Jak jsem celý týden nabíjel elektromobil

Jak jsem celý týden nabíjel elektromobil
Jak se to tady nabíjí? Máme správnou aplikaci?
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Elektromobilem jezdit na krátké a střední vzdálenosti, stále stejnou trasou, je jednoduché. Jednodušší než na benzín nebo naftu. Cestovat s ním po Česku je ovšem napínavá bojovka. Jezdil jsem s nejnovějším modelem Kia e-Soul po zasněžené republice a užil si chvilek napětí - v motoru i v hlavě. 

Jak jsem celý týden nabíjel elektromobil
Start, vpřed, zpátečka. Nic víc není potřeba.
Autor snímku Kuba Turek

V nížinách vládne Paní Zima a na horách panuje Mráz, Led a Sníh.

Horydoly.czREDAKČNÍ TEST: Kia e-Soul, malé velké elektroauto

Kia e-Soul. Elektromobil.

Úterý: Praha

Auto mám nabité od předchozího uživatele. Krátce s ním pojíždím po městě. 

Středa: Praha

Delší pojížďky po velkoměstě ubírají kapacitu baterie. Zajedu do Domu bytové kultury na Pankráci, který mám po cestě. Podzemní parkoviště je zdarma, stejně tak nabíjení. Jenom musím vybrat, který způsob nabíjení mám zvolit. Náhodný pokus byl zjevně správný. Za necelou hodinu je nabito a mohu odjet.    

Kia e-Soul. Elektromobil.

Čtvrtek: Jizerské hory

Mířím do Ferdinandova na úpatí Jizerských hor. Podle ukazatele dojezdu by mi měla elektřina vydržet na cestu tam i zpět. Ale ouha! Už za Libercem je jasné, že se těžko vrátím aspoň do tohoto města. Vypínám topení a na "plyn" šlapu ještě citlivěji než dřív. 

V Jizerkách auto odstavím na lesním parkovišti, setkám se s kamarády, vylezeme několik ledopádů a vrátíme se zpět. Kvůli koronaviru jedeme domů každý svým autem. Z integrovaných map v autě jsem si naplánoval nabíjení u nabíječky v podzemním parkovišti obchodního centra Nisa v Dolním Hanychově. Se spalovacím motorem bych prohlásil, že jedu už jen na "výpary". V baterii zbývá proud na 12 km. Nabíječku zastrčím do auta ...a nic se neděje. Nemám v mobilu správnou aplikaci. Nemohu si ji stáhnout, protože nemám v mobilu ani data. Jinak nabíjení nelze spustit ani zaplatit. Nikde nikdo. 

Zajedu na benzínku s nabíječkou. Tam by my měli poradit. Naivně se domnívám. Poslední kilometry obětuji na přejezd k čerpací stanici v průmyslové zoně Liberec - Sever. Nabíječka vyžaduje jinou mobilní aplikaci. Tu také nemám. Žádám o pomoc obsluhu. "Jééé, to teda nevim. Včera jsme se naučila zemní plyn, ale elektriku neumim," s omluvným úsměvem mi sdělí mladá blondýnka. "Zkuste jim zavolat."

Volám tedy na linku napsanou na nabíječce, která slouží k hlášení havárií. Příjemný dispečer nakonec pochopí, že nemám aplikaci, data, čip, speciální kartu, ale mám prázdnou baterii a potřebuji se dostat domů. Pustí mi do auta proud zadarmo. Je tak hodný, že mi ho neomezí na 80 % kapacity baterie, ale nechá ji dobít na 100 %. Ve zmrzlém autě tedy nebudu čekat necelou hodinu, ale dvakrát tolik. Nabíječku nemohu vypnout dříve a odjet. Kupuji si u blondýny kávu, pečivo a noviny. Z prázdné jídelny mě po 10 minutách vyhání na mráz, že nemohu v době epidemie Covid-19 prodlévat v restauraci, což je podle těch několik prázdných stolků daleko od prodejního pultu.

