Dráhy trošku vyhrály a hodně prohrály

Dráhy trošku vyhrály a hodně prohrály
Praha hlavní nádraží.
Autor snímku Hana Suchá
SDÍLEJ:

České dráhy kladou šéfredaktorovi Horydoly Kubovi Turkovi vinu za zpoždění rychlíku Praha - Lovosice, který železničáři sami zpozdili. Vedou soudní spor o fakt, zda Kuba Turek mohl spolu se svojí paní umístit bicykly na plošinu prvního vagonu. Kuba Turek v první instanci soud vyhrál, odvolací soud však vrátil věc na začátek a teď probíhá soud znovu na nejnižší úrovni.

Jak na to

Komentář HORYDOLY

Při čekání na dnešní rozsudek jsem byl ve společnosti dvaceti černých pasažérů Dopravních podniků hlavního města Prahy, JUDr. Emila Ščuky, jehož soudí Pražská plynárenská, a přede mnou bylo ten den u soudu dalších pět sporů. 

To ale nebylo nejhorší. V průběhu dvou let jsem o sobě musel vyslechnout nebo přečíst například toto:

"Svým jednáním jste zavinil zpoždění vlaku o 27 minut." (vedoucí oddělení přeprav osob ČD Hana Štenclová)

"Žalovaný (...) porušil své povinnosti cestujícího vyplývající ze zákona o drahách a platného přepravního řádu." (advokát Pavel Novák)

"Zdržujete vlak, vystupte si." (průvodčí)

"Došlo z vaší strany k vážnému porušení přepravních podmínek. Neznalost a porušení přepravních podmínek je pouze ke škodě cestujících, kteří se porušení přepravních podmínek dopustí, i ostatních spolucestujících." (tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský)

"Dráha vám sice prodala jízdenku, ale zároveň nezaručuje, že pojedete spojem, kterým chcete, a už vůbec to neznamená, že dopraví stejným vlakem vaše spoluzavazadlo."(revizor ČD číslo 1090)

Náklady soudního řízení již přesáhly padesát tisíc korun.

16. listopadu

Prohrané peníze zaplatí občané

Kuba Turek zaplatí pokutu 537 korun za naložení dvou bicyklů do rychlíku. České dráhy po něm chtěly navíc šest tisíc korun za zpoždění, které zavinili jejich zaměstnanci. Ty nedostanou.

To je v kostce včerejší výrok soudu, který zřejmě konečně vyřešil žalobu Českých drah na jejich zákazníka Kubu Turka.

Navíc České dráhy zaplatí 80 % soudních nákladů, které zahrnují platby advokátům obou stran, soudní poplatky a náklady na mzdu svědkyně.

Dvacet procent z nákladů, které se vyšplhají do výše desítek tisíc korun, tedy zaplatí ze své kapsy šéfredaktor Horydoly Kuba Turek, a zbytek doplatíme my všichni občané tohoto státu, protože České dráhy jsou vysoce dotovaná státní firma.

1. října

Řízení se protahuje

Obvodní soud pro Prahu 10 znovu jednal minulý týden. Proti sobě zasedli právní zástupkyně Českých drah, Kuba Turek a jeho advokátka Hana Benešová.

Záležitost, okolo které se celé soudní jednání tentokráte točilo, vyjádřila otázka soudky Miroslavy Sixtové Českým dráhám: "Jaké nařízení určuje, jak dlouho bude stát vlak ve stanici, a kdo vydá příkaz k jeho rozjetí?"

Soudkyně se hlavně snažila zjistit, zda existuje příčinná souvislost mezi údajným porušením předpisů, které měl způsobit Kuba Turek, a půlhodinovým zpožděním vlaku, který zdrželi železničáři.

Soudkyně také vzala v úvahu námitku, že vlak tak jako tak nakonec odjel, průvodčí prodala Kubovi Turkovi a jeho ženě jízdenku na obě kola a vše se odehrálo s vědomím dispozičního výpravčího na Masarykově nádraží, pod dohledem policie a se souhlasem vlakvedoucího, strojvůdce a dvou revizorů.

Právní zástupkyně Českých drah sice argumentovala, že příčinou zpoždění bylo jednání Kuby Turka, ale na to se jí soudkyně zeptala: "Jak dlouho by tedy podle vás mohl vlak stát?" Odpověď zněla: "Několik hodin, nebo také půl dne."

