
Fotovoltaika do švýcarských kolejí

Švýcarsko inovuje. Mezi vlakovými kolejemi na železničních tratích budou instalovány odnímatelné solární panely. Systém vyvinul startup Sun-Ways ve švýcarské obci Ecublens ve spolupráci s École polytechnique fédérale (vysokou technickou školou) v Lausanne.
Instalace se provádí pomocí speciálního vlaku. Položení 1000 čtverečních metrů fotovoltaických elementů trvá jenom několik hodin. Zmechanizovaná montáž jde velice rychle.
Panely mezi kolejemi nemají žádný dopad na krajinu a životní prostředí.
Systém se bude testovat nedaleko železniční stanice Buttes a získaná energie bude prozatím využita k napájení elektrické sítě areálu.
Sun-Ways tvoří tým zakladatelů Joseph Scuderi, Baptiste Danichert a Eric Perrier.
INFO: Sun-Ways
Diskuse
Diskuze k článku
To mic . . . .
To jsou věci... To by mě nikdy nenapadlo, že to je až tak významné.
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 2.5.2023 10:31
To mic . . . .
ten obrus nění jedovatý pro člověka a ani přírodě příliš neškodí (pomiňme tedy hypotetickou situaci, kdyby to někdo dejchal rovnou z kýblu, žánop). jednak je to schoopno zasrat a vyskratovat citlivější elektryku/ elektroniku, další problém je, že je to vysoce akticní uhlíková ocel, která v okolí pár metrů od kolejí vytváří prostředí velmi korozně agresivní pro nerezovou ocel (uhlík vyžírá z nerezu chrom a nerez rezne, podobně, jako když pitomý řemeslník řeže flexou uhlíkovou ocel a jiskry létají na nerezový plech, nebo když zámečník použije na obrábění nerezi nástroje předtím "kontaminované" uhlíkovou ocelí). výsledkem je, že u železnice jsou během málo let schopny třeba v nerezových okapním plechu proreznout díry. další problém se týká všech kovů "nalevo" od železa (v beketově řadě), zejména tedy hliníku a jeho slitin, to je ještě zostřeno bludnými proudy podél železnice (i neelektrifikované).
- Autor Lukas B.
- Datum a čas 2.5.2023 09:24
To mic . . . .
Je faktem, že ze švýcarského vlaku určitě olej nekape.V ekologickém švýcarském systému to není prakticky možné – kontrola je velice direktivní a přísná.
Ale stejně jako všude na světě při vlakovém provozu existuje zátěž železným prachem ( případně prašnou mědí). Tato zátěž je způsobena brzděním, tedy opotřebovaním brzdných bloků a kol, dále opotřebováním kolejí, opotřebováním obvodu kol a opotřebováním kladky a závěsů vedoucích proud.
Opotřebováním kol, kolejnic, brzd a trolejového drátu vzniká jemný prach, který pochází hlavně z železných částic. Přibližně 50 % těchto emisí pevných částic vzniká při brzdění. Podle vědeckých studií způsobí SBB každý rok kolem 1000 -1400 tun jemného prachu.
Hlavní složkou polétavého prachu emitovaného vlaky je železo. Průměrná dodatečná zátěž železem je kolem 1 µg/m3 s nejistotou měření ±10 %. Předpokládá se, že železo je převážně v oxidované formě (např. Fe2O3), což odpovídá více než 75 % orbitálních PM10.
Ředitelství švýcarských drah vše bedlivě sleduje a každý si může údaje přečíst zde:
Verschleissabhaengige_Komponente_im_Trassenpreissystem_der_Schweiz.pdf
Verschleiss von Eisenbahnrädern mit Unrundheiten - Research Collection (ethz.ch)
Také emise hluku při železničním provozu jsou kontinuelně kontrolovány a SBB bojuje proti hluku. Byly odhlučněny všechny osobní i nákladní vozy; SBB Cargo má dnes 2 600 nízkohlučných nákladních vagónů, ovšem na tranzitních trasách jsou také používány zahraniční nákladní vagony se starými, hlučnými brzdovými systémy. SBB se tedy zasadila s Mezinárodní železniční unií (UIC) o renovaci zahraničních nákladních vozů. Hlasité nákladní vagony jsou na švýcarské železniční síti zakázány od roku 2020.
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 30.4.2023 13:27
rezavý prach?
Že ze švýcarských vlaků nekape olej, tomu bych ještě věřil. Ale že by se tam nevyskytoval železný obrus, který u nás pokrývá kdeco včetně střechy nástupiště? Docela by mě zajímalo, jak to mají ošetřené...
to je ten průser když tomu jeden dertek rozumí
a pak vypadá jako škarohlíd co hledá proč to nejde; jak se s tím srovnává strojní podbíječka?
- Autor Lukas B.
- Datum a čas 28.4.2023 22:21

