Nebyli jsme poslední

Nebyli jsme poslední
SDÍLEJ:
Vzhledem k našim mizivým zkušenostem a jarnímu debaklu ve Švédsku jsme si před odjezdem vytkli následující cíl. Jakékoli jiné umístění než na konci výsledkové listiny bude pro nás příjemné překvapení. Hned první den se Petr Krystek umístil na 17. místě v kategorii paralympic.

Mistrovství světa v trail orienteering, neboli orientačním závodě vozíčkářů se konalo v ukrajinském Kyjevě.

Slovince neporazíte!

Ukázalo se, že na světovou špičku sice nedosahujeme, ale závodit s ní má smysl.

Jak napsal v e-mailu před závody Krešo Keresteš ze Slovinska, který nám radil s přípravou: "The important thing is that you have to believe that you can reach your aims. Yes, you have to believe it that you can beat Swedes, Norvegians, Japanese, Finns etc., but not Slovenians. ;-) Everything is in your head."

Důležité je věřit, že můžete porazit Švédy, Nory, Japonce, Finy atd., ale ne Slovince :-) Všechno je ve vaší hlavě.

Mistrem světa v kategorii paralympic se stala Roberta Faldo z Itálie, dlouholetá profesionálka, která prozradila, že Krešo je její kouč a vydatně jí pomáhá s přípravou. Poslední měsíce přípravy trávila ale tréninkem se švédským národním týmem.

V kategorii open nebylo do poslední chvíle rozhodnuto, ale nakonec velice těsně zvítězil právě Krešo Keresteš. V soutěži týmů Petr a Bohouš skončili před dvoučlenným týmem Lotyšska a ani v kategorii open nepatřily poslední příčky nám, takže jsme naše skromná výkonnostní předsevzetí splnili.

V závěru Mistrovství přijala reprezentace Českého svazu orientačního běhu prapor Mezinárodního svazu (IOF), protože Mistrovství světa v roce 2008 pořádá Česká republika.

Silnice a doprava

Jeli jsme vlastním autem, ve kterém jsme strávili mnoho hodin cestou přes Ukrajinu tam i zpět, a také projížděním Kyjeva. Kvalita cest je u západních hranic Ukrajiny otřesná, ale v Kyjevě a okolí naopak excelentní. I když i v této části uzavírka dálnice nečekaně vyústila v dvouhodinovou téměř offroadovou jízdou po lese.

Zaujalo nás množství stopujících lidí podél silnice, dokonce i v centru Kyjeva. Prý to funguje tak, že autobusy nemají pevný jízdní řád a lidé jsou zvyklí nabídnout za svezení peníze, řidič si často zaplatí svezením někoho dalšího cestu, normální je i to, že úplně změní původní směr.

Množství hlídkujících policistů je enormní. Silnice první třídy vedou obcemi, kde není ani živáčka, ale tím lépe se tu vybírají pokutečky. Většina stavěných aut jsou kvalitnější dražší značky.

Na silnici je možné potkat koňské povozy nebo krávy. Pravidla si řidiči pružně přizpůsobují svým potřebám, zejména v zácpách. Auta si tvoří další pruh v protisměru a také na chodníku, pokud je průjezdný.

Památky

Hodně památníků je věnováno bitvám druhé světové války, jsou dynamické a v nadživotní velikosti.

Nejhezčími stavbami v obcích bývají pravoslavné kostelíky, které jsou velice dobře udržované.

Přístupnost pro handicapované

Ukrajina není vůči vozíčkářům zrovna nejvstřícnější, ale s postupnou globalizací se i staví McDonaldy i benzínové pumpy s evropskými toaletami.

Bezbariérovost staveb nebo hromadné dopravy se zde příliš neřeší.

Mohutná slavnost

Úvodní ceremoniál mistrovství světa byl slavnostní. Během něho defilovaly národní týmy, podobně jako například při zahájení olympiády. Hrálo a tancovalo stočlenné vojenské hudební těleso, dále se představil sbor lidových tanců, ukázky tanců vozíčkářů - standardních i latinskoamerických.

