Fotovoltaika do švýcarských kolejí

Fotovoltaika do švýcarských kolejí
Švýcaři instalují fotovoltaické panely mezi koleje.
Autor snímku Sun-Ways
SDÍLEJ:

Švýcarsko inovuje. Mezi vlakovými kolejemi na železničních tratích budou instalovány odnímatelné solární panely. Systém vyvinul startup Sun-Ways ve švýcarské obci Ecublens ve spolupráci s École polytechnique fédérale (vysokou technickou školou) v Lausanne.

Instalace se provádí pomocí speciálního vlaku. Položení 1000 čtverečních metrů fotovoltaických elementů trvá jenom několik hodin. Zmechanizovaná montáž jde velice rychle.

Panely mezi kolejemi nemají žádný dopad na krajinu a životní prostředí.

Systém se bude testovat nedaleko železniční stanice Buttes a získaná energie bude prozatím využita k napájení elektrické sítě areálu.

Sun-Ways tvoří tým zakladatelů Joseph Scuderi, Baptiste Danichert a Eric Perrier.

INFO: Sun-Ways

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

To mic . . . .

To jsou věci... To by mě nikdy nenapadlo, že to je až tak významné.

Reaguj
To mic . . . .

ten obrus nění jedovatý pro člověka a ani přírodě příliš neškodí (pomiňme tedy hypotetickou situaci, kdyby to někdo dejchal rovnou z kýblu, žánop). jednak je to schoopno zasrat a vyskratovat citlivější elektryku/ elektroniku, další problém je, že je to vysoce akticní uhlíková ocel, která v okolí pár metrů od kolejí vytváří prostředí velmi korozně agresivní pro nerezovou ocel (uhlík vyžírá z nerezu chrom a nerez rezne, podobně, jako když pitomý řemeslník řeže flexou uhlíkovou ocel a jiskry létají na nerezový plech, nebo když zámečník použije na obrábění nerezi nástroje předtím "kontaminované" uhlíkovou ocelí). výsledkem je, že u železnice jsou během málo let schopny třeba v nerezových okapním plechu proreznout díry. další problém se týká všech kovů "nalevo" od železa (v beketově řadě), zejména tedy hliníku a jeho slitin, to je ještě zostřeno bludnými proudy podél železnice (i neelektrifikované). 

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 2.5.2023 09:24
Reaguj
To mic . . . .

Je faktem, že ze švýcarského vlaku určitě olej nekape.V ekologickém švýcarském systému to není prakticky možné – kontrola je velice direktivní a přísná.

Ale stejně jako všude na světě při vlakovém provozu existuje zátěž železným prachem ( případně prašnou mědí). Tato zátěž je způsobena brzděním, tedy opotřebovaním brzdných bloků a kol, dále opotřebováním kolejí, opotřebováním obvodu kol a opotřebováním kladky a závěsů vedoucích proud.

Opotřebováním kol, kolejnic, brzd a trolejového drátu vzniká jemný prach, který pochází hlavně z železných částic. Přibližně 50 % těchto emisí pevných částic vzniká při brzdění. Podle vědeckých studií způsobí SBB každý rok kolem 1000 -1400 tun jemného prachu.

Hlavní složkou polétavého prachu emitovaného vlaky je železo. Průměrná dodatečná zátěž železem je kolem 1 µg/m3 s nejistotou měření ±10 %. Předpokládá se, že železo je převážně v oxidované formě (např. Fe2O3), což odpovídá více než 75 % orbitálních PM10.

Ředitelství švýcarských drah vše bedlivě sleduje a každý si  může údaje přečíst zde:

Verschleissabhaengige_Komponente_im_Trassenpreissystem_der_Schweiz.pdf

Verschleiss von Eisenbahnrädern mit Unrundheiten - Research Collection (ethz.ch)

Také emise hluku při železničním provozu jsou kontinuelně kontrolovány a SBB bojuje proti hluku. Byly  odhlučněny všechny osobní i nákladní vozy; SBB Cargo má dnes 2 600 nízkohlučných nákladních vagónů, ovšem na tranzitních trasách jsou také používány zahraniční nákladní vagony se starými, hlučnými brzdovými systémy. SBB se tedy zasadila s Mezinárodní železniční unií (UIC) o renovaci zahraničních nákladních vozů. Hlasité nákladní vagony jsou na švýcarské železniční síti zakázány od roku 2020.

Reaguj
rezavý prach?

Že ze švýcarských vlaků nekape olej, tomu bych ještě věřil. Ale že by se tam nevyskytoval železný obrus, který u nás pokrývá kdeco včetně střechy nástupiště? Docela by mě zajímalo, jak to mají ošetřené...