 

Pátek: Český ráj

Ve čtyřech lidech jedeme na chalupu k Ralsku a poté na pěší výlet do Příhrazských skal na zříceninu Hynšta. Raději po ránu nabiji auto na 80 %. V navigaci to sice nemám, ale na webu Pražské energetiky si najdu tři nabíječky vedle sebe u sídla firmy. Mapy.cz mi ukážou správnou cestu. Jenže chyba lávky!  Jedna nabíječka zjevně slouží jen pro mobilní telefony, protože stojí u lavičky v parku. Druhá nabíječka je na nepřístupném firemním parkovišti a třetí vůbec nenacházím.

Cestující naberu na Pankráci, takže znovu jedu do DPK a beru elektřinu zdarma. Tím se ovšem  zdrží náš odjezd, což znamená dlouhé posezení nad kávou.  

Cesta do Mnichova Hradiště, okolo Příhrazských skal a nazpátek do Prahy vysaje z baterie většinu elektřiny. Vysazuji tedy cestující na Pankráci a znovu nabíjím v DBK. Od pasažérů tedy piji dnešní druhou kávu.

Sobota: Jižní Čechy

Dlouhá cesta směřuje do jihočeské Příbrazi nedaleko rakouských hranic. Nafotografujeme moderní kapli v Příbrazi. Se skoro prázdnou baterií přijíždíme k předem vybrané nabíječce v Českých Budějovicích u Alzy. Bohužel oba dva kabely jsou zastrčené v jiných elektromobilech. Nabíječky je to jednoduchá, takže neukazuje, jaký čas zbývá do jejich nabití. V autech nejsou řidiči. Není jasné, zda to nejsou obyvatelé vedlejších paneláků, kteří nabíječku zapnou a k autu se vrátí třeba až za několik hodin. 

Jedeme tedy k další nabíječce, kterou najdeme v navigaci auta. Dva stojany jsou umístěné v bezplatném podzemním parkovišti obchodního domu Mercury. Máme s sebou mobil s daty, a tak si natáhneme příslušnou aplikaci a zkusíme nabít elektromobil. Nic se neděje. Z nabíječky se ozývají divné zvuky. Zase voláme krizovou telefonní linku. Operátor s námi zkouší různé technické kejkle: vypnout - zapnout - zmáčknout čudlík - přejet k vedlejšímu stojanu - rozsvítit světla a kdo ví co ještě. Po čtvrthodinové rozcvičce nám telefonuje: "Tohle sám nerozběhnu. Obě nabíječky jsou rozbité. Pošlu tam za dvě hodiny opraváře se šroubovákem."

Kia e-Soul. Elektromobil.

Na to nemáme čas. V baterii zbývá proud na posledních 10 kilometrů. Pomalu jedu po Budějovicích na čerpací stanici Benzina, kde se v ústraní krčí stojan nabíječky. Natahujeme si další aplikaci. Je na nás tak složitá, že voláme operátorovi, jak ji máme zprovoznit. S jeho pomocí se to podaří a my nabereme "plnou". Podotýkám, že jeden z nás je vysokoškolák pracující s počítačem na složitých kartografických programech, druhá je hlavní účetní se starostí o stovky různorodých firem, a já jsem žurnalista pracující v internetovém prostředí od komerčního zavedení internetu do Česka.

Kia e-Soul. Elektromobil.

Elektřina nám vydrží jen na cestu přes Třeboňsko a nazpátek po dálnici do Lokte. Tam nabíjíme na čip, protože se konečně zastavujeme u nabíječky, která patří do sítě, na jejíž elektřinu máme koupené předplatné. Necelá hodina obligátního čekání na mrazu uprostřed polí uběhne v družném radostném hovoru jako voda a vracíme se do Praha.

Kia e-Soul. Elektromobil.

Neděle: Krkonoše

Vstáváme brzy ráno, abychom stihli nabít auto a dojeli na lyže do Krkonoš. Spojíme cestu elektromobilem pod hory do Svobody nad Úpou, autobusem na Pomezní boudy a na skialpových lyžích nazpátek do Svobody. Na Hradecké dálnici hned za Prahou zajedeme k nabíječce s naším předplatným. Napojíme ji do auta a na hodinu dospíme v autě to, co jsme nestihli ráno.

