Cestovky se bojí soudu o ceny

Cestovky se bojí soudu o ceny
SDÍLEJ:
Našim klientům nevadí, že nemají k dispozici jasnou cenu. Novináři potřebují zaplnit stránky v době okurkové sezony. Spotřebitelé se ukazují, aby mohli žádat o granty. Je to jenom nafouknutá virtuální bublina. Ekonomicky nás to poškozuje. O čem je řeč? Cestovky se bojí soudu za nejasné ceny zájezdů.
Jak na to

Nečistý boj

Obě strany sporu používají ne zcela čisté zbraně. Každý argument je dobrý ke snížení věrohodnosti druhé strany.

Sdružení obrany spotřebitelů obviňuje už předem cestovní kanceláře z nezákonného chování. Výrok soudu je ovšem zatím ve hvězdách.

Proti tomu vyrukoval Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří s obviněním, že mu SOS maže jeho diskusní přispěvky na svém webu. Ukazuje se, že to byl zřejmě jeho omyl, nebo technická chyba v komunikaci mezi počítači.    

České cestovní kanceláře včetně těch největších jsou stiženy rakovinou nejasných cen. Ve svých propagačních materiálech uvádějí především tak zvané základní ceny, které poté navyšují systémem příplatků.

Kolik to stojí?

Proč to dělají? Prý kvůli leteckým přepravcům, kteří jim účtují různé příplatky především za palivo. Jenže to je jen část pravdy. Cestovky přirážejí k cenám zájezdů například také letištní taxy, poplatky za dopravu z letiště, fakultativní zájezdy, pojištění, povlečení postelí atd. Sami si můžete dosadit cokoliv, co vás napadne.

Proč to dělají doopravdy? Na tuzemském trhu zuří tvrdý boj o klienty. Kdo vyřkne nejnižší cenu, i když není pravdivá, vyhrává.

Nevěřte nám

Zároveň cestovky zatáhly své klienty do "balíčkového systému," ve kterém je nemožné nebo velmi obtížné se vyznat a především porovnat ceny s konkurencí. Je to stejné, jako když telekomunikční operátoři, letecké společnosti, České dráhy, banky a mnohé další firmy nabízejí vzájemně nesrovnatelé balíčky a jejich zákazníci nikdy přesně nevědí, jestli konkurence nenabízí výhodnější služby.

"Nikdo z nás neuvádí, že když je uvedená základní cena zájezdu k moři 5900 korun, klient za 5900 korun opravdu odletí," otevřeně říká ředitel Čedoku Miroslav Res. "Klient nemůže nabýt dojmu, že tato cena je konečná."

Nemůžete to po nás chtít

Proti tomu se ohradilo Sdružení na ochranu spotřebitelů, které nejprve napadlo celý systém příplatků v médiích a po roce marného přetahování s asociacemi cestovních agentur podalo žalobu na jednu z nich, Exim Tours.

Systém příplatků je podle Sdružení obrany spotřebitelů nemravný a neodpovídá českým zákonům. "Spotřebitel nemůže být nucen, aby si ceny sám dopočítával," míní právnička spotřebitelů Klára Přikrylová. "Tomu odpovídá výrok Nejvyššího správního soudu z roku 2006, který shledal porušení zákona v případě jednoho telefonního operátora uvádějícího ceny bez DPH."

Na to odpovídá šéf Čedoku: "Nemůže po nás nikdo chtít, abychom se přizpůsobili přání Sdružení spotřebitelů."

"Zákon o ochraně spotřebitele mluví jednoznačně. A chceme-li po běžném obchodníkovi, aby nám sděloval konečnou cenu, musíme totéž požadovat i po službách a leteckých společnostech," uvedla již dříve ředitelka České obchodní inspekce Jan Příhodová. "Navíc podle našich zjištění se palivové příplatky mění maximálně dvakrát do roka a v řádech centů, letištní taxy jsou pro cestovní kanceláře stanoveny stabilně na celé období v jednom roce."

Chceme zdražit, ale nejde to

Konkurence tlačí marketingové stratégy do stále brutálnějších útoků na spotřebitelské podvědomí. "V našem oboru mají společnosti na špici ziskovost v řádech jednoho nebo dvou procent," uvádí ředitel Čedoku Miroslav Res. Každá koruna je jim tedy dobrá.

Podle tiskového mluvčího Asociace cestovních kanceláří a zároveň majitele cestovky Marco Polo Jana Papeže, nemohou cestovní kanceláře předvídat, jak se ceny za dopravu pohnou. "Musely by mít finanční polštář, kterým by případné zvýšení ceny dorovnaly. To by znamenalo zvýšené cen zájezdů přibližně o pět set korun."

Jak je tedy možné, že příplatky se pohybují ve výši tisíc až tři a půl tisíce korun? Dokonce to vypadá, že čím je větší cestovní kancelář, tím jsou vyšší i příplatky. Na to má Jan Papež také odpověď: "V rámci marketingu některé společnosti část těchto poplatků započítávají do základní ceny zájezdu. Čím jsou menší, tím mohou lépe odhadnout situaci na trhu."

Mohou za to aerolinky

Přesto Jan Papež míní: "Jsme v rukách leteckých společností a nemůžeme s tím nic dělat." Mnohdy jde ovšem o jasnou klamavou reklamu. "Některé cestovky toho využívají a neuvádějí správnou cenu zájezdu. Dokonce ani není možné si ji spočítat. To není košer. Je to ovšem lákavá příležitost, jak prodávat své produkty přes nízké ceny, jako to dělají třeba supermarkety."

