Nesmysly o hubnutí podle Petra Havlíčka!

Nesmysly o hubnutí podle Petra Havlíčka!
Maurachalm, svačina na horské salaši.
Autor snímku SalzburgerLand
SDÍLEJ:

Hubnutí a stravování je důležitým tématem pro velkou část populace. Kromě racionálního přístupu ke zdraví se ovšem můžeme dozvedět také mnoho mýtů a nesmyslů. Osm z nich vyvrací výživový poradce Petr Havlíček. 

Jak na to

Škodí nebo prospívá?

Káva: Černý aromatický nápoj je velký zdroj antioxidantů, což je pozitivní. Mírně stimuluje a potlačuje únavu. U lidí, kteří se správně stravují a jen čas od času pociťují únavu, je její konzumace v pořádku. Naopak u jedinců s vysokým tlakem a chronickou únavou není vhodná, protože je vyčerpává ještě více. Nebezpečná může být, protože maskuje pocit únavy. Pít kávu ve stavech únavy je jako mlátit holí do hladového koně.

Koření: Pokud nemáte narušené žaludeční a střevní sliznice, je pro vás koření z hlediska zdravé výživy neutrální. Některé druhy koření, např. chilli, zvyšují produkci tepla v organismu, čímž se spaluje tuk. Termický efekt ovšem nevyvolává pouze koření. Každá potravina ho vykazuje ve vyšší nebo menší míře. To můžete pozorovat sami na sobě, že po konzumaci některých potravin se zapotíte.

Alkohol: V rozumné míře je tělu prospěšný, především tím, že zvyšuje hladinu HDL cholesterolu. Optimální je konzumace červeného vína 2 až 3 dcl týdně. Častější pití je problematické, protože alkohol má vysokou energetickou hodnotu a metabolizuje jako tuk, takže se po něm tloustne. Navíc zpracování velkého množství alkoholu zatěžuje a poškozuje játra.

NE! Abych zhubla, musím snížit denní energetickou spotřebu pod 1200 kcal (5000 KJ)

Při tak nízkém přísunu energie dochází ke vzniku jo-jo efektu. Tyto hodnoty totiž nerespektují klidovou spotřebu organismu, která se u jednotlivců velmi liší od 1300 do 2200 kcal. Celkový energetický příjem na úrovni 1200 kcal tedy může mít pouze ten, kdo odhodí výdobytky civilizace, spojené se stresem a odjede relaxovat mezi buddhistické mnichy do Tibetu. Nebo stráví celé měsíce na Tahiti, kde bude jen relaxovat, dobře jíst a lehce aerobně se hýbat. Pak má šanci spalovat tuky i při velmi nízkém příjmu energie.

NE! Ve stresu se lépe hubne.

Ve stresu sice stresové hormony způsobí větší vyloučení cukrů a mastných kyselin do krve, ale prakticky spalujeme pouze cukry pro práci mozku, neboť se většinou nehýbeme. Mastné kyseliny slouží jako palivo pro svaly, které jsou za psacím stolem v nečinnosti.

NE! Drastické diety vedou k hubnutí.

Neuvážené diety naopak vedou k nárůstu hmotnosti. Většina mých klientek jsou ženy, které měly 3 až 4 kila navíc a začaly s dietami. Dnes mají navíc 20 až 30 kilo a na dietách jsou závislé. Tak funguje princip jo-jo efektu. Celé dny jsme ve stresu a neklidu, takže spalujeme cukry. Když nedodáváme tělu další energii, mozek se brání poklesem výkonnosti a z každého jídla si ukládá energii do zásoby. Zároveň se organismus snaží snížit svou celkovou spotřebu energie. Drastické diety tedy v konečném důsledku vždycky vedou k nárůstu hmotnosti.

NE! Nesportují, hodně jedí a jsou štíhlí.

