Fotovoltaika do švýcarských kolejí

Fotovoltaika do švýcarských kolejí
Švýcaři instalují fotovoltaické panely mezi koleje.
Autor snímku Sun-Ways
SDÍLEJ:

Švýcarsko inovuje. Mezi vlakovými kolejemi na železničních tratích budou instalovány odnímatelné solární panely. Systém vyvinul startup Sun-Ways ve švýcarské obci Ecublens ve spolupráci s École polytechnique fédérale (vysokou technickou školou) v Lausanne.

Instalace se provádí pomocí speciálního vlaku. Položení 1000 čtverečních metrů fotovoltaických elementů trvá jenom několik hodin. Zmechanizovaná montáž jde velice rychle.

Panely mezi kolejemi nemají žádný dopad na krajinu a životní prostředí.

Systém se bude testovat nedaleko železniční stanice Buttes a získaná energie bude prozatím využita k napájení elektrické sítě areálu.

Sun-Ways tvoří tým zakladatelů Joseph Scuderi, Baptiste Danichert a Eric Perrier.

INFO: Sun-Ways

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

To mic . . . .

To jsou věci... To by mě nikdy nenapadlo, že to je až tak významné.

Reaguj
To mic . . . .

ten obrus nění jedovatý pro člověka a ani přírodě příliš neškodí (pomiňme tedy hypotetickou situaci, kdyby to někdo dejchal rovnou z kýblu, žánop). jednak je to schoopno zasrat a vyskratovat citlivější elektryku/ elektroniku, další problém je, že je to vysoce akticní uhlíková ocel, která v okolí pár metrů od kolejí vytváří prostředí velmi korozně agresivní pro nerezovou ocel (uhlík vyžírá z nerezu chrom a nerez rezne, podobně, jako když pitomý řemeslník řeže flexou uhlíkovou ocel a jiskry létají na nerezový plech, nebo když zámečník použije na obrábění nerezi nástroje předtím "kontaminované" uhlíkovou ocelí). výsledkem je, že u železnice jsou během málo let schopny třeba v nerezových okapním plechu proreznout díry. další problém se týká všech kovů "nalevo" od železa (v beketově řadě), zejména tedy hliníku a jeho slitin, to je ještě zostřeno bludnými proudy podél železnice (i neelektrifikované). 

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 2.5.2023 09:24
Reaguj
To mic . . . .

Je faktem, že ze švýcarského vlaku určitě olej nekape.V ekologickém švýcarském systému to není prakticky možné – kontrola je velice direktivní a přísná.

Ale stejně jako všude na světě při vlakovém provozu existuje zátěž železným prachem ( případně prašnou mědí). Tato zátěž je způsobena brzděním, tedy opotřebovaním brzdných bloků a kol, dále opotřebováním kolejí, opotřebováním obvodu kol a opotřebováním kladky a závěsů vedoucích proud.

Opotřebováním kol, kolejnic, brzd a trolejového drátu vzniká jemný prach, který pochází hlavně z železných částic. Přibližně 50 % těchto emisí pevných částic vzniká při brzdění. Podle vědeckých studií způsobí SBB každý rok kolem 1000 -1400 tun jemného prachu.

Hlavní složkou polétavého prachu emitovaného vlaky je železo. Průměrná dodatečná zátěž železem je kolem 1 µg/m3 s nejistotou měření ±10 %. Předpokládá se, že železo je převážně v oxidované formě (např. Fe2O3), což odpovídá více než 75 % orbitálních PM10.

Ředitelství švýcarských drah vše bedlivě sleduje a každý si  může údaje přečíst zde:

Verschleissabhaengige_Komponente_im_Trassenpreissystem_der_Schweiz.pdf

Verschleiss von Eisenbahnrädern mit Unrundheiten - Research Collection (ethz.ch)

Také emise hluku při železničním provozu jsou kontinuelně kontrolovány a SBB bojuje proti hluku. Byly  odhlučněny všechny osobní i nákladní vozy; SBB Cargo má dnes 2 600 nízkohlučných nákladních vagónů, ovšem na tranzitních trasách jsou také používány zahraniční nákladní vagony se starými, hlučnými brzdovými systémy. SBB se tedy zasadila s Mezinárodní železniční unií (UIC) o renovaci zahraničních nákladních vozů. Hlasité nákladní vagony jsou na švýcarské železniční síti zakázány od roku 2020.

Reaguj
rezavý prach?

