Jak se ladí cyklomapy

Jak se ladí cyklomapy
SDÍLEJ:
Při outdoorově laděné turistické jízdě na kolech, zvláště horských, jezdci směřují do přírody, mimo silnice s automobilovým provozem a často i mimo značené cyklotrasy. Leckdy se pak v těch nejpěknějších místech přírody setkávají s ochranářskými omezeními.

Každý z rozumných lidí bude souhlasit s tím, že cenné přírodní hodnoty je potřeba chránit a zachovat k poznání, návštěvě, prožití ostatním návštěvníkům a dalším generacím.

Cyklomapy x ochrana přírody

Tato omezení nám cyklistům občas ale nakladou překážky do cesty. Některé ty překážky jsou spíše legislativní, jiné faktické. Třímetrový plot obory nás zastaví zcela přesvědčivě, cedule u cesty se znakem přírodní rezervace nám spíš apeluje na morálku.

Nutno říci, že někdy je takový zákaz vjezdu cyklistů umístěn na docela frekventované, dobře sjízdné cestě (v krkonošských I. zónách NP dokonce na asfaltkách, po kterých jezdí bez uzardění auta s hosty a se zásobami na horské boudy).

Uvědomujeme si, že to, co je vytištěno na papíře (v mapě), vnímají uživatelé - cykloturisté jako oficiální, povolené. My tedy musíme v mapách uvádět jen takové informace, které cyklistům v průjezdu krajinou pomohou, které je nezavedou do problémů.

Jako vydavatelé map pro cykloturistiku víme, že zákonná nařízení musíme respektovat. Jako lidé, kteří mají přírodu rádi a pohybují se v ní pěšky, na kolech, na lyžích a třeba s mapou a buzolou víme, že její ochrana není prázdným pojmem.

Zase na druhé straně chceme dovést uživatele našich map k co nejzajímavějším a nejpěknějším krajinným scenériím, k přírodním krásám, které návštěvníka osloví, okouzlí a inspirují k dalším výletům ze smogem zamořených měst do lesů, vod a strání.

Nejen nejznámější lokality

Sami si uvědomujeme, že je nutné mezi návštěvností krajiny, turistickou exploatací, rozvojem cestovního ruchu a její ochranou a zachováním přírodních hodnot nalézt vyváženou, oboustranně přijatelnou rovnováhu.

Proto jsme při vytváření nové koncepce cyklomap sledovali následující cíle: Pokrytím celé plochy České republiky cyklomapami chceme nabídnout cykloturistům k návštěvě i jiné, než tradičně nejznámější lokality.

Naše sice poměrně nevelká, ale krásná země nabízí skutečně nepřeberné možnosti pro cykloturistiku. Některé destinace, jako například Český ráj, jsou leckdy již tak přeplněny, že místní orgány uvažují o regulaci počtů návštěvníků a někdy již ve snaze o omezení exploatace území sahají k restriktivním opatřením a snaží se uzavírat cesty a zakazovat cykloturistiku v některých lokalitách.

Myslíme si, že zpracováním a vydáním celé ediční řady cyklomap dokážeme nabídnout cykloturistiky chtivým výletníkům i jiné možnosti a že se zatížení nejznámějších lokalit sníží. Že se cyklisté rozptýlí do dalších zajímavých destinací.

Kde opravdu nejde jezdit

V součinnosti s orgány ochrany přírody získáváme do našich map aktuální a přesné informace o lokalitách, ve kterých je ochrana přírody nejtvrdší. Jde o I. zóny ochrany, což jsou v podstatě národní přírodní rezervace a přírodní rezervace, maloplošná zvláště chráněná území, oblasti klidu a chráněná území vyhlášená v rámci evropského programu Natura 2000.

V těchto případech jde o ochranu nejhodnotnějších přírodních lokalit a outdoorové aktivity, mezi nimi i jízda na kolech, jsou v nich v podstatě zakázány. To je ochrana daná legislativou a ať ji respektujeme z dobré vůle a lásky k přírodě nebo ne, musíme ji respektovat jako platný zákon.

