Praha chce batůžkáře, nezajímají ji geokačeři a Asiaty láká na romantické filmy

Praha chce batůžkáře, nezajímají ji geokačeři a Asiaty láká na romantické filmy
Petr Slepička (vlevo) poskytuje rozhovor Antonínu Karochovi.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

ROZHOVOR Prague City Tourism, dříve Pražská informační služba, se v létě změní z příspěvkové organizace na akciovou společnost. Souvisí to s novým pojetím cestovního ruchu na Magistrátu hlavního města Prahy, které prosazují noví politici, kteří se dostali do vedení metropole. "Snad konečně spojíme marketing s managementem," říká k tomu pověřený ředitel  Petr Slepička. "Aby cestovní ruch nebyl na úkor života městských částí i rezidentů."

V Praze propuklo drobné zemětřesení po minulých volbách. K moci se dostali zastupitelé nových stran. Jak se postavili k turismu?

Těší nás porozumění Magistrátu, který se s turistickou problematikou seznamuje. Zatím mají noví zastupitelé rozumné názory. Například si magistrát objednal vypracování strategie cestovního ruchu na téměř desetiletí. Až ji obdrží, tak se k ní budou vyjadřovat další složky. Pro nás je důležité, že tato strategie neobsahuje pouze marketing, ale také otázky kolem managementu. Naše organizace například nemá vliv na management cestovního ruchu v Praze. Takže to má za následek, že o Praze vychází spousta materiálů či letáků, článků, vyjádření apod., ale nikdo tyto postupy nekontroluje ani nekoordinuje.

O turismu rozhodují snad i radní pro odbor dopravy, dopravní podnik, IPR, a další a další. Jakmile budeme mít vlastní management, můžeme řešit mnoho otázek, které se zatím řešit nepovedlo. Například taková banalita, jako je turistická tramvaj. Dopravní podnik dostal požadavek na její provozování od města. Víte o ní něco? A to už jezdí třetím rokem. Je to tramvaj číslo 23 a objíždí nejnavštěvovanější pražské památky a turistické cíle. Od ostatních se ničím neliší, snad pouze tím, že má před řidičem ceduli Prague Castle. Není v ní žádná wifi, žádný propagační materiál o Praze, žádné hlášení alespoň ve dvou jazycích, nikdo vám neřekne, kde vystoupit k Národnímu divadlu, kde je Tančící dům, nehledě na pozvání k procházce po nábřeží a podobně.

My prostě chceme ukázat více, než jen Hrad. Pokud bychom tuto iniciativu převzali, tak si myslím, že to umíme zorganizovat lépe a hlavně jinak. V současné chvíli jsme jen nástroj, který nemá pravomoc jako úřad. Tak se například nevyjádříme, zda a kde se bude stavět koncertní hala. Když v Praze zavládly diskuse o Kaplického Blobu, tak já byl proti projektu. Ani ne kvůli stavbě samé, ale kvůli umístění na Letné. Tam taková stavba nemá význam. Pokud by si organizátoři vybrali Bubeneč nebo jiný vhodnější prostor, dávalo by mi to smysl. Nevím, jak mohli obhájci tohoto projektu pozapomenout, že na Letné chybí jakákoliv infrastruktura, důležitá pro provoz takovéto instituce. A to ještě pravděpodobně opomenuli výjezd z tunelu Blanka. To by tam už nebylo vůbec k hnutí. Ale v Praze existují další centra, kde by tzv. Blob mohl bez potíží fungovat, a naopak by zvelebil okolní prostor. Ty organizátoři zcela opomenuli, což by byla nenapravitelná škoda, protože jsme přišli o další centrum v jiné pražské části, které mohlo částečně odclonit přívaly turistů od Staroměstského náměstí, Malé Strany a Hradčan. Například o katalánské Barceloně se říká, že je tzv. přeturistovaná. Protože však má spoustu historických i moderních center, tak to zdaleka není tak výrazné. Navíc se stalo toto město turistickým lákadlem až po olympijských hrách, kdy tu vybudovali moderní infrastrukturu. Praha to štěstí nemá.

Dříve se střídaly a medializovaly turistické slogany, jako například České baroko nebo Česko, země příběhů.