Promluvili zástupci vlády, města, sportu tělesně postižených. Ceremoniál zakončilo vypuštění hejna holubic.

Ubytování

Ubytováni jsme byli v údajně jediném bezbariérovém rehabilitačním zařízení na Ukrajině, zato přístupném s maximálním luxusem. Jediným problémem pro nás bylo toto ubytování najít, nikde žádné cedule a nikdo z lidí, kteří byli ve tři hodiny ráno vzhůru, nedokázal srozumitelně popsat cestu.

Jídlo

Někomu chutnalo, jinému méně. Typickými jídly byly pohankové kaše, mletá a obalovaná masa, dále různé saláty a drůbež. Většina jídel nám připadala málo výrazná.

Organizace závodů

Transport z ubytovacího zařízení do centra závodů zajišťovaly vozíčkářské minibusy a pro chodící účastníky autobus. První tři dny jsme chtěli mít větší svobodu pohybu, a tak jsme jezdili vlastním autem, ale ukázalo se, že jízda po Kyjevě je dosti vyčerpávající záležitost a je jistější jet s ostatními.

Terény a asistenti

Vzhledem k tomu, že organizátoři chtěli i vozíčkářům dopřát zkušenost pohybu v lese, byl každému, kdo požádal, přidělen asistent. Během závodů sice nezáleží na rychlosti pohybu, ale pokud se někomu stane, že dorazí do cíle o dvě minuty nad časový limit (to znamená mínus bod), jako se to stalo první závodní den mně, samozřejmě může litovat, že asistentem byla mladá půvabná slečna a ne například ošklivý svalnatý chlap.

První model i závod probíhaly v parku na velkém ostrově na Dněpru, po cestách, místy písečných, takže bez asistenta těžko zvládnutelných. Druhý model a druhá soutěž se konaly na rozdílných místech Kyjeva.

Systém závodů

Během čtyř dnů proběhly dva modelové závody určené k seznámení s terénem a místními specifiky a dvě soutěže. Soutěžilo 62 závodníků v kategorii open, paralympic nebo v případě, že vysílající svaz nemá dostatek sportovců, v obou kategoriích. Paralympic znamená přitom cokoli, co znemožňuje plnohodnotný běh.

Soupeři

Některé státy do rozvoje trail-o investují a berou jej jako sport vážně, jiné nikoli. Do té první skupiny bezesporu patří Rusko, jehož tým budil respekt. Jelena Leontijeva z Jekaterinburgu říkala, že po několika letech, kdy museli hledat sponzory pro ježdění na mezinárodní závody, se Moskva rozhodla do tohoto sportu investovat jako do perspektivní možnosti, jak v krátké době vychovat mistra světa.

Další zemí, kde trail-o berou vážně, je Švédsko. S týmlídrem švédského týmu jsme se seznámili v dubnu a na každodenních schůzkách představitelů týmů ukazoval, že tento sport má vrostlý pod kůži. Ve Skandinávii je totiž tato disciplína mnohem přesnější než ve zbytku světa, a skandinávci se velmi těžko smiřovali s určitými nepřesnostmi v mapách i popisech kontrol.

V jednotlivých zemích se počty závodících vozíčkářů moc neliší - jedná se o jedince, spíše o výjimky. O to větší respekt zasluhuje druhé místo Lotyše Butrimase Evaldase, který na mechanickém vozíku porazil mnoho chodících závodníků.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Z Letňan ho Hostivaře. Na kole 10 kilometrů pražskou periferií

Z Letňan ho Hostivaře. Na kole 10 kilometrů pražskou periferií

REPORTÁŽ Na cyklisty čeká v Praze mnoho nebezpečí. Rozpadlé chodníky, zarostlé cyklotrasy, frekventované ulice, zlí řidiči. Vše jsme si užili během jízdy z Letňan do Hostivaře. Deset kilometrů propojuje důležité pražské periferie
Orlické Záhoří: pěšky nebo na kole do Kunštátu