Paradoxně bývá člověk, který vypadá hubeně, ve skutečnosti často "tlustý." Hodnotící systém BMI je totiž nesmysl. Všechno je o stylu života. V posledních desetiletích lidstvo roste do výšky. Generace dnešních mladistvých je vysoká a hubená, protože prosedí celé dny u počítačů a málo sportují. Mají jemnější kostru a minimum svalové hmoty. Růstový potenciál žene kostru do výšky a mačkáním klávesnic počítače svaly nenarostou.

NE! Vysocí a štíhlí lidé byli vždy považování za ideály krásy.

Už dávno se ví, že je optimální mít střední postavu pro ženy i muže. Střední výšku i hmotnost, pevnou kostru a dostatek svalstva. Dítěti, které je aktivní, kostra sílí, ale neroste většinou až tak moc do výšky. Jeho kosti jsou pevnější, ukládá se v nich více vápníku.

NE! Optimální hmotnost udržíme pod kontrolou omezeným jídlem.

Podívejme se na život našich předků. Náš předek si ráno ukrojil kus chleba se špekem, zapil to podmáslím a šel orat. Dělal manuální práci střední intenzity, kdy byl psychicky v klidu, na čerstvém vzduchu a spaloval tuky. Prováděl vytrvalostní zátěž. Mohl si dovolit 3x denně kalorické jídlo většího objemu a po obědě si pospat, aby se tuky měly čas ukládat, jako zdroj energie. Dnešní člověk jede do práce autem nebo MHD. Nevhodně se stravuje. V zaměstnání většinou celý den sedí, stresuje se, takže spotřebovává více cukrů. Převahu činnosti vykonává mozek, nikoli svaly, a ten potřebuje cukry, aby mohl správně fungovat. Jestliže mozek nemá dostatek paliva ve formě sacharidů, naše výkonnost klesá, cítíme se unavení. Když budeme psychicky v pořádku a budete mít jakž takž vyvážený příjem energie, která bude pocházet ze slušných zdrojů, budeme štíhlí i bez diety.

NE! Tlustí lidé jsou nešťastní ze své tloušťky.

Je to naopak. Znám terapeuty, kteří léčí obezitu a nadváhu pouze psychologicky a jsou úspěšní. Málokdo je ochoten si své psychické problémy připustit a přiznat si, že potřebuje pomoc psychologa nebo psychoterapeuta. Navíc většina lidí se zjevnou nadváhu a množstvím tělesného tuku je ve skutečnosti podvyživených. Jinak to u věčných dietářů, kteří přijímají jídlo denně do 1200 kcal a mnohdy i méně, ani nemůže být. Většina těchto lidí střídá období přejídání s obdobími hladovění. Když se přejídají, tak tučnou stravou, která obsahuje minimum životně důležitých živin.

NE! Stravu je potřeba odvažovat na lékarnických vahách.

Naslouchejte raději svému tělu. Správně se stravujete v případě, že vám po jídle není nevolno, nejste unaveni, cítíte se v pohodě. Jestliže občas zhřešíte a trochu přiberete, pak víte, že musíte na nějaký čas někde ubrat a vše se rychle vyřeší. Jestliže svému tělu dobře rozumíte, nepotřebujete ani váhu. Instinktivně si budete udržovat optimální hmotnost. Pouze byste se měli vyvarovat smažených, uzených a jinak spálených, to je karcinogenních potravin.

Horydoly.cz INSPIRATIVNÍ DOPORUČENÍ Petra Havlíčka:

Nebojte se jíst!

Jak se stravovat?

5 pověr o jídle

 

Petr Havlíček je výživový poradce, popularizátor zdravého životního stylu. Je inženýrem v oboru technologie potravin. Pečlivě sleduje výživové trendy ve světě a konzultuje výživu vrcholových sportovců, pacientů po úrazech a operacích a všech klientů, kteří chtějí zhubnout.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Hostivařská přehrada 2021

Hostivařská přehrada 2021

Otvírací doba hlavní pláže Hostivařské přehrady v Praze je každý den 9-20 hodin. Vstupné 129 Kč/den se platí na hlavní a nudistické pláži. Koupací molo naproti je zdarma a návštěvní doba není omezena.... celý článek

Lehký severozápadní hřeben na Kalbling

Praha vyřazuje tramvaje T6A5, naposledy pojedou v sobotu

registrovat

Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.