"Proč jste to tedy neudělali?"

"Zkolabovala by doprava okolo Prahy a možná i v celém Středočeském kraji."

"To si dovedu představit, pět let jsem dojížděla na právnickou fakultu vlakem," opáčila ironicky soudkyně.

Poté nechala předvolat průvodčí předmětného vlaku a odročila kvůli tomu jednání na 8. listopad.

Přečtěte si dnešní rozhovor ředitele Českých drah Josefa Bazaly se čtenáři Idnes.

10. srpna 2007

Třetí soud

Soud o zpoždění vlaku, který Kuba Turek již jednou vyhrál, se oklikou přes městské soudce vrací nazpátek na obvod.

Zatímco obvodní soudkyně pro Prahu 10 Miroslava Sixtová šla spíše po smyslu celého sporu a klíčovou skutečností pro ní bylo, že nejasnosti v drážních předpisech nesmějí jít k tíži zákazníka, odvolací soudkyně na městském soudu pro Prahu Eva Adamcová se striktně držela vnitřních předpisů Českých drah, a požadovala proto přezkoumání činu Kuby Turka a jeho manželky.

Obvodní soud Praha 10 tedy znovu zasedne 25. září ve 13 hodin v novém paláci na Míčánkách.

8. března 2007

Soud se vrací na začátek

Odvolací městský soud, který se uskutečnil kvůli odvolání Českých drah proti rozsudku osvobozující Kubu Turka, vrátil věc první instanci. "Vše se vrací na začátek," komentovala rozsudek hned po jeho vynesení Turkova advokátka Jitka Medřická.

Obvodní soud se bude zřejmě muset zabývat technologickými důvody zákazu vození kol v rychlíku na rozdíl od expresu a osobního vlaku.

Poslechněte si audio záznam vyhlášení rozsudku městského odvolacího soudu (22.2.2007, MP3, 4 MB, 4 min)

Poslechněte si audio záznam vyhlášení rozsudku obvodního soudu (27.4.2006, MP3, 2 MB, 2 min)

Přečtěte si rozsudek odvolacího soudu (22.2.2007, 4 strany)

Přečtěte si odvolání Českých drah (10.7.2006, 2 strany)

Přečtěte si rozsudek obvodního soudu (27.4.2006, 3 strany)

Poslechněte si audio záznam části druhého stání soudního jednání (20.4.2006, MP3, 10 MB, 11 min)

Poslechněte si audio záznam prvního stání soudního jednání (14.2.2006, MP3, 36 MB, 50 min)

22. února 2007

Dnes se hraje o odvolání

Dnes jde Kuba Turek k odvolacímu soudu. Přečtěte si odvolání Českých drah proti původnímu rozsudku.

Stání se koná u Městského soudu v Praze, Spálená 2, místnost číslo 105. Jednání je veřejné. O výsledku vás budeme neprodleně informovat.

Vývoj ve službách na železnici dává za pravdu manželům Turkovým, kteří přes odpor vlakové čety cestovali s bicykly rychlíkem z Prahy do Lovosic. V současnosti lze předem rezervovat místa pro kola v nákladním prostoru vlaků.

Ještě dál jde směrnice Evropské unie, která nařizuje přepravovat kola v každém vlaku.

Připomínáme ještě fakticky nerovné postavení Kuby Turka a Českých drah. Pokud dráhy prohrají i odvolací soud, jednoduše zaplatí dvě až tři desítky tisíc korun soudních a advokátských poplatků. Započítají si je do ztrát a dostanou je v rámci každoročních miliardových dotací od státu. Kuba Turek je soukromá osoba a v případě prohry zaplatí peníze ze své kapsy.

25. července 2006

České dráhy se odvolaly

České dráhy se odvolaly proti rozsudku, který zprošťoval Kubu Turka viny na zpoždění rychlíku z Prahy do Lovosic. Soudkyně dala za pravdu obhajobě, že nejasnosti v přepravních podmínkách Českých drah nemohou být k újmě cestujícícm.

27. dubna 2006

Dráhy šikanují cestující

Šéfredaktor Kuba Turek vyhrál soud s Českými dráhami o zpoždění vlaku, které měl údajně zavinit tím, že chtěl cestovat s kolem z Masarykova nádraží do Lovosic.

Rozsudek ještě nenabyl právní moci, neboť Českým dráhám běží lhůta k odvolání.