Orlické Záhoří: pěšky nebo na kole do Kunštátu

Orlické Záhoří je šest vesnic propojených do jedné obce, jejímž tradičním centrem je Kunštát. Ve 13. století zde stával hrad. Byl dřevěný, takže z něj nic nezůstalo. Pozdější propojení majetků a hranic
Kdo s koho? Tománka čeká souboj s americkou legendou, ve hře je jedna místenka na mistrovství světa

Kdo s koho? Tománka čeká souboj s americkou legendou, ve hře je jedna místenka na mistrovství světa

Po velmi úspěšném loňském roce, během něhož ovládl mistrovství světa v klasickém ironmanu na Havaji a přidal stříbro na světovém šampionátu na poloviční distanci (70.3) na Novém Zélandu, vstupuje paratriatlonista Jan Tománek
Cink poprvé vyhrál Světový pohár na horském kole!

Cink poprvé vyhrál Světový pohár na horském kole!

Ondřej Cink už přemýšlel o konci kariéry, ale teď poprvé vyhrál závod Světového poháru cross country na horských kolech. Podařilo se mu to ve 34 letech na trati v rakouském Leogangu.
Singltrail Letňany Praha

Singltrail Letňany Praha

Ideální městská lokalita pro horská kola byla postavena na umělém kopci za pražským sídlištěm Letňany. 60 metrů převýšení vydalo 5 kilometrů zajímavých singltrailů.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
MTB Trilogy - etapový cyklomaraton Teplice nad Metují 2.-5.7. Horská kola 2.7.
ISPO China - veletrh Čína, Shanghai 4.-6.7.. 4.7.
ILTM Asia - veletrh Čína, Shangai 4.-6.7. Luxusní cestování 4.7.
Tour de France Francie 5.-27.7. Silniční cyklistika 5.7.
Pastvinský triatlon Pastviny Plavání, kolo, běh 5.7.
Salzkammergut - cyklomaraton Rakousko, Bad Goisern Horská kola 12.7.
Karpatský pedál - cyklomaraton Javorník Horská kola 12.7.
Kopřivnický drtič - cyklomaraton Kopřivnice Horská kola 19.7.
Tour de Ralsko - cyklomaraton Mimoň Horská kola 19.7.
Rakovnické cyklování Rakovník 19.-20.7. Cyklistický festival 19.7.

Diskuse

Postalmklamm via ferrata pikovoda, 30.6.2025 23:32, 3 příspěvky
Cesty pro lidi Kletr, 30.6.2025 14:44, 1 příspěvek
Mladí horalové Honza, 29.6.2025 21:28, 1 příspěvek
Docela důležité... Honza, 26.6.2025 21:13, 6 příspěvků
Docela důležité... Kuba Turek, 26.6.2025 14:47, 6 příspěvků
Docela důležité... Honza, 26.6.2025 14:18, 6 příspěvků
Docela důležité... Laura Novotná, 26.6.2025 12:12, 6 příspěvků
Solná komora Novinář, 26.6.2025 11:27, 3 příspěvky
Solná komora Skiák, 25.6.2025 23:02, 3 příspěvky
Inu Piký, 23.6.2025 18:47, 6 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Světový pohár Troja Horydoly , 26.6.2025 15:16
Světový pohár Troja Horydoly , 26.6.2025 2:57
Prskavec jako hologram Horydoly Open, 25.6.2025 0:13
Livigno na kole Horydoly , 24.6.2025 19:48
Cyklistický maraton Vysočiny Horydoly , 19.6.2025 22:32
Pivo na Náplavce Horydoly , 19.6.2025 21:22
Sportovní prádlo Horydoly , 13.6.2025 16:44
Přípravy vrcholí Horydoly , 13.6.2025 14:01