Everest prodává redakční nezávislost

Everest prodává redakční nezávislost
SDÍLEJ:
Mistr světa v lezení Tomáš Mrázek poskytl rozhovor čtvrtletníku Everest. Dvoustránka má má obvyklý titulek, perex, otázky a odpovědi, lezecké fotky a krátký životopis. Fajn, je dobré, že mistr světa propaguje zajímavý sport. Jenže něco tu nehraje... Autorem rozhovoru jsou jacísi PR a (pv).

Zkratkou PR se obvykle označují zaplacené inzeráty, které mají vypadat jako redakční materiály.

Inzerát vypadá jako redakční článek

Proslulé jsou touto technikou například časopisy Skimagazín a Sky. V nich už dnes čtenář těžko rozliší, co je placený článek a co opravdu redakční materiál.

Na tuto úroveň tedy spadl i Everest. Při pozorném čtení zjistíme, že článek s největší pravděpodobností zaplatila firma Alpine Pro, s úpravou textu jí pomáhal neznámý redaktor z vydavatelství a za snímky se fotograf stydí, protože není nikde uveden.

Jsem maximálně spokojen - aby ne!

Tomáš Mrázek také nemá skrupule. V zaplaceném "rozhovoru" odpovídá na otázku Splňuje sportovní značka Alpine Pro potřeby lezce?

"Ano, produkty jsou příjemné a funční pro sport, a splňují moje maximální požadavky na módu."

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Re: Zpětná vazba
Nic s ničím nesrovnávám. Poukazuji na to, že mám-li dost práce na své zahrádce, nekoukám za plot. A pokud Kuba Turek, tak lpí na spokojenosti čtenářů nechápu, že redakce vydá časopís o dvacet dní později a dělá jako by nic. I tohle nepatří do férového jednání vůči čtenářům to je celé.
Reaguj
Re: Zpětná vazba
Jene Valine,je směšné, že srovnáváš bezděčné technické chyby Hordolů se sprostým vědomým podvodem na čtenáři, na který poukazuje Kuba Turek. Podvodem, který porušuje veškeré etické kodexy, psané i nepsané - a to dokonce i "kodexy", kterými se pokrytecky zašťiťují sami píáristé.Alibistické označení článku "PR" na tom nic nemění. Málokterý čtenář si ho totiž vůbec všimne, natož aby tušil, která bije - což všichni ti píároví paraziti dobře vědí.A že každý novinář "dobře zná formát PR článek", jak píšeš? To jistě, akorát že ve slušné žurnalistické společnosti má "autor PR článků" zhruba stejný mravní kredit jako homoprostitut z hlavního nádraží.Já narozdíl od tebe oceňuju, že Kuba na tuhle věc poukázal. Je to totiž nechutná korupce - a na tu je potřeba poukazovat vždy a všude. Dotyčný časopis si díky varování nikdy nekoupím, a je mi zcela fuk, že týž Kuba má v tom svém časopisu nějaké chyby, jak říkáš. Ostatně, papírové Horydoly si taky nekupuju.
  • Autor Bob
  • Datum a čas 27.4.2008 19:12
Reaguj
Zpětná vazba
Děkuji Jakubovi Turkovi za to, že má čas a hlídá nám nezávislost outdoorových magazínů. Určitě stejným způsobem dohlíží na Hory Doly a proto mu neuniklo pár drobností.1) Hory Doly přišly skoro s měsíčním zpožděním do schránek předplatitelů. Bez jakéhokoliv vysvětlení, či omluvy2) Chyb je tam jako vždy mraky, ale co se v březnovém čísle povedlo je obsah. Nějak tam nesedí čísla stránek, ale to se stane.Rozhovor s Mrázkem je prostě PR článek, což je formát, který každý novinář i PR manažer zná a je tak v Everestu i označen. Nějak mi tedy uniká, kde je ta "kauza" která se tu řeší.Zvláště mě pak udivuje, že existuje v HoryDoly prostor na kritiku konkurenčních periodik, když magazín Hory Doly ještě zdaleka není na profesionální úrovni. Oni to říkaly už naše babičky. Něco o zametení vlastního prahu.......
Reaguj
Re: Re: Re: PR, kam se podíváš

Díky za kultivovanou poznámku!

Vždy záleží na úhlu pohledu. Pokud pracuješ jako novinář v zájmu čtenářů, je to v pohodě. Občas něco zvoráš, občas ti něco ujede, občas se zmýlíš, ale většinou přineseš informace, které pomohou čtenáři v jeho orientaci (nákupy, cestování, politika, zdraví, sport...) Čtenáři ti musí věřit, že nejsi zaplacený nikým jiným, než nezávislou redakcí.

Jakmile tě začne platit někdo jiný, je všechno v háji - ztratíš nezávislost, uvažuješ v intencích jeho obchodních záměrů, vyhýbáš se kontraverzním námětům atd.