Do soudního procesu vstoupil Kuba Turek, aby vyzkoušel, zda je možné se bránit zlovůli Českých drah vůči zdánlivě bezbranným cestujícím. Ukázalo se, že soud jednání železničářů rozpoznal a nepřistoupil na něj.

Nejdříve ne, potom ano

České dráhy nechtěly přepravit manželům Turkovým kola z Prahy do Lovosic, a zpozdily proto o půlhodinu rychlík. Přesto jim posléze prodaly zavazadlové jízdenky a do Lovosic dvojici pasažérů i s jejich koly odvezly.

Poté požadovaly za zpoždění vlaku pokuty ve výši od pěti a půl tisíce do šesti a půl tisíce korun (různí lidé chtěli různé peníze). Celkové náklady soudního řízení se vyšplhaly na částku okolo dvaceti tisíc korun.

Přepravní podmínky jsou špatné

Nejdůležitější pro ostatní cestující na celém rozsudku byla slova soudkyně Miroslavy Sixtové, kdy hodnotila přepravní podmínky, podle nichž České dráhy jednají s cestujícími: "Ustanovení jsou stanovena zcela neurčitě a nekonkrétně."

Hlavní body, proč soudkyně zamítla žalobu Českých drah na Kubu Turka, byly následující:

1) Kuba Turek se nedopustil se protiprávního jednání

2) přepravní podmínky Českých drah jsou nejasné

3) České dráhy uzavřely prodejem jízdenky na kolo ve vlaku dodatečnou smlouvu o přepravě

4) České dráhy si v přepravních podmínkách určují paušální náhradu, aniž by vyčíslily konkrétní škody

Soudkyně se tak přiklonila k argumentaci obhajoby advokátky Jitky Medřické. "Bylo velmi zajímavé se soudit s Českými dráhami a studoval jejich přepravní podmínky," řekla po vynesení rozsudku Jitka Medřická.

Horydoly.cz Spor o zpoždění vlaku

Good bye, dráhy!

Dráhy připravují soud o kolo

Co je nepochopitelného?

