Zajímavosti z digitalizace Slovanské epopeje
* Nasnímáno byla plocha 650 m².
* Jeden obraz se snímal na 150 až 350 záběrů.
* Vzniklo přes 20 tisíc snímků.
* Data z jednoho plátna o rozměrech 810x610 cm zabrala 60 GB.
* Fotografovalo se 6 týdnů od 18 h do pozdních nočních hodin.
Slovanská epopej je dalším generacím uchována v podobě dokonalé digitální zálohy.
Epopej má přesnou digitální kopii
"Mojí velkou láskou je tvorba velkoformátových fotografií s vysokým rozlišením. Této problematice se věnuji v podstatě celý život. Čím větší plocha, tím víc gigabajtů. A když řešila Slovanská epopej a její plánovaný odjezd do Asie, napadlo mě zabít dvě mouchy jednou ranou. Zaprvé použít fotografie pro výpravnou obrazovou publikaci a za druhé vytvořit přesnou digitální kopii Epopeje a vlastně ji tak zálohovat. Pro jistotu, kdyby třeba náhodou došlo k nějakému poškození Muchova díla," vysvětluje Jan William Drnek pohnutky, které ho k tomuto projektu vedly.
Mucha si zasloužil nejlepší fotoaparáty
Velká a komplikovaná fotografická akce by nebyla možná bez nejlepšího a finančně náročného technického vybavení, především několika objektivů a dvou digitálních zrcadlovek. Právě toto vybavení v celkové hodnotě dosahující zhruba jednoho miliónu korun na sobě neslo logo japonské společnosti Canon. "Použité vybavení patří k tomu vůbec nejlepšímu ve světě fotografie. Konkrétně se jednalo o automatickou panoramatickou hlavu, speciální objektivy a fotoaparáty Canon EOS 5DSR a Canon EOS 1DX," říká Jan William Drnek.
K digitalizaci Slovanské epopeje kromě vybavení Canon posloužilo ještě osvětlení od společnosti Fomei, stativy od firmy Gitzo a monitory od společnosti EIZO.
Fotilo se pouze v noci
Kromě kvalitního technického vybavení bylo třeba myslet i na organizaci náročného snímání pláten, která se musela koordinovat s běžným chodem Národní galerie, kde byla plátna vystavena.
"Musím říct, že Národní galerie v Praze nám vyšla maximálně vstříc. Pracovat jsme mohli prakticky každý den od 18 do 9 hodin následujícího dne a také celé pondělí, kdy je zavírací den. Pro všechny členy týmu, kteří se na digitalizaci Epopeje podíleli, to byl nesmírně náročný měsíc," vzpomíná Jan William Drnek, který přidává ještě jeden zásadní dojem z fotografování Epopeje: "Pocit mezi plátny v noci za naprostého ticha byl velmi zvláštní. Řekl bych až posvátný. Navíc celá expozice byla mistrovsky navržena a realizována a monumentálnost Muchova díla výrazně umocnila. Všechna taková místa, ať už v galeriích, muzeích či ve svatyních a chrámech, mají nějakou společnou energii. Snad ji vyzařují umělecká díla nebo se míchá s energií lidí, kteří ta místa s posvátnou pokorou navštívili."
Výsledkem (snad) bude kniha
Po náročném fotografování Epopeje bylo nutné tisíce snímků zpracovat, upravit a poskládat z nich jednotlivá plátna. To byla činnost, která zabrala čtvrt roku. Výsledkem celého procesu bude jedinečná obrazová publikace, kterou vydá nakladatelství Albatros.
"Nyní dávám dohromady realizační tým a začínáme velmi intenzivně pracovat na konceptu knihy. Našim cílem je vytvořit výjimečnou obrazovou publikaci. Základem budou samozřejmě pořízené fotografie," říká Jan William Drnek, který ale připomíná, že digitální data mohou sloužit galerii jako záloha jedinečného díla Alfonse Muchy.
KOSMAS.cz: Avizovaná publikace Slovanská epopej v Albatrosu dosud nevyšla. Můžete si ale vybrat z mnoha reprodukcí Muchových děl anebo si přečíst publikace o jeho životě a díle.
Jan William Drnek se fotografii věnuje půl století. Během studia kybernetiky vyvinul přístroj na sledování očních pohybů. Jako jeden z mála fotografů zvládá perfektně všechny fáze výroby fotografie – od teorie lidské percepce, snímání, digitální postprodukce, přes tisk až po adjustaci. Založil firmu na velkoplošný tisk. Je členem Coloratti, skupiny renomovaných světových fotografů a odborníků na správu barev a také členem Asociace profesionálních fotografů. Své znalosti předává studentům na katedře grafického designu Prague College. Ve své tvorbě se zaměřuje na panoramatické velkoformátové fotografie s vysokým rozlišením a na techniku HDR.
Slovanská epopej byla malována na zámku Zbiroh pro hlavní město Prahu. Dlouho byla vystavována na zámku v Moravském Krumlově. V současné době je převezena do Prahy. Do 13. ledna je k vidění na výstavě v Obecním domě.
Zobrazit místo Turistika na větší mapě
Alfons Mucha na Horydoly
Nostalgie na Novém světě
Pražská informační služba prosazuje secesi
Poznámky z Paříže
Kalendář 2014 Žena a kolo
100+1 osobností a bicykl