V dobrých redakcích je proto čínská zeď mezi inzertním a obchodním oddělením na jedné straně a redakcí na straně druhé. Redaktoři a obchodníci spolu nemluví a nespolupracují na tématech. Samozřejmě obchodníci znají předem záměry redakce, aby je mohli nabízet inzerentům, ale nemůže to být obráceně.

Pár nadhozených příkladů, jak je řešíme my v Horydoly: 1) Nabídka ukázkových cest (presstripy) - přijímáme téměř výhradně jen nabídky od státních nebo regionálních agentur cestovního ruchu. Nepřijímáme nabídky od jednotlivých cestovek. I z uvedených nabídek si vybíráme jen ty, které mají souvislost s naším zaměřením. Redakce absolvovala loni tímto způsobem Jižní Čechy - CzechTourism, Bieszczady+Karpaty - Kostitras/Zielony Rower. Letos jsme byli v Korutanech - Kärnten Werbung a chystáme se do Chorvatska - Hrvatska turistička zajednica/Geotour. Snažíme se ovšem raději jezdit za své a podle našich záměrů.

2) Předváděčky produktů - ty se nás téměř vůbec netýkají. Ty jsou doménou spíš žurnalistů v oborech auto, moto, foto, počítače a domácnost. Pro informace o novinkách si jezdíme na české i zahraniční veletrhy (ano, máme vstup většinou zdarma), na mnohých sami vystavujeme a děláme zpravodajství před očima všech lidí. Jestli tě to zajímá, můžeš se přijít podívat na nejbližší Sport Life (začátek listopadu v Brně) a uvidíš na místě, jak na obrazovce přibývají písmenka, jak děláme rozhovory, jak vybíráme fotky, jak komunikujeme e-mailem, ICQ, Skype, twitter.com/kubaturek, apod. Celou obazovku totiž neustále promítáme na stěnu.

Party - těm se vyhýbáme, jak to jen jde. Málokdy zůstáváme po tiskové konfernci na jídlo či pití, téměř nechodíme na společenské večírky apod. Někdy ovšem není vyhnutí. Bontón velí poveřečeřet v dobré restauraci, nebo si nechat zaplatit oběd na presstripu. My zase občas platíme při schůzkách se spolupracovníky a interwievovanými osobami. Vždy je to v souvislosti s prací.

Odmítáme větší dárky. Triko s logem nebo barevný kalendář neřešíme, ale třeba lyže nebo vysavač bychom si nikdy nevzali. To si musíme koupit buď z firemních nebo vlastních peněz. Striktně odmítáme účast na novinářských soutěžích nebo losováních o věcnou výhru.

Napsal jsme toho sice hodně, ale další diskusi se nebráním :-)
Reaguj
Re: genius
...když to psal někdo z píáragentury tak se nediv. Mrázek možná ani neví, že s ním někdo udělal fiktivní rozhovor.
  • Autor Novinář
  • Datum a čas 25.4.2008 23:14
Reaguj
genius
Turek opet nezklamal a ja dekuji. Je prijemne vedet, ze nejsem nejvetsi chudak na svete. :)V tom rozhovoru mi spise krome evidentni reklamy na konci spise nehraji dotazy typu "spani na skalnich policich", "jake hory jste zdolal", "jak narocna je priprava pred jednotlivymi expedicemi do hor".
  • Autor nmmm
  • Datum a čas 25.4.2008 22:48
Reaguj
Re: Re: PR, kam se podíváš
Ale jo, věřim ti, žes za to neinkasoval hotové.Ale jak mám jako čtenář poznat, že hlavní motivací pro zveřejnění takového textu je můj zájem, a ne zájem řekněme agentury Tirol Werbung?Oba víme, jak to chodí. Korupce novinářů nemusí být vždycky cash - vlastně téměř nikdy není. To se prostě pár redaktorů zdarma vyveze na zajímavé místo, ukáže se jim zajímavý produkt, pak se pro ně udělá příjemná party, na cestu dostanou "drobné" věcné dárky - a pak v různých médiích v rozpětí několika týdnů vyjdou hezké, pozitivní články o nějakém "zajímavém fenoménu".
  • Autor Bob
  • Datum a čas 25.4.2008 20:16
Reaguj
Re: PR, kam se podíváš
To dovol Bobe! Článek o tyrolském válení v lázních jsem napsal, protože mě zaujal tento fenomén. Žádné peníze v tom nehledej. Zpráva o nové stěně od Honzy Bloudka je běžné zpravodajství. Také nikdo za nic neplatil.
Reaguj
PR, kam se podíváš
Ano, je to skandál.Ale je dost komické, že tento nešvar tepe článek, který je zdola rámován PR textem o tyrolském wellness a shora zase PR textem o nové lezecké stěně ve Mšeně :-))))
  • Autor Bob
  • Datum a čas 25.4.2008 18:19
Reaguj
?
už zase?
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 25.4.2008 18:14
Reaguj
Celkem 11 příspěvků v diskuzi


