Podél Labe na koloběžce do Staré Boleslavi

Boží muka nad Kostomlátkami.

Druhý díl ze seriálu nejlepších tras pro ježdění na koloběžkách vás zavede do Polabí. Udělali jsme si celodenní výlet z Neratovic podél Labe do Brandýsa a skončili jsme v Praze. Po cestě jsme se vykoupali v Proboštském jezeru a podívali se do legendární Staré Boleslavi.

Podél Labe na koloběžce do Staré Boleslavi
Na koloběžce po pražské periferii.

Celková délka trasy Neratovice - Stará Boleslav - Brandýs nad Labem - Praha Hrdlořezy je 42 kilometrů. Na koloběžce se jedná o celodenní výlet. Na kole se dá to dá zvládnout za půl dne. Většina trasy vede mimo frekventované silnice, často po cyklostezkách a polních cestách.

První část trasy vedle po úplné rovině podél Labe.

Do Neratovic přijedeme vlakem z Prahy. Překvapuje nás, že na rozdíl od městské hromadné dopravy musíme platit jízdné. Tak aspoň využijeme open card až do Čakovic, kde končí její platnost. Dál už jedeme za obyčejné jízdné.

Jedeme po pravém břehu Labe

Z neratovického nádraží jedeme ulicemi proti proudu Labe, přejedeme přes most do Mlékojed a ocitneme se na pravém břehu veletoku (řeku máme po pravé ruce).

Vybrali jsme si pravý břeh, protože je tu méně lidí a jízda je zajímavější než na protilehlé straně, kde vede asfaltová silnice a posléze cyklostezka.

Cesta nám rychle ubíhá, jedeme po Labské stezce. Koloběžky lehce zvládají šterkovou cestu, která se občas mění v hliněné vyjeté koleje. Mineme dva velké jezy a v Borku musíme odbočit po modré turistické značce doleva od řeky.

Bývalá cesta dál po břehu až do Staré Boleslav už dnes neexistuje, protože je přerušená vybagrovaným korytem do Labe.

Labe, jez Kostelec.

V Borku míjíme hospodu a i když je horko, nezastavujeme. Vloni jsme si tady dali jídlo od nevlídné obsluhy, a tak nás to ani letos neláká.

Musíme najet na velmi frekventovanou silnici podle šipek cyklotrasy. Jinudy se  nedá projet kvůli novému golfovému hřišti a starému letišti.

Koupeme se v Proboštském jezeru a prohlížíme Starou Boleslav

Přijíždíme ke kempu Proboštská jezera. Vstup na hlavní pláž u tábořiště je placený, ale po levé straně je bezplatná louka a příjemný vstup do vody. Kazí ho snad jen nadměrné množství koupajících se psů. Tuto nevýhodu zase vyrovnává velké množství  krásných žen nahoře bez.

Vykoupeme se, v místním buřtostánku si dáme standardně nechutné párky a standardně neošetřené pivo a jedeme dál.

Podíváme se do Staré Boleslavi. To je město, které se chlubí poněkud pochybnou slávou, že zde byl zavražděn kníže Václav svým bratrem Boleslavem Ukrutným. Katolická církev se tváří, že ví, že se to stalo u dveří zdejšího kostela Kosmy a Damiány roku 929. Ve skutečnosti není vůbec jisté, zda to vůbec bylo ve Staré Bolelavi, a téměř jisté je, že se to událo o několik let jindy.

Do kostela Kosmy a Damiána se nepodíváme, protože je zavřený. V jeho okolí nás na (domnělou) historickou událost nic neupozorňuje. Marně hledáme jakoukoliv zmínku o zemském světci.

Stará Boleslav. Tady (možná) byl zavražděn svatý Václav.

Nedaleký honosný barokní kostel Nanebevzetí Panny Marie aspoň upozorňuje na historkou o Palladiu, svatém reliéfu, který se v dějinách pořád někde zjevoval. Hlavně je ale otevřený o víkendech pro návštěvníky.

Návrat do lůna matičky Prahy

Vracíme se historickým maloměstem k Labi, přejíždíme ho po provizorní lávce kvli opravě mostu, a vjíždíme do druhé části souměstí Brandýs nad Labem - Stará Boleslav.

Vystoupáme strmý kopec skrze maloměsto a za nádražím uhneme doprava. Odtud už pojedeme druhou část výlety více či méně stále do kopce.

