Meziroční zpomalení
Stejně jako každý rok se i letos američtí spotřebitelé těšili na poslední listopadové dny a na slevy, které se sebou přinášejí. Během období od čtvrtka do pondělí 27. listopadu až 1. proince dosáhly prodeje celkem 41,1 miliardy USD, což je meziroční změna o 7,7 %. Podle společnosti Adobe Analytics však jde o zpomalení, protože v minulém roce byly výdaje vyšší o více než 8 %. Navíc celkové prodeje byly nižší než odhady na úrovni téměř 44 miliard.
Tržby na historických maximech
Podle dat Adobe se během Černého pátku nejvíce online nákupů uskutečnilo mezi 10:00 až 14:00 tamního času, přičemž každou minutu se utratilo více než 12 milionů USD. Američané jen během jednoho dne utratili rekordních 11,8 miliardy USD, což představovalo nárůst o 9,1 % oproti minulému roku. K tomu je třeba přičíst více než 6 miliard USD utracených ve čtvrtek během Dne díkůvzdání. Na druhé straně tu máme i data firmy Salesforce, která odhaduje, že v pátek dosáhly tržby úrovně až 18 miliard USD. Je však třeba dodat, že jsou zde zahrnuty například i potraviny.
V globálním měřítku by podle Salesforce mělo jít až o 79 miliard USD, zatímco e-commerce platforma Shopify zaznamenala globální tržby ve výši 6,2 miliardy USD. Nejzajímavějšími kategoriemi byly tradičně elektronika, herní konzole, domácí spotřebiče, hračky, oblečení a kosmetika. Nákupy však nekončí Černým pátkem a pokračují celý víkend až vyvrcholí v pondělí, které se nazývá Cyber Monday. Silné tržby neobešly ani tento den a dosáhly 14,25 miliardy USD.
Online dominuje, offline v pozadí
V posledních letech se do popředí stále více dostává online nakupování a tržby z něj jsou čím dál častěji vyšší než ty z kamenných prodejen. Podle Adobe tvořily online tržby více než polovinu z celkových prodejů. Jak uvádí CBS News, data analytiků z RetailNext ukázala, že v pátek klesla návštěvnost fyzických obchodů meziročně o 3,6 %, což je mírnější než 6% pokles během předchozích dnů. Podle vyjádření RetailNext stojí za poklesem změna času, kdy zákazníci nakupují, jejich způsob a cíl. MasterCard SpendingPulse navíc vykázal více než 10% růst online prodejů ve srovnání s necelým 2% růstem offline obchodů. Kromě pohodlí pomáhá e-shopům také zavádění umělé inteligence, díky níž jsou nákupy jednodušší a rychlejší. O jejím pozitivním vlivu hovoří i Adobe, jehož výsledky ukázaly, že návštěvnost stránek využívajících AI meziročně vzrostla o 805 %, zatímco Salesforce uvádí, že využití modelů umělé inteligence se podílelo na globálních tržbách až 14 miliardami USD. V pondělí návštěvnost takových e-shopů vzrostla o 670 %.
Ekonomické výzvy brzdí utrácení
Na první pohled by se mohlo zdát, že si Američané mohou dovolit utrácet více, ale realita je o něco jiná. USA trápí několik ekonomických problémů, jako je nezaměstnanost, která byla v září na čtyřletém maximu, nízká spotřebitelská důvěra, 3% roční míra inflace a o 7 % vyšší ceny v obchodech. Tyto ukazatele jsou úzce spojeny s celní politikou. Na druhou stranu je třeba říci, že mzdy zůstávají silné. Podle Reuters byly slevy i letos vysoké, ale vyšší cenovky snížily jejich efekt. Američané nakoupili méně zboží – o 2 % na transakci ve srovnání s rokem 2024 a také počet objednávek klesl o 1 %. Kombinace těchto faktorů spolu se slevami vede k vyššímu zájmu o krátkodobé půjčky nebo možnost ,,kup teď, plať později‘‘. Zajímavé bude sledovat i údaje v příštím roce, po skončení sváteční sezóny. Národní maloobchodní federace odhaduje, že během posledních dvou měsíců roku utratí Američané až 1 bilion USD, což by však znamenalo zpomalení. V roce 2024 bylo tempo růstu na úrovni 4,3 %, ale letos by to mělo být 4,2 %.
Výhledová prohlášení vycházejí z předpokladů a aktuálních očekávání, která mohou být nepřesná, nebo z aktuálního ekonomického prostředí, které se může změnit. Taková prohlášení nejsou zárukou budoucí výkonnosti. Zahrnují rizika a další nejistoty, které se dají obtížně předvídat. Výsledky se mohou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo naznačených v jakýchkoliv výhledových prohlášeních.
Evropský Černý pátek nejen v pátek
Zatímco v USA trvá tento slevový festival pouze pět dní, v Evropě se prodejci snaží přilákat zákazníky mnohem dříve, zvýhodněné ceny trvají déle a plakáty Black Friday střídají až ty vánoční. Například značky Tommy Hilfiger, GUESS a další začaly se slevami už na konci října, stejně jako GAP, který nabízí zlevněné zboží až do Vánoc. Během tohoto období musí značky kromě správného nastavení strategií a načasování sledovat také trendy, aby dokázaly zlevnit ta správná produkty. Podle firmy Retviews mezi ně patří například peněženky, kabelky, džíny a riflové bundy. Výprodeje se navíc netýkají pouze samotných prodejců — zvýšené vytížení zaznamenávají také doručovací společnosti. Například německá DHL podle své tiskové zprávy zpracovala během jednoho dne nejvíce balíků v historii — 12,4 milionu kusů. Pro srovnání: v běžný den DHL zpracuje jen 6,7 milionu zásilek.
Autorka je analytička InvestaGo