Na kole z ledové hory

Ještěd se minulou noc změnil na ledovou horu. Díky rychlému poklesu teploty jsme získali silné zážitky z cyklistické túry. Jeli jsme bahnem, balancovali na sněhu a bezvládně klouzali po ledu. Přesto to bylo zábavné.

Trasa

Výlet vede z Ještědu po červené značce na Pláně. Pokračuje po modré k Javornické kapli. Po zelené se sjíždí do Hodkovic. Po silnice pokračujeme přes Český Dub do Podhory. Odtud vjedeme znovu do terénu po modré značce a na rozcestí Malá Mohelka přesedláme na zelenou, která nás dovede do Borovice a případně dále po silnici do Mnichova Hradiště.

Délka

Jízda se za dobrých podmínek dá zvládnout sportovním tempem za tři hodiny. Zdatní cykloturisté by však měli zvláště v zimě počítat s celodenní šichtou.

Horské kolo s blatníky

Blikačky a svítilny

Nářadí a lepení

Lékárnička

Jídlo a pití pro jistotu (po cestě jsou všechny hospody otevřené)

Mapa

Peníze a doklady

Z Mnichova Hradiště jedeme za svítání vlakem do Liberce. Šlapeme ranním městem nahoru do Hanychova. Přesedáme na lanovku a necháváme se vytáhnout na Ještěd.

Led pod koly

První pád absolvujeme ještě na zledovatělé silnici pod lanovkou. To nám cesta pěkně začíná.

Na Ještědu jsou vyhlídkové plošiny jako sklo. Hrubá kamenná dlažba je ukrytá pod ledovým příkrovem. Stovky návštěvníků vypadají jako z kresleného filmu - za každou cenu se snaží udržet rovnováhu.

Ledovaté cesty

Po silnici sjíždíme velmi opatrně k chatě Ještědka. Silnice je sice posypaná, ale to většině turistů v polobotkách nestačí, a tak máme stále co dělat s brzdami. Desetiletý Mates předvádí efektní odhození kola do příkopu a sám při tom dopadá nohama na pevnou zem.

Lesní traktorová cesta na Černý vrch a dál na Skalku je nejen nesjízdná, ale i neschůdná. V celé šířce je zalitá vodním ledem. Pikantní příchuť jí dodávají desítky turistů, kteří vyjeli na Skalku sedačkovou lanovkou a nemají na vybranou. Nahoru k Ještědu to nejde a dolů na Pláně je to stejné.

Následuje řada pádů s koly i bez nich, potácení na ledu a pokusy o průstup okolním lesem. Nejvíce bodů za umělecký dojem sklízí dvanáctiletý Ondra, který nakonec rezignuje na jakékoliv pokusy o udržení rovnováhy a po zadku jede dobou stovku metrů. Ležérně při tom drží kolo. V této poloze předjíždí několik udivených turistů. Jeden chlapeček ho trumfuje a předjíždí ho podobným stylem.

Konečně led končí

Na Pláních potkáváme cyklistku z protisměru. "Je to pěkná vycházka. Celý hřeben jdu pěšky."

Tlačíme kola lesem do ledového vrchu. Teprve za pomníkem dělnického srocení můžeme nasednout a opatrně balancovat mezi ledovými plotnami a hlubokými loužemi. Obávaný prudký sjezd k hospodě U Šámalů je už naštěstí bez sněhu.

Rybí polévka a obvyklý nakládaný sýr nás dávají dohromady, a tak pokračujeme po pláních Rašovského hřebene na Rašovské sedlo a dále k Javornické kapli. Hluboké bahno je na loukách i v lese.

Noční návrat po silnici

Od kaple kličkujeme lesem a po polích po turistické značce do Hodkovic. Rychlé terénní sjezdy vystřídá silnice. Přes Český Dub usilovně šlapeme podél Ještědky a poté Mohelky.

Naštěstí nám to letošní hladký asfalt usnadňuje. Časovou ztrátu, kterou jsme nabrali na ledovatém Ještědu, ale už nedohoníme. V Dubu na náměstí pod vánočním stromem tedy navlékáme reflexní vesty a blikačky.

Vánoce bez sněhu

Jedeme beze slova v pelotonu až do Podhory. Tam to naštěstí dobře známe, tak si cestu krátíme přes les do Neveklovic a sjedeme úvozem do Borovice.

Jsme na konci cesty. Vyrazili jsme ráno v osm a vracíme se navečer v šest hodin. Jsme ale spokojení, protože který jiný rok bychom se mohli vydat o vánočních svátcích na kole na Ještěd do výšky přes tisíc metrů nad moře.

Černá hora
Tak stejný zážitek z 28.12 z černé hory :-)))) První pády na ledu už na parkovišti pod lanovkou, nahoru to celkem jelo ale dolu to bylo horší :-((( Ale jinak v Krkonoších na kolo paráda. Na rýchorách jsem v tuto dobu ještě cyklisty nepotkal.
  • Autor Jarda
  • Datum a čas 3.1.2007 07:56
Takový krásný Vánoce!
Nechoď, Turku, s kolem na led... - víš, jak bylo božsky na Bořni potažmo Liliensteině? Slunce, modro, suchá skála - Jiří Houba Chára lezoucí do pasu nahý, úplně jarní lezení! Zdraví V. Š.
je tam led!
To můžu potvrdite - včera tam byl led až na pláně, ale taky sranda
  • Autor IvanN
  • Datum a čas 28.12.2006 10:53
Celkem 3 příspěvky v diskuzi

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.