odjede relaxovat mezi buddhistické mnichy do Tibetu. Nebo stráví celé měsíce na Tahiti, kde bude jen relaxovat, dobře jíst a lehce aerobně se hýbat. Pak má šanci spalovat tuky i při velmi nízkém příjmu energie.

NE! Ve stresu se lépe hubne.

Ve stresu sice stresové hormony způsobí větší vyloučení cukrů a mastných kyselin do krve, ale prakticky spalujeme pouze cukry pro práci mozku, neboť se většinou nehýbeme. Mastné kyseliny slouží jako palivo pro svaly, které jsou za psacím stolem v nečinnosti.

NE! Drastické diety vedou k hubnutí.

Neuvážené diety naopak vedou k nárůstu hmotnosti. Většina mých klientek jsou ženy, které měly 3 až 4 kila navíc a začaly s dietami. Dnes mají navíc 20 až 30 kilo a na dietách jsou závislé. Tak funguje princip jo-jo efektu. Celé dny jsme ve stresu a neklidu, takže spalujeme cukry. Když nedodáváme tělu další energii, mozek se brání poklesem výkonnosti a z každého jídla si ukládá energii do zásoby. Zároveň se organismus snaží snížit svou celkovou spotřebu energie. Drastické diety tedy v konečném důsledku vždycky vedou k nárůstu hmotnosti.

NE! Nesportují, hodně jedí a jsou štíhlí.

Paradoxně bývá člověk, který vypadá hubeně, ve skutečnosti často "tlustý." Hodnotící systém BMI je totiž nesmysl. Všechno je o stylu života. V posledních desetiletích lidstvo roste do výšky. Generace dnešních mladistvých je vysoká a hubená, protože prosedí celé dny u počítačů a málo sportují. Mají jemnější kostru a minimum svalové hmoty. Růstový potenciál žene kostru do výšky a mačkáním klávesnic počítače svaly nenarostou.

NE! Vysocí a štíhlí lidé byli vždy považování za ideály krásy.

Už dávno se ví, že je optimální mít střední postavu pro ženy i muže. Střední výšku i hmotnost, pevnou kostru a dostatek svalstva. Dítěti, které je aktivní, kostra sílí, ale neroste většinou až tak moc do výšky. Jeho kosti jsou pevnější, ukládá se v nich více vápníku.

NE! Optimální hmotnost udržíme pod kontrolou omezeným jídlem.

Podívejme se na život našich předků. Náš předek si ráno ukrojil kus chleba se špekem, zapil to podmáslím a šel orat. Dělal manuální práci střední intenzity, kdy byl psychicky v klidu, na čerstvém vzduchu a spaloval tuky. Prováděl vytrvalostní zátěž. Mohl si dovolit 3x denně kalorické jídlo většího objemu a po obědě si pospat, aby se tuky měly čas ukládat, jako zdroj energie. Dnešní člověk jede do práce autem nebo MHD. Nevhodně se stravuje. V zaměstnání většinou celý den sedí, stresuje se, takže spotřebovává více cukrů. Převahu činnosti vykonává mozek, nikoli svaly, a ten potřebuje cukry, aby mohl správně fungovat. Jestliže mozek nemá dostatek paliva ve formě sacharidů, naše výkonnost klesá, cítíme se unavení. Když budeme psychicky v pořádku a budete mít jakž takž vyvážený příjem energie, která bude pocházet ze slušných zdrojů, budeme štíhlí i bez diety.

NE! Tlustí lidé jsou nešťastní ze své tloušťky.

Je to naopak. Znám terapeuty, kteří léčí obezitu a nadváhu pouze psychologicky a jsou úspěšní. Málokdo je ochoten si své psychické problémy připustit a přiznat si, že potřebuje pomoc psychologa nebo psychoterapeuta. Navíc většina lidí se zjevnou nadváhu a množstvím tělesného tuku je ve skutečnosti podvyživených. Jinak to u věčných dietářů, kteří přijímají jídlo denně do 1200 kcal a mnohdy i méně, ani nemůže být. Většina těchto lidí střídá období přejídání s obdobími hladovění. Když se přejídají, tak tučnou stravou, která obsahuje minimum životně důležitých živin.

NE! Stravu je potřeba odvažovat na lékarnických vahách.

Naslouchejte raději svému tělu. Správně se stravujete v případě, že vám po jídle není nevolno, nejste unaveni, cítíte se v pohodě. Jestliže občas zhřešíte a trochu přiberete, pak víte, že musíte na nějaký čas někde ubrat a vše se rychle vyřeší. Jestliže svému tělu dobře rozumíte, nepotřebujete ani váhu. Instinktivně si budete udržovat optimální hmotnost. Pouze byste se měli vyvarovat smažených, uzených a jinak spálených, to je karcinogenních potravin.