Zjistili jsme, že to nefunguje. Jsme rádi, že CzechTourism ustupuje od témat, která dlouhodobě nefungují. Nefungují ani naše výročí na turistických trzích okolních států. Sto let založení republiky je pro nás úžasná záležitost, ale Rakousko to samozřejmě tak úplně nebere a ostatní sousedy to nezajímá. I Slovensko k tomuto tématu přistupovalo velice obezřetně.

CzechTourism naše výročí nabízel třeba v Japonsku. Japonci se mírně zamysleli a zdvořile pokývali hlavami. Oni mají na rozdíl od našeho státu tisíciletou tradici. Pro ně sto let nic neznamená. Baroko bylo něco podobného.

Abychom měli v turistickém ruchu trhák, to by musela být nějaká velká společenská, sportovní nebo kulturní událost světového významu. Možná se tím stanou oslavy konce II. světové války, ale nevím. Jsou tu i jiné možnosti. Například Praha by mohla mít určitého jmenovatele, jako například vynikající pivo světových kvalit. Ale na to si zase netroufáme my. Možná se moc bojíme. Co si například představíte, když se řekne Skotsko? Když pomineme tamní přírodu, tak je to místní whisky. Přírodu máme taky hezkou a pivo v Česku, pro cizince spíš v Praze, jak se shodují mnozí odborníci, patří mezi nejlepší na světě. My jsme se sice rozhodli pivo propagovat, ale ne jako alkoholický nápoj, ale jako pivní gastronomickou kulturu. Možná by to chtělo trochu přitvrdit.

Také se musíme zamyslet nad našimi zvyky, které turistice škodí. Například návštěvníci z jižních zemí či Francie a Španělska jsou zvyklí večeřet kolem desáté až jedenácté hodiny večerní. Oni se například nenajedí před návštěvou divadla, jako my. A po představení už mají kuchyně většiny restaurací v Praze dávno zavřeno. Hosté se najedí možná někde v hotelu.

Jak se naše hlavní město chová k batůžkářům? Jak se dívá na Low Cost Tourism?

To je opravdu těžké. Na jedné straně určitě nepodporujeme alkoholové výlety, kdy pánové z Anglie nebo Skandinávie přijedou, propijí tu noc, ani se neubytují a další den odlétají.

Na druhou stranu pokud se jedná o klasického baťůžkáře, který se ubytuje třeba pomocí Airbnb a je tu tři dny, toho naopak vítáme. Ba dokonce ho považujeme za bonitní klientelu. Sice neoplývá nijak zvlášť financemi, ale setrvá tu tři noci. V průměru se totiž běžný turista ubytovává v našem hlavním městě zhruba na dvě noci. Ačkoliv batůžkář tolik neutratí, často se stává, že do Prahy následně přijíždí vícekrát. A klienta, který přijíždí opakovaně, určitě chceme a je při tom jedno, zda jde o klasiku nebo baťůžkáře. Navíc se obvykle jako low cost chová. Neopíjí se do němoty a nejsou s ním potíže. I fenomén ubytování v rámci Airbnb má pozitiva, protože v něm turista zůstává déle. Dost často tři i čtyři noci. V hotelech se to často nestává. Ještě k tomu mladí lidé hledají zážitky i mimo centrum. Proto podporujeme takové akce, jako jsou koncerty kapel, namátkou z poslední doby třeba Guns N' Roses, které přilákají hodně fanoušků z celého světa a zároveň přijedou i čeští turisté a přespí v Praze. Po koncertě jsou kolem arény plné kluby, takže se takováto akce městu vyplatí.

Máme spočítáno, že zhruba 30 % návštěvníků se do Prahy vrací. A marketingové náklady na turisty, kteří se vrací, jsou mnohonásobně nižší než na ty, kteří se nevrací. Nejlépe je to vidět na vychvalovaných asijských turistech, kteří se obvykle nevracejí.

Jak na turistice participují městské části?

