Úžasná Sella Ronda

Lyžování v Trentinu.
Autor snímku Fototeca Trentino Marketing

Jeden z nejúžasnějších lyžařských zážitků, které poskytují Dolomity, se jmenuje Sella Ronda. Sedmatřicetikilometrový okruh kolem obrovského skalního masivu Sella naprojektovali lanovkáři tak, aby se dalo jet na sjezdovkách přes čtyři významná sedla Gardena, Campolongo, Pordoi a Sella.

Úžasná Sella Ronda
Val Gardena, sjezdové lyžování.
Autor snímku Alex Filz

Klasický okruh Sella Ronda vede ve směru pohybu hodinových ručiček. Je označena oranžovou barvou a obtížnost většiny sjezdovek je červená. Měří celkem sedmatřicet kilometrů. Vede přes čtyři sedla Sella, Gardena, Campolongo a Pordoi. Projíždí tři údolí Alta Badia, Val di Fassa a Val Gardena.

Jednodušší Sella Ronda je o pár kilometrů kratší, vede proti směru hodinových ručiček a je označena zelenými směrovkami. Obtížnost většiny sjezdovek je na této trase modrá.

Na Sella Rondu by se měli vydat aspoň trochu zdatnější lyžaři, kteří jsou schopni stát na lyžích celý den. Dlouhé sjezdovky dají zabrat všem svalům a bolet vás budou nejen stehna. Doporučení lanovkářské společnosti zní: "Jestli nebudete v deset hodin stát na trati, je pozdě a měli byste Sella Rondu nechat na příště."

Vyrážíme jednoho studeného rána z Campitella. Chceme objet klasickou Sella Rondu ve směru hodinových ručiček. Je označena oranžovými směrovkami.

Příjemná pozornost od lanovkářů

Přespali jsme nedaleko ve vymrzlém kombíku. Teď stojíme ve frontě na lanovku a pozorujeme dva horolezce na nedalekém ledopádu. Teplo nám není stejně jako dalším stovkám lyžařů, kteří se jen zvolna posunují k pokladnám.

Po chvíli přichází starší chlapík v lanovkářské uniformě. V jedné ruce nese várnici a ve druhé skládací stolek. Za pár vteřin nabízí horký čaj z místních bylinek. Jen málokdo si nechá ujít příjemné pohoštění zadarmo a hned je veseleji.

Rozcvička na začátku

Fronta byla odbavená za dvacet minut a kabinová lanovka nás nese na Col Rodella. Když si obouváme lyže, dech nám vyrazí grandiózní pohled do jižních skalních stěn třítisícovky Sella.

Sjíždíme strání mezi změtí kratších lanovek a vleků. Široký svah vybízí k rozehřátí před nástupem na lyžařskou túru. I my proto využíváme jednu kotvu a sjedeme si kopec ještě jednou.

Jedeme mírnou zelenou sjezdovkou limbovými háji. Máme čas obdivovat další třítisícovku Langkofel vlevo nad námi. Míjíme první sedlo Passo Sella. Limbové háje se zahušťují, pomalá dlouhá jízda nás dovádí do borovicového lesa.

Někdy je trať nad síly lyžařů

Pomocí dalších vleků se dostáváme k restauraci Vallongia. Tady se musíme rozhodnout, zda dolů pojedeme černou variantou směrem ke Svaté Christině, nebo lehčí červenou na straně Kreuzbodenu.

Spíše náhodou si vybíráme černou sjezdovku. Zvláště ve spodní části, kde se prudká sjezdovka kroutí a je vydřená na led, musíme dávat pozor na lyžaře-plužiče a snowboarďáky-smýkače, kteří takovou obtížnost nečekali a těžko ji zvládají.

V Santa Vristina, kde se červená i černá varianta setkávají, sundaváme lyže, po můstku přecházíme silnici a sedáme do dlouhé kabinové lanovky. Ta nás vynáší vysoko pod skalní věže Tschier Spitzen, které už patří do skupiny Puez Geisler.

Alta Badia, Dolomiti.

Velkolepý sjezd do Corvary

Tady začíná velkolepý sjezd, který nás dovede o tisíc metrů níž do Corvary. Jeho krása nespočívá v náročnosti, ta se pohybuje mezi červenou a modrou. Zmocňuje se nás však pocit obrovského prostoru. Vlevo se vypínají skály Puezgruppe, vpravo na nás jakoby padají obrovské skalní severní stěny Selly. Pod námi se otevírá široké údolí Alta Badia a za ním tvoří stafáž rozervané skalní Tofany.

Nejprve sjíždíme točitou tratí, míjíme závěje prašanu, jsme zatím hodně vysoko. Podjíždíme druhé sedlo Passo Gardena. Silnici překonáváme díky lyžařskému přemostění. Následuje pět kilometrů širokých mírných sjezdovek pořád rovnou dolů. Carvujeme dlouhé oblouky, až nás pálí stehna jako čert.

