
Na cyklostezkách platí Silniční zákon

Zákon hovoří jasně: cyklostezky jsou veřejné komunikace a platí na nich pravidla silničního provozu. Jezdí po nich kola, koloběžky, elektrokola a in-line brusle. V omezené míře na ně mohou chodci.
Cyklostezka je určená pouze pro cyklisty a chodci na ní nemají co dělat. Mohou přes ní pouze přecházet nejkratším směrem. Pokud vede souběžně se silnicí, musejí na ní cyklisté odbočit a nepřekážet motorové dopravě.
Maximální rychlost na cyklostezkách je ve městě 50 km/h a mimo město 90 km/h samozřejmě s ohledem na bezpečnost.
Cyklostezky, cyklotrasy... k čemu je to dobré?
Společná stezka pro chodce a cyklisty poskytuje rovnoprávné postavení oběma skupinám uživatelů. Jezdec na kole nesmí ohrozit chodce a chodec nesmí ohrozit cyklistu.
Pokud je dělená, cyklisté se musí držet ve svém prostoru a chodci také. Pokud z něho vybočí, mají přednost ti druzí. Poznáte ji dle modré dopravní značky rozpůlené bílou čárou, v jedné polovině je piktogram kola a v druhé obrázek chodců. Na komunikaci ji vyznačuje přerušovaná čára.
Jestli chodci i cyklisté sdílejí společný prostor, je stezka označena modrou značkou, kde je nahoře bílý piktogram chodců a pod ním obrázek kola. Cyklisté by měli jezdit vpravo a pěší chodit vlevo, aby se navzájem dobře viděli. Platí na ní vzájemná ohleduplnost.
Teoretická maximální rychlost ve městě je 50 km/h a mimo město 90 km/h stejně jako na cyklostezce.
Proč se nestavějí cyklostezky, když...
Stezka pro chodce s povolenou jízdou cyklistů je určená především pro pěší chůzi. Cyklisté na ni mohou vjet, ale přednost mají vždy chodci. Neznamená to, že mohou překážet provozu. Nelze tedy vytvářet větší skupiny ať chodců či cyklistů, chodit vedle sebe, zabírat celou šíři cesty nebo dokonce na ní venčit psy a natahovat od nich vodítka. Dopravní značka stezka pro chodce je v takovém případě doplněná dodatkovou tabulkou s piktogramem kola a textem vjezd povolen.
Maximální rychlost je na ní povolena 20 km/h.
Diskuse
Diskuze k článku
Geometry Dash: A Comprehensive Guide to the Rhythm-Based Platformer
The game has evolved into multiple expansions, such as Geometry Dash Lite, Geometry Dash World, and Geometry Dash SubZero, each adding fresh elements to the core experience. Many players initially discover Geometry Dash on their smartphones, ultimately transitioning to the PC version for improved control precision and access to extensive user-generated levels. Over time, geometry dash has secured a reputation for its steep difficulty curve, but it remains surprisingly easy for newcomers to pick up and enjoy thanks to simple tap-and-hold mechanics.
- Autor geometry dash
- Datum a čas 20.8.2025 08:41
Geometry Dash: A Comprehensive Guide to the Rhythm-Based Platformer
Geometry Dash đã trở thành một cái tên nổi tiếng trong thế giới game platformer nhịp độ nhanh, chiếm trọn trái tim game thủ toàn cầu. Tựa game đầy màu sắc và nhịp điệu này mang đến sự kết hợp thú vị giữa thời gian, phản xạ nhanh nhạy và thiết kế màn chơi mang phong cách giải đố. Phong cách độc đáo, kết hợp giữa âm nhạc điện tử hấp dẫn với tính thẩm mỹ hình học, thu hút người chơi hàng giờ liền với những cú chạm và nhảy chính xác. Nếu bạn đang tìm kiếm một trải nghiệm nhập vai thử thách sự nhanh nhẹn, sáng tạo và kiên nhẫn, thì không đâu khác ngoài geometry dash. Trong hướng dẫn chi tiết này, chúng ta sẽ khám phá nguồn gốc của trò chơi gây nghiện này, tìm hiểu sâu hơn về cơ chế chơi game thiết yếu và cung cấp một loạt chiến lược cho người chơi ở mọi cấp độ kỹ năng.
Nepřesná informace - nikoliv
Cyklostezka i společná stezka pro chodce a cyklisty jsou veřejné komunikace a platí na nich Silniční zákon. Pokud se Vám to nezdá v pořádku, kontaktujte svého poslance, navštivte ho v jeho kanceláři během poslaneckého dne a vysvětlete mu, co a jak. On jediný má možnost měnit zákon.
