Praha chce batůžkáře, nezajímají ji geokačeři a Asiaty láká na romantické filmy

Praha chce batůžkáře, nezajímají ji geokačeři a Asiaty láká na romantické filmy
Petr Slepička (vlevo) poskytuje rozhovor Antonínu Karochovi.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

ROZHOVOR Prague City Tourism, dříve Pražská informační služba, se v létě změní z příspěvkové organizace na akciovou společnost. Souvisí to s novým pojetím cestovního ruchu na Magistrátu hlavního města Prahy, které prosazují noví politici, kteří se dostali do vedení metropole. "Snad konečně spojíme marketing s managementem," říká k tomu pověřený ředitel  Petr Slepička. "Aby cestovní ruch nebyl na úkor života městských částí i rezidentů."

V Praze propuklo drobné zemětřesení po minulých volbách. K moci se dostali zastupitelé nových stran. Jak se postavili k turismu?

Těší nás porozumění Magistrátu, který se s turistickou problematikou seznamuje. Zatím mají noví zastupitelé rozumné názory. Například si magistrát objednal vypracování strategie cestovního ruchu na téměř desetiletí. Až ji obdrží, tak se k ní budou vyjadřovat další složky. Pro nás je důležité, že tato strategie neobsahuje pouze marketing, ale také otázky kolem managementu. Naše organizace například nemá vliv na management cestovního ruchu v Praze. Takže to má za následek, že o Praze vychází spousta materiálů či letáků, článků, vyjádření apod., ale nikdo tyto postupy nekontroluje ani nekoordinuje.

O turismu rozhodují snad i radní pro odbor dopravy, dopravní podnik, IPR, a další a další. Jakmile budeme mít vlastní management, můžeme řešit mnoho otázek, které se zatím řešit nepovedlo. Například taková banalita, jako je turistická tramvaj. Dopravní podnik dostal požadavek na její provozování od města. Víte o ní něco? A to už jezdí třetím rokem. Je to tramvaj číslo 23 a objíždí nejnavštěvovanější pražské památky a turistické cíle. Od ostatních se ničím neliší, snad pouze tím, že má před řidičem ceduli Prague Castle. Není v ní žádná wifi, žádný propagační materiál o Praze, žádné hlášení alespoň ve dvou jazycích, nikdo vám neřekne, kde vystoupit k Národnímu divadlu, kde je Tančící dům, nehledě na pozvání k procházce po nábřeží a podobně.

My prostě chceme ukázat více, než jen Hrad. Pokud bychom tuto iniciativu převzali, tak si myslím, že to umíme zorganizovat lépe a hlavně jinak. V současné chvíli jsme jen nástroj, který nemá pravomoc jako úřad. Tak se například nevyjádříme, zda a kde se bude stavět koncertní hala. Když v Praze zavládly diskuse o Kaplického Blobu, tak já byl proti projektu. Ani ne kvůli stavbě samé, ale kvůli umístění na Letné. Tam taková stavba nemá význam. Pokud by si organizátoři vybrali Bubeneč nebo jiný vhodnější prostor, dávalo by mi to smysl. Nevím, jak mohli obhájci tohoto projektu pozapomenout, že na Letné chybí jakákoliv infrastruktura, důležitá pro provoz takovéto instituce. A to ještě pravděpodobně opomenuli výjezd z tunelu Blanka. To by tam už nebylo vůbec k hnutí. Ale v Praze existují další centra, kde by tzv. Blob mohl bez potíží fungovat, a naopak by zvelebil okolní prostor. Ty organizátoři zcela opomenuli, což by byla nenapravitelná škoda, protože jsme přišli o další centrum v jiné pražské části, které mohlo částečně odclonit přívaly turistů od Staroměstského náměstí, Malé Strany a Hradčan. Například o katalánské Barceloně se říká, že je tzv. přeturistovaná. Protože však má spoustu historických i moderních center, tak to zdaleka není tak výrazné. Navíc se stalo toto město turistickým lákadlem až po olympijských hrách, kdy tu vybudovali moderní infrastrukturu. Praha to štěstí nemá.

