Vnímání luxusu se mění: prestiž nahrazuje minimalismus a zásady

Vnímání luxusu se mění: prestiž nahrazuje minimalismus a zásady
BMW 5 series.
Autor snímku BMW
SDÍLEJ:

Odvětví luxusního zboží prochází významnými změnami.Zatímco v minulosti bylo vnímáno jako něco exkluzivního, co si nemůže dovolit každý, dnes se zejména v Číně dostává do popředí pojem "luxusní ostuda". Ekonomická nejistota a přísné sociální zásady vlády totiž nabádají spotřebitele k menší okázalosti.Tyto změny negativně ovlivňují prodej řady známých luxusních značek.

A nejen tam. Celkově lze pozorovat změnu chování spotřebitelů a posun k takzvanému "tichému luxusu", což podtrhuje i aktuální kauza Dior a Armani, ale také hospodářské výsledky prodejů dalších módních domů.

Trh s luxusním zbožím pod tlakem

Podle zprávy poradenské společnosti Bain & Company zveřejněné v druhé polovině června se očekává, že celosvětový prodej luxusního osobního zboží v roce 2024 poroste nejpomaleji od roku 2020. K největšímu zpomalení dochází v Číně, kde je na vzestupu fenomén "luxusního studu". Vzestup tohoto trendu je do značné míry ovlivněn ekonomickými problémy země. Pomalý růst HDP, slabá spotřebitelská důvěra, nezaměstnanost a problémy v realitním sektoru způsobily, že se Číňané luxusním značkám buď vyhýbají, nebo jsou v předvádění luxusu opatrnější. Partnerka společnosti Bain Claudia D'Arpizio pro CNBC vysvětlila, že se více přiklánějí k "tichému luxusu", který zdůrazňuje nadčasovost a minimalismus bez zjevných známek bohatství. Ani jeden z těchto trendů však není nový. Podobný posun byl patrný v USA během krize v letech 2008-2009.

Společná prosperita

Významnou roli při ovlivňování spotřebitelského chování na čínském trhu sehrála také znovu zavedená iniciativa "sdílené prosperity". Tato kampaň, která je zároveň sloganem vládnoucí Komunistické strany Číny, se zaměřuje na umírněné bohatství pro všechny a odmítá "uctívání" peněz. V rámci realizace této ideologie vyhlásily národní regulační orgány zásah proti influencerům známým svým rozmařilým životním stylem. V případě nápadných projevů bohatství jsou jejich účty obvykle zablokovány "pro porušování pravidel komunity", uvádí NBC News. Známý je případ z roku 2022, kdy úředníci vydali kodex chování, který moderátorům zakazuje nápadné projevy bohatství, tedy ukazování luxusu, peněz nebo jiného majetku v živém vysílání. Tato kampaň spolu s ekonomickou nejistotou vede spotřebitele k racionálnějšímu nákupnímu chování a menší okázalosti.

Globální dopad na prodej

Hospodářské problémy Číny a měnící se preference spotřebitelů mají také významný dopad na celosvětová čísla prodejů luxusních značek. Společnost Richemont, vlastník značky Cartier, zaznamenala ve druhém čtvrtletí roku 2024 pouze 1% nárůst prodejů, což je výrazný pokles oproti téměř 20% růstu ve stejném období loňského roku, přičemž čínská poptávka byla obzvláště slabá. Naopak největší růst zaznamenal Richemont v Japonsku, kde podle zprávy společnosti Bain došlo k rozmachu cestovního ruchu, což naznačuje, že čínští spotřebitelé dávají přednost nákupům luxusního zboží v zahraničí. S podobným problémem se potýká i britská značka Burberry a německá značka Hugo Boss. Podle předběžných odhadů očekává Hugo Boss pokles čtvrtletních i celoročních tržeb, zatímco Burberry předpokládá v první polovině roku 2024 provozní ztrátu.

Případ Dior a Armani

Luxusnímu sektoru neprospělo ani nedávné obvinění společnosti Dior, dceřiné společnosti LVMH. Během vyšetřování dodavatelského řetězce bylo zjištěno, že značka platila za výrobu kabelek pouhých 57 dolarů za kus, což ostře kontrastuje s jejich vysokými čtyřcifernými maloobchodními cenami. Podle agentury Reuters vyšetřovatelé v Miláně odhalili nelidské pracovní podmínky asijských dělníků, z nichž někteří neměli řádné pracovní povolení a byli nuceni pracovat nepřetržitě, včetně svátků, a spát ve spacích pytlích v areálu továrny. V zájmu vyššího tempa výroby údajně nebyly dodržovány ani bezpečnostní předpisy týkající se strojů. Během vyšetřování vyšly najevo i praktiky značky Armani, která za kabelku v ceně přibližně 2 000 USD platila 99 USD. Obě značky nyní čelí soudnímu řízení. Jak uvedl server Businessinsider, státní zástupci naznačují, že tyto praktiky jsou mezi luxusními značkami, které se snaží zvýšit ziskovost, rozšířené.

Vítězové na oslabujícím trhu

Navzdory celkovému oslabení poptávky v luxusním sektoru v průběhu několika čtvrtletí se některým značkám dařilo. Jedna z nejluxusnějších značek, Hermès, zaznamenala v prvním čtvrtletí letošního roku 17% nárůst tržeb. Pokračující poptávku po jejích výrobcích, včetně Číny, potvrdil 14procentní nárůst prodeje v asijsko-pacifickém regionu. Důvodem je exkluzivita značky, specifický přístup k zákazníkům, omezená nabídka a vysoká poptávka, zejména po kabelkách Birkin, jejichž cena se pohybuje od 12 000 USD do 200 000 USD. Společnost již také zveřejnila své výsledky za druhé čtvrtletí roku, kdy tržby vzrostly o 13 %. Další společností, která v 1. čtvrtletí roku profitovala, je Prada Group, jejíž tržby meziročně vzrostly o 16 procent, zatímco tržby značky Miu Miu skupiny vzrostly o 89 procent. Skupina Prada Group rovněž vykázala 16procentní nárůst tržeb v asijsko-pacifickém regionu. Tržby společnosti za druhé čtvrtletí letošního roku nebyly v době uzávěrky této zprávy ještě k dispozici.