Nepřesná informace - nikoliv
To myslíte vážně že po stezce pro cyklisty a pěší kde běhají děti a psi a chodí staří lidé je povolená rychlost na kole 90 km/h to snad ne
- Autor Petr Brynych
- Datum a čas 2.4.2025 13:17
Nepřesná informace
Když tohle vše člověk přečte i odpovědi, pak jako právně nevzdělaný musí říci jedno. Patřičné orgány mají s oním nárůstem elektrovozítek, kol a stezek pořádej guláš, a ona spousta lidiček co se dle toho maj chovat jěště větší.Nicméně pokuty pak platit musejí a právníci maj práci. A ony právní spisy a zákoníky se pak neměří na čísla, ale na metry.Cožpak nejde vše udělat naprosto jednodušeji? Právníci možná budou oponovat, ale osobně mám pocit, že nejrůznější lloby skupiny si prosazují své a pak to dopadá jak dopadá. APP díval jsem se na ony nové značky a někdy zírám. Třeba ony Zákaz vjezdu vyznačených vozidel. Jak poznám kolo ne a koloběžjka ano, či invalidní vozík či elektroskůtr, babetta, at.d. A jak to chápat s onou značkou Zákaz vjezdu osobních přepravníků. Jaksi nedomyšleno a jsou pak hádky. A nebo ona stezka pro jezdce na zvířeti.S tímhle jsem se ještě nesetkal. To je něco jako v Chuchli, či jiné závodiště? A zákaz vjezdu pro jezdce na zvířeti. To jako bude i při vjezdu na dálnici? Proč jako vůbec existuje? A příkazová značka Rozsviť světla, zhasni světla. Vždyť svítit se přece musí povinně. ..A nebo jak se liší ony cyklistické zony od oněch cyklostezek. A nebo ono střídavé řazení ergo zipování.To má snad význam v kolonách, ale v běžném provozu přece léta stačila značka snížení jízdních pruhů a černá čára. To dnešní je tak jako zvýšení havarií a hádanic.Kdo ano a kdo ne. Prostě nároky na autoškoly rostou a rostou a rostou ... A zastaví se někdy, teda v civilním životě a ne v mimořádkách, kterých přibývá čím dál tím víc.?!
- Autor Honza
- Datum a čas 16.8.2024 18:38
Přesný paragraf
- Autor strašný news
- Datum a čas 16.8.2024 10:54
Nepřesná informace - nikoliv
Doporučuji v tom odkazovaném rozsudku přečíst odstavce 26-28. Přijdete možná na to, že tady vůbec nejde o nějaký přelomový rozsudek z r. 2023 a taky nejde o žádný rozdíl mezi cyklostezkou nebo stezkou pro chodce a cyklisty. Na silnici se souběžnou cyklostezkou nesmí cyklista POUZE V PŘÍPADĚ, ŽE TO ZAKAZUJE ZNAČKA ZÁKAZU VJEZDU CYKLISTŮ. Z toho vyplývá, že žádná povinnost užít cyklostezku neexistuje a cyklista má na silnici stejná práva jakou automobilista.
[26] Jak upozorňuje odborná literatura (KINDL, T., VOMÁČKA, V. Jsou cyklostezky
povinné? Právní rozhledy, č. 4/2022, s. 133), v případě pochybností ohledně výkladu
§ 57 odst. 1 zákona o silničním provozu je třeba také zohlednit uplatnění zásady in dubio pro libertate (v pochybnostech ve prospěch svobody), podle níž „je v pochybnostech o výkladu práva nutné přiklonit se ve prospěch takového výkladu, který poskytuje větší svobodu, tj. je příznivější pro adresáta práva“ a také zásad správního trestání nulla poena sine lege (není trestu bez zákona), resp. nulla poena sine lege certa (každý přestupek musí být dostatečně určitě, přesně a jasně vymezen) a nulla poena sine lege stricta (zákaz analogie v neprospěch
pachatele). Per analogiam lze užít i závěry rozsudku NSS ze dne 17. 12. 2009,
č. j. 9 As 39/2009-60, jenž pro účely trestání vyloučil rozšiřující výklad zákonného
označení kategorií pozemních komunikací: „Podle Nejvyššího správního soudu však není možné ze skutečnosti, že podle § 42b odst. 1 písm. g) zákona o pozemních komunikacích lze postihnout pouze jednání namířené proti pozemním komunikacím kategorie dálnice, silnice nebo místní komunikace, dovozovat aplikovatelnost § 42b odst. 1 písm. a) citovaného zákona na jednání spočívající v poškození veřejně přístupné účelové komunikace. Pokud se zákonodárce
