Děcko není kopie dospělého cyklisty

Děcko není kopie dospělého cyklisty
SDÍLEJ:
AKTUALIZACE Děcko není dospělý! Tři zlatá slova by si měl opakovat každý jako mantru, když vstoupí do velkoobchodu. Pro svého potomka chce koupit to nejlepší, ale by to moc nestálo. V horším případě koupí bicykl s přehazovačkou, rám v hliníku, hydraulické brzdy a pružení vepředu i vzadu. V lepší případě odveze domů těžkou hajtru z pravé ocele.
Jak na to Článek na téma správného bicyklu pro dítě se stal diskutovaným nejen na internetu, ale především mezi rodiči. V textu jsou uvedena věková rozmezí pro současnou průměrnou populaci. Bohužel je nutno konstatovat, že ve sportovních záležitostech je za svými o pár let staršími předchůdci poněkud pozadu.

Diskutující se nakonec víceméně shodli, že sportovně nadané děti, nebo prckové, kteří mají pravidelný pohyb naordinovaný od rodičů a starších kamarádů, mohou používat popsané bicykly až o dva roky dříve, než je v článku popsáno.

Všeobecně však platí, že by měly postupovat tak, jak je napsáno, od jednoduššího ke složitějšímu. Výjimkou může být furtošlapka, kterou jedni rodiče doporučují zcela vynechat, ale druzí na ni nenechají dopustit.
Horydoly

Jak lze katastrofickému scénáři předejít? Při nákupu kola si stále opakujme: "Děcko není dospělý."

Furtošlapky? Torpéda? Přehazovačky?

Pro čtyřleté caparty jsou vhodná kola se stálým převodem, takzvané furtošlapky. Není na nich potřeba přemýšlet o brzdění a volnoběhu. Jaký udělá malý cyklista pohyb, tam jede.

Sedlo by měl mít tak nízko, aby z něho dosáhl nohou na zem. Nebude se tolik bát.

Pětileté děti už zvládají kola s protišlapací brzdou zvanou torpédo. Při zpomalování jen reflexivně šlápnou dozadu a nemusí se zabývat brzdovými pákami na řídítkách.

Od sedmi let děti přicházejí na chuť převodům, od devíti jsou schopné řadit na přehazovačce i přesmykači. Vhodnější jsou pro ně lehčí trekingové než horské modely.

Řazení by se mělo ovládat spíše otočnou rukojetí než páčkami.

Důležitá je údržba

"Pro naprosté laiky je nejlepší nechat si poradit ve specializovaném cykloobchodě a názor si nechat potvrdit z co nejvíce stran," uvádí technik sportovní laboratoře Strojírenského zkušebního ústavu v Jablonci nad Nisou Aleš Pleskot. "Největší rozdíly jsou v brzdách, ráfcích a pláštích."

Podle Pleskota neplatí často používaná nadsázka, že v supermarketech se prodává místo kol šrot. I tam se dá najít dobré kolo za slušnou cenu. "Zákazník zároveň nesmí zapomenout, že jakékoliv kolo včetně dětského vyžaduje údržbu." Bez ní se i špičkový bicykl stane udřeným soumarem a radost z jízdy se vytratí. A to by byla škoda, protože podle Aleše Pleskota kvalita všech kol od nejdražších po nejlevnější stále stoupá.

Vysoká řídítka a nízké sedlo. Řídítka by měla být výš než sedlo nejméně o deset centimetrů.

Je to obráceně než u dospělých. Jde o rozložení váhy. Děcko totiž potřebuje pořádně sedět a jednoduše rukama řídit. Většinu váhy by tedy mělo nést sedlo. U dospělých bývá tento poměr půl na půl nebo dokonce více ve prospěch rukou na řídítkách.

Dosažitelné řazení, brzdy a kliky. Jestli uvidíte na dětském kole dospělé brzdové páky a řadící páčky, utíkejte rychle pryč a neohlížejte se jako Lotova žena!

Na brzdové páky dospělé velikosti totiž prckové nedosáhnou. Pak ovšem také nemohou dostát nejdůležitější cyklistické poučce: "Rozjet se můžeš, ale zabrzdit musíš."

V menší míře platí požadavek na dětské ovládání také v případě řazení. Pro dětskou ručku jsou přijatelnější otočné rukojeti gripshift než jejich pákoví konkurenti. Děcka nemají dost síly, aby zmáčkly páčku a přehodily na větší rychlost, a někdo dokonce jejich malé prsty na řazení vůbec nedosáhnou.

Důležitá je délka klik. Pokud budou namontované z modelů pro dospělé, dítě na ně nedosáhne. V horní úvrati bude mít koleno u brady a v dolní se bude snažit šlápnout aspoň špičkou.

