Ještě nikdy se v Česku v jednu chvíli neprodávalo, nerekonstruovalo ani nestavělo tolik hotelů. V březnu se otevřel po čtyřleté opravě Fairmont Golden Prague, bývalý InterContinental. Dokončuje se obří komplex osmi domů u Staroměstského náměstí. K tomu je na prodej velká řada stávajících pražských hotelů. A hotelový trh žije v celém Česku.
Pařížská ulice se loni stala dvacátou nejdražší nákupní třídou na světě. Nájmy tu vyšplhaly k 2700 eur za metr čtvereční ročně, tedy v přepočtu zhruba na sedmdesát tisíc korun. Odborníci se shodují, že to ještě není strop. Za to, že si obchodníci mohou vystavit na této prestižní adrese svůj vývěsní štít, v budoucnu zaplatí ještě mnohem víc. A Pařížská může v žebříčku nejdražších ulic světa dál stoupat. Hlavně díky neobvyklému projektu hotelu Fairmont Golden Prague.
Brutalismus před demolicí zachráněný
Proč neobvyklý projekt? Rekonstrukce hotelu spolykala čtyři miliardy korun, bezmála čtyřikrát víc, než bude stát právě dobudovaný Dvorecký most v pražském Podolí. Jedná se vůbec o největší investici do hotelu v historii Česka: investiční skupinu R2G, za níž stojí rodiny Oldřicha Šlemra, Pavla Baudiše a Eduarda Kučery, celkem přišla na deset miliard.
Proč je to tak drahé? Investoři pojali rekonstrukci velkoryse. Nejen na české poměry opravdu nezvykle velkoryse.
Dosud bylo zvykem brutalistní památky spíš bourat, jako v případě Transgasu nebo Hotelu Praha. Šlemr s Baudišem a Kučerou si však jako jedni z prvních uvědomili, že i zatracovaná, přesto výjimečná architektura druhé poloviny 20. století má svoji hodnotu. Stále víc oceňovanou. A rozhodli se na restaurování původních prvků a jejich doplnění novými uměleckými díly nešetřit.
"Když stavební odborníci objekt odhalili, zjistili velké statické problémy, takže padaly i návrhy na demolici. To jsme ale s mými spoluakcionáři tvrdě odmítli, protože nám přišlo správné dům zachovat. Je dokladem toho, že i v sedmdesátých letech mohla vzniknout architektura, která je kvalitní a která může být považována za kulturní dědictví," shrnuje za investory projektu jeden z nejbohatších Čechů Oldřich Šlemr, jenž nabyl své jmění zejména díky prodeji České gumárenské společnosti. Příběh Baudiše a Kučery je dobře známý, jádrem jejich majetku je zisk ze softwarové společnosti Avast, již dvojice společně založila.
Dalším dobrým důvodem pro mimořádnou investici bylo i samo místo. Jedná se o prvotřídní lokalitu, jakých v Praze pro byznysové využití není tolik. To znamená, že i když návratnost investice je v dohledném čase poměrně omezená, investoři se na věc dívají v Česku zatím ne úplně běžnou optikou. "Vnímají to jako mezigenerační investici, kterou chtějí držet pro své potomky i jejich děti," přibližuje investiční ředitel R2G Jakub Dyba.
Demartini, Roubíček, Lasvit
Budova, do níž v uvolněném roce 1968, ještě před invazí vojsk Varšavské smlouvy, investovala americká společnost PanAm a kde nocoval Richard Nixon, Margaret Thatcherová nebo Tom Cruise, opět ukazuje to nejlepší z československého i současného designu a umění. Například obnovený betonový strop konferenčního sálu od Jana Šrámka, lustry od Reného Roubíčka, skla Stanislava Libenského, okenní vitráže od Jiřího Jíry, svítidla Huga Demartiniho či stropní řezbářské práce Čestmíra Kafky. Během posledních let se restaurovaly unikátní interiérové prvky, stejně jako fasáda s typickými keramickými pruhy. Nové opláštění vzniklo jako digitální kopie toho původního, jež provedl výtvarník Zbyněk Sekal.
K ubytování slouží stejně jako dříve druhé až osmé podlaží. K dispozici je 320 pokojů, apartmánů a servisovaných rezidencí, tedy bytů pro dlouhodobější pobyt s hotelovými službami, což je trend, který se ve velkém začíná týkat i Česka. Všechny pokoje dostaly nové interiéry charakterizované uklidňujícími barvami a přírodními materiály, jako je dřevo, sklo či kůže. Počítalo se také se zapojením českých i zahraničních designových značek. Skleněné prvky například dodaly společnosti Lasvit a Bomma, autorem světelné instalace Nebesa je Jan Kukla.
Zlato na stěnách restaurace Zlatá Praha a skleněné zdobené prvky ve střešním baru Golden Eye jsou dílem londýnského uměleckého studia Rima & McRae. Na designu interiérů se podílelo studio Richmond International.
Fairmont Golden Prague nabízí také šest restaurací a barů. Od moderní restaurace s terasou, která je přímo přístupná z Dvořákova nábřeží, přes asijské speciality až po fine dining. Vrcholem této nabídky je střešní restaurace Zlatá Praha. V přízemí hosté najdou spa a fitness centrum s vnitřním bazénem s možností vyplavat ven.
Otevření hotelu s sebou přináší i nové příležitosti pro luxusní obchody. V retailových prostorech hotelu prodává své zboží například lotyšský zlatník Grenardi, italská klenotnická skupina Damiani, šperkařství Pasquale Bruni nebo butik Max Mara.
Architekt Marek Tichý z kanceláře TaK Architects projekt pojal jako urbanistickou koncepci celé lokality, která dostala jméno Staroměstská brána.