Alta Badia, Dolomiti.

Už se nám všechno plete

Téměř vodorovná sedačková lanovka nás veze do Corvary. Kupodivu starý rozhrkaný vlek, jediný který jsme museli použít, nás vytahuje znovu do kopců. Střídáme dalších pár lanovek a vleků, sjíždíme několik sjezdovek, už se nám jejich názvy pletou. Ani přesně nevíme, kde překonáváme třetí sedlo Passo Campolongo.

Přijíždíme do městečka Arabba. Musíme jít pár desítek metrů pěšky. Znovu lezeme do velké kabinové lanovky. Veze nás na skalnatý hřeben pod vrcholem Mesola. Bývá tu vidět ledovec na Marmoladě, ale právě stojíme v hustém mraku, a tak rychle opuštíme vyhlídku. Vede odtud jen jediná cesta po rychle klesající traverzové sjezdovce. Mírný sklon střídají prudké výšvihy.

Je již odpoledne, mnoha lyžařům docházejí síly, měkký sníh je vyhrnutý do stran, uprostřed se tvoří ledovatý žlab. Musíme dávat pozor, co se děje za každou muldou. Další dvě sedačkové lanovky nás vyvážejí do čtvrtého sedla Passo Pordoi.

Byl to dobrý den

Konečně vjedeme do lesa. Už máme dost skal a bílých plání. Úzká zatáčkovitá sjezdovka je plná lyžařů, kteří jedou domů. Není to moc hezké, každý spěchá pryč. Ani my si to neužíváme. Na druhou stranu je sjezdovka konstruovaná tak, aby zvládla velký nápor různě zdatných lyžařů. Nikdo se tu nemůže moc rozjet.

To končí v osadě Pradel. Odtud se vezeme poslední velkou lanovkou nazpátek na sedlo Sella. Jsme tam, kde jsme dnes začínali. Ještě se párkrát sklouzneme na svazích pod Rodellou a nastupujeme do lanovky, která nás sváží do Campitella. Byl to dobrý lyžařský den.

Zobrazit místo Evropa - skiareály na větší mapě

Úžasná dovolená
16.1.2009 jsme se vrátili ze Sella Rondy, dostatek sněhu, přiměřeně lidí, skvělé lyžování, ale týden nestačil na projetí všech sjezdovek, 14 dní by možná stačilo..ale už ne síly :-) Okruh Sella Ronda je opravdu neskutečná, nádherná. Jedinné co nám vadilo, bylo přemnožení občanů z Ruska. Na Itala, Čecha, Slováka na sjezdovce skoro nenarazíte..doporučuji i oranžový okruh, dá se stihnout za 3hodiny :-)
  • Autor Věra
  • Datum a čas 22.1.2010 10:19
Re: Doporučení :-)
Jdi do prdele
  • Autor ncbhj
  • Datum a čas 6.2.2009 13:55
Re: Minulý týden jsem se vrátil
Kompletni snehove informace se daji najit na www.zimni-alpy.cz , kdyby neco, kouknete tam.
  • Autor Janik
  • Datum a čas 29.3.2008 21:53
Sella ronda = nuda
Minuly tyden jsem jel zelenou i oranzovou. Umdlevajicich lyzaru jsem si nevsiml :o) Nicmene pocasi bylo nadherne , takze i kdyz pisu ze to byla nuda , vcelku se mi to libilo. Nekdo psal ze se to da zvladnou tam i zpet , ja si myslim ze by se to dalo objet i 3x za den, nicmene mi neni jasne proc se o to pokouset. Lyzarska vyzva to neni, ale je to pekna turistika. Ja radeji lyzovani v Rakousku .. ty Dolomity jsou prilis krasne a cloveka to rozptyluje od vlastniho lyzovani :o)
  • Autor jerey
  • Datum a čas 25.2.2008 03:29
Káry na spaní
Multivan je taky dobrý.Po lezení v Choru ve 3panělsku,jsme si jeli zalyžovat do Sierra Nevady.Spaní ve čtyřech při - 10 ve výšce 2100 v lůžkové úpravě se tuze hodilo.Tři nahoře,čtvrtý přes přední sedadla.Lyžovačka perfektní.Většina Španělů ještě staré dobré rovné lyže.Jako by se zastavil čas.Návra po třech týdnech.Takto jsme spali 3x
  • Autor Josef
  • Datum a čas 17.2.2007 22:09
zaprděnec
jiný jméno ti dát nemůžu, možná eště snob, tipoval bych tě na manažera zahraniční firmy, kterýmu jde víc o začku šamponu v hotelu , než o lyžovačku, doufám, že máš letošní model fisherů, ten je přece o třídu lepší, než loňskej a když na to je...
  • Autor medved
  • Datum a čas 2.2.2007 09:15
skvělá outdoorkára
je třeba Ford Galaxy. V létě vezu na střeše 2 kajaky a uvnitř 2 horské kola+kupu "důležitých" blbostí pro několikadenní pobyt kdekoliv.I na zimu, díky nezávislému naft.topení, je super...
  • Autor Milan
  • Datum a čas 16.1.2007 21:17
Re: Re: To jsou věci...
To nás taky už napadlo, ale nejsou lidi :-) Jenom vím, že švýcarští a rakouští horolezci jezdí oktávkama kombíkama na benzín a spějí v nich na parkovištích :-)
Re: To jsou věci...
Ale moje auto má hezčííí barvůůů :o)
A Ford Mondeo kombi? No to bych nesnes - to má kdejakej Turek :o))))
Po pravdě řečeno - mám Opel a není to zrovna výhra v loterii (i když každá liška má chválit svůj ocas).
Ale o auťákách jsou jiné servery. I když - možná by byla zajímavá diskuse na tema :"Outdooráci - čím jezdíte, v čem spíte, v čem (na čem)převážíte lodě, kola, nejrůznější krámy, ..."
  • Autor husky
  • Datum a čas 16.1.2007 14:17
To jsou věci...
To fakt musím zdůvodňovat a popisovat každou blbost? Takže to bylo takhle: Původní plán byl přejet za 3-4 dni pomocí lanovek na sjezdovkách celé Dolomity tam a zpět. Na to jsme si s sebou vzali malé batůžky a do nich spacák a karimatku. Jenže už první den se udělalo opravdu hnusně, a tak jsme to vzdali. Zůstalo nám ale vybavení na zimní bivak a čtyřdenní permice Dolomiti Superski. Ubytování bychom nikde nesehnali, protože to bylo těsně před Novým rokem. Objeli jsme tedy pár středisek autem. Spali jsme na parkovištích v Obereggen (na spodním, kde to je povoleno), ve Val do Fassa někde mezi Campitelem a Karrerpass a v Seiser Alm. Na prvním s námi spali v autech ještě nějací Němci a k ránu dospávali Italové. Na třetím to byli Rakušané. Jestli mohu LL uklidnit, tak snad faktem, že 14 dní před tím jsem spal čtyři noci ve čtyřhvězdičkových hotelích v Obereggenu a Brixenu. Pro Huskyho mohu dodat, že náš kombík Ford Mondeo poskytuje více plochy na spaní, než většina MPV :-)