Měnící se vnímání luxusu

Mladá generace věnuje větší pozornost ekologickému dopadu rychlé módy a vlastnictví obrovského množství nepotřebného oblečení. Dávají přednost společnostem s filozofií. Společensky uvědomělý luxus zahrnuje podporu klimatických změn a spravedlivých pracovních podmínek, používání ekologických a recyklovaných materiálů. Důležitost je přikládána také lokálnosti a omezené dopravě. Špičkové značky si jsou vědomy změn v preferencích kupujících a přizpůsobují se jim, aby si udržely svou pozici na trhu.

Autorka je hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Eurobike opustil německý cyklistický průmysl

Eurobike opustil německý cyklistický průmysl

ZIV - Die Fahrrad Industrie a Zukunft Fahrrad ukončují spolupráci s Eurobike. Dvě nejvýznamnější sdružení výrobců a prodejců kol v Německu dávají ruce pryč od největšího evropského cyklistického veletrhu.... celý článek

Zima se blíží: čas zazimovat chalupu - nebo si přiznat, že už na ni nezbývá síla

České hory AKTUÁLNĚ 2025/2026

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.



Nejčtenější články

Queen Elizabeth 2 zůstává v Dubaji, ale ukáže se v Londýně

Queen Elizabeth 2 zůstává v Dubaji, ale ukáže se v Londýně

Legendární hotel Queen Elizabeth 2, spravovaný společností Accor Hotels, se zúčastní veletrhu World Travel Market London, který se bude konat od 4. do 6. listopadu v londýnském výstavním a kongresovém centru Excel.
Outdoorové obchody (adresa, web, mapa)

Outdoorové obchody (adresa, web, mapa)

AKTUALIZACE Přinášíme seznam outdoorových obchodů v celém Česko-Slovensku. Outdoorové obchody řadíme podle měst, kde si v nich můžete nakoupit.
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025

JILEMNICE Přinášíme turistické novinky z Krkonoš - nejvyšších českých hor, národního parku a eldoráda outdoorových nadšenců.
Soutěž o nové Airpods Pro zve ke sledování ekonomického pořadu Tradeinfo TV

Soutěž o nové Airpods Pro zve ke sledování ekonomického pořadu Tradeinfo TV

Chcete vyhrát nové Airpods Pro? Zapojte se do právě probíhající soutěže, kterou si připravil portál Tradeinfo.cz.
Půjčovny lodí a vodáckých potřeb v Česku a na Slovensku

Půjčovny lodí a vodáckých potřeb v Česku a na Slovensku

AKTUALIZACE Největší seznam půjčoven lodí na českých a slovenských řekách. Přidáváme významné půjčovny v dalších vodácky atraktivních zemích. Půjčit si můžete kánoe, kajaky, rafty, nafukovací kánoe, nebo třeba pramice.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
WTM - veletrh Velká Británie, Londýn 4.-6.11. Cestování 4.11.
EICMA - veletrh Itálie, Miláno 6.-9.11. Cyklistika a motocykly 6.11.
Caravaning - veletrh Brno, Výstaviště 6.-9.11. 6.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Ostrava, Minikino 6.-8.11. 6.11.
Obzory - cestovatelský festival Praha, Filozofická fakulta 7.-9.11. 7.11.
Philoxenia - veletrh Řecko, Soluň 14.-16.11. Cestování 14.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Opava, Na Rybníčku 14.-15.11. 14.11.
Pelikánův seminář Vršatec 14.-17.11. Horská medicína 14.11.
IBTM - veletrh Španělsko, Barcelona 18.-20.11. 18.11.
Touristik a Caravaning - veletrh Německo, Lipsko 19.-23.11. 19.11.

Diskuse

dobré video vodák Marek, 6.11.2025 4:43, 1 příspěvek
Liška, václavka Michael Beranekdeveloppex.beranek@wanadoo.fr, 5.11.2025 15:36,...
Hmm před 11 lety Horydoly, 5.11.2025 14:48, 2 příspěvky
Hmm Honza, 5.11.2025 12:45, 2 příspěvky
Hmm lišky a kuřátka Lukas B., 4.11.2025 12:06, 5 příspěvků
Hmm lišky a kuřátka Honza, 3.11.2025 20:04, 5 příspěvků
Hmm lišky a kuřátka Kuba Turek, 3.11.2025 12:57, 5 příspěvků
Hmm Honza, 3.11.2025 11:59, 5 příspěvků
Inu Honza, 3.11.2025 11:53, 3 příspěvky
Tolik keců k jednomu svít... Matúš Čák Trenčanský, 3.11.2025 8:57, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Společenské oděvy Horydoly , 28.10.2025 21:27
Velké Popovice Horydoly , 26.10.2025 23:07
Krumlovský vodácký maraton Horydoly , 22.10.2025 20:56
Sv. Martina oslaví Na Spi... Horydoly Open, 22.10.2025 10:03
Kosmetika Horydoly Open, 22.10.2025 9:59
Mezinárodní úspěch Kutné ... Horydoly Open, 20.10.2025 9:30
Podzimní výlovy Horydoly , 17.10.2025 19:45
Jižní Čechy Horydoly , 15.10.2025 1:17