Přijatelná váha a perfektní design. Potěžkali jste si někdy horské kolo v dětské velikosti? Pokud ještě ne, tak to zkuste – asi vám spadne čelist! Většina dětských kol je totiž výrazně těžších než dospělých modelů.

Velká váha ani tak nevadí na vesnici, kde kolo stojí opřené po celé léto na dvorku. Dítě se na něj kdykoliv posadí a jede. Důležitost nižší váhy však rychle stoupá ve městě. Kolo rodiče uloží někde v kočárkárně nebo ve sklepě a chudák prcek se s ním musí vláčet po schodech ven. To by každého přešla chuť na cyklistiku.

Zdálo by se, že design dětského kola nehraje roli, když s ním jeho dočasný majitel stejně každou chvíli flákne o zem. Nic není vzdálenější skutečnosti. S krásou kola je to stejné jako s váhou. Pokud se dítěti nelíbí, nejezdí na něm. Proto bychom měli v obchodě vybírat model i barvu společně s potomkem.

Doma bychom mu potom měli kromě odrazek a fosforeskujících nálepek dovolit nalepit na rám, co ho napadne. Holčičce klidně povolme Justina Biebra a klukovi lebky od metalové kapely. Je to jejich volba, jejich kolo, jejich pohyb a nakonec i jejich zdraví.

Autor je majitelem cyklistického obchodu Velorama.
Tištěná verze tohoto článku vychází zítra 21. října v časopise Puls.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Re: A co bikros
Samozřejmě myslím dnešní bikrosové kolo, nikoliv socialistický BMX Velamos.

IMHO ideální dětské kolo - za 3000,- korun.

Ta kola váží kolem 6-8kg... jen mu zaplést dozadu torpédo, přední brzdu malé dítě nepotřebuje, a když, tak není problém tam dát 20 nebo 24" vidli s návarkama na brzdu...

  • Autor Joe
  • Datum a čas 22.10.2010 12:11
Reaguj
Re: A co bikros
Na omlácení u nás na vesnici byla stará bikroska dobrá, ale moc těžká. Byla těžší než moje trekkové kolo :(
  • Autor JN
  • Datum a čas 22.10.2010 10:07
Reaguj
Re: A co bikros
Dobra volba, idealni mi pripada kombinace dobre horske ci trekove kolo s prehazkou a presmykem na cyklisticke vylety s rodici a partou a levny bikros na drandeni po parcich a hristich na sidlisti bez obav z kradeze a taky z poskozeni pri trisknuti o beton v zapalu hry.
  • Autor Badial
  • Datum a čas 21.10.2010 13:05
Reaguj
A co bikros
Co říkají zkušenější rodiče na moderní bikrosová kola (takový ty rychlostní speciály, ne freestylové) v přiměřené velikosti? Po sezóně se dají koupit velice levně, jsou lehoučké, rychlé, vydrží nějaký ten skok...
  • Autor Joe
  • Datum a čas 21.10.2010 10:45
Reaguj
Souhlas s komentáři
Ahoj, taky mám pocit, že to má autor článku maličko věkově posunuté. Navíc doporučovat furtošlap mi příjde jako blbost a zdá se mi naopak dost nebezpečnej. Stačí se podívat na děcka, jak s tim dranděj z kopce, šlapky roztočený jak šlehač. Svišť od Rava je sice těžkej, ale jinak prima a pro caparty od tří let úplně vyhovující. Pokud se vybere rozumná trasa, dá se na něm odjet ve 4 letech už slušnej celodeňák.. :o)Zdar Balu
  • Autor Balu
  • Datum a čas 19.10.2010 08:48
Reaguj
Podceněné děti
Autor děti značně podceňuje, a to zhruba o dva roky. Od tří let děti snadno zvládnou kolo s torpédem, jako je třeba populární Svišť. Od pěti let už rády řadí, nedělá jim to nejmenší problém. A v sedmi letech už rozhodně ocení trojtác, ostatně v tom věku už mají fyzičku na výlety 40+ kilometrů, které jsou v kopcích bez přesmykače vcelku otrava. A rozhodně nedoporučuju "lehčí trekingové" kolo - děti milujou ježdění v bahně a šutrech a s koly zacházejí vcelku drsně - odolné MTB je nutnost.
  • Autor Žižkovák
  • Datum a čas 18.10.2010 12:36
Reaguj
Nesuhlasim :-D
Syn ma 4 roky a od 2 rokov jazdi na odrazacom Fist Bike-u s brzdou na riaditkach. Podla Vasej teorie by som mu mal kupit s takou brzdou bycikel v 7 rokoch, ked na tomto v pohode zide Hrebienok do Smokovca?IMHO od 5 rokov uz sa da kupit "normalny" bicykel = primerany ram, bez pomocnych koliesok, brzdy na riaditkach a prehadzovacku. Predna vidla je otazka.
  • Autor spyros
  • Datum a čas 15.10.2010 08:48
Reaguj
Celkem 7 příspěvků v diskuzi