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025
Fizan a AKU už nebude prodávat Alpitrek
Může se hodit
Nejčtenější články

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025
Fizan a AKU už nebude prodávat Alpitrek

Mexico na míru - další podvodná cestovní kancelář

Jmenuje se Elbe Princesse neboli Labská princezna
Bulharsko přijímá euro příští rok
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
ISPO China - veletrh | Čína, Shanghai | 4.-6.7.. | 4.7. | |
ILTM Asia - veletrh | Čína, Shangai | 4.-6.7. Luxusní cestování | 4.7. | |
Řinčobraní - historický šerm | Krašov | 12.7. | ||
Slavnosti Jakuba Krčína | Třeboň | 18.-19.7. | 18.7. | |
Hrdané slávnosti | Stará Ľubovňa, hrad | 25.-27.7. | 25.7. | |
Parním vlakem k Berounce | Lužná, Železniční muzeum | Nostalgický vlak | 2.8. | |
Americana - veletrh | Německo, Augsburg | 3.-7.8. Westernový styl | 3.8. | |
IBTM - veletrh | Mexico, Mexico City | 20.-21.8. | 20.8. | |
Sail Amsterdam | Nizozemsko, Amsterdam | 20.-24.8. Historické plachetnice | 20.8. | |
Země živitelka - veletrh | České Budějovice, výstaviště | 21.-26.8. | 21.8. |
Diskuse
jiokicvmkdsss | robox78778 robox78778, 1.7.2025 19:21, 1 příspěvek |
lemacemjjcccc | robox78778 robox78778, 1.7.2025 19:21, 1 příspěvek |
Postalmklamm via ferrata | pikovoda, 30.6.2025 23:32, 3 příspěvky |
Cesty pro lidi | Kletr, 30.6.2025 14:44, 1 příspěvek |
Mladí horalové | Honza, 29.6.2025 21:28, 1 příspěvek |
Docela důležité... | Honza, 26.6.2025 21:13, 6 příspěvků |
Docela důležité... | Kuba Turek, 26.6.2025 14:47, 6 příspěvků |
Docela důležité... | Honza, 26.6.2025 14:18, 6 příspěvků |
Docela důležité... | Laura Novotná, 26.6.2025 12:12, 6 příspěvků |
Solná komora | Novinář, 26.6.2025 11:27, 3 příspěvky |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Světový pohár Troja | Horydoly , 26.6.2025 15:16 |
Světový pohár Troja | Horydoly , 26.6.2025 2:57 |
Prskavec jako hologram | Horydoly Open, 25.6.2025 0:13 |
Livigno na kole | Horydoly , 24.6.2025 19:48 |
Cyklistický maraton Vysočiny | Horydoly , 19.6.2025 22:32 |
Pivo na Náplavce | Horydoly , 19.6.2025 21:22 |
Sportovní prádlo | Horydoly , 13.6.2025 16:44 |
Přípravy vrcholí | Horydoly , 13.6.2025 14:01 |