Dříve se střídaly a medializovaly turistické slogany, jako například České baroko nebo Česko, země příběhů.

Zjistili jsme, že to nefunguje. Jsme rádi, že CzechTourism ustupuje od témat, která dlouhodobě nefungují. Nefungují ani naše výročí na turistických trzích okolních států. Sto let založení republiky je pro nás úžasná záležitost, ale Rakousko to samozřejmě tak úplně nebere a ostatní sousedy to nezajímá. I Slovensko k tomuto tématu přistupovalo velice obezřetně.

CzechTourism naše výročí nabízel třeba v Japonsku. Japonci se mírně zamysleli a zdvořile pokývali hlavami. Oni mají na rozdíl od našeho státu tisíciletou tradici. Pro ně sto let nic neznamená. Baroko bylo něco podobného.

Abychom měli v turistickém ruchu trhák, to by musela být nějaká velká společenská, sportovní nebo kulturní událost světového významu. Možná se tím stanou oslavy konce II. světové války, ale nevím. Jsou tu i jiné možnosti. Například Praha by mohla mít určitého jmenovatele, jako například vynikající pivo světových kvalit. Ale na to si zase netroufáme my. Možná se moc bojíme. Co si například představíte, když se řekne Skotsko? Když pomineme tamní přírodu, tak je to místní whisky. Přírodu máme taky hezkou a pivo v Česku, pro cizince spíš v Praze, jak se shodují mnozí odborníci, patří mezi nejlepší na světě. My jsme se sice rozhodli pivo propagovat, ale ne jako alkoholický nápoj, ale jako pivní gastronomickou kulturu. Možná by to chtělo trochu přitvrdit.

Také se musíme zamyslet nad našimi zvyky, které turistice škodí. Například návštěvníci z jižních zemí či Francie a Španělska jsou zvyklí večeřet kolem desáté až jedenácté hodiny večerní. Oni se například nenajedí před návštěvou divadla, jako my. A po představení už mají kuchyně většiny restaurací v Praze dávno zavřeno. Hosté se najedí možná někde v hotelu.

Jak se naše hlavní město chová k batůžkářům? Jak se dívá na Low Cost Tourism?

To je opravdu těžké. Na jedné straně určitě nepodporujeme alkoholové výlety, kdy pánové z Anglie nebo Skandinávie přijedou, propijí tu noc, ani se neubytují a další den odlétají.

Na druhou stranu pokud se jedná o klasického baťůžkáře, který se ubytuje třeba pomocí Airbnb a je tu tři dny, toho naopak vítáme. Ba dokonce ho považujeme za bonitní klientelu. Sice neoplývá nijak zvlášť financemi, ale setrvá tu tři noci. V průměru se totiž běžný turista ubytovává v našem hlavním městě zhruba na dvě noci. Ačkoliv batůžkář tolik neutratí, často se stává, že do Prahy následně přijíždí vícekrát. A klienta, který přijíždí opakovaně, určitě chceme a je při tom jedno, zda jde o klasiku nebo baťůžkáře. Navíc se obvykle jako low cost chová. Neopíjí se do němoty a nejsou s ním potíže. I fenomén ubytování v rámci Airbnb má pozitiva, protože v něm turista zůstává déle. Dost často tři i čtyři noci. V hotelech se to často nestává. Ještě k tomu mladí lidé hledají zážitky i mimo centrum. Proto podporujeme takové akce, jako jsou koncerty kapel, namátkou z poslední doby třeba Guns N' Roses, které přilákají hodně fanoušků z celého světa a zároveň přijedou i čeští turisté a přespí v Praze. Po koncertě jsou kolem arény plné kluby, takže se takováto akce městu vyplatí.

Máme spočítáno, že zhruba 30 % návštěvníků se do Prahy vrací. A marketingové náklady na turisty, kteří se vrací, jsou mnohonásobně nižší než na ty, kteří se nevrací. Nejlépe je to vidět na vychvalovaných asijských turistech, kteří se obvykle nevracejí.