Že ze švýcarských vlaků nekape olej, tomu bych ještě věřil. Ale že by se tam nevyskytoval železný obrus, který u nás pokrývá kdeco včetně střechy nástupiště? Docela by mě zajímalo, jak to mají ošetřené...

  • Autor mic
  • Datum a čas 30.4.2023 11:03
Reaguj
to je ten průser když tomu jeden dertek rozumí

a pak vypadá jako škarohlíd co hledá proč to nejde; jak se s tím srovnává strojní podbíječka?

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 28.4.2023 22:21
Reaguj
Celkem 5 příspěvků v diskuzi


Cyklonovinky 2023

Cyklonovinky 2023

PRAHA Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.... celý článek

Ostrava!!! AKTUÁLNĚ 2023

Nejlepší způsoby, jak najít práci v Německu

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2023 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Ostrava!!! AKTUÁLNĚ 2023

Ostrava!!! AKTUÁLNĚ 2023

COLOURS OF OSTRAVA Přinášíme aktuality z Ostravy, ze severní Moravy a Slezska.
Cyklonovinky 2023

Cyklonovinky 2023

PRAHA Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Kdo vedl nezkušené turisty do zimních Tennengebirge?

Kdo vedl nezkušené turisty do zimních Tennengebirge?

AKTUALIZACE Pět zcela vyčerpaných Čechů ze skupiny osmi turistů musel v rakouských Alpách v pátek 19. května večer odnést  z hor do údolí policejní vrtulník. Jeden ze zachráněných byl převezen do nemocnice kvůli
Zlikvidujeme naše vinaře i vinařskou turistiku?

Zlikvidujeme naše vinaře i vinařskou turistiku?

ANALÝZA Vinařství a vinohradnictví na Moravě i v Čechách zažívá nebývalý rozkvět. Díky tomu se rozvíjí i na ní napojená turistika. Díky velkým vinařům a stovkám malých vinařství se stala po Praze jižní Morava turistickým cílem
Nejlepší způsoby, jak najít práci v Německu

Nejlepší způsoby, jak najít práci v Německu

Německo je země s prosperující ekonomikou a nabízí mnoho příležitostí pro uchazeče o zaměstnání. Najít práci však může být náročné, zejména pro cizince, kteří se na německém trhu práce neorientují. Aby byl tento

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Setkání čtenářů časopisu Turista Prášily, chata KČT 2.-4.6. 2.6.
Bikefest Kálnica 2.-3.6. 2.6.
Folklorní festival CIOFF Plzeň 7.-11.6. 7.6.
Levandule Ostrá, Botanicus 10.6.
Moravia Sport Expo - veletrh Olomouc, Flora 16.-17.6. 16.6.
Sokolníci Ostrá, Botanicus   17.6.
Festival japonské kultury Praha, Botanická zahrada 17.-18.6. 17.6.
ITB Asia - veletrh Singapur 19.-22.6. 19.6.
Outdoor Retailer - veletrh USA, Salt Lake City 19.-21.6. 19.6.
Eurobike - veletrh Německo, Frankfurt 21.-25.6. Cyklistika 21.6.

Diskuse

naiva Michael Beranek, 27.5.2023 19:39, 4 příspěvky
WS Skiák, 27.5.2023 14:18, 1 příspěvek
lemacemjjyh defavor7 defavor7, 26.5.2023 21:01, 1 příspěvek
V Kanadě je kolem 22 000 ... Michael Beranek, 26.5.2023 13:01, 4 příspěvky
naiva Horydoly - Andrea Černá, 26.5.2023 11:21, 4 příspěvky
naiva Andy, 26.5.2023 11:09, 4 příspěvky
lemace defavor7 defavor7, 26.5.2023 6:56, 1 příspěvek
kicvmkd defavor7 defavor7, 26.5.2023 6:54, 3 příspěvky
občasná bolest kloubů Maru, 25.5.2023 14:54, 31 příspěvků
Sněhové podmínky Lukas B., 25.5.2023 13:27, 9 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Emirates rekordní zisk Horydoly , 16.5.2023 11:17
Re: Střední Čechy turistické Horydoly , 15.5.2023 18:52
Cyklistické kempy na FTV... Horydoly , 15.5.2023 18:47
Passkey technology Google Horydoly Open, 9.5.2023 23:26
Správci ctností žalují li... milan šupa, 27.4.2023 19:47
Holubi představují riziko... Horydoly Open, 21.4.2023 11:46
Re: Střední Čechy turistické Horydoly , 7.4.2023 12:10
RunTour Kopřivnice Horydoly , 7.4.2023 12:05