Poznejte nejkrásnější řecké ostrovy

Je jich asi 2,5 tisíce, jen 200 z nich je obydlených. Některé jsou kosmopolitními hvězdami na mapě světových letovisek, zatímco charakter a atmosféra jiných se po staletí příliš nemění.... celý článek

Němci prohlásili pískovcové lezení za své kulturní dědictví

Exstarosta Pece vrací peníze z lanovky na Sněžku

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Starostka Paříže Anne Hidalgo tvrdě šlape do příjemné dopravy v hlavním městě Francie. Zakázala sdílené elektrokoloběžky, vyhradila ulice pro pěší a cyklisty a zdražila parkování autům SUV.
Keramické trhy v Kostelci nad Černými lesy

FOTOGALERIE Ve středočeském městečku Kostelec nad Černými lesy se každoročně konají vyhlášené Keramické trhy.
Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

Chcete-li si běhání a cyklistiku užívat plnými doušky, bude dobré, když se na tyto sporty i vhodně oblečete. Na následujících řádcích pro vás máme zajímavé tipy na to, jak by takové oblečení
Rozhledna Šibenice Stěbořice připomíná vojenskou historii

Betonová stavba s výškou 13 m je architektonicky atypickou rozhlednou připomínající vojenský bunkr. Nachází se na stejnojmenném návrší u obce Stěbořice. Zázemí slezské rozhledny doplňuje vojenské cvičiště pro děti a vnitřní stálá expozice o předválečném
Cestovní pojištění se na horách hodí více, než si myslíte. Proč neriskovat a sjednat si ho?

Letošní zima je na českých horách spíše nic než moc, ale to neznamená, že nemůžete vyrazit za sněhovou nadílkou za hranice. Kromě sportovního vybavení si však nezapomeňte přibalit i cestovní pojištění.

MITT - veletrh Rusko, Moskva 19.-21.3. 19.3.
Caravan, Bike, Travel - veletrh Nitra, Agrokomplex 22.-24.3. 22.3.
For Bikes and Sport - veletrh Praha, Letňany 22.-24.3. 22.3.
Boot und Camping - veletrh Německo, Rostock 22.-24.3. 22.3.
Bahno Sokolov, Michal Horská kola, běh, canicross 23.3.
Bílina - odemykání Lbín   23.3.
Kovový muž Choceň Vodácký trojboj 23.3.
Primavera Bike - cyklomaraton Hrušovany nad Jevišovkou Horská kola 23.3.
Tatarkov memoriál Tatranská Lomnica Závod horských záchranářů 23.3.