Bleju doteď

Dráhy soudí šéfredaktora

Soud o kolo jde do finále

Nebudeme komentovat prohraný soud

Pohled odjinud: Virtually.cz, Dráhaři.info

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Ironicky opáčila ?
Není soudkyně trochu předpojatá, když na adresu účastníka sporu trousí ironické poznámky ?
  • Autor Michal
  • Datum a čas 11.10.2007 03:57
Reaguj
Re: Re: Re: kola
Magor jsi ty. Prodali místenku na kola a dál mě to nezajímá. Je to stejné, jakoby tě vyhodili s platnou místenkou z vlaku, protože o tom průvodčí nevěděla. To bys asi koukal, voole.
  • Autor Tomáš
  • Datum a čas 2.10.2007 09:23
Reaguj
Re: Nechápu
Prominte, ale nafukovaci/nenafukovaci, to dost zalezi na lidech. Pred rokem jsme cestovali s CD se dvema kolama. Vyhledli jsme si specialne spoj, ktery je mel podle jizdnho radu vzit. A co prijelo na peron? Posunovaci lokomotiva a za ni dva obycejne vagony! Pruvodci nam rekl, at si kola dame na posledni plosinu vlaku. A o nekolik stanic pozdeji nejaky duchodce pri vystupovani nadaval, jaci jsou ti cyklisti de.ilove :-/Jeden povzdech nad nasim soudnim systemem: takova prkotina se resi nekolik let :-(( Ach jo :-(((
  • Autor Radek J.
  • Datum a čas 1.10.2007 21:58
Reaguj
Re: Nechápu
Chudáček si dovolí Vám chytrému železničáři odpovědět. Budu reagovat jen na tři věci: 1) Jaktože všechny ostatní vlaky v té době umožňovaly dopravu kol na představku (v naší době nařízení o zákazu v rychlících platilo cca 2 měsíce)? To v expresech, spěšňácích a osobácích nic nehrozí, ale v rychlících ano? 2) Stačilo by trochu slušnosti ze strany modré armády a cestující včetně nás by mohli být o mnoho spokojenější. 3) České dráhy netuší, že některé vlaky jsou plnější a některé prázdnější? To nejsou schopny přidat vagóny? Obvyklá výmluva paní za šaltrem zní v takových situacích: "To by mi počítač nevzal."
Reaguj
Nechápu
Dobrý den. O Vaši kauze jsem se dočetl poprvé v časopisu Týden. Jsem pouze hloupý železničář. Takže jsem si vzal na pomoc celosíťový jízdní řád. V něm se píše něco v tom smyslu, chci cestovat, budu dodržovat nějaká pravidla. V jednom z těch pravidel se píše, kde se můžou přepravovat kola a kde ne. Vy jste se snažil přepravit kola, blbý železničář rozhodl, že další kolo nevezme k přepravě, protože ten blbý vagón není nafukovací. Jestliže ten vagón byl nafukovací a ten blbý železničář si zapomněl pumpičku nebo se mu ten vagón nechtěl nafukovat, zaslouží si být potrestán. Kdyby jste napadl články jistě všech zcela nesmyslných předpisů na téma omezení přepravy kol ve vlaku před tímto svým výstupem, neřekl bych ani půl slova. Takhle jste pro mne obyčejný chudáček, kterému se stala děsná křivda. Ale ono i má čtyřletá dcera nějak matně tuší, že své plyšáky do autíčka nenarve, protože se tam jednoduše nevlezou. A ohledně zákazu přepravy kol na plošinách v rychlících. Že by třeba ještě jezdily tzv přímé vozy, které se ve stanici dávájí z jednoho R na jiný R. A že by potom ty kola třeba překáželi ostatním cestujícím. Jistě teď mi budete argumentovat, že tam žádné přímé vozy nebyly a určitě by to šlo rozlišovat...bla,bla...
  • Autor df
  • Datum a čas 28.9.2007 23:29
Reaguj
stiznost na ridice motoraku 18:40 z Blatny-Sobota 26.5.:sprosty,vulgarni pokrikovani na cestujici (na me:opakovane!)
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 29.5.2007 10:07
Reaguj
Re: Re: kola
Patřím také do té modré mašinérie,uráží mě kecy nějakého zkrachovalce, který o železnici viděl něco, tak maximálně z večerníčku. Podle Vašeho vyjádření bych mohl posoudit, že patříte mezi lidi (jestli se to tak dá říci), které není třeba buzerovat, ale rovnou "střílet!"
  • Autor paja
  • Datum a čas 29.4.2007 13:29
Reaguj
Problém zavinili ČD
Pokud byl vagón způsobilý k umožnění přepravy kola mimo obvyklé místo(cestující svým spoluzavazadlem nic nepoškodil), ČD měli možnost tento spor vůbec nevyvolat a měli možnost vyřešit nenadálou komplikaci(obsazený nákladní vůz) nenásilnou alternativní cestou nabídkou cestujícím přepravit jejich zavazadla v jiných vagónech kde se obvykle jinak bezproblémově tyto kolo převážejí. Na počátku byla snaha ČD neřešit problém ale odbít cestujícího, který se kupodivu bránil. Chyba je v předpisech ČD a v nesmyslných nařízeních kterými se provoz na železnici řídí(a hádejte kdo tyto předpisy vytvořil a dále komplikuje a zesložiťuje?). Pokud cestující neporušil žádný zákon(zákonem se člověk musí řídit, a zákon stojí nad vyhláškami nebo nad nějakými "všeobecnými podmínkami o přepravě které odporují občas zdravému rozumu i dobrým mravům(možná to nádražáci při vytváření překážkové dráhy pro cestující mysleli dobře jen se to v praxi aplikuje a vysvětluje jinak)). ČD svým pokračováním ve sporu mrhají veřejnými prostředky a zhoršují svoji pošramocenou pověst(pokud se teda u ČD dá mluvit o nějakém "dobrém obchodním jménu").
  • Autor Jirka
  • Datum a čas 23.3.2007 11:45
Reaguj
Re: Re: Re: Re: Ona mi ta celá diskuze
Vy máte o právu divnou představu. Co měli asi ti zaměstnanci (průvodčí a výpravčí) dělat ? Nechat stát vlak do druhého dne ? Oni z ohledu k ostatním cestujícím porušili přepravní podmínky a tedy i své pracovní povinnosti. Zmínku o policii škoda komentovat. Oni mj. odmítají vysadit z dopravních prostředků černé pasažery, takže se nám z vozidel veřejné dopravy časem stanou ubytovny pro bezdomovce.
  • Autor Michal
  • Datum a čas 19.3.2007 01:47
Reaguj
Re: Tipyckej debilní cyklista
ty ciklysto:D nauč se nejdřív česky a pak terpve debatuj
Reaguj
Celkem 56 příspěvků v diskuzi


Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů... celý článek

Pražský hrad je nám drahý?