Problém ale není tak horký, jak zprvu vypadá. Tato území jsou nadefinována v řadě případů tak, že jimi vedou tradiční cesty, silničky, značené cyklotrasy, jindy je v lokalitě chráněn takový prvek, kterému průjezd cyklistů po cestě neubližuje. Existuje tedy spousta možností, kdy lze i těmito přísně chráněnými územími vést cyklotrasu a na kole tudy projet.

Tyto možnosti ale nemůžeme zjistit jinak, než projednáním všech takových výjimek s příslušnými orgány ochrany přírody – a právě tak to při přípravě našich map děláme. Na základě projednání a schválení příslušnou správou národního parku nebo chráněné krajinné oblasti můžeme v našich mapách uvést i cyklotrasy procházející těmito přísně chráněnými přírodními skvosty naší země.

Ochránci mají silné páky

Dovolíme si na tomto místě apelovat na národ cykloturistický - važme si toho, že některými chráněnými krásami přírody se můžeme kochat při průjezdu po cyklotrase – není to zcela samozřejmé.

Važme si vstřícného přístupu ochránců přírody, kteří jsou schopni se rozumně dohodnout na tom, že někudy cyklotrasy pustí, i když by nemuseli. Uvědomme si, že naopak jinde očekávají respektování ochranných opatření, byť jsou ve formě nepříjemných zákazů.

Chovejme se v přírodě ohleduplně a zanechme ji vždy za sebou v takovém stavu, aby ji mohli navštívit a shlédnout i ostatní a za pár let i naše děti. Bezohlednost nás návštěvníků by mohla vést k zarputilému odporu ochránců a z toho by ani jedna ze stran neměla žádný užitek – pak bychom si o průjezdu řadou krásných přírodních lokalit mohli nechat jen zdát.

Cykloturisté x majitelé pozemků, lesníci a myslivci

Mnoho lidí si myslí, že informace vytištěná na papíře má váhu oficiálního stavu – povolení („je to v novinách = je to pravda“). V důsledku tedy, že cyklotrasa vytištěná v mapě jaksi automaticky znamená, že po této cestě lze bez jakýchkoli dalších problémů jet na kole. Hluboký omyl!

Každý nakladatel může na papír, který vydá za své peníze, natisknout, co se mu zlíbí. Pak samozřejmě záleží na tom, zda je informace na papíře pro zákazníka tak cenná, že sáhne do své peněženky, a vydá peníz, aby tu informaci získal. Dál pak záleží na zkušenosti s těmito informacemi, na spokojenosti zákazníka, na tom, zda si bude chtít mapu od tohoto nakladatele koupit i příště.

Proto seriózní nakladatelé při vydávání map nehazardují se spokojeností zákazníků a snaží se do svých map zapracovávat ověřené, přesné a aktuální informace. V cyklomapách jsou to hlavně informace o vedení cyklotras, o cyklistických a pohostinských službách, o zajímavostech krajiny, o památkách, a podobně.

Co je to cyklotrasa?

Cyklotrasy v současnosti zažívají velký rozvoj. Není ovšem cyklotrasa jako cyklotrasa. Pod pojmem cyklotrasa se většinou rozumí cesta vybavená značkami, které projíždějícího cyklistu informují o tom, jaké má trasa jméno, symbol, číslo, kam vede a jak je to daleko. To je značená cyklotrasa.

Tyto cyklotrasy zřizuje spousta institucí. V každém regionu, destinaci někdo jiný. Na tom, jak zřizovatel vznikající systém cyklotras promyslel, jak tomu rozuměl, kolik si s tím dal práce a kolik na to měl peněz záleží jaké cyklotrasy jsou, jakou hodnotu přináší cykloturistům.

Bohužel řada zřizovatelů značení cyklotras šla tou nejsnadnější cestou – při zřizování tras se drželi silnic a do terénu se jim moc zabrousit nepodařilo nebo nechtělo. Nechci snižovat fakt, že existují i silniční cyklisté, ale existuje nesporně velmi značná skupina cykloturistů, kteří chtějí za svými zážitky vyjíždět do volné krajiny, do přírody, daleko od městských aglomerací, pryč ze silnic s nebezpečnými automobily, se smogem a prachem. Těmto cykloturistům silniční cyklotrasy nevyhovují. Použijí silnici z nutnosti jako výpadovku z města, a pak chtějí vyrazit na polní a lesní cesty, pěšiny, do lesů, luk a strání.

