Zklidněný Karlín? Je to jenom bouda.

Zklidněný Karlín? Je to jenom bouda.
Praha, křižovatka na Nábřeží Kapitána Jaroše.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Minulý týden předvedlo Ministerstvo dopravy, Magistrát hlavního města, městská část Praha 8 a aktivistické sdružení Auto*Mat, jak si představuje město přátelské k obyvatelům, chodcům a cyklistů. Projeli jsme se na kole po Karlíně. Nic moc hezkého to nebylo. 

Zklidněný Karlín? Je to jenom bouda.
Praha, Nábřeží Kapitána Jaroše. Tomáš Cach a Jiří Žák.
Autor snímku Kuba Turek

Po letech jsem zase ochutnal, jak vypadá cyklistický výlet s politiky. Naposledy to bylo před třemi lety s primátorem Pavlem Bémem (ODS) podél Vltavy a Rokytky. Po uveřejnění reportáže mi osobně primátor napsal dopis. "Mírou lží, hloupostí, a když dovolíte blbostí, překonala tato reportáž průměrnou úroveň českého bulváru," napsal mi tehdy člen Občanské demokratické strany, který byl později před veřejností usvědčený ze lží a gigantických finančních manipulací v hlavním městě a musel se vzdát členství v politické straně.

Pozvánka na letošní průjezd Karlínem zněla lákavě. S novináři měl jet ministr dopravy Pavel Dobeš. Těsně před odjezdem bylo oznámeno, že ministr má zdravotní problémy a místo něho pojede náměstek přes navigace a satelity Jiří Žák.

Dopravní expert, který deset let nesedl na kolo

"Vytáhli ho z kanclu a teď musí místo ministra, který to spískal," posmívali se Žákovi kolegové opodál. Postarší náměstek však vzal svoji misi statečně, sundal kravatu a v obleku nasedl na připravené elegantní městské kolo.

Za jízdy se přiznal, že se mu otevřely oči. Netušil že se dá jezdit na kole v pražské dopravě. Deset let už prý neseděl na bicyklu. Takoví lidé tedy rozhodují o dalekosáhlých dopravních opatřeních! Nelze se tedy divit preferenci osobních aut na úkor pěších, cyklistů a hromadné dopravy.

Nábřeží kapitána Jaroše stále straší

Po chodníku pomalovaném piktogramy bicyklů jsme přejeli Vltavu po Hlávkově mostě a obkroužili supersložitou křižovatku na Nábřeží Kapitána Jaroše. Je to lepší, než bývalo, ale cyklisté pořád v některých situacích najíždějí do automobilového pruhu zprava, anebo je cyklistické značení náhle přivádí do automobilového protipruhu. Řidiči nemohou být na takové nájezdy připraveni a jednoduše cyklistu přejedou.

Připomeňme, že to se stalo osudným cyklistickému aktivistovi a spolupracovníku redakce Horydoly Janu Bouchalovi. Na této křižovatce nedal jednoho večera před šesti lety přednost projíždějícímu autu a to ho zajelo.

Praha, Nábřeží kapitána Jaroše.

Ukázka samoobslužné půjčovny kol, která vlastně neexistuje

Vrátili jsme se z Holešovic nazpátek přes Hlávkův most a jeli do Karlína. Vzali jsme to po štěrkované cyklostezce, potom skrz zadní dvorky kancelářských baráků, překonali oplocené staveniště a vjeli do srdce Karlína. 

Na Karlínském náměstí jsme projeli tři velké křižovatky, vyhnuli se autům zaparkovaným přes celý náš jízdní pruh, jeli zakázaným způsobem ve dvojicích vedle sebe, až jsme dojeli ke zkušební půjčovně kol bez lidské obsluhy. Monika Krobová Hášová (TOP 09), která zastává funkci předsedkyně komise pro cyklodopravu na Magistrátu, básnila o projektu na tři sta takových samoobslužných stojanů. Ukázalo se ovšem, že vidíme jenom zkušební stojan firmy Homeport, za kterou stojí jeden mladík, který se projekt snaží už roky udat, kde to jen jde. Žádná komerční firma do tak nejistého podniku nehodlá investovat a veřejné peníze podle předsedkyně Krobové Hášové do Homeportu netečou a ani nepotečou. 

Vzpomínáte? Po městě se jezdilo 60 km/h a v noci bez omezení

Pokračovali jsme Karlínem po rušné Sokolovské ulici. Místostarosta Prahy 8 Michal Švarc (TOP 09) je unesený možností jezdit v Karlíně na kole. Prý byl na zkušené v Berlíně. Po chvilce přiznává, že hned první den tamního pobytu mu ukradli kolo.

Místostarosta si pochvaloval za jízdy na kole, že omezili rychlost aut v Karlíně na  30 km/h. Sokolovská je zatím na povolené padesátce, ale i na ní by ruka úředníkova chtěla dosáhnout a seřezat rychlost na hlemýždí třicítku. "Stejně se tady nedá jet rychleji, když se popojíždí od křižovatky ke křižovatce," mínil místostarosta na kole.

