Vnímání luxusu se mění: prestiž nahrazuje minimalismus a zásady

Vnímání luxusu se mění: prestiž nahrazuje minimalismus a zásady
BMW 5 series.
Autor snímku BMW
SDÍLEJ:

Odvětví luxusního zboží prochází významnými změnami.Zatímco v minulosti bylo vnímáno jako něco exkluzivního, co si nemůže dovolit každý, dnes se zejména v Číně dostává do popředí pojem "luxusní ostuda". Ekonomická nejistota a přísné sociální zásady vlády totiž nabádají spotřebitele k menší okázalosti.Tyto změny negativně ovlivňují prodej řady známých luxusních značek.

A nejen tam. Celkově lze pozorovat změnu chování spotřebitelů a posun k takzvanému "tichému luxusu", což podtrhuje i aktuální kauza Dior a Armani, ale také hospodářské výsledky prodejů dalších módních domů.

Trh s luxusním zbožím pod tlakem

Podle zprávy poradenské společnosti Bain & Company zveřejněné v druhé polovině června se očekává, že celosvětový prodej luxusního osobního zboží v roce 2024 poroste nejpomaleji od roku 2020. K největšímu zpomalení dochází v Číně, kde je na vzestupu fenomén "luxusního studu". Vzestup tohoto trendu je do značné míry ovlivněn ekonomickými problémy země. Pomalý růst HDP, slabá spotřebitelská důvěra, nezaměstnanost a problémy v realitním sektoru způsobily, že se Číňané luxusním značkám buď vyhýbají, nebo jsou v předvádění luxusu opatrnější. Partnerka společnosti Bain Claudia D'Arpizio pro CNBC vysvětlila, že se více přiklánějí k "tichému luxusu", který zdůrazňuje nadčasovost a minimalismus bez zjevných známek bohatství. Ani jeden z těchto trendů však není nový. Podobný posun byl patrný v USA během krize v letech 2008-2009.

Společná prosperita

Významnou roli při ovlivňování spotřebitelského chování na čínském trhu sehrála také znovu zavedená iniciativa "sdílené prosperity". Tato kampaň, která je zároveň sloganem vládnoucí Komunistické strany Číny, se zaměřuje na umírněné bohatství pro všechny a odmítá "uctívání" peněz. V rámci realizace této ideologie vyhlásily národní regulační orgány zásah proti influencerům známým svým rozmařilým životním stylem. V případě nápadných projevů bohatství jsou jejich účty obvykle zablokovány "pro porušování pravidel komunity", uvádí NBC News. Známý je případ z roku 2022, kdy úředníci vydali kodex chování, který moderátorům zakazuje nápadné projevy bohatství, tedy ukazování luxusu, peněz nebo jiného majetku v živém vysílání. Tato kampaň spolu s ekonomickou nejistotou vede spotřebitele k racionálnějšímu nákupnímu chování a menší okázalosti.

Globální dopad na prodej

Hospodářské problémy Číny a měnící se preference spotřebitelů mají také významný dopad na celosvětová čísla prodejů luxusních značek. Společnost Richemont, vlastník značky Cartier, zaznamenala ve druhém čtvrtletí roku 2024 pouze 1% nárůst prodejů, což je výrazný pokles oproti téměř 20% růstu ve stejném období loňského roku, přičemž čínská poptávka byla obzvláště slabá. Naopak největší růst zaznamenal Richemont v Japonsku, kde podle zprávy společnosti Bain došlo k rozmachu cestovního ruchu, což naznačuje, že čínští spotřebitelé dávají přednost nákupům luxusního zboží v zahraničí. S podobným problémem se potýká i britská značka Burberry a německá značka Hugo Boss. Podle předběžných odhadů očekává Hugo Boss pokles čtvrtletních i celoročních tržeb, zatímco Burberry předpokládá v první polovině roku 2024 provozní ztrátu.

Případ Dior a Armani

Luxusnímu sektoru neprospělo ani nedávné obvinění společnosti Dior, dceřiné společnosti LVMH. Během vyšetřování dodavatelského řetězce bylo zjištěno, že značka platila za výrobu kabelek pouhých 57 dolarů za kus, což ostře kontrastuje s jejich vysokými čtyřcifernými maloobchodními cenami. Podle agentury Reuters vyšetřovatelé v Miláně odhalili nelidské pracovní podmínky asijských dělníků, z nichž někteří neměli řádné pracovní povolení a byli nuceni pracovat nepřetržitě, včetně svátků, a spát ve spacích pytlích v areálu továrny. V zájmu vyššího tempa výroby údajně nebyly dodržovány ani bezpečnostní předpisy týkající se strojů. Během vyšetřování vyšly najevo i praktiky značky Armani, která za kabelku v ceně přibližně 2 000 USD platila 99 USD. Obě značky nyní čelí soudnímu řízení. Jak uvedl server Businessinsider, státní zástupci naznačují, že tyto praktiky jsou mezi luxusními značkami, které se snaží zvýšit ziskovost, rozšířené.

Vítězové na oslabujícím trhu

Navzdory celkovému oslabení poptávky v luxusním sektoru v průběhu několika čtvrtletí se některým značkám dařilo. Jedna z nejluxusnějších značek, Hermès, zaznamenala v prvním čtvrtletí letošního roku 17% nárůst tržeb. Pokračující poptávku po jejích výrobcích, včetně Číny, potvrdil 14procentní nárůst prodeje v asijsko-pacifickém regionu. Důvodem je exkluzivita značky, specifický přístup k zákazníkům, omezená nabídka a vysoká poptávka, zejména po kabelkách Birkin, jejichž cena se pohybuje od 12 000 USD do 200 000 USD. Společnost již také zveřejnila své výsledky za druhé čtvrtletí roku, kdy tržby vzrostly o 13 %. Další společností, která v 1. čtvrtletí roku profitovala, je Prada Group, jejíž tržby meziročně vzrostly o 16 procent, zatímco tržby značky Miu Miu skupiny vzrostly o 89 procent. Skupina Prada Group rovněž vykázala 16procentní nárůst tržeb v asijsko-pacifickém regionu. Tržby společnosti za druhé čtvrtletí letošního roku nebyly v době uzávěrky této zprávy ještě k dispozici.