Nechceme jezdit po silnici

Značené oficiální cyklotrasy jim takové možnosti nabízejí jen velmi sporadicky. Proto jsme již před řadou let začali doporučovat v našich mapách cyklotrasy jiné kategorie, cyklotrasy doporučené. Jsou to trasy v terénu nevyznačené, které někdo z našich autorů a spolupracovníků projel, popsal a vyhodnotil, že stojí za to je doporučit i ostatním uživatelům.

Průjezd takovou doporučenou cyklotrasou je trochu náročnější zejména na orientaci. Nevedou nás značky, musíme si trasu vyhledat podle mapy a popisu trasy sami v terénu. Málokdo si to přizná, ale zdaleka ne všichni se umíme v krajině pohybovat podle mapy. Zvláště na kole cesta rychle ubíhá a minout nenápadnou odbočku je velmi snadné.

Nicméně i takovéto doporučené cyklotrasy nám garantují to, že je někdo předem projel, popsal a tak nám umožnil nalézt i v neznámé krajině zajímavé trasy, pěkné výlety, které lze bezpečně projet, aniž by člověk riskoval zbloudění v neznámých cestách nebo návrat ze slepé cesty, která vede do lomu nebo je uzavřena oplocením průmyslového objektu, o kterém v mapě není ani vidu.

Značení nebo doporučení?

A mají-li tyto doporučené trasy zmapované parametry, jako je kvalita povrchu, sjízdnost, varování před obtížnými nebo nebezpečnými úseky, tak se i po nich dá projet denní trasa velmi dobře a podstatně zajímavěji než po silnici. Právě tyto informace nám umožňují předem připravit celý výlet a vědět docela přesně, jak bude náročný na fyzickou kondici, na techniku jízdy a schopnosti jezdců, zda bude kde odpočinout, doplnit energii a tekutiny, shlédnout něco zajímavého, a podobně.

Okruhem se ale vrátíme k první větě o mapě. U značených tras je záruka toho, že zřizovatel při instalaci značení musel vedení trasy projednat s těmi, kterých se to dotýká. To jsou především majitelé pozemků. Jejich souhlasem je vyznačení trasy podmíněno. To je právě jeden z těch důvodů, proč většina cyklotras vede po silnicích. Při vedení trasy po silnici je nutno jednat pouze se správou silnic a s policií.

Při vedení trasy terénem je těch subjektů k jednání podstatně víc – zemědělci, chalupáři, singularisté, lesníci... Zvlášť ti poslední byli léta zvyklí jen na pár pěších turistů. Teď se jim do lesů tlačí nějací hejsci na kolech. Ale lesníci vlastně pěstují les a vyrábějí dřevo. Stromům by ani tak cykloturisté nevadili, kámen úrazu je jinde. Totiž je-li takový lesník ještě k tomu myslivcem a bikeři mu už několikrát vyplašili srnce, na kterého čekal na posedu, jestli na jeho nadávky reagovali tím, že ho poslali do háje, nebo někam podstatně dále, tak mají obecně cyklisté s povolením cyklotrasy přes jeho revír prostě smůlu.

Malou výhrou z loterie naší legislativy je v tomto případě už zmiňovaná doporučená cyklotrasa. Tu není nutno s nikým z jmenovaných projednávat, ta totiž oficiální povolení majitele pozemku nepotřebuje. Nejde totiž o vyznačení, ale o doporučení k jízdě na kole. Lesní zákon č. 289/1995 Sb, paragraf 20, definuje činnosti, které jsou v lesích zakázány a doslovně praví v písmenu j) že je zakázáno mimo lesní cesty a vyznačené trasy jezdit na kole, na koni, na lyžích nebo na saních.