Poté si postěžoval, že mu auta stojí v trase jedné cyklostezky. Na dotaz, proč tam tedy nepošle strážníky, aby auta odtáhli, anebo dali řidičům tak velké pokuty, že už na cyklostezce stát příště nebudou, odvětil, že to není tak jednoduché, jak se mi zdá. Když jsem se ho zeptal, za co ho tedy platíme, když není schopen udržet pořádek v dopravě, prohlásil, že nepořádek je v celém státě, tak proč by nebyl také v Karlíně.

Ministerstvo dopravy na Nábřeží Ludvíka Svobody v Praze.

Obrázky namalované na asfaltu jsou úplně na nic

Vyšlapali jsme strmou dlážděnou Trocnovskou ulicí do Husitské ulice. Na kočičích hlavách měla potíže cestovní kola s malými převody a velkými úzkými pneumatikami. Po frekventované Husitské jsou namalované obrázky kol jedno za druhým, tak zvané cyklopiktogramy, které by nás měly vést a řidiče upozorňovat na cyklisty. Mnozí cyklisté - novináři i úředníci - raději zvolili trasu po chodníku. Je to sice zákonem zakázané, ale strach z velkých a rychlých aut dal pochopitelně přednost bezpečí na zakázaném chodníku.

Takhle jela i předsedkyně pro cyklistickou dopravu Magistrátu. Když už i ona, která má v popisu práce vymýšlet mimo jiné právě obrázky a čáry namalované na ulicích ve prospěch cyklistů, jede po chodníku, znamená to, že ve městě je opravdu nebezpečno a ona sedí na své židli úplně zbytečně. Aspoň v případě Husitské ulice je to nepochybné.

Zleva: urbanista Tomáš Cach, předsedkyně komise pro dopravu v Praze Monika Krobová Hášová, místostarosta Prahy 8 Michal Švarc, náměstek ministra dopravy Jiří Žák.

Komplikované křižovatky. Kudy tudy na kole?

Přes tři velké křižovatky u Bulhara, u vysokoškolských kolejí v Opletalově ulici a na Senovážném náměstí jsme se dokodrcali k České tiskové kanceláři v Opletalově ulici. Potřebovali jsme se dostat na Václavské náměstí, a tak jsme neměli jinou možnost, než vjet na chodník, protože ulice se pro nás stala neprůjezdnou jednosměrkou.

Ukázalo se, že místopředsedkyni pro cyklodopravu musím provést na kole přes tři komplikované křižovatky, protože přesně neví, kudy má jet a kdo má přednost. Když tohle nezvládla sama první dáma pražské cyklodopravy, jak takové problémy má zvládnout náhodný cyklista ve městě, nebo dokonce dítě? 

Závěr cyklistické vyjížďky po chodníku na Václavák byl už jenom završením absurdního divadla. 

 

Horydoly.cz Cyklostezka za 140 milionů je stále nesjízdná (2012)

Horydoly.cz Primátor Pavel Bém ukazuje Prahu na kole (2009)

Horydoly.cz Libor Ambrozek: Nechci další mrtvé na silnici (2006)  

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Výtečné

Článek mi loni unikl, výtečně napsané a veselé. 

Reaguj
prespisy jsou pro kazdeho

Divadlo to je pěkné:-) Cyklopiktogramy jsou nesmysl. Je to jen efektní způsob, jak tahat peníze ze státní kasy. Jako cyklista je nepotřebuju a jako řidič je to pro mě jen bordel na zemi. Co nechápu je, proč se v Praze tolik lobuje pro cyklistiku. Na kole po Praze jezdím rád, ale je to jen alternativní odreagování v letních měsících při cestě do práce. MHD ani auta nenahradí. Minimálně do doby, než skládací elektrokola s výdrží na 50km budou stát do 10tis. A v zimě na kolo stejně nesednu, ani kdyby mi cyklostezku prohraboval rolbou sám Dobeš.

A ještě bych rád upozornil na jeden velký omyl. Cyklista je účastník silničního provozu a je jeho povinností znát předpisy a zvládat i komplikované křiovatky! Pokud je nezvládá, nemá ve městě co dělat a nebo v kritických chvílích slézt z kola na chodník (chválím paní Krobovou). Ani to že je dítě ho neomlouvá. Cyklisti, co neznají předpisy, jsou největší zlo. A přitom jednodušší už to ani cyklista mít nemůže. Policie dělá, že nevidí přestupky, auta je raději pouští(když se chovají předvídatelně) a chodci už na 10m čekají, až cyklista projede (i když to je spíš nešvar chodců).

Preference aut na úkor cyklistů, pěších a MHD mě rozesmála. V Praze fakt ne.

  • Autor tomas
  • Datum a čas 5.11.2012 23:27
Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


T-Rys, nejtěžší v trail v Rychlebech

T-Rys, nejtěžší v trail v Rychlebech

BIKE GUIDE Dva obrovské kameny T-Rys a Miláček tvoří nejtěžší trail Rychlebských stezek. Paradoxně se na nich setkávají dva outdoorové sporty - bikeři je sjíždějí seshora