  • Autor mic
  • Datum a čas 30.4.2023 11:03
Reaguj
to je ten průser když tomu jeden dertek rozumí

a pak vypadá jako škarohlíd co hledá proč to nejde; jak se s tím srovnává strojní podbíječka?

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 28.4.2023 22:21
Reaguj
Celkem 5 příspěvků v diskuzi


Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů... celý článek

Pražský hrad je nám drahý?

Jaro začíná dnes nad ránem

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Dvě smrti na rakouských ferátách řeší český soud

Dvě smrti na rakouských ferátách řeší český soud

SLEDUJEME SOUDNÍ PROCES Urban a Linhart stojí před okresním soudem v Českých Budějovicích. Viní je ze smrti dvou mladých žen, které se pod jejich vedením zřítily na ferátách v Rakousku. Hlavní líčení skončí nejdříve
Jaro začíná dnes nad ránem

Jaro začíná dnes nad ránem

Jarní rovnodennost nastává v okamžiku, kdy střed slunečního kotouče stane přesně nad rovníkem a Slunce vstoupí do znamení Berana. Den a noc jsou stejně dlouhé (12 hodin). Od této chvíle se Slunce vrací
Kdo otrávil orly mořské pod Brdy?

Kdo otrávil orly mořské pod Brdy?

Dravce a šelmy, které zřejmě někdo otrávil, našli ornitologové u Jesenice na Příbramsku koncem února. Případ vyšetřují kriminalisté. Policie se zabývá nálezem dvou uhynulých orlů mořských, lišky a dalších šelem. Policisté žádají o pomoc
Výbava na hory na dluh? Někdy dává smysl. Jenže kdy?

Výbava na hory na dluh? Někdy dává smysl. Jenže kdy?

Pořídit výbavu na hory, s sebou obnáší značnou vstupní investici. Když přidáme ještě cenu ubytování, skipasů a vůbec cest za lyžováním, jsme na vyšších desítkách tisíc, které se v osobním rozpočtu nemusí podařit
Exstarosta Pece vrací peníze z lanovky na Sněžku

Exstarosta Pece vrací peníze z lanovky na Sněžku

Bývalý starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek konečně vrací peníze, které pobíral z lanovky na Sněžku a které měl jako volený zastupitel ze zákona zakázáno inkasovat. Udělala to až na druhou výzvu

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Nauticampo - veletrh Portugalsko, Lisabon 17.-21.4. Turismus a karavaning 17.4.
Tourbusiness - veletrh Bělorusko, Minsk 18.-20.4. 18.4.
Speleoforum Sloup 19.-21.4. 19.4.
Černobylské deníky - diashow Brno, základní škola Svážná 26.4. 16:00
Prague Bike Fest Praha, Výstaviště Holešovice 27.-28.4. 27.4.
Valné zhromaždenie JAMES Žilina, Dom techniky   27.4.
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 27.-28.4. Alternativní cyklistika 27.4.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
Špindlerův Mlýn - zahájení letního provozu lanovek Špindlerův Mlýn 1.5.
Parníkem na Slapy Praha 4.5.-29.9. 4.5.

Diskuse

Jazyk Veronika, 15.4.2024 18:53, 5 příspěvků
milovníku cizích termitů PK, 15.4.2024 18:16, 5 příspěvků
INU IP, 15.4.2024 17:11, 5 příspěvků
z prde.. klika PK, 15.4.2024 10:05, 5 příspěvků
INU Honza, 15.4.2024 9:24, 5 příspěvků
není to blbost? Skiák, 12.4.2024 23:31, 1 příspěvek
INU Honza, 11.4.2024 15:09, 1 příspěvek
Jednoduchá matematika . . . Honza, 11.4.2024 15:06, 15 příspěvků
Jednoduchá matematika . . . michael Beranek, 11.4.2024 10:38, 15 příspěvků
INU Honza, 9.4.2024 8:51, 15 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

S Winterbergem na Dobešku Horydoly , 11.4.2024 0:02
Re: Praha Horydoly Open, 10.4.2024 10:32
Tipy na dámské běžecké bo... Horydoly Open, 10.4.2024 10:11
Zákolany Horydoly , 8.4.2024 18:24
Lojzovka Horydoly , 8.4.2024 18:23
Re: Praha Kuba Turek, 8.4.2024 18:13
Re: Praha Horydoly Open, 8.4.2024 18:09
Re: Divoká Šárka Kuba Turek, 6.4.2024 19:21