Co není zakázáno, je povoleno

Protože platí, že co není zakázáno, je povoleno, tak tedy jezdit na kole po lesních cestách a vyznačených trasách je ze zákona povoleno, tedy každý z nás to může. Je samozřejmě složitější, jak si kdo uzpůsobuje výklad tohoto zákona, jednotlivých pojmů a jak se snaží jeho znění obejít a překroutit. Ale hlavní argument, tedy paragrafované znění zákona je jasný a my, cykloturisté se o něj můžeme při jízdě po lesních cestách a cestičkách opřít.

Traumata trochu nastávají při průjezdu cyklistů soukromými pozemky, zejména u obytných budov, rekreačních objektů a chat. Tam problémy vyplývají z pocitu ohrožení soukromí, hrajících si dětí na trávníku před chatou, a podobně. Je na nás, abychom v takových případech přibrzdili, zpomalili, nic a nikoho neohrozili, slušně pozdravili a v pohodě projeli.

V případě, že si majitel louky, přes kterou vede jenom travnatá pěšinka, skutečně nepřeje, aby mu přes ni někdo chodil nebo jezdil, zejména před senosečí, nezbývá, než jeho soukromý majetek a jeho vůli respektovat a volit trasu po traktorové polní cestě, po které můžeme jet bez omezení.