Cyklistu Křivku zabil řidič, který nedal přednost

Cyklistu Křivku zabil řidič, který nedal přednost

ČERNÁ VDOVA Řidič osobního auta nedal přednost cyklistovi Petru Křivkovi a zabil ho na přehledné křižovatce poblíž obce Nová Ves u Dírné nedaleko Tučap. Tragická dopravní nehoda se stala 12. května odpoledne.... celý článek

Jílové, tady už zlato není

Je tu první letošní Grand Tour. Giro d’Italia na Eurosportu odstartuje už o víkendu

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Prague Bike Fest: to nejlepší ze světa cyklistiky, adrenalinové zážitky a zábava pro děti i dospělé

Prague Bike Fest: to nejlepší ze světa cyklistiky, adrenalinové zážitky a zábava pro děti i dospělé

Druhý ročník Prague Bike Fest otevře brány na Výstavišti v Praze Holešovicích o víkendu 27. až 28. dubna. Areál uvítá cyklo nadšence. Během dvou dnů si návštěvníci užijí pořádnou porci adrenalinových show,
Mikešova cyklostezka

Mikešova cyklostezka

BIKE GUIDE Jednoho dne pekla Ševcovic babička lívance a poslala Mikeše pro smetanu do sklepa. Kocourek vzal plný krajáč do paciček, a jak tak šel po lávce, ztratil rovnováhu a spadl do strouhy.
Vencl: Že se věnuji kolu, je splněný sen

Vencl: Že se věnuji kolu, je splněný sen

ROZHOVOR Mountainbiking, neboli závody na horských kolech, jsou disciplína, která vyžaduje odvahu, sílu a precizní technické dovednosti. Svého mistra našla Česká republika v profesionálním bikerovi Jakubu Venclovi. Na největších závodech ve slopestylu
Siriški: Udržet výkonnost na kole a dělat zajímavý obsah YouTube

Siriški: Udržet výkonnost na kole a dělat zajímavý obsah YouTube

ROZHOVOR Damjan Siriški a Ondra Šenk tvoří bikerské duo, které je známé díky videím na YouTube kanálu Bike O’Clock. Fanoušky získali také díky talentové show Česko Slovensko má Talent, kde to
Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci jízdních kol mají plné sklady. Trh s cyklistikou se propadl o třetinu a některé firmy musely snížit výrobu nových kol. Nepovedlo se doprodat zásoby jízdních kol z roku 2022/23 a to i přes různé slevové

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
IMEX - veletrh Německo, Frankfurt 14.-16.5. Cestovní ruch 14.5.
Rodina a volný čas - veletrh Louny 17.-19.5. 17.5.
Silesia - cyklomaraton Opava Horská kola 18.5.
Pražské služby - den otevřených dveří Praha 18.5. 11:00
Autobusový den Praha, Letná 18.5.
Svět knihy - veletrh Praha, Holešovice 23.-26.5. 23.5.
Setkání časopisu Cykloturistika Jinolice 24.-26.5. 24.5.
Bike Maraton Vysočina Kněžice Cyklomaraton MTB a gravel 25.5.
Král Šumavy - cyklomaraton Klatovy Horská kola 25.5.
Petrbokův memoriál Praha, Nad Hliníkem Historická cyklistika 25.5. 10:00

Diskuse

uyabsfbn prescription, 14.5.2024 11:33, 117 příspěvků
Video - rychlost Kuba Turek, 11.5.2024 15:16, 3 příspěvky
garantované horoškoly Janča, 10.5.2024 16:24, 3 příspěvky
Dvě poznámky k článku i k... Alena, 10.5.2024 14:39, 25 příspěvků
Video Prax, 10.5.2024 10:54, 3 příspěvky
Video Scooter, 10.5.2024 8:59, 3 příspěvky
metodika Honza, 10.5.2024 8:57, 3 příspěvky
INU Honza, 10.5.2024 8:48, 1 příspěvek
metodika Huze, 10.5.2024 0:02, 3 příspěvky
metodika Prkoš, 9.5.2024 13:25, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Přepis hlasu na text Horydoly , 11.5.2024 14:54
How to battle gym anxiety... Horydoly , 2.5.2024 9:51
Čarodějnický běh Horydoly , 1.5.2024 23:09
SALZKAMMERGUT TROPHY Horydoly , 1.5.2024 23:06
Pink EXPO Horydoly , 26.4.2024 0:47
O novém poznání, kterému ... milan šupa, 25.4.2024 19:37
135 let turistického značení Horydoly , 20.4.2024 19:20
EXPEDÍCIE (jar 2024) Horydoly , 20.4.2024 17:50