Vnímání luxusu se mění: prestiž nahrazuje minimalismus a zásady

Vnímání luxusu se mění: prestiž nahrazuje minimalismus a zásady
BMW 5 series.
Autor snímku BMW
SDÍLEJ:

Odvětví luxusního zboží prochází významnými změnami.Zatímco v minulosti bylo vnímáno jako něco exkluzivního, co si nemůže dovolit každý, dnes se zejména v Číně dostává do popředí pojem "luxusní ostuda". Ekonomická nejistota a přísné sociální zásady vlády totiž nabádají spotřebitele k menší okázalosti.Tyto změny negativně ovlivňují prodej řady známých luxusních značek.

A nejen tam. Celkově lze pozorovat změnu chování spotřebitelů a posun k takzvanému "tichému luxusu", což podtrhuje i aktuální kauza Dior a Armani, ale také hospodářské výsledky prodejů dalších módních domů.

Trh s luxusním zbožím pod tlakem

Podle zprávy poradenské společnosti Bain & Company zveřejněné v druhé polovině června se očekává, že celosvětový prodej luxusního osobního zboží v roce 2024 poroste nejpomaleji od roku 2020. K největšímu zpomalení dochází v Číně, kde je na vzestupu fenomén "luxusního studu". Vzestup tohoto trendu je do značné míry ovlivněn ekonomickými problémy země. Pomalý růst HDP, slabá spotřebitelská důvěra, nezaměstnanost a problémy v realitním sektoru způsobily, že se Číňané luxusním značkám buď vyhýbají, nebo jsou v předvádění luxusu opatrnější. Partnerka společnosti Bain Claudia D'Arpizio pro CNBC vysvětlila, že se více přiklánějí k "tichému luxusu", který zdůrazňuje nadčasovost a minimalismus bez zjevných známek bohatství. Ani jeden z těchto trendů však není nový. Podobný posun byl patrný v USA během krize v letech 2008-2009.

Společná prosperita

Významnou roli při ovlivňování spotřebitelského chování na čínském trhu sehrála také znovu zavedená iniciativa "sdílené prosperity". Tato kampaň, která je zároveň sloganem vládnoucí Komunistické strany Číny, se zaměřuje na umírněné bohatství pro všechny a odmítá "uctívání" peněz. V rámci realizace této ideologie vyhlásily národní regulační orgány zásah proti influencerům známým svým rozmařilým životním stylem. V případě nápadných projevů bohatství jsou jejich účty obvykle zablokovány "pro porušování pravidel komunity", uvádí NBC News. Známý je případ z roku 2022, kdy úředníci vydali kodex chování, který moderátorům zakazuje nápadné projevy bohatství, tedy ukazování luxusu, peněz nebo jiného majetku v živém vysílání. Tato kampaň spolu s ekonomickou nejistotou vede spotřebitele k racionálnějšímu nákupnímu chování a menší okázalosti.

Globální dopad na prodej

Hospodářské problémy Číny a měnící se preference spotřebitelů mají také významný dopad na celosvětová čísla prodejů luxusních značek. Společnost Richemont, vlastník značky Cartier, zaznamenala ve druhém čtvrtletí roku 2024 pouze 1% nárůst prodejů, což je výrazný pokles oproti téměř 20% růstu ve stejném období loňského roku, přičemž čínská poptávka byla obzvláště slabá. Naopak největší růst zaznamenal Richemont v Japonsku, kde podle zprávy společnosti Bain došlo k rozmachu cestovního ruchu, což naznačuje, že čínští spotřebitelé dávají přednost nákupům luxusního zboží v zahraničí. S podobným problémem se potýká i britská značka Burberry a německá značka Hugo Boss. Podle předběžných odhadů očekává Hugo Boss pokles čtvrtletních i celoročních tržeb, zatímco Burberry předpokládá v první polovině roku 2024 provozní ztrátu.

Případ Dior a Armani

Luxusnímu sektoru neprospělo ani nedávné obvinění společnosti Dior, dceřiné společnosti LVMH. Během vyšetřování dodavatelského řetězce bylo zjištěno, že značka platila za výrobu kabelek pouhých 57 dolarů za kus, což ostře kontrastuje s jejich vysokými čtyřcifernými maloobchodními cenami. Podle agentury Reuters vyšetřovatelé v Miláně odhalili nelidské pracovní podmínky asijských dělníků, z nichž někteří neměli řádné pracovní povolení a byli nuceni pracovat nepřetržitě, včetně svátků, a spát ve spacích pytlích v areálu továrny. V zájmu vyššího tempa výroby údajně nebyly dodržovány ani bezpečnostní předpisy týkající se strojů. Během vyšetřování vyšly najevo i praktiky značky Armani, která za kabelku v ceně přibližně 2 000 USD platila 99 USD. Obě značky nyní čelí soudnímu řízení. Jak uvedl server Businessinsider, státní zástupci naznačují, že tyto praktiky jsou mezi luxusními značkami, které se snaží zvýšit ziskovost, rozšířené.