Městské části moc s cestovním ruchem nespolupracují, logicky kromě Prahy 1. Příkladem jsou městské části, které spolu sousedí. Když jsme připravovali publikaci Prague: neighborhoods, tak někteří zastupitelé městských částí neměli zájem o uvedení území jiné městské části. Negativním příkladem byli sousedé Vršovice (Praha 10) a Vinohrady (Praha 2). Kontroverzní problém je Hlavní nádraží, které se rozkládá dokonce na teritoriu tří městských částí. Když vezmeme, že toto nádraží je jednou z hlavních bran do hlavního města, a my tu řešíme otázku, s kým se vlastně máme bavit, je to obtížné. Takhle to prostě nejde. Cestovní ruch se neptá, která je to čtvrť. Turistovi je jedno, zda je to Praha 20 nebo Praha 7, stejně jako zda Karlín sousedí s Prahou 1, stejně že Praha 6 má za souseda Pražský hrad. To žádného návštěvníka nezajímá. Naneštěstí parkoviště pro autobusy, které vysazují turisty k prohlídce Hradčan, je v Praze 6. A to byste nevěřili, jaký je problém.

Asijské cestovní kanceláře říkají, že návštěvníci z Japonska, Číny, Jižní Koreje, Thajska a dalších zemí létají často do Prahy kvůli populárním filmům a seriálům.

Praha proto založila Prague Film Fund. Tento filmový fond podporuje tituly, které u nás štáby natáčejí a propagují tím Prahu. Podle přislíbené distribuce dostávají podporu. Samozřejmě, čím je distribuce širší, my jsme štědřejší. Například nedávno byl dokončien film Šarlatán v Česko-Irsko-Polsko-Slovenské koprodukci bude uvedený na Berlinae. Jistě finančně vypomůžeme. Také tu točí detektivku pro německou televizi, kde Praha hraje Prahu. Dost nelibě totiž neseme, když filmaři umístí Rudolfinum třeba do Francie.

Naopak podporujeme ty, kteří dávají najevo, že děj se odehrává v Praze. Například při detektivkách se nás producenti ptali, zda nemáme nějaký námět na vhodné lokace. V jednom seriálu jsme dokonce doporučili střechu Zemědělského muzea. V bollywoodských filmech zase ukazujeme zahrady Pražského hradu, a to filmaře i turisty později přitáhne. Lidé z Asie si totiž vyloženě potrpí na romantické pohledy. A těch máme u nás naštěstí hodně. Filmy dost často přilákají i velmi bonitní klientelu. Díky filmu se v našem městě konalo například množství cest svatebčanů z Číny, Jižní Koreje nebo Japonska.

Využívá Praha potenciálu globální navigační hry geocaching? Letos se bude v Praze konat gigaevent, který byl měl být největší sraz geokačerů v Evropě.

S tím zatím vůbec nepracujeme. Nicméně tak vzdálené to pro nás není, protože jsme měli geocache přímo v infocentru na Staroměstské radnici. Tam jsme se dohodli s provozovatelem, že než aby ji dával někam do okolí, kde by srocení příznivců vyvolávalo nepříjemné otázky, tak raději vezmeme truhlu na radnici. Až jsme se divili, jak pozitivní reakce se o naší iniciativě objevily na sociálních sítích. Pomáhali jsme dokonce provozovateli truhlu doplňovat a spolupráce byla perfektní.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

propagace alkoholu?!

To už je taková hezká tuzemská tradice. Více například zde: 

CzechTourism podporuje blití a chcaní na ulicích
Reaguj
propagace alkoholu?!

Reaguji na větu - že by se pivo mělo více propagovat - jako naší gastronomickou kulturu!!! :) to jde přece proti snaze snižovat pití alkoholu, u nás zavedené vnímání piva jako nealkoholický nápoj...už tak je pivo a další alkoholické nápoje dostupné skoro všude....o reklamě na alkohol ani nemluvě...

  • Autor Ema
  • Datum a čas 11.3.2020 18:44
Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


Emirates vrátila peníze pasažérům

Emirates vrátila peníze pasažérům

Letecká společnost Emirates splnila svůj závazek a kompletně dokončila refundační proces, v němž bylo vráceno zákazníkům 6,3 miliard AED (zhruba 40 mld. Kč). Celkem bylo v souvislosti s pandemií Covid-19 vyřízeno 1,7 milionu žádostí.... celý článek

Sokolov a okolí může žádat BMW o finanční podporu na zlepšení života

Outdoorové obchody (adresa, web, mapa)

registrovat

Ubytovaní Velký Meder vám nabízí tu nejlepší letní dovolenou.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.