Jak na turistice participují městské části?

Městské části moc s cestovním ruchem nespolupracují, logicky kromě Prahy 1. Příkladem jsou městské části, které spolu sousedí. Když jsme připravovali publikaci Prague: neighborhoods, tak někteří zastupitelé městských částí neměli zájem o uvedení území jiné městské části. Negativním příkladem byli sousedé Vršovice (Praha 10) a Vinohrady (Praha 2). Kontroverzní problém je Hlavní nádraží, které se rozkládá dokonce na teritoriu tří městských částí. Když vezmeme, že toto nádraží je jednou z hlavních bran do hlavního města, a my tu řešíme otázku, s kým se vlastně máme bavit, je to obtížné. Takhle to prostě nejde. Cestovní ruch se neptá, která je to čtvrť. Turistovi je jedno, zda je to Praha 20 nebo Praha 7, stejně jako zda Karlín sousedí s Prahou 1, stejně že Praha 6 má za souseda Pražský hrad. To žádného návštěvníka nezajímá. Naneštěstí parkoviště pro autobusy, které vysazují turisty k prohlídce Hradčan, je v Praze 6. A to byste nevěřili, jaký je problém.

Asijské cestovní kanceláře říkají, že návštěvníci z Japonska, Číny, Jižní Koreje, Thajska a dalších zemí létají často do Prahy kvůli populárním filmům a seriálům.

Praha proto založila Prague Film Fund. Tento filmový fond podporuje tituly, které u nás štáby natáčejí a propagují tím Prahu. Podle přislíbené distribuce dostávají podporu. Samozřejmě, čím je distribuce širší, my jsme štědřejší. Například nedávno byl dokončien film Šarlatán v Česko-Irsko-Polsko-Slovenské koprodukci bude uvedený na Berlinae. Jistě finančně vypomůžeme. Také tu točí detektivku pro německou televizi, kde Praha hraje Prahu. Dost nelibě totiž neseme, když filmaři umístí Rudolfinum třeba do Francie.

Naopak podporujeme ty, kteří dávají najevo, že děj se odehrává v Praze. Například při detektivkách se nás producenti ptali, zda nemáme nějaký námět na vhodné lokace. V jednom seriálu jsme dokonce doporučili střechu Zemědělského muzea. V bollywoodských filmech zase ukazujeme zahrady Pražského hradu, a to filmaře i turisty později přitáhne. Lidé z Asie si totiž vyloženě potrpí na romantické pohledy. A těch máme u nás naštěstí hodně. Filmy dost často přilákají i velmi bonitní klientelu. Díky filmu se v našem městě konalo například množství cest svatebčanů z Číny, Jižní Koreje nebo Japonska.

Využívá Praha potenciálu globální navigační hry geocaching? Letos se bude v Praze konat gigaevent, který byl měl být největší sraz geokačerů v Evropě.

S tím zatím vůbec nepracujeme. Nicméně tak vzdálené to pro nás není, protože jsme měli geocache přímo v infocentru na Staroměstské radnici. Tam jsme se dohodli s provozovatelem, že než aby ji dával někam do okolí, kde by srocení příznivců vyvolávalo nepříjemné otázky, tak raději vezmeme truhlu na radnici. Až jsme se divili, jak pozitivní reakce se o naší iniciativě objevily na sociálních sítích. Pomáhali jsme dokonce provozovateli truhlu doplňovat a spolupráce byla perfektní.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

propagace alkoholu?!

To už je taková hezká tuzemská tradice. Více například zde: 

CzechTourism podporuje blití a chcaní na ulicích
Reaguj
propagace alkoholu?!

Reaguji na větu - že by se pivo mělo více propagovat - jako naší gastronomickou kulturu!!! :) to jde přece proti snaze snižovat pití alkoholu, u nás zavedené vnímání piva jako nealkoholický nápoj...už tak je pivo a další alkoholické nápoje dostupné skoro všude....o reklamě na alkohol ani nemluvě...