Nejčtenější články

Radiožurnál Sport začíná vysílat právě dnes

Radiožurnál Sport začíná vysílat právě dnes

Nová stanice Radiožurnál Sport začne vysílat na Českém rozhlasu dnes 21. května v 11 hodin. Naladíte ji na digitálních rádiích, v televizu a také na internetu. Reportéři a moderátoři připravují sportovní rozhovory, reportáže a přímé
Katastrofální propad hotelů v Praze

Katastrofální propad hotelů v Praze

Pouhých 7 % hostů přijelo do hotelů v Praze oproti loňskému roku. Propad počtu osob i počtu přenocování byl přesně 92,9 %. To je ekonomická katastrofa v cestovním ruchu.
A pure-electric motorhome concept and a caravan that drives itself

A pure-electric motorhome concept and a caravan that drives itself

German company is developing solutions for the mobile holiday of the future – Focus on electromobility and sustainability – From visions and concepts to prototypes or even production-ready vehicles, the
Air France-KLM letí na biopalivo

Air France-KLM letí na biopalivo

Aerolinky Air France-KLM, čerpadlářská firma Total, provozovatel pařížských letišť Groupe ADP a výrobce letadel Airbus spojily síly, aby dálkové lety poháněly biopalivem. Letoun Airbus A350 byl naplněn udržitelným palivem a odstartoval 18.
Messner se potřetí ožení

Messner se potřetí ožení

Zazvoní kostelní zvony. Na veřejné vývěsce obce Kastelbell - Tschars visí svatební oznámení se jmény Reinhold Messner a Diane Schumacher.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Slovakiatour - veletrh Bratislava, Incheba 16.-19.6. 16.6.
ITE - veletrh Hong Kong 17.-20.6. Cestovní ruch 17.6.
Po stopách Rudolfa II. Lhota 17.-20.6. Dogtrekking 17.6.
Staré odrůdy třešní - výstava Praha, Dům ochránců přírody 17.-19.6. 17.6.
Budějovice - Praha České Budějovice 18.-20.6. Vodácký maraton 18.6.
Lezecký kemp pro ženy Tisá 18.-20.6. Vedou Edita Vopatová a Lucie Hrozová 18.6.
Jihlava - splutí Mohelno 19.6.
Krakonošův cyklomaraton Lomnice nad Popelkou Horská kola 19.6.
Stelvio Marathon Itálie, Passo Stelvio Běh 19.6.
Slavnost královny Johanky Rožmitál pod Třemšínem 19.-20.6. 19.6.

Diskuse

Dotazy Lukas B., 18.6.2021 16:11, 3 příspěvky
Dotazy Kuba Turek, 18.6.2021 14:38, 3 příspěvky
boty Michal, 18.6.2021 13:43, 1 příspěvek
Dotazy Climber Prague, 18.6.2021 11:38, 3 příspěvky
Dálkové pochody Horydoly , 16.6.2021 16:10, 2 příspěvky
Dálkové pochody Petr, 16.6.2021 13:33, 2 příspěvky
Někdo mluví o voze, někdo... Horydoly , 15.6.2021 23:17, 3 příspěvky
Někdo mluví o voze, někdo... Michael Beranek, 14.6.2021 13:16, 3 příspěvky
Lobuche? Lukas B., 14.6.2021 12:01, 2 příspěvky
Termíny? Michael Beranek, 14.6.2021 8:41, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Spodní prádlo Horydoly , 18.6.2021 10:58
Vyběhnete do žhavého Petřína Horydoly Open, 16.6.2021 12:50
Re: Koloběžky - závody Kuba Turek, 15.6.2021 11:50
Koloběžky Horydoly Open, 15.6.2021 11:42
Bike hero okolo měsíce Horydoly Open, 15.6.2021 9:56
Gutovka Open Horydoly , 10.6.2021 9:39
Cyklistické závody 2021 Horydoly , 10.6.2021 9:36
Světový den jízdního kola Horydoly Open, 3.6.2021 1:31