
Na karavany je letos pozdě

Pokud vás zajímají karavany, obytná auta a přívěsy, je čas připravit se na sezonu. Aby nebylo mýlky - jde o léto roku 2012! Půjčovny jsou na letošek zahlcené rezervacemi nejlepších termínů a nové auto koupíte stěží.
Hykro je jedna z větších českých firem, která se zabývá prodejem nových obytných aut a přívěsů, dodává na český trh doplňkové příslušenství do karavanů, vybavení na kemping a pobyt v přírodě.
"Výrobci karavanů nejsou nijak velké firmy. V podstatě nevyrábějí na sklad a jejich kapacity se orientují velmi opatrně pouze na objednané vozy," míní jednatel karavanistické půjčovny a prodejny Hykro Vladimír Horký.
První díl obsáhlého rozhovoru popisuje, kdy je správný čas na výběr a koupi nového obytného vozu nebo přívěsu.
Druhý díl se zabývá prodejem a cenami karavanů.
Třetí díl řeší dilema, zda je vhodnější obytné auto nebo přívěs.
ROZHOVOR: Vladimír Horký - majitel firmy Hykro
Co mám udělat, než si koupím karavan?
Abyste dostal kvalitu za dobrou cenu, začnete už teď prohlížet papírové i elektronické katalogy na příští rok. V létě zajedete na největší evropské veletrhy, kde karavany - ať už auta nebo přívěsy - uvidíte naživo. Nějaký si vyberete, ale pořád ještě máte čas na zvažování, zda jste zvolili správně.
Největší evropský veletrh Caravan-Salon se koná v Düsseldorfu od 27. srpna do 4. září.
Na podzim už ale musíte být rozhodnuti. Konají se regionální veletrhy, kde už bude pravděpodobně vystavovat i váš obchodník. U něj je dobré si v klidu auto objednat.
Největší tuzemský veletrh Caravaning se koná v rámci Sport Life v Brně od 11. do 13. listopadu.
Proč tak brzy? Vždyť do příštích prázdnin je ještě daleko. Čeká nás mezi tím ještě jedno léto.
Modelový rok začíná pro karavany v červenci. Od té doby se v továrnách vyrábí modely roku 2012. Březen, duben a květen - to jsou měsíce, kdy běží výprodeje roku 2011.
V Evropě to funguje tak, že novinky jsou hlavně velkým odběratelům, to znamená do Německa a Holandska. Vloni jsme jako česká firma objednali novinku tak brzy, že jsme nevěděli cenu a v podstatě ani specifikaci, jenom jsme měli povědomí, jak to auto má vypadat, a stejně jsme ho nedostali.
Není pro zákazníka v podstatě jedno, jestli koupí letošní nebo loňský model? Vždyť jsou skoro stejné.
Je a není... U osobáků se dělají každý rok facelifty, někde se změní světýlko, proběhne lehká kosmetická úprava. To samé je také u obytných aut. Přobližně jednou za tři roky se ale dělá výměna generačně, to znamená větší technologické změny, ale také zásahy do konstrukce a atraktivnější půdorysy.
Němci byli donedávna takoví hnidopiši, že skor všichni chtěli nejnovější model, a tak ho měli. Už je to ale s ekonomickou krizí trochu přešlo. Díky tomu také prodejci více argumentují cenami než novinkami. Nicméně fabriky se chtějí zbavit starých modelů.
Jak je to v Česku?
Povaha českého zákazníka je mít všechny peníze pořád u sebe ve štrozoku nebo v bance a čekat na zázrak. Při tom objíždí celou republiku, nechá si udělat nabídky od deseti prodejců, pak jede na podzimní výstavu v Brně, na jarní v Praze, pořád ještě nekupuje, šouní v Německu, ale tam nedostane takové garance a neumí tolik jazyk. Ve finále má odjet na dovolenou, už mu hoří koudel a tak jede a musí něco koupit. Třeba u nás v prodejně to znamná, že od podzimu se obchody nehýbaly a pak jsme v květnu najednou prodali dvacet aut.
S tím přece musejí být tuzemští obchodnící smířeni.
Myslím, že je takový neuvážený postup ke škodě zákazníka stejně jako prodejce. Zákaznící tedy přijdou na poslední chvíli, známe se, udělali jsme před tím každému několik nabídek na různé verze a vybavení vozu, a myslí si, že jsou jediní. Dorazí v úterý a chtějí auto v pátek. Nadiktují si, co tam chtějí mít navíc za vybavení. Jenže do toho máme naobjednaná auta z dlouhodobých kontraktů, prodáváme přívěsy, děláme drobné úpravy, jako třeba montáže satelitů, kamer a podobně. Potom není dost času věnovat se náhlé zakázce v klidu a dokonale.
Dělají čeští zákaznící ještě něco špatně?
Zákazníci nás vydírají na ceně. Jsou naučení ze slev z hypermarketech, že to je normální. Jenže v naší branži to není dobré. Je jasné, že cena je důležitá, ale když nás tlačí zákazníci moc, není to výhodné ani pro ně.
Prodejna karavanů pak má jen dvě možnosti. Všechno udělá, jak má, prodá auto s velmi nízkou marží, ale to je také všechno. Neposkytne další garance, neudělá bezplatný servis, jsou problémy se zárukou a podobně.
Nebo zkrátí technologické lhůty na montáž volitelného vybavení a případné úpravy celého vozu. Když se montuje satelit, je potřeba počkat dva dny, až hmota vytvrdne. Pokud chcete něco do interiéru, potřebuje technik čas, aby to všechno udělal. A tak dále. Pokud však zákazník požaduje smrtelnou kombinaci velmi krátkého termínu dodání a hodně nízké ceny, může počítat s tím, že něco nebude úplně v pořádku.
AUDIO
Poslechněte si pracovní verzi rozhovoru KARAVANY 2011 (31 MB, MP3, 33:19 min). S Vladimírem Horkým (Hykro) mluví Kuba Turek (Horydoly).
Diskuse
Diskuze k článku