"Faktor ceny je otázka marketingu," míní Miroslav res z Čedoku. "Uvádíme strukturované ceny a klient si může výsledek spočítat na naší internetové stránce. To je podle zákona v pořádku." Přesto nemůže dát ruku do ohně za všechny cestovní kanceláře. "Pokud tento systém někdo zneužij pro marketing, je to potenciální problém pro celý cestovní ruch."

Pětistovka se někde ztratí, jinde je to hodně peněz

Jak vede Jan Papež svoji cestovku Marco Polo? "Uvádíme kompletní ceny. Jsme ovšem ve zcela jiné situaci, než jiné cestovní kanceláře." Marco Polo totiž prodává především zájezdy do exotických destinací pro bohatou klientelu. "Průměrná cena zájezdu je osmapadesát tisíc korun. V tom se pětistovka ztratí."

Průměrná cena zájezdu k moři se však pohybuje mězi osmi a dvanácti tisíci korunami. Polovina všech leteckých zájezdů se odehrává pomocí charterů. "V tom hraje pět set korun velkou roli."

Na přímou otázku, kdy cestovní kanceláře začnou uvádět kompletní ceny, odpovídá Jan Papež: "Ta doba není daleko. Myslím, že se to bude týkat již této zimní sezony. Možná že to bude až na jaře."

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Velikonoce s Emirates: chutě, překvapení a filmové premiéry

Velikonoce s Emirates: chutě, překvapení a filmové premiéry

Letecká společnost Emirates slaví Velikonoce ve velkém stylu. Od 18. do 21. dubna nabízí cestujícím tematické sváteční menu, sladká překvapení a speciální velikonoční atmosféru. Na palubách svých letadel i v prémiových saloncích.... celý článek

Velikonoce lákají Čechy k moři i do evropských metropolí

Everest a cesta k němu je drahá záležitost

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Velikonoce s Emirates: chutě, překvapení a filmové premiéry

Velikonoce s Emirates: chutě, překvapení a filmové premiéry

Letecká společnost Emirates slaví Velikonoce ve velkém stylu. Od 18. do 21. dubna nabízí cestujícím tematické sváteční menu, sladká překvapení a speciální velikonoční atmosféru. Na palubách svých letadel i v prémiových saloncích.
Jaro začíná 20. března pozdě odpoledne

Jaro začíná 20. března pozdě odpoledne

Jarní rovnodennost nastává v okamžiku, kdy střed slunečního kotouče stane přesně nad rovníkem a Slunce vstoupí do znamení Berana. Den a noc jsou stejně dlouhé (12 hodin). Od této chvíle se Slunce vrací
Velikonoce lákají Čechy k moři i do evropských metropolí

Velikonoce lákají Čechy k moři i do evropských metropolí

Velikonoce každoročně přináší zvýšený zájem o cestování. Díky dvěma státním svátkům vzniká ideální příležitost pro dovolenou. Podle ERV Evropské pojišťovny roste zájem o velikonoční pobyty v teplejších destinacích i o eurovíkendy v evropských městech.
Everest a cesta k němu je drahá záležitost

Everest a cesta k němu je drahá záležitost

Oproti minulým rokům se v Nepálu vše zdražilo. Nepálští průvodci dnes odvádějí státu dvakrát tolik jako dříve. Také pro ty, kteří mají vysoké cíle a chuť na okolní vrcholy, jsou poplatky za
Things To Do In Fes

Things To Do In Fes

Planning Your Stay in Fez, Morocco. Discover Unique Things to Do in Fes for All Travelers.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Trentino Film Festival Itálie, Trento 25.4.-4.5. Horské filmy 25.4.
Kaktusy a sukulenty - výstava Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 1.-25.5. 1.5.
Slavnosti svobody Plzeň 2.-6.5. 2.5.
Héraklés a Déianeira - přednáška Praha, Městská knihovna Přednáší Jana Jebavá 5.5. 17:00
Interalpin - veletrh Rakousko, Innsbruck 6.-9.5. Horské technologie 6.5.
IMTM - veletrh Izrael, Tel Aviv 7.-8.5. Cestovní ruch 7.5.
Srí Lanka - diashow Praha, Městská knihovna Přednáší Jana Zelinková 7.5. 17:30
Lodě na Labi Nymburk 7.-11.5. 7.5.
Setkání karavanistů Nymburk 7.-11.5. 7.5.
Cestoslet - festival Běšiny 8.-11.5. 8.5.

Diskuse

INU Novinář, 2.5.2025 15:49, 22 příspěvků
Inu Horydoly, 2.5.2025 0:17, 2 příspěvky
Elblon? Elblonský? To jak... Horydoly, 2.5.2025 0:10, 2 příspěvky
taxi Praha Horydoly, 1.5.2025 23:57, 5 příspěvků
Elblon? Elblonský? To jak... Tomáš Anders, 1.5.2025 23:44, 2 příspěvky
Inu Honza, 1.5.2025 7:25, 2 příspěvky
??? Honza, 1.5.2025 7:18, 5 příspěvků
To je strašný, co lidí vy... Piký, 29.4.2025 12:08, 5 příspěvků
Divné počty Emil, 29.4.2025 11:57, 5 příspěvků
hloupé otázky? PK, 29.4.2025 11:14, 24 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

60 let Czech Travel Press... Horydoly , 4.5.2025 19:06
Proběhněte Prahou s Janke... Horydoly , 2.5.2025 14:29
Jižní Čechy startují cykl... Horydoly , 2.5.2025 10:03
Payments To Uzbekistan Horydoly , 30.4.2025 1:30
Trhy na Mariánském náměst... Horydoly , 19.4.2025 2:52
Velikonoční speciály potě... Horydoly , 19.4.2025 2:49
Velikonoce v jižních Čechách Horydoly , 19.4.2025 2:44
Přihlaste se na Zažít měs... Horydoly , 17.4.2025 2:28