  • Autor Ema
  • Datum a čas 11.3.2020 18:44
Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


Sport Invest ulovil Adama Ondru

Sport Invest ulovil Adama Ondru

Český sportovní lezec Adam Ondra je nově zastupován agenturou Sport Invest. Ta se specializuje na nejlepší tedy i nejvýnosnější české sportovce.... celý článek

Brdy AKTUÁLNĚ 2022

Slovinské dálniční známky

registrovat

Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Získejte bonus za vklad v nejlepším online kasinu v České republice.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Online cz casino s licenci slot-vegas.cz







Nejčtenější články

Brdy AKTUÁLNĚ 2022

Brdy AKTUÁLNĚ 2022

Pražské, plzeňské a středočeské hory Brdy jsou divoké, vysoké, romantické a přitom je mají obyvatelé velkých měst doslova za humny. Čtěte novinky z Brd a Podbrdí.
Sport Invest ulovil Adama Ondru

Sport Invest ulovil Adama Ondru

Český sportovní lezec Adam Ondra je nově zastupován agenturou Sport Invest. Ta se specializuje na nejlepší tedy i nejvýnosnější české sportovce.
Český Bosch eBike má nového marketingového ředitele Jančárka

Český Bosch eBike má nového marketingového ředitele Jančárka

Novým marketingovým manažerem Bosch eBike Systems pro český trh se stal Tomáš Jančárek. Bude koordinovat marketingové aktivity a komunikaci. Stal se novou kontaktní osobu pro média a bude odpovědný za pořádání tuzemských

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Zahájení lázeňské sezony Poděbrady, kolonáda 20.-22.5. 20.5.
Zahájení lázeňské sezony Lázně Bělohrad 21.5. 10:00
Festival vojenské historie Helfštýn 21.-22.5. 21.5.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 27.-29.5. Lodě a čluny 27.5.
Dřevolodní sympozium Horka 27.5. 16:00
Den elektrokol Příbram, Ebike Partners 28.5.
Ratolest Fest Praha, Rašínovo nábřeží 28.5.
Pražské vinice Praha, Botanická zahrada 28.-29.5. 28.5.
Bikefest Kálnica 3.-5.6. 3.6.
Smetanova Litomyšl Litomyšl 9.6.-5.7. Hudba 9.6.

Diskuse

foto Kuba Turek, 20.5.2022 21:05, 4 příspěvky
foto Paddelman, 20.5.2022 15:07, 4 příspěvky
foto:-) Kuba Turek, 20.5.2022 10:58, 4 příspěvky
foto:-) Paddelman, 20.5.2022 10:18, 4 příspěvky
Vendulko nemáte zcela pravdu Michael Beránek, 19.5.2022 14:42, 27 příspěvků
Airsoft Petr S., 19.5.2022 12:54, 1 příspěvek
Potrava není vždy jídlo Pic, 17.5.2022 0:42, 27 příspěvků
Potrava není vždy jídlo Vendulka, 16.5.2022 16:18, 27 příspěvků
Potrava není vždy jídlo Pic, 16.5.2022 0:05, 27 příspěvků
Potrava není vždy jídlo Vendulka, 15.5.2022 20:16, 27 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Adam Ondra v magazínu Sport Petr Šlajer, 20.5.2022 7:45
Táborisko pod Vysokou Horydoly , 19.5.2022 22:48
Praha odstraňuje bariéry ... Horydoly Open, 1.5.2022 15:26
Re: Střední Čechy turistické Horydoly , 28.4.2022 10:02
Re: Střední Čechy turistické Horydoly , 28.4.2022 9:59
Praha bude hostit Světový... Horydoly Open, 27.4.2022 11:10
Vodácké závody 2022 Horydoly Open, 27.4.2022 9:05
Češi si již vybírají svou... Horydoly , 26.4.2022 12:40