Horydoly.cz INSPIRATIVNÍ DOPORUČENÍ Petra Havlíčka:

Nebojte se jíst!

Jak se stravovat?

5 pověr o jídle

 

Petr Havlíček je výživový poradce, popularizátor zdravého životního stylu. Je inženýrem v oboru technologie potravin. Pečlivě sleduje výživové trendy ve světě a konzultuje výživu vrcholových sportovců, pacientů po úrazech a operacích a všech klientů, kteří chtějí zhubnout.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Cestování za hazardem: plavba po slavných světových kasinech

Cestování za hazardem: plavba po slavných světových kasinech

Abyste si mohli dopřát radosti z hazardu, dnes již absolutně není nutné opouštět svůj domov, zejména pokud používáte některý z agregátorů webů online kasin. Agregátor vám umožní vybrat si kasino jako https://csgame.cz/, které potěší... celý článek

Elektrické harakiri?

Jizerský guláš 2021

registrovat

Ubytovaní Velký Meder vám nabízí tu nejlepší letní dovolenou.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.







Nejčtenější články

Beskydy AKTUÁLNĚ 2021

Beskydy AKTUÁLNĚ 2021

Přinášíme novinky z Beskyd, Javorníků, hor a podhůří na severní Moravě.
Jaké domácí cvičení je pro vás vhodné? Doporučujeme tyto 4 druhy

Jaké domácí cvičení je pro vás vhodné? Doporučujeme tyto 4 druhy

Už vás nebaví sedět na gauči a koukat na jeden film za druhým? Pokud vás zajímá, jaká domácí cvičení existují a jaké je pravé přesně pro vás, čtěte dále.
Patříte mezi vyznavače adrenalinu? Vyzkoušejte snowkiting

Patříte mezi vyznavače adrenalinu? Vyzkoušejte snowkiting

Zimní období nabízí celou řadu sportovních aktivit. Patří mezi ně také snowkiting. Jedná se o zimní outdoorovou aktivitu, která si nachází stále více příznivců.
Praktické zero waste vychytávky na pití i svačiny s sebou na cesty

Praktické zero waste vychytávky na pití i svačiny s sebou na cesty

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Termosky, hrnky na kávu, boxy na svačinu, plnitelné kapsičky či cestovní příbory vám jistě zpříjemní vaše výlety nejen na horách. Na čerstvém vzduchu chutná nejlépe, a kromě správného složení
Himálaje AKTUÁLNĚ 2021

Himálaje AKTUÁLNĚ 2021

Malé zprávy z nejvyšších hor naší planety.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Šumavský Skimaraton Modrava 27.-28.2. Běžky 27.2.
Ples sportovců Teplice, Krušnohorské divadlo 27.2.
Ďumbier - konec lezení   Lezení povoleno 15.12.-28.2. 28.2.
Bike Show - veletrh Velká Británie, Londýn 5.-7.3. 5.3.
Vltava - povolené splutí Borová Lada Povolené splutí 15.3.-31.5. 15.3.
UITT - veletrh Ukrajina, Kyjev 24.-26.3. 24.3.
Sázava - odemykání Týnec 27.3.
Chrudimka - splutí Seč 27.3.
Doubrava - odemykání Pařížov 2.-3.4. 2.4.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 4.4.

Diskuse

lithium od Babiše Kuba Turek, 26.2.2021 0:01, 9 příspěvků
to snad ne Kuba Turek, 25.2.2021 23:56, 9 příspěvků
kosmetika Ola Piclová, 25.2.2021 23:55, 2 příspěvky
to snad ne Petr, 25.2.2021 22:39, 9 příspěvků
to snad ne Kuba Turek, 25.2.2021 22:17, 9 příspěvků
Mýty a pověry staré doby Pišišvor, 25.2.2021 21:21, 2 příspěvky
to snad ne Petr, 25.2.2021 20:15, 9 příspěvků
Elektrokoloběžka Karel, 25.2.2021 14:37, 13 příspěvků
Pozor Michal, 25.2.2021 13:13, 8 příspěvků
Mýty a pověry staré doby JN, 25.2.2021 13:07, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

BMW Motorrad Days 2021 zr... Horydoly , 25.2.2021 9:37
Ubytování a život v Livignu Horydoly , 24.2.2021 10:10
Německá turistická centrá... Horydoly , 23.2.2021 23:13
Resort Valachy se připrav... Horydoly , 12.2.2021 20:49
Dolní Morava spustila lan... Horydoly , 12.2.2021 11:56
Letci Lumiwingsu vsadili ... Horydoly , 11.2.2021 22:41
Práce v reklamě a marketingu Horydoly Open, 10.2.2021 1:12
Vakcína! Moje osobní legi... milan šupa, 5.2.2021 19:50