Alpy AKTUÁLNĚ 2025

Alpy AKTUÁLNĚ 2025

VAL D´ISERE Co je v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.... celý článek

Himálaje AKTUÁLNĚ 2025

Adam Ondra závodí naposledy v boulderingu na Letné

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Reinhold Messner: The Final Expedition 2026 v Praze a Zlíně

Reinhold Messner: The Final Expedition 2026 v Praze a Zlíně

Reinhold Messner přijede naposledy do Česka jako host jubilejního 30. ročníku festivalu Neznámá Země ve Zlíně. Legenda horolezectví se s českými milovníky dobrodružství rozloučí v roce 2026 dvěma posledními přednáškami.
Via Renata na Wetzsteinkogel. Tělo tuž, vápno buš

Via Renata na Wetzsteinkogel. Tělo tuž, vápno buš

CLIMBING GUIDE Jestli je nějaký důvod trénovat na těžší cesty, jedním z nich může být tento: na alpském vápenci začínají pěkné cesty často pětkou nebo šestkou.
Středomoří AKTUÁLNĚ 2025

Středomoří AKTUÁLNĚ 2025

KALYMNOS Zprávy od modrého moře, bílých pláží a žhavého slunce. Z Chorvatska, Řecka, Itálie a Francie. Z Egypta, Turecka a Izraele.
Mezinárodní horolezecký filmový festival Teplice nad Metují: Legendy velehor

Mezinárodní horolezecký filmový festival Teplice nad Metují: Legendy velehor

Tyrkysová bohyně v Himálajích, panenská Muču Kiš v Pákistánu, ztracené Krkonoše. Alpské vícedélky, výjimečné výstupy, ale i lezení v uprchlických táborech. Všude tam, a ještě dál vezme své návštěvníky 42. ročník Mezinárodního horolezeckého filmového festivalu
Během jednoho týdnu na Everest?

Během jednoho týdnu na Everest?

GLOSA Xenon má urychlit aklimatizaci horolezců, kteří míří na nejvyšší horu světa Mount Everest. Rakouská cestovní kancelář Furtenbach Adventures nabízí týdenní variantu expedice. V pondělí jsou zájemci v základním táboře, výstup na vrchol následuje ve

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Outdoor Trade Show - veletrh Velká Británie, Liverpool 10.-12.6. 10.6.
Sportfilm Kutná Hora, GASK Přednáší Marek Holeček 11.6. 19:00
ITE - veletrh Hong Kong 12.-15.6. Cestovní ruch 12.6.
Moravia Sport Expo - veletrh Olomouc, Flora 13.-17.6. 13.6.
Letem světem Nečtiny 13.-15.6. Cestovatelský festival 13.6.
Ještě jsme neskončili Lipnice nad Sázavou, amfiteatr Přednáší Jiří Langmajer a Petr Horký 14.6. 19:00
EurAsia Rail - veletrh Turecko, Istanbul 18.-20.6. Železnice 18.6.
Outdoor Retailer - veletrh USA, Salt Lake City 18.-20.6. 18.6.
Handicamp Rabštejn 20.-22.6. Lezení handicapovaných 20.6.
Peakfest Jizerka 20.-22.6. 20.6.

Diskuse

Štěstí Bambulezizib, 9.6.2025 15:53, 2 příspěvky
Štěstí climber, 9.6.2025 12:50, 2 příspěvky
hrdý vlastenci Emil, 7.6.2025 17:09, 5 příspěvků
HledačZvířat.cz https://www.horydoly.cz/, 7.6.2025 11:54, 1 příspěvek
hrdý vlastenci Honza, 7.6.2025 11:04, 5 příspěvků
Inu Honza, 6.6.2025 13:21, 1 příspěvek
Gočár Šlojíř, 5.6.2025 22:04, 4 příspěvky
platí Kuba Turek, 5.6.2025 17:18, 4 příspěvky
platí Véna, 5.6.2025 11:59, 4 příspěvky
hrdý vlastenci Matylad, 5.6.2025 11:57, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

VERTICAL PRO Horydoly , 8.6.2025 22:05
Planetárium Praha znovu o... Horydoly , 6.6.2025 18:33
Treska Protein Exklusiv p... Horydoly , 4.6.2025 9:50
Re: Bikesraz na Vysočině Horydoly , 31.5.2025 23:04
Re: Krkonoše / Karkonosze ooo pppp, 21.5.2025 1:12
Krajem vína 2025 Horydoly , 18.5.2025 15:11
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly , 14.5.2025 1:30
Už tuto sobotu dorazí do ... Horydoly , 14.5.2025 1:26