Autor je jednatelem a spolumajitelem nakladatelství Shocart

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Šumava nesmyslný zákaz
Z Antýglu na Horskou kvildu kolem potoka je zákaz cyklistům. Pochopím to od Horské Kvildy, kde můžou jet cyklisti i 60km/h ale od Antýglu???? Jedu do kopce jen o něco rychleji, než chodec. Prostě to respektuju pouze dolů od H. Kvildy, ale jezdím pravidelně nahoru. Minulý týden jsem tam potkal strážce, pouze jsme se pozdravili a žádné problémy nedělal. A kdyby, tak ať se podívá co se staví na Modravě za mondtrum pro toho uhlobarona, kterýmu nemůžu přijít na jméno. Jezdí tam buldozery jak o život a staví haldy jako prase. Někdo může a někdo musí. Kolu zdar.
  • Autor ulipik
  • Datum a čas 17.7.2006 12:30
Reaguj
Re: Re: Zakazy
Ackoli jsem predevsim cyklista tak jdu dost casto rad i pesky. A muzu tak jen potrvdit, ze kazdy pesak ma svou trpelivost. Kdyz kolem mne za pul hodiny zezadu projedou ctyri kolisti, kterym mam trochu uhnout, tak to jeste zvladnu. Pokud jich bude deset zacnu skripat zubama. No a od patnacti je zacnu ignorovat jako otravne mouchy, ktere si nezaslouzi ani otoceni. Kdyz jdu na vychazku s detma tak opravdu nemam naladu je porad okrikovat aby si davaly pozor na nejakeho dolu se riticiho blba. Chci vetsinu sveho casu venovat okolni prirode a ne situaci na "vozovce". Mate to stejne jako pesi zony ve mestech - na kole to jde jen do urcite (vetsinou male) rychlosti. Pokud pojedete rychleji, stanete se tou samou otravnou mouchou a nemuzete se divit ze vam to okolo jdouci chodci daji patricne najevo. Proto uplne chapu, ze to uz nekde doslo tak daleko, ze ty stresujici cyklisty proste uplne vykopali.
  • Autor marco
  • Datum a čas 14.7.2006 18:47
Reaguj
Re: Ale ...
:) Jenom doplnim muj postreh. Nevim uz, co to bylo za znacku nebo za cestu, ale kdysi jsem nechapal, proc z Poledniku musim jet po prasne ceste mezi turistama a ne po asfaltce. Tusim, zo to bylo nekam z kopce smerem na Modravu. :) (Nakonec jsem stejne jel po asfaltce a ctvrt hodiny jsem cekal na ostatni. A to jsem nejel nejak rychle a obvykle, kdyz potkam pesaka, tak pribrzdim, pockam az uhne, a podekuju.)
  • Autor jx0
  • Datum a čas 10.7.2006 23:14
Reaguj
Re: Ale ...
Ochranář nejsem, ale mezi důvody se myslím řadí i přemnožení cyklistů na úkor pěšců; myslím, že pro pěšce např. na Šumavě není romantikou, když se kolem nich řítí 2 cyklisté za minutu 60 km/h a za nimi oblak prachu... pokud by se cyklisté pustili všude, mohlo by se stát, že tam už žádní pěší turisti nechodili a to by byla škoda (jsem taky cyklista).
  • Autor Pítr_s
  • Datum a čas 7.7.2006 09:42
Reaguj
Re: Zakazy
fyzika, kolo ma vetsi tlak a pri brzdeni zpusobuje erozi, tyhle argumenty jsem schopen chapat, zvlast, kdyz vidim idioty, co musi na biku jezdit lesem mezi stromy, skakat z boku do cesty, a podobne nesmysly, hlava mi nebere treba zakazy jezdeni po asfaltu v Krkonosich - argument o prachu brzdovych spalicku je smesny, jeste bych byl schopen vzit to, ze treba na sumave v povydri by byli pesi ohrozeni rozjetym cyklistou - sice stret cyklista chodec je mene priznivy pro cyklistu, ale budiz, problem je hlavne zakopan v jiste omezenosti nekterych lidi - jakou jsou pesaci, co ac vidi cyklistu, tak pujdou vedle sebe v deseti a neuhnout, tak jsou cyklisti, co az maji cyklostezku hned vedle, tak jedou po chodniku, po trave a podobne, no a pokud se k tomu pripocita jeste argesivita ridicu, tak je jasne, ze vychazeni je skoro nemozne - plus sem tam nejaky posuk se slovy ze je to ulet bude jezdit tam kde nema - kdyz tam prejede sam, tak je to v pohode, kdyz tam prijde jich deset tak to uvidis, ale jeste to bude v klidu, no a kdyz se tam prihrne jich sto, tak se to uz nevsakne. pripocti k tomu to, ze nekteri lide jsou dobytek a nechaji odpadky vsude a ochranari maji bic.
  • Autor Doktor
  • Datum a čas 6.7.2006 15:27
Reaguj
Zakazy
Nerozumim tomu, proc bych nemohl jet na kole tam, kam smi pesi turista.
Reaguj
Ale ...
Rad jezdim na Sumavu. Sice moc nechapu, proc clovek nemuze na kole z Poledniku po cervena na Rybarnu, ale toto se da jeste respektovat.Proc je ale zakaz cyklistu po siroke lesni ceste k Vydriskovy, kam je s omezenim povolen vjezd automobilum, to uz je na ...Chapu, ze nejlepsi ochrana prirody je ji kompletne odizolovat od lidi ale pro koho pak bude.Jiste by se meli ochranari zamyslet nad plno zakazama. Ackoliv mam nejradeji jizdu v lese, tak to by me v CHKO ani nanapadlo. Ale ty zakazy na cestach je neco jineho.Je zde nejaky ochrance me zde schopen rozumne oponovat ?
  • Autor Keni
  • Datum a čas 4.7.2006 16:53
Reaguj
Korektní a záslužný materiál, který (alespoň podle mého názoru) jednoznačně sleduje cíl - dohodu. Snad s jedinou nepřesností: "Ale hlavní argument, tedy paragrafované znění zákona je jasný a my, cykloturisté se o něj můžeme při jízdě po lesních cestách a cestičkách opřít."O termín "cestička" se těžko můžeme opřít, protože tento termín lesní zákon nepoužívá. Rovněž často používaný výkladový názor Dr.Staňka, vztahující se k termínu lesní cesta a její poškození, není paragrafované znění, ale do doby než to bude judikát, jenom názor osoby, která komentovala lesní zákon.Ale jak říkám,"Meine hochachtung, Hut ab".
Reaguj
***
Záslužná to činnost projíždět cyklostrasy. Škoda, že jsou mapy populárních oblastí v obchodech často rozebrané; snad tolik místa nezabere, když se objedná např. více Šumavy než Polabí. Co bych vytknul některým mapám (nevím 100%, zda to je od Shocartu) jsou cyklotrasy nesmyslně značené silnou čarou, která zakrývá ostatní.
  • Autor Pítr_S
  • Datum a čas 4.7.2006 10:36
Reaguj
Celkem 9 příspěvků v diskuzi