rozhodl takové jednání nesankcionovat podle shora citovaného § 42b odst. 1 písm. g) zákona o pozemních komunikacích, a to i přesto, že o jeho nežádoucích následcích nelze mít pochybnosti, nemůže správní orgán sankcionovat předmětné jednání podle ustanovení, jež na ně zjevně nedopadají.“
[27] Příloha č. 4 vyhlášky č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na
pozemních komunikacích, jež upravuje význam, užití, provedení a tvary dopravních
značek a jejich symbolů, popisuje, že dopravní značka C 9a „Stezka pro chodce a cyklisty společná“ přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru takto označeného společného pruhu nebo stezky. Dopravní značka C 10a „Stezka pro chodce a cyklisty dělená“ přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru části vyznačené pro chodce nebo cyklisty. Jak podrobně rozebírají v čl. V. bod 2. výše zmíněného článku JUDr. Kindl a JUDr. Vomáčka, toto znění popisků je značně problematické, neboť zde vyhláška „ukládá“ povinnost nad rámec zákona, což je přitom v rozporu se zásadou legální licence zakotvené v čl. 2 odst. 3 4 As 102/2023
Listiny základních práv a svobod („Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá“).
[28] S účinností k 1. 1. 2022 byl dotčený § 57 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích novelizován zákonem č. 365/2021 Sb., a to přidáním dovětku „v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.“ Ač v dané věci rozhodovaly správní orgány dle znění ustanovení před novelizací, lze zde sledovat záměr zákonodárce, který byl znám již v době vydání rozhodnutí žalované, a to z poslaneckého pozměňovacího návrhu č. 6148 k citované novele. V odůvodnění pozměňovacího návrhu je uvedeno: „je logické, že cyklista nemůže dostát povinnosti užít vyhrazený prostor pro cyklisty (tzv. předsunutou stopčáru), pokud se do tohoto prostoru nemůže kolem stojících motorových vozidel bezpečně dostat. Bezpečnost musí
mít přednost. (V) řadě konkrétních situacích (je) vhodné, aby cyklista namísto stezky užil silnici. Užití silnice může být bezpečnější i pro samotného cyklistu, např. pokud by užití stezky znamenalo nutnost několikanásobného odbočování a křížení jinak rovného úseku silnice, které zvyšuje pravděpodobnost výskytu kolizních situací. Podle uznávané teorie dopravních proudů obdobnou rychlostí pohybující se prvky v proudu mají menší pravděpodobnost kolize. Rychlost některých cyklistů je zejména v obcích, ale v závislosti na výškovém profilu často i mimo ně
výrazně blíže rychlosti motorových vozidel pohybujících se po silnici než rychlosti účastníků provozu pohybujících se po stezce. Výjimka z povinnosti užít stezku posílí homogenitu dopravních proudů, a tím zvýší bezpečnost provozu. Povinné užití stezky v praxi často znemožňuje místní technické řešení. Například vjezd na stezku a označení stezky mnohdy nebývá přímo u silnice, po které cyklista jede, a proto si cyklista podrobně neznalý místních poměrů nemusí být stezky vůbec vědom. Stejný problém nastává i v situaci, kdy cyklista na silnici, podél níž stezka vede, vjede až za začátkem stezky. Proto se navrhuje upřesnit, že povinnost užít cyklistické opatření se vztahuje pouze na „dané místo“. Povinné užití stezky znemožňuje i nevhodný nebo špatně udržovaný povrch některých stezek, který není bezpečně sjízdný pro všechny typy kol. Jako stezka může být např. označena i kamenitá lesní pěšina, která není bezpečně sjízdná zejména pro silniční kola.“ Na uvedené odkazoval i stěžovatel v kasační stížnosti. I z tohoto odůvodnění novelizace aplikovaného § 57 odst. 1 zákona o silničním provozu vyplývá, že není v souladu se záměrem zákonodárce vykládat povinnost cyklisty využít vyjmenované komunikace či jejich části určené pro cyklisty extenzivním způsobem.
- Autor Aleš
- Datum a čas 16.8.2024 10:49
Nepřesná informace - nikoliv
Rozsudek se týká právě jen stezky pro chodce a cyklisty. Ten rozsudek není nijak přelomový, bylo to tak už mnoho let.