Vítězové na oslabujícím trhu

Navzdory celkovému oslabení poptávky v luxusním sektoru v průběhu několika čtvrtletí se některým značkám dařilo. Jedna z nejluxusnějších značek, Hermès, zaznamenala v prvním čtvrtletí letošního roku 17% nárůst tržeb. Pokračující poptávku po jejích výrobcích, včetně Číny, potvrdil 14procentní nárůst prodeje v asijsko-pacifickém regionu. Důvodem je exkluzivita značky, specifický přístup k zákazníkům, omezená nabídka a vysoká poptávka, zejména po kabelkách Birkin, jejichž cena se pohybuje od 12 000 USD do 200 000 USD. Společnost již také zveřejnila své výsledky za druhé čtvrtletí roku, kdy tržby vzrostly o 13 %. Další společností, která v 1. čtvrtletí roku profitovala, je Prada Group, jejíž tržby meziročně vzrostly o 16 procent, zatímco tržby značky Miu Miu skupiny vzrostly o 89 procent. Skupina Prada Group rovněž vykázala 16procentní nárůst tržeb v asijsko-pacifickém regionu. Tržby společnosti za druhé čtvrtletí letošního roku nebyly v době uzávěrky této zprávy ještě k dispozici.

Měnící se vnímání luxusu

Mladá generace věnuje větší pozornost ekologickému dopadu rychlé módy a vlastnictví obrovského množství nepotřebného oblečení. Dávají přednost společnostem s filozofií. Společensky uvědomělý luxus zahrnuje podporu klimatických změn a spravedlivých pracovních podmínek, používání ekologických a recyklovaných materiálů. Důležitost je přikládána také lokálnosti a omezené dopravě. Špičkové značky si jsou vědomy změn v preferencích kupujících a přizpůsobují se jim, aby si udržely svou pozici na trhu.

Autorka je hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Outdoorové obchody (adresa, web, mapa)

Outdoorové obchody (adresa, web, mapa)

AKTUALIZACE Přinášíme seznam outdoorových obchodů v celém Česko-Slovensku. Outdoorové obchody řadíme podle měst, kde si v nich můžete nakoupit.... celý článek

České hory AKTUÁLNĚ 2025/2026

Školské prázdniny 2025/2026 na Slovensku

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.



Nejčtenější články

České středohoří AKTUÁLNĚ 2025

České středohoří AKTUÁLNĚ 2025

BOBŘÍ SOUTĚSKA Zprávy z krajiny plné čedičových sopek, pískovcových skal, lesů a úrodných rovin.
Školské prázdniny 2025/2026 na Slovensku

Školské prázdniny 2025/2026 na Slovensku

Uveřejňujeme termíny, kdy se budou konat jarní prázdniny na Slovensku. Závisí na sídle školy. Ostatní prázdniny a dny pracovního klidu jsou jednotné pro všechny školy a žáky.
Outdoorové obchody (adresa, web, mapa)

Outdoorové obchody (adresa, web, mapa)

AKTUALIZACE Přinášíme seznam outdoorových obchodů v celém Česko-Slovensku. Outdoorové obchody řadíme podle měst, kde si v nich můžete nakoupit.
Columbia otevřela značkový obchod v Novém Smíchově

Columbia otevřela značkový obchod v Novém Smíchově

Outdoor pro všechny aktivní lidi - to je krédo značky oděvní a obuvnické značky Columbia. Otevřela pod svojí hlavičku svoji pátou prodejnu v Česku. Může nakupovat v Praze v obchodním ventru Nový Smíchov.
České hory AKTUÁLNĚ 2025/2026

České hory AKTUÁLNĚ 2025/2026

KRKONOŠE Hory a doly v Čechách i na Moravě nabízejí pohádkové terény pro milovníky všech zimních dobrodružství. Sníh a led láká nejenom na běžky, sjezdovky a snowboard, ale také na sněžnice nebo ledové lezení.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Klenoty pralesa - výstava Olomouc 17.10.-2.11. 17.10.
Packraft Meet Up Sázava, Sluneční zátoka 17.-19.10. 17.10.
Krojované hody s právem Kněždub 18.-19.10. 18.10.
Ekofilm - filmový festival Brno 24.9.-19.10. 19.10.
Hory a mesto - festival Žilina 20.-22.10. 20.10.
Czech Travel Market Praha, Letňany Veletrh cestovního ruchu 21.10.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Frýdlant nad Ostravicí, kulturní centrum 21.-23.10. 21.10.
Zprůchodnění migračních překážek ve vodních tocích - seminář Praha, Povodí Vltava 22.10. 09:00
ITEP - veletrh Plzeň, Lokomotiva 24.-26.10. 24.10.
Festival dokumentárních filmů Jihlava 24.10.-2.11. 24.10.

Diskuse

Rysy - smrtelné úseky Kuba Turek, 19.10.2025 0:11, 2 příspěvky
??? Honza, 18.10.2025 10:59, 2 příspěvky
Inu Kuba Turek, 17.10.2025 13:32, 6 příspěvků
Inu Honza, 17.10.2025 13:03, 6 příspěvků
Mlýnská Třeboň vodák Marek, 17.10.2025 11:30, 1 příspěvek
??? normální horolezecké ... Tom, 17.10.2025 10:45, 6 příspěvků
na rysy Dědek, 17.10.2025 9:57, 2 příspěvky
Inu Honza, 16.10.2025 19:23, 2 příspěvky
Inu Honza, 16.10.2025 14:25, 1 příspěvek
vánoční atmoška Andreas, 16.10.2025 7:17, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Podzimní výlovy Horydoly , 17.10.2025 19:45
Jižní Čechy Horydoly , 15.10.2025 1:17
Czech Travel Press Horydoly , 12.10.2025 18:41
Zanzibar Horydoly , 8.10.2025 0:03
Z celého světa na Vltavu Horydoly , 7.10.2025 23:57
FUNGI FEST 2025 Horydoly , 3.10.2025 1:51
577 tisíc návštěvníků za ... Horydoly , 3.10.2025 1:48
One Week Left to Enter th... Horydoly , 23.9.2025 18:48