Praha AKTUÁLNĚ 2024

Praha AKTUÁLNĚ 2024

SMÍCHOV Malé zprávy z velkého města přinášíme pro turisty a návštěvníky.... celý článek

Pojištění elektrických vozítek už je povinné

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Na kole z Prahy do Vídně

Na kole z Prahy do Vídně

AKTUALIZACE Zhruba 450 kilometrů dlouhá cyklostezka Praha - Vídeň je opravdová lahůdka pro všechny milovníky jízdy na kole. Zároveň to je cesta, kterou zvládne každý, byť by to byl jeho první
Loni byla ukradena kola za 126 milionů, policie vyřešila jen třetinu krádeží

Loni byla ukradena kola za 126 milionů, policie vyřešila jen třetinu krádeží

4156 jízdních kol a elektrokol bylo odcizeno během loňského roku. Celková škoda činila 126,2 milionů korun. Do policejních statistik jsou ale započítané pouze řádně nahlášené případy. Reálná hodnota tak může být
Bike maraton Vysočiny letos otevírá kategorii i pro gravelová kola

Bike maraton Vysočiny letos otevírá kategorii i pro gravelová kola

Samostatná kategorie pro gravelové závodníky je zásadní novinkou 19. ročníku cyklistického závodu Předvýběr.CZ Bike Maraton Vysočina 2024, který se letos jede v sobotu 25. května.
I cyklisté chodí do online kasin jako Nomini a vsází na cyklistiku

I cyklisté chodí do online kasin jako Nomini a vsází na cyklistiku

Že tráví cyklisté většinu času venku a na kasina nemají čas? To je omyl. Díky dostupnosti online kasin není problém si otevřít výherní automat i na cestách. Nebo po návratu z vyjížďky, kdy
Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci jízdních kol mají plné sklady. Trh s cyklistikou se propadl o třetinu a některé firmy musely snížit výrobu nových kol. Nepovedlo se doprodat zásoby jízdních kol z roku 2022/23 a to i přes různé slevové

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Parníkem do ZOO Praha, Rašínovo nábřeží 30.4.-13.10. 30.4.
Rychlebská 30 - cyklomaraton Javorník Horská kola 4.5.
Parníkem na Slapy Praha 4.5.-29.9. 4.5.
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 6.-9.5. 6.5.
Wellnesstourism - veletrh Japonsko, Tokio 8.-10.5. 8.5.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 8.5.
Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 9.-12.5. 9.5.
Cestoslet - festival Běšiny 9.-12.5. 9.5.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.5.
Po Jesenické magistrále - cyklomaraton Rýmařov Horská kola 12.5.

Diskuse

wtkzpofp where can you buy synthroid, 2.5.2024 16:20, 2 příspěvky
pbsuopyfh valtrex no perscrition, 2.5.2024 16:15, 2 příspěvky
sznwxmhm online pharmacy cialis, 2.5.2024 16:09, 117 příspěvků
problémy s auty Lukas B., 2.5.2024 9:35, 5 příspěvků
problémy s auty JaT, 30.4.2024 10:16, 5 příspěvků
problémy s auty Honza, 30.4.2024 10:07, 5 příspěvků
polský národní park Lukas B., 30.4.2024 9:27, 1 příspěvek
Paragliding Annecy bergot, 29.4.2024 17:24, 1 příspěvek
voda v Jižních Čechách? PK, 28.4.2024 18:51, 1 příspěvek
problémy s auty JaT, 25.4.2024 21:09, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

How to battle gym anxiety... Horydoly , 2.5.2024 9:51
Čarodějnický běh Horydoly , 1.5.2024 23:09
SALZKAMMERGUT TROPHY Horydoly , 1.5.2024 23:06
Pink EXPO Horydoly , 26.4.2024 0:47
O novém poznání, kterému ... milan šupa, 25.4.2024 19:37
135 let turistického značení Horydoly , 20.4.2024 19:20
EXPEDÍCIE (jar 2024) Horydoly , 20.4.2024 17:50
ČSK media - změny na PR p... Horydoly , 19.4.2024 12:00