Jaro začíná dnes nad ránem

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Dvě smrti na rakouských ferátách řeší český soud

Dvě smrti na rakouských ferátách řeší český soud

SLEDUJEME SOUDNÍ PROCES Urban a Linhart stojí před okresním soudem v Českých Budějovicích. Viní je ze smrti dvou mladých žen, které se pod jejich vedením zřítily na ferátách v Rakousku. Hlavní líčení skončí nejdříve
Jaro začíná dnes nad ránem

Jaro začíná dnes nad ránem

Jarní rovnodennost nastává v okamžiku, kdy střed slunečního kotouče stane přesně nad rovníkem a Slunce vstoupí do znamení Berana. Den a noc jsou stejně dlouhé (12 hodin). Od této chvíle se Slunce vrací
Kdo otrávil orly mořské pod Brdy?

Kdo otrávil orly mořské pod Brdy?

Dravce a šelmy, které zřejmě někdo otrávil, našli ornitologové u Jesenice na Příbramsku koncem února. Případ vyšetřují kriminalisté. Policie se zabývá nálezem dvou uhynulých orlů mořských, lišky a dalších šelem. Policisté žádají o pomoc
Výbava na hory na dluh? Někdy dává smysl. Jenže kdy?

Výbava na hory na dluh? Někdy dává smysl. Jenže kdy?

Pořídit výbavu na hory, s sebou obnáší značnou vstupní investici. Když přidáme ještě cenu ubytování, skipasů a vůbec cest za lyžováním, jsme na vyšších desítkách tisíc, které se v osobním rozpočtu nemusí podařit
Exstarosta Pece vrací peníze z lanovky na Sněžku

Exstarosta Pece vrací peníze z lanovky na Sněžku

Bývalý starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek konečně vrací peníze, které pobíral z lanovky na Sněžku a které měl jako volený zastupitel ze zákona zakázáno inkasovat. Udělala to až na druhou výzvu

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Nauticampo - veletrh Portugalsko, Lisabon 17.-21.4. Turismus a karavaning 17.4.
Tourbusiness - veletrh Bělorusko, Minsk 18.-20.4. 18.4.
Speleoforum Sloup 19.-21.4. 19.4.
Černobylské deníky - diashow Brno, základní škola Svážná 26.4. 16:00
Prague Bike Fest Praha, Výstaviště Holešovice 27.-28.4. 27.4.
Valné zhromaždenie JAMES Žilina, Dom techniky   27.4.
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 27.-28.4. Alternativní cyklistika 27.4.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
Špindlerův Mlýn - zahájení letního provozu lanovek Špindlerův Mlýn 1.5.
Parníkem na Slapy Praha 4.5.-29.9. 4.5.

Diskuse

Jazyk Veronika, 15.4.2024 18:53, 5 příspěvků
milovníku cizích termitů PK, 15.4.2024 18:16, 5 příspěvků
INU IP, 15.4.2024 17:11, 5 příspěvků
z prde.. klika PK, 15.4.2024 10:05, 5 příspěvků
INU Honza, 15.4.2024 9:24, 5 příspěvků
není to blbost? Skiák, 12.4.2024 23:31, 1 příspěvek
INU Honza, 11.4.2024 15:09, 1 příspěvek
Jednoduchá matematika . . . Honza, 11.4.2024 15:06, 15 příspěvků
Jednoduchá matematika . . . michael Beranek, 11.4.2024 10:38, 15 příspěvků
INU Honza, 9.4.2024 8:51, 15 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

S Winterbergem na Dobešku Horydoly , 11.4.2024 0:02
Re: Praha Horydoly Open, 10.4.2024 10:32
Tipy na dámské běžecké bo... Horydoly Open, 10.4.2024 10:11
Zákolany Horydoly , 8.4.2024 18:24
Lojzovka Horydoly , 8.4.2024 18:23
Re: Praha Kuba Turek, 8.4.2024 18:13
Re: Praha Horydoly Open, 8.4.2024 18:09
Re: Divoká Šárka Kuba Turek, 6.4.2024 19:21