Zde je jeho plná verze: https://vyhledavac.nssoud.cz/DokumentOriginal/Index/717282
Nepřesná informace
"Pokud vede (cyklostezka) souběžně se silnicí, musejí na ní cyklisté odbočit a nepřekážet motorové dopravě."
S účinností od 1. ledna (2022) cyklisté nemusejí užít ani jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu.
Co to znamená? Cyklista nově nemusí užít žádný druh cyklostezky.Uvedená výjimka je totiž natolik široká, že pokrývá v zásadě všechny důvody, kvůli kterým cyklisté cyklostezky neužívají. Typicky se jedná o nevhodnou trasu, špatný technický stav komunikace nebo množství chodců, které činí cyklostezku v danou chvíli nepoužitelnou. Je logické, že rychlejší cyklisté volí spíše silnici, zatímco pomalejší cyklisté, zejména rodiny s dětmi nebo senioři, hledají každou možnost, jak se silnici vyhnout.
Cyklisté tak mohou legálně užít silnici, pokud to není přímo zakázáno dopravní značkou. Zákaz vjezdu jízdních kol by se však měl objevovat jen ve skutečně žádoucích a odůvodněných případech.
zdroj: https://www.tomaskindl.cz/2022/04/jsou-cyklostezky-povinne-kdepak-je-to.html
- Autor Aleš
- Datum a čas 15.8.2024 14:07
Dobrý článek
90 km/hod není poviné ani povolené když si nezajistíš bezpečnost ve tvojim směru.

Cyklista Jiří Říha už jezdí jinde, než na pozemských cyklostezkách
Zlatá Grabmüllerová ovládla Short Track XTERRA Prachatice
Může se hodit
Nejčtenější články
Cyklonovinky 2025

Attersee - Attergau: bohatství ve vodě

Eurovelo 10 Baltic Sea. Polská část je přívětivá pro cyklisty

Tour de France 2025: 21 etap a 3339 kilometrů
Ralsko AKTUÁLNĚ 2025
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
IBTM - veletrh | Mexico, Mexico City | 20.-21.8. | 20.8. | |
Země živitelka - veletrh | České Budějovice, výstaviště | 21.-26.8. | 21.8. | |
Chachar - cyklomaraton | Ostrava | Horská kola | 22.8. | |
Sušický cyklomaraton | Sušice, koupaliště | Horská kola | 23.8. | |
Bike Čeladná - cyklomaraton | Čeladná | Horská kola | 23.8. | |
Bike Paradise - cyklomaraton | Sobotka | 23.8. | ||
Výstava stanů | Praha, Letňany | 16.6.-24.8. | 24.8. | |
Caravan Salon - veletrh | Německo, Düsseldorf | 29.8.-7.9. | 29.8. | |
Cestovatelská Střela - festival | Dolní Hradiště | 29.-31.8. | 29.8. | |
Birkebeiner - cyklomaraton | Norsko, Rena | Horská kola | 30.8. |
Diskuse
Geometry Dash: A Comprehe... | geometry dash, 20.8.2025 8:41, 15 příspěvků |
Geometry Dash: A Comprehe... | gjfjfkukh, 20.8.2025 8:40, 15 příspěvků |
odkud byla sjeta Mohelka | Kuba Turek, 19.8.2025 23:12, 2 příspěvky |
Centrální žlab Sněžky | Lukáš Kortiš, 19.8.2025 21:57, 21 příspěvků |
odkud byla sjeta Mohelka | Zdeněk Hudec, 19.8.2025 21:05, 2 příspěvky |
Via Ferrata | Pišišvor, 19.8.2025 12:58, 1 příspěvek |
boulderista | boulderista, 17.8.2025 23:06, 1 příspěvek |
Inu | Honza, 17.8.2025 17:46, 1 příspěvek |
Hádky na dovolené | Andreasina, 16.8.2025 8:18, 1 příspěvek |
Inu | Honza, 15.8.2025 10:42, 1 příspěvek |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Brdský půlmaraton | Horydoly , 19.8.2025 0:39 |
Re: Pozor! Dojde k otevře... | Horydoly , 16.8.2025 17:22 |
Střední Čechy turistické ... | Horydoly , 16.8.2025 14:42 |
Pozor! Dojde k otevření b... | milan šupa, 14.8.2025 19:46 |
Chrudim hostí kultovní zá... | Horydoly , 13.8.2025 12:19 |
Zdeněk Štybar vstupuje do... | Horydoly , 12.8.2025 0:41 |
Bublinky ovládnou Brno | Horydoly , 9.8.2025 2:46 |
Polička | Horydoly , 9.8.2025 2:44 |