Nejčtenější články

Koloběhsport se stěhuje z Plzně do Starého Plzence

Koloběhsport se stěhuje z Plzně do Starého Plzence

Plzeňská prodejna koloběžek se stěhuje na novou adresu. Koloběhsport odchází z centra Plzně na Masarykovo náměstí 37 ve Starém Plzenci.
Maďarsko, země lázní a minerálních vod

Maďarsko, země lázní a minerálních vod

Je až s údivem, kolik z nás aktuálně objevuje Maďarsko. Vloni činil počet českých turistů, směřujících do této destinace, téměř milion návštěvníků. Velká část směřuje do vyhlášených lázní.
České lyžování propaguje CzechTourism za 17 milionů korun

České lyžování propaguje CzechTourism za 17 milionů korun

17 milionů korun platí CzechTourism za reklamu na tuzemská lyžařská střediska. Vládní agentura na podporu cestovního ruchu vydává tyto peníze především na internetovou inzerci. 
Investice do českých lyžařských středisek 2020

Investice do českých lyžařských středisek 2020

Horská střediska investovala přes půl miliardy korun do nadcházející zimní sezony. Kromě výstavby čtyř nových lanových drah šly peníze do zasněžovacích zařízení, techniky pro úpravu tratí a bezpečnostních prvků na sjezdovkách.
Jak ovlivnil koronavirus cestovatelské plány Čechů?

Jak ovlivnil koronavirus cestovatelské plány Čechů?

Pandemie COVID-19 negativně ovlivnila cestovatelské plány dvou třetin Čechů a téměř polovina musela své letošní cesty zcela zrušit. Pětina zažila zrušení letu a stejná část se s ohledem na problémy v letecké dopravě dočasně

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Výstava oskeruší
Strážnice, Městské muzeum 11.10.-8.1. 11.10.
Bitva tří císařů Slavkov u Brna 27.-29.11. 27.11.
Vánoční Veselí Veselí 28.11.-31.12. 28.11.
Rozsvícení vánočního stromu Moravský Písek 29.11.
IBTM - veletrh Španělsko, Barcelona 1.-3.12. 1.12.
Jak postavit bambusový dům v Indonésii - diashow on-line Přednáší Dana Bartošová 4.12. 20:00
ILTM - veletrh luxusního cestování Francie, Cannes 7.-10.12. 7.12.
Silvestr na pomezí Velká Javorina 31.12.
Hoga - veletrh Německo, Norimberk 7.-9.2. 7.2.
Ples sportovců Teplice, Krušnohorské divadlo 27.2.

Diskuse

Max Kvido, 28.11.2020 9:47, 3 příspěvky
eshrdsed Tadeáš Gau, 26.11.2020 20:43, 1 příspěvek
Dovolená Jana33ma, 26.11.2020 13:10, 7 příspěvků
čurimurifuk Jana, 26.11.2020 11:57, 2 příspěvky
čurimurifuk Pišišvor, 25.11.2020 15:16, 2 příspěvky
Mastná pokuta Skiák, 22.11.2020 22:19, 17 příspěvků
Mastná pokuta Anonym, 21.11.2020 18:11, 17 příspěvků
Akné Petra, 20.11.2020 9:36, 1 příspěvek
Courmayeur vypadá strašid... Kuba Turek, 19.11.2020 12:33, 3 příspěvky
Courmayeur vypadá strašid... Skiák, 19.11.2020 10:25, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Адвокат Запорожье AnthonyFal AnthonyFal, 28.11.2020 20:10
Virtuální galerie Kutná Hora Horydoly , 27.11.2020 22:47
Mistrovství ČR v lezení n... Horydoly , 27.11.2020 11:59
Maraton Praha - Dobříš Horydoly , 25.11.2020 1:23
GO a Regiontour 2021 Horydoly , 24.11.2020 15:43
Re: Dotaz na možnost zveř... Horydoly Open, 24.11.2020 11:38
Re: Dotaz na možnost zveř... Kuba Turek, 24.11.2020 11:36
Re: Dotaz na možnost zveř... Horydoly Open, 24.11.2020 11:34