Kryptoturistika: v čem spočívá tento zvláštní fenomén?
Macka vede Klub českých turistů
Může se hodit
Nejčtenější články

Stěhování firmy je citlivá logistická operace

Macka vede Klub českých turistů

Do Českých Budějovic se sjely nejlepší hokejistky na světě

Jaro začíná 20. března pozdě odpoledne

Turistpropag: 10. ročník mohl být poslední
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Neznámá země | Zlín | 22.-30.4. Cestovatelský festival | 22.4. | |
Flora - veletrh | Olomouc | 24.-27.4. | 24.4. | |
COTTM - veletrh | Čína, Peking | 24.-26.4. Cestovní ruch | 24.4. | |
Trentino Film Festival | Itálie, Trento | 25.4.-4.5. Horské filmy | 25.4. | |
Hory a mesto - festival | Bratislava, Devín | 25.4. | 19:00 | |
Zeltschau - výstava stanů | Německo, Langenzersdorf, Seeschlacht | 25.-27.4. | 25.4. | |
Deň otvorených dverí v železničnom depe | Bratislava, hlavná stanica | Nostalgický vlak | 26.4. | |
Prague Bike Fest | Praha, Výstaviště Holešovice | 26.-27.4. | 26.4. | |
Valné zhromaždenie JAMES | Žilina, Dom techniky | 26.4. | ||
Spezi - veletrh | Německo, Lauchringen | 26.-27.4. Alternativní cyklistika | 26.4. |
Diskuse
кракен даркнет | Thomasspilt, 25.4.2025 12:01, 13 příspěvků |
z Brna do Budapešti | Horydoly, 25.4.2025 10:35, 2 příspěvky |
z Brna -do-Budapesti | Bretislav Polák, 25.4.2025 10:26, 2 příspěvky |
návrat ke kořenům | doku.pes, 25.4.2025 9:50, 5 příspěvků |
Tohle by mě zajímalo | Janča, 24.4.2025 23:25, 5 příspěvků |
Kežmarský | Janča, 24.4.2025 23:19, 5 příspěvků |
Tohle by mě zajímalo | PK, 24.4.2025 22:48, 5 příspěvků |
Kežmarský | skutr, 24.4.2025 22:19, 5 příspěvků |
šunt | Horydoly, 24.4.2025 17:05, 2 příspěvky |
šunt | Kiki, 24.4.2025 16:57, 2 příspěvky |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Trhy na Mariánském náměst... | Horydoly , 19.4.2025 2:52 |
Velikonoční speciály potě... | Horydoly , 19.4.2025 2:49 |
Velikonoce v jižních Čechách | Horydoly , 19.4.2025 2:44 |
Přihlaste se na Zažít měs... | Horydoly , 17.4.2025 2:28 |
Shrnutí lyžařské sezony 2... | Horydoly Open, 16.4.2025 18:28 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 10.4.2025 0:45 |
Jak Bosch eBike Systems s... | Horydoly , 7.4.2025 11:00 |
Špindlerův Mlýn startuje ... | Horydoly , 5.4.2025 0:33 |