Měnící se vnímání luxusu

Mladá generace věnuje větší pozornost ekologickému dopadu rychlé módy a vlastnictví obrovského množství nepotřebného oblečení. Dávají přednost společnostem s filozofií. Společensky uvědomělý luxus zahrnuje podporu klimatických změn a spravedlivých pracovních podmínek, používání ekologických a recyklovaných materiálů. Důležitost je přikládána také lokálnosti a omezené dopravě. Špičkové značky si jsou vědomy změn v preferencích kupujících a přizpůsobují se jim, aby si udržely svou pozici na trhu.

Autorka je hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Brno a Moravský kras AKTUÁLNĚ 2025

Brno a Moravský kras AKTUÁLNĚ 2025

PLUMLOV Zprávy pro turisty z moravské metropole, Brněnska a Moravského krasu. Novinky a aktuality z Brna.... celý článek

Nejbohatší Češi a jejich překvapivé investiční cesty

Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2025

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

České Švýcarsko AKTUÁLNĚ 2025

České Švýcarsko AKTUÁLNĚ 2025

LABE Malé, ale důležité zprávy z české i německé strany hranice, z kraje pískovcových věží a vysokých skalních masivů, z Českého a Saského Švýcarska.
Horní Rakousko mezi horami a Dunajem

Horní Rakousko mezi horami a Dunajem

Historická země Horní Rakousy je esencí celého Rakouska. Osou krajiny je veletok Dunaj, na jihu se zvedá ledovcový Dachstein, na severu stoupá Český les (kterému v Čechách říkáme Šumava) a ve středu
Dometic Forms Strategic Partnership with Arwinger to Revolutionize Mobile Sanitation

Dometic Forms Strategic Partnership with Arwinger to Revolutionize Mobile Sanitation

Dometic has entered a strategic and exclusive partnership with Arwinger, the inventor of the cassette separation toilet, to co-develop next-generation sanitation solutions for mobile living. The collaboration focuses on sustainability, hygiene,
Proč je plnohodnotná náhrada notebooku telefonem zatím vzácná

Proč je plnohodnotná náhrada notebooku telefonem zatím vzácná

Pozorovatel technologických trendů vidí, že výkon telefonů vzrostl: vícejádrové čipy, rychlé grafické jednotky, velké množství RAM, displeje s vysokým jasem i obnovovací frekvencí. Přesto většina lidí při skutečné práci - psaní delších textů,
Spotřeba vody a elektrické energie poněkud trápí Švýcary

Spotřeba vody a elektrické energie poněkud trápí Švýcary

Ve Švýcarsku bylo zjištěno, že denní spotřeba vody na osobu, včetně miminek je kolem 300 litrů. Do toho se počítá také spotřeba vody v zemědělství a v průmyslu. Jen na splachování WC

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
IBTM - veletrh Mexico, Mexico City 20.-21.8. 20.8.
Sail Amsterdam Nizozemsko, Amsterdam 20.-24.8. Historické plachetnice 20.8.
Země živitelka - veletrh České Budějovice, výstaviště 21.-26.8. 21.8.
Bonsaje - výstava Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 22.-31.8. 22.8.
Výstava stanů Praha, Letňany 16.6.-24.8. 24.8.
Noir Film Festival Křivoklát 27.-30.8. 27.8.
Mezinárodní horolezecký filmový festival Teplice nad Metují 28.-31.8. 28.8.
Caravan Salon - veletrh Německo, Düsseldorf 29.8.-7.9. 29.8.
Cestovatelská Střela - festival Dolní Hradiště 29.-31.8. 29.8.
Fenomen Igráček - výstava Benešov, muzeum Podblanicka 28.6.-31.8. 31.8.

Diskuse

lezecká stěna v Trutnově Trezor.io/start, 19.8.2025 15:46, 121 příspěvků
lezecká stěna v Trutnově Trezor.io/start, 19.8.2025 15:44, 121 příspěvků
Via Ferrata Pišišvor, 19.8.2025 12:58, 1 příspěvek
boulderista boulderista, 17.8.2025 23:06, 1 příspěvek
Inu Honza, 17.8.2025 17:46, 1 příspěvek
Hádky na dovolené Andreasina, 16.8.2025 8:18, 1 příspěvek
Inu Honza, 15.8.2025 10:42, 1 příspěvek
Centrální žlab Sněžky Kuba Turek, 14.8.2025 20:58, 20 příspěvků
Centrální žlab Sněžky Lyžař, 14.8.2025 19:48, 20 příspěvků
Centrální žlab Sněžky Kuba Turek, 14.8.2025 16:26, 20 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Brdský půlmaraton Horydoly , 19.8.2025 0:39
Re: Pozor! Dojde k otevře... Horydoly , 16.8.2025 17:22
Střední Čechy turistické ... Horydoly , 16.8.2025 14:42
Pozor! Dojde k otevření b... milan šupa, 14.8.2025 19:46
Chrudim hostí kultovní zá... Horydoly , 13.8.2025 12:19
Zdeněk Štybar vstupuje do... Horydoly , 12.8.2025 0:41
Bublinky ovládnou Brno Horydoly , 9.8.2025 2:46
Polička Horydoly , 9.8.2025 2:44