Okolo Hrušovského rybníka stoupáme do Popovic. Navzdory jménu tady nejen že nevaří pivo, ale nemají ani hospodu. Polní silničkou, která se změní v polní cestu, míříme k božím mukám na obzoru. Okolo nich rychle sjedeme do Kostomlátek, prosvištíme po asfaltu obcí a hned za nimi prudce odbočíme doleva zase do terénu.

Červená turistická značka nás dovede do Jenštejna. Nejslavnějším zdejším obyvatelem zde byl arcibiskup Jan z Jenštejna. Jistě si ze školy vzpomínáte na jeho spory s Václavem IV., které vyústily ve smrt arcibiskupského sekretáře Johánka z Pomuku, později přejmenovaného na světce Jana Nepomuckého.

Vedle vstupu do hradu je volně přístupný kohoutek pitné vody, což se nám velmi hodí, protože hospoda na návsi je zavřená. Pijeme a nabíráme do lahví, abychom vydrželi poslední úsek do Prahy. Povede hodně po silnicích a my ho chceme mít co nejrychleji za sebou.

Řídíme se cykloznačením přes Vinoř a Satalice až do Hloubětína. Šestipruhovou Chlumeckou ulici překonáme podchodem u metra Rajská zahrada. Pak už jenom rychle sjedeme ke Kyjským rybníkům, vystoupáme k mimoúrovňové křižovatce Průmyslové a Českobrodské.

Naposledy pustíme koloběžky z kopce, jedeme hodně přes čtyřicet kilometrů v hodině. Končíme v Hrdlořezech. Počkáme si na nejbližší autobus a podvěčerním městským provozem se necháme provézt, než abychom kličkovali mezi auty.

Na koloběžce po pražské periferii.

Horydoly.cz Více o Labi nad Mělníkem

Pískovny mezi Kostelcem, Brandýdsem a Neratovicemi

Poslední koupání u Neratovic

Zimní výlet po Labi na kajaku

Vltavský okruh po vodě

Mělník má největší kostnici v Čechách

První podzimní cyklostezka?

Zatím jsme uveřejnili: Divoká a Tichá Šárka (Praha)

Připravujeme další trasy pro koloběžky: podél Botiče v Záběhlicích (Praha), okruhy ve Stromovce (Praha), Petřínské sjezdy (Praha), z Kamenných Žehrovic do Prahy (Kladno), podél Labe do Brandýsa (Neratovice), podél Mohelky (Český Dub), z Ještědu do Mnichova Hradiště (Liberec). Dejte nám také vědět o svých oblíbených místech či trasách, rádi je uveřejníme. E-mail: redakce@horydoly.cz

Zobrazit místo Koloběžka - Scooter na větší mapě

koupání

Wow! Objel jsem to na kole a už se lidi pekli na slunci a psi se koupaly. O víkendu to už asi pude.

Paráda

To musí být super zážitek, ale zároveň i hodně náročné.:) Já budu letos trávit dovolenou v Domažlicích, kde jsem si našel ubytování díky http://domazliceubytovani.cz/.

Celkem 2 příspěvky v diskuzi

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

Cyklonovinky 2024

SDÍLENÁ KOLA Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Starostka Paříže Anne Hidalgo tvrdě šlape do příjemné dopravy v hlavním městě Francie. Zakázala sdílené elektrokoloběžky, vyhradila ulice pro pěší a cyklisty a zdražila parkování autům SUV.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

Chcete-li si běhání a cyklistiku užívat plnými doušky, bude dobré, když se na tyto sporty i vhodně oblečete. Na následujících řádcích pro vás máme zajímavé tipy na to, jak by takové oblečení

MITT - veletrh Rusko, Moskva 19.-21.3. 19.3.
Caravan, Bike, Travel - veletrh Nitra, Agrokomplex 22.-24.3. 22.3.
For Bikes and Sport - veletrh Praha, Letňany 22.-24.3. 22.3.
Boot und Camping - veletrh Německo, Rostock 22.-24.3. 22.3.
Bahno Sokolov, Michal Horská kola, běh, canicross 23.3.
Primavera Bike - cyklomaraton Hrušovany nad Jevišovkou Horská kola 23.3.
Kamenice - úklid řeky Česká Kamenice 23.3. 09:00
Cape Epic - etapový cyklomaraton Jihoafrická republika 17.-24.3. 24.3.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.