
Fotovoltaika do švýcarských kolejí

Švýcarsko inovuje. Mezi vlakovými kolejemi na železničních tratích budou instalovány odnímatelné solární panely. Systém vyvinul startup Sun-Ways ve švýcarské obci Ecublens ve spolupráci s École polytechnique fédérale (vysokou technickou školou) v Lausanne.
Instalace se provádí pomocí speciálního vlaku. Položení 1000 čtverečních metrů fotovoltaických elementů trvá jenom několik hodin. Zmechanizovaná montáž jde velice rychle.
Panely mezi kolejemi nemají žádný dopad na krajinu a životní prostředí.
Systém se bude testovat nedaleko železniční stanice Buttes a získaná energie bude prozatím využita k napájení elektrické sítě areálu.
Sun-Ways tvoří tým zakladatelů Joseph Scuderi, Baptiste Danichert a Eric Perrier.
INFO: Sun-Ways
Diskuse
Diskuze k článku
To mic . . . .
To jsou věci... To by mě nikdy nenapadlo, že to je až tak významné.
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 2.5.2023 10:31
To mic . . . .
ten obrus nění jedovatý pro člověka a ani přírodě příliš neškodí (pomiňme tedy hypotetickou situaci, kdyby to někdo dejchal rovnou z kýblu, žánop). jednak je to schoopno zasrat a vyskratovat citlivější elektryku/ elektroniku, další problém je, že je to vysoce akticní uhlíková ocel, která v okolí pár metrů od kolejí vytváří prostředí velmi korozně agresivní pro nerezovou ocel (uhlík vyžírá z nerezu chrom a nerez rezne, podobně, jako když pitomý řemeslník řeže flexou uhlíkovou ocel a jiskry létají na nerezový plech, nebo když zámečník použije na obrábění nerezi nástroje předtím "kontaminované" uhlíkovou ocelí). výsledkem je, že u železnice jsou během málo let schopny třeba v nerezových okapním plechu proreznout díry. další problém se týká všech kovů "nalevo" od železa (v beketově řadě), zejména tedy hliníku a jeho slitin, to je ještě zostřeno bludnými proudy podél železnice (i neelektrifikované).
- Autor Lukas B.
- Datum a čas 2.5.2023 09:24
To mic . . . .
Je faktem, že ze švýcarského vlaku určitě olej nekape.V ekologickém švýcarském systému to není prakticky možné – kontrola je velice direktivní a přísná.
Ale stejně jako všude na světě při vlakovém provozu existuje zátěž železným prachem ( případně prašnou mědí). Tato zátěž je způsobena brzděním, tedy opotřebovaním brzdných bloků a kol, dále opotřebováním kolejí, opotřebováním obvodu kol a opotřebováním kladky a závěsů vedoucích proud.
Opotřebováním kol, kolejnic, brzd a trolejového drátu vzniká jemný prach, který pochází hlavně z železných částic. Přibližně 50 % těchto emisí pevných částic vzniká při brzdění. Podle vědeckých studií způsobí SBB každý rok kolem 1000 -1400 tun jemného prachu.
Hlavní složkou polétavého prachu emitovaného vlaky je železo. Průměrná dodatečná zátěž železem je kolem 1 µg/m3 s nejistotou měření ±10 %. Předpokládá se, že železo je převážně v oxidované formě (např. Fe2O3), což odpovídá více než 75 % orbitálních PM10.
Ředitelství švýcarských drah vše bedlivě sleduje a každý si může údaje přečíst zde:
Verschleissabhaengige_Komponente_im_Trassenpreissystem_der_Schweiz.pdf
Verschleiss von Eisenbahnrädern mit Unrundheiten - Research Collection (ethz.ch)
Také emise hluku při železničním provozu jsou kontinuelně kontrolovány a SBB bojuje proti hluku. Byly odhlučněny všechny osobní i nákladní vozy; SBB Cargo má dnes 2 600 nízkohlučných nákladních vagónů, ovšem na tranzitních trasách jsou také používány zahraniční nákladní vagony se starými, hlučnými brzdovými systémy. SBB se tedy zasadila s Mezinárodní železniční unií (UIC) o renovaci zahraničních nákladních vozů. Hlasité nákladní vagony jsou na švýcarské železniční síti zakázány od roku 2020.
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 30.4.2023 13:27
rezavý prach?
Že ze švýcarských vlaků nekape olej, tomu bych ještě věřil. Ale že by se tam nevyskytoval železný obrus, který u nás pokrývá kdeco včetně střechy nástupiště? Docela by mě zajímalo, jak to mají ošetřené...
to je ten průser když tomu jeden dertek rozumí
a pak vypadá jako škarohlíd co hledá proč to nejde; jak se s tím srovnává strojní podbíječka?
- Autor Lukas B.
- Datum a čas 28.4.2023 22:21

České hory AKTUÁLNĚ 2025/2026
Jak nenaletět na falešné produkty v českých obchodech
Může se hodit
Nejčtenější články

Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2025

České hory AKTUÁLNĚ 2025/2026

Jak nenaletět na falešné produkty v českých obchodech

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025

Proč je součástí cestovního pojištění i pojištění právní ochrany?
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Zahrada Čech - veletrh | Litoměřice | 12.-17.9. | 12.9. | |
Botanická zahrada 250 let | Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy | 15.-21.9 | 15.9. | |
20 let přívozů v Pražské integrované dopravě | Praha, Podhoří | 17.9. | 13:00 | |
Mělnické vinobraní | Mělník | 19.-21.9. | 19.9. | |
Bzenecké vinobraní | Bzenec | 19.-20.9. | 19.9. | |
Vinobraní | Velké Pavlovice | 19.-20.9. | 19.9. | |
Otevření obálky s posledními slovy T.G.Masaryka
|
Lány, zámek | 19.9. | ||
Kůň - veletrh | Lysá nad Labem | 19.-21.9. | 19.9. | |
Zažít město jinak | Praha | Sousedská slavnost | 20.9. | |
Vinobraní | Litoměřice | 20.9. |
Diskuse
sem asi ne | Klekí Petra, 16.9.2025 23:13, 1 příspěvek |
Inu | Honza, 13.9.2025 20:53, 12 příspěvků |
Inu | Kuba Turek, 13.9.2025 14:11, 12 příspěvků |
Inu | Honza, 13.9.2025 12:52, 12 příspěvků |
únava a vyčerpání? | Lukas B., 12.9.2025 12:22, 12 příspěvků |
únava a vyčerpání? | Honza, 11.9.2025 14:41, 12 příspěvků |
Chyba v článku | Ondráčková, 11.9.2025 14:30, 5 příspěvků |
Pomoc | Horal, 11.9.2025 13:24, 12 příspěvků |
Pomoc | Vodák, 10.9.2025 17:38, 12 příspěvků |
únava a vyčerpání? | Lukas B., 10.9.2025 15:08, 12 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Krumlovský vodácký maraton | Horydoly , 9.9.2025 22:28 |
Filmový festival Voda, mo... | Horydoly , 9.9.2025 4:03 |
Re: Galasova cyklojízda | Horydoly , 8.9.2025 11:48 |
Využite priaznivé počasie... | Horydoly , 8.9.2025 11:46 |
Prague | Horydoly Open, 8.9.2025 11:34 |
NN NIGHT RUN | Horydoly , 5.9.2025 1:24 |
Direct Alpine na MHFF v T... | Horydoly , 29.8.2025 13:03 |
Mezinárodní horolezecký f... | Horydoly , 27.8.2025 12:28 |