Po vestě nazpátek si postojíme hodinku na parkoviště před jičínským Kauflandem, nabijeme auto a dojedeme domů do Prahy.

Pondělí: Praha

Cestu přes celou Prahu si pojistím, že dobiji baterii do plna u PRE v DBK. Je to zdarma, protože elektřina je u nich zdarma až do konce února.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Na cestování vozem je nutné mít dobré povinné ručení

Na cestování vozem je nutné mít dobré povinné ručení

Povinné ručení musí platit každý majitel auta ze zákona. Selský rozum velí, aby to byla pojistka od solidní pojišťovny, za dobrou cenu a pokrývala co největší škody.... celý článek

Cesta k bezpečí a pohodlí: automatizovaná jízda

Obludné pokuty v Krkonoších

registrovat

Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.







Nejčtenější články

Ochrana životního prostředí dosáhla na závodní dráhy

Ochrana životního prostředí dosáhla na závodní dráhy

Pro nadšence ekologického sportu jsou k dispozici motocyklové závody seriálu MotoE, které splňují požadavky na ochranu životního prostředí.
Cesta k bezpečí a pohodlí: automatizovaná jízda

Cesta k bezpečí a pohodlí: automatizovaná jízda

ROZHOVOR Nikolai Martin má u BMW na starosti mimořádně komplexní oblast vývoje automatizovaných jízdních systémů. Jeho prací je zabývat se otázkami, jako například: jaký stupeň automatizace má praktický význam? Co skutečně
Na cestování vozem je nutné mít dobré povinné ručení

Na cestování vozem je nutné mít dobré povinné ručení

Povinné ručení musí platit každý majitel auta ze zákona. Selský rozum velí, aby to byla pojistka od solidní pojišťovny, za dobrou cenu a pokrývala co největší škody.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Free Time - veletrh Polsko, Gdaňsk ZRUŠENO! 10.-11.5. 10.5.
BTL - veletrh Portugalsko, Lisabon 12.-16.5. 12.5.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 28.-30.5. Lodě a čluny 28.5.
IBTM - veletrh Singapur 8.-9.6. 8.6.
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 16.-19.5. 16.6.
ITE - veletrh Hong Kong 17.-20.6. Cestovní ruch 17.6.
CIBTM - veletrh Čína, Shanghai 30.7.-2.8. 30.7.
IBTM - veletrh Mexico, Mexico City 18.-19.8. 18.8.
Holiday World - veletrh Praha, Letňany 1.-3.10. 1.10.
Hoga - veletrh Německo, Norimberk 17.-19.10. 17.10.

Diskuse

Tvrdý povrch Geograf, 19.4.2021 11:19, 2 příspěvky
To těžko Horydoly , 16.4.2021 21:12, 2 příspěvky
To těžko ONDTOM36, 16.4.2021 20:49, 2 příspěvky
Zpěvník do tabletu Adam, 16.4.2021 15:56, 11 příspěvků
REHA- Maxi Bretislav, 15.4.2021 21:24, 1 příspěvek
Cesta SNP Přemovští, 14.4.2021 8:33, 1 příspěvek
Stan JanaTeron123, 13.4.2021 17:00, 1 příspěvek
Brněnské klasik K., 9.4.2021 11:26, 1 příspěvek
Vory pluly ještě dlouho p... historylover, 7.4.2021 9:38, 33 příspěvků
Mohou být jezy bezpečné? Michael Beranek, 4.4.2021 11:08, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

снять общежитие отрадное Invillkib Invillkib, 16.4.2021 2:50
Co Čech, to cyklista Horydoly , 15.4.2021 20:15
Re: Spolulezec v Litoměři... Kuba Turek, 12.4.2021 1:36
Spolulezec v Litoměřicích... Horydoly Open, 12.4.2021 1:31
Inhalovanie minerálok Her... Horydoly , 11.4.2021 14:15
Cestovatelé během svátků ... Horydoly , 10.4.2021 0:04
Re: Historická ťažba a sp... Horydoly , 7.4.2021 17:43
Re: Historická ťažba a sp... Horydoly , 6.4.2021 0:33