Horolezci mají velký marketingový potenciál

Horolezci mají velký marketingový potenciál
David Gladiš tahá draka za ocas.
Autor snímku ARCHIV Davida Gladiše
SDÍLEJ:

Český horolezecký svaz po mnoha letech tápání našel model, jak bude shánět peníze od komerčních partnerů. David Gladiš je jeho novým člověkem na marketing. Je to muž s pestrou profesní historií. Když se stal ředitelem CzechTourismu, probudil vládní agenturu z klinické smrti. Založil cestovatelský server Hedvábná stezka, provozoval tři orientální restaurace v Praze a Brně, byl náměstkem ministra zahraničí Karla Schwarzenberga, cestuje do divočiny a také trochu leze po skalách i na umělých stěnách.

"Lezu od dětství. Za komančů jsem několikrát vyhrál v žákovských kategoriích mistrovství České republiky," připomíná David Gladiš. "I když tehdejší lezení mělo úplně jinou úroveň než dneska, mám k horolezectví stále silný vztah."

Po několika nezdařených pokusech se podařilo Českému horolezeckému svazu uzavřít smlouvu o marketingovém zastoupení. Proč se to zdařilo až s tebou?

Nevím přesně, jaké byly předchozí pokusy. Finančně to nemá žádný valný smysl, alespoň ne nyní, takže se k tomu musí přistupovat spíše jako pomoc rozvoji horolezectví.

Kdo konkrétně svaz zastupuje?

Český horolezecký svaz formálně zastupuje firma ANEXE public relations. Fakticky se tomu věnujeme Dan Hála, David Švejnoha a já.

Co přesně smlouva o marketingovém zastoupení obsahuje?

Máme dva úkoly: zajišťovat mediální partnery a zajišťovat finanční partnery pro svaz. Za získání finančních partnerů máme odměnu ve formě provize. Smlouva se sepisuje vždy na rok.

Jak se horolezecký marketing financuje? Je jednodušší nebo těžší, než jiné obory?

Pro Český horolezecký svaz i firmy v oboru je tento druh spolupráce nový. I dříve občas některé firmy se svazem spolupracovaly, ale bylo to nahodilé a ne systematické jako nyní. Zpočátku tedy chvíli trvalo, než jsme potenciálním partnerům vše vysvětlili, ale ke konci roku jsme už měli více nabídek, než možností.

Jaké marketingové akce během minulého roku proběhly? K čemu je vůbec pro horolezce dobrý marketing a co jim přináší? Nedělá dostatek propagace každý jednotlivec, oddíly ve městech, lezecká reprezentace v televizi, nebo třeba himalájisté ve všech možných médiích?

My neděláme marketing ve smyslu propagace. Staráme se jen o získávání mediálních a finančních partnerů, a tak na tyhle tři otázky nemůžu nic odpovědět.

Může se horolezectví v marketingu dostat třeba na úroveň basketbalu, když má lezení více aktivních vyznavačů než většina sportů v Česku?

Může, ale bude to trvat několik let a vyžaduje to kontinuální práci, která nebude přerušována zbytečnými spory. Pro letošek jsme získali od partnerů podporu přes sedm set tisíc korun a tím jsme svazu pomohli zalepit díru z výpadku příjmů od Sazky.

Jak je drahé partnerství?

Český horolezecký svaz má partnery a hlavní partnery. Partneři přispívají částkou do sto tisíc korun ročně a hlavní partneři nad sto tisíc korun. Menší část je i ve zboží, které se používá hlavně jako výhry pro závodníky.

Hlavní partneři pro rok 2011 jsou Hudy, Humi a Direct Alpine. Partneři jsou Tilak, Lanek (Tendon), Uniqa, Lexum, Makak, Alpsport (Scarpa) a Prosport (Lowa, Yetti).

Počet partnerů je omezený. Partneři získávají od svazu různé druhy propagace: v ročence (náklad 10 000 kusů), na závodech, na webu, na bannerech a inzerátech u mediálních partnerů a tak dále.

Mediální partneři jsou Lidé a hory, Montana, Everest, Lezec.cz, Velehory.cz a Horyinfo.cz.

Jaké firmy mohou marketingově spolupracovat svazem? Jsou jen z horolezeckého či outdoorového byznysu?

Spolupracujeme i s firmami mimo outdoorový business, viz například Oční klinika Lexum nebo pojišťovna Uniqa. Hlavně se ale soustředíme na firmy z oboru. Spolupráce s nimi je důležitá i z jiných než jen finančních hledisek. Firmy i Český horolezecký svaz mají společný zájem na rozvoji horolezectví. Spolupráce je podle mě dobrá i proto, žeť vytváří tlak na svaz směrem k dalšímu zdokonalování a zefektivňování jeho činnosti. Každé dobrovolné sdružení něco takového potřebuje.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Re: Když dva dělají totéž...
Jandíku, no tebe to nějak vzalo!
Je sice krapet úsměvné číst zrovna od tebe slova jako "Koukám, že využiješ i tu nejmenší příležitost si plivnout a fakta ti v tom nejsou nejmenší překážkou."
O jakých faktech to tedy mluvíš? Sem s nimi.
  • Autor Jiří Babača
  • Datum a čas 28.2.2011 14:51
Reaguj
Re: Re: Re: Když dva dělají totéž...
V obrovském balíku práce, kterou se snažíme dělat je velmi těžké docenit, kterou informaci kdo považuje za podstatnou. Samozřejmě rád odpovím jakékoli dotazy. Poprosil bych pouze, aby se nesly v důstojém duchu. Petr Jandík je jedním z lidí, na které se rád obrátím o pomoc.
  • Autor Petr Resch
  • Datum a čas 28.2.2011 14:42
Reaguj
Re: Když dva dělají totéž...
Koukám Babačo, že využiješ i tu nejmenší příležitost si plivnout a fakta ti v tom nejsou nejmenší překážkou.
Reaguj
Re: Re: Když dva dělají totéž...
Těžko říct, zda jsem se vyjádřil nepřesně a nebo jsi druhou část mého příspěvku vztáhl sám na sebe a na Jandíkovu dceru. Možné je obé.
Jinak:
ad.1) vím o tom
ad.2) četl jsem
ad.3) pokud je to tak, tak souhlasím
Přičemž to že se mnohé informace z práce této nově přejmenované komise jsou nejdříve k mání třebas právě zde a ne na Horosvazu ilustruje mj. ten rozdíl v názorech mezi námi.
  • Autor Jiří Babača
  • Datum a čas 28.2.2011 12:56
Reaguj
Re: Když dva dělají totéž...
K první třetině: jsem rád, že jsem naplnil tvá očekávání.Ve druhých dvou třetinách pravděpodobně píšeš o pozici redaktora ČHS. Rád bych tě vyvedl z několika omylů:1. Tato pozice je v kontextu koncepce Komise pro média a marketing2. Zápisem z VV proběhla informace, že tohoto redaktora hledáme. Také na ní jeden uchazeč reagoval. Zároveň s Petrem Jandíkem jsem oslovil řadu dalších lidí, kteří v oboru pracují a dal jim stejnou nabídku. Nakonec z tohoto výběrového řízení vyšla jako vítězně právě Veronika Jadíková.3. Paušály jsou propláceny až na základě skutečně odvedené práce. Jedná se o paušály za přesně ve smlouvě specifikované výstupy. Navíc, nedojde-li k dodání ve smlouvě specifikovaého úkolu, je redaktor penalizován odejmutím zisku za jinou provedenou práci.
  • Autor Petr Resch
  • Datum a čas 28.2.2011 11:41
Reaguj
Když dva dělají totéž...
Jsou-li podmínky nastaveny tak, že PR-agentura je odměňována na základě provizí (podílu na zisku), tak se v zásadě nejedná o nic jiného, než po čem jsem volal již od pradávna.
Něco jiného je situace, kdy je bez jakékoli koncepce a bez patřičné veřejné diskuse vytvořený nově placený post, který je obsazený bez řádného výběrového řízení. Zejména když je dotyčný placen jen paušálem bez ohledu na výsledky.
Zde se ukazuje, že když dva dělají totéž, tak to nemusí být totéž. A to píšu i svědomím toho, že Reschík je vzásadě Jandíkuv člověk a že v mnoha ohledech se názorově můžeme lišit.
  • Autor Jiří Babača
  • Datum a čas 28.2.2011 09:20
Reaguj
Re: Na co půjdou peníze
Valná hromada je nejvyšší orgán ČHS a může tedy rozhodovat o čemkoliv včetně peněz. Nejbližší se koná 26. března
Reaguj
Na co půjdou peníze
hmm... to je dobrá věc, ale zajímalo by mě, na co ČHS ty peníze použije, jestli na závodníky, nebo mediální kampaň, atd. A kdo rozhodne o tom, jak se peníze použijí, jestli výkonný výbor, nebo valná hromada má možnost do toho nějak výrazně zasáhnout. 700tis.není vůbec málo.
  • Autor Honza
  • Datum a čas 27.2.2011 19:20
Reaguj
Celkem 8 příspěvků v diskuzi


Alpy AKTUÁLNĚ 2025

Alpy AKTUÁLNĚ 2025

VAL D´ISERE Co je v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.... celý článek

Himálaje AKTUÁLNĚ 2025

Adam Ondra závodí naposledy v boulderingu na Letné

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Reinhold Messner: The Final Expedition 2026 v Praze a Zlíně

Reinhold Messner: The Final Expedition 2026 v Praze a Zlíně

Reinhold Messner přijede naposledy do Česka jako host jubilejního 30. ročníku festivalu Neznámá Země ve Zlíně. Legenda horolezectví se s českými milovníky dobrodružství rozloučí v roce 2026 dvěma posledními přednáškami.
Via Renata na Wetzsteinkogel. Tělo tuž, vápno buš

Via Renata na Wetzsteinkogel. Tělo tuž, vápno buš

CLIMBING GUIDE Jestli je nějaký důvod trénovat na těžší cesty, jedním z nich může být tento: na alpském vápenci začínají pěkné cesty často pětkou nebo šestkou.
Středomoří AKTUÁLNĚ 2025

Středomoří AKTUÁLNĚ 2025

KALYMNOS Zprávy od modrého moře, bílých pláží a žhavého slunce. Z Chorvatska, Řecka, Itálie a Francie. Z Egypta, Turecka a Izraele.
Mezinárodní horolezecký filmový festival Teplice nad Metují: Legendy velehor

Mezinárodní horolezecký filmový festival Teplice nad Metují: Legendy velehor

Tyrkysová bohyně v Himálajích, panenská Muču Kiš v Pákistánu, ztracené Krkonoše. Alpské vícedélky, výjimečné výstupy, ale i lezení v uprchlických táborech. Všude tam, a ještě dál vezme své návštěvníky 42. ročník Mezinárodního horolezeckého filmového festivalu
Během jednoho týdnu na Everest?

Během jednoho týdnu na Everest?

GLOSA Xenon má urychlit aklimatizaci horolezců, kteří míří na nejvyšší horu světa Mount Everest. Rakouská cestovní kancelář Furtenbach Adventures nabízí týdenní variantu expedice. V pondělí jsou zájemci v základním táboře, výstup na vrchol následuje ve

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Outdoor Trade Show - veletrh Velká Británie, Liverpool 10.-12.6. 10.6.
Sportfilm Kutná Hora, GASK Přednáší Marek Holeček 11.6. 19:00
ITE - veletrh Hong Kong 12.-15.6. Cestovní ruch 12.6.
Moravia Sport Expo - veletrh Olomouc, Flora 13.-17.6. 13.6.
Letem světem Nečtiny 13.-15.6. Cestovatelský festival 13.6.
Ještě jsme neskončili Lipnice nad Sázavou, amfiteatr Přednáší Jiří Langmajer a Petr Horký 14.6. 19:00
EurAsia Rail - veletrh Turecko, Istanbul 18.-20.6. Železnice 18.6.
Outdoor Retailer - veletrh USA, Salt Lake City 18.-20.6. 18.6.
Handicamp Rabštejn 20.-22.6. Lezení handicapovaných 20.6.
Peakfest Jizerka 20.-22.6. 20.6.

Diskuse

Štěstí Bambulezizib, 9.6.2025 15:53, 2 příspěvky
Štěstí climber, 9.6.2025 12:50, 2 příspěvky
hrdý vlastenci Emil, 7.6.2025 17:09, 5 příspěvků
HledačZvířat.cz https://www.horydoly.cz/, 7.6.2025 11:54, 1 příspěvek
hrdý vlastenci Honza, 7.6.2025 11:04, 5 příspěvků
Inu Honza, 6.6.2025 13:21, 1 příspěvek
Gočár Šlojíř, 5.6.2025 22:04, 4 příspěvky
platí Kuba Turek, 5.6.2025 17:18, 4 příspěvky
platí Véna, 5.6.2025 11:59, 4 příspěvky
hrdý vlastenci Matylad, 5.6.2025 11:57, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

VERTICAL PRO Horydoly , 8.6.2025 22:05
Planetárium Praha znovu o... Horydoly , 6.6.2025 18:33
Treska Protein Exklusiv p... Horydoly , 4.6.2025 9:50
Re: Bikesraz na Vysočině Horydoly , 31.5.2025 23:04
Re: Krkonoše / Karkonosze ooo pppp, 21.5.2025 1:12
Krajem vína 2025 Horydoly , 18.5.2025 15:11
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly , 14.5.2025 1:30
Už tuto sobotu dorazí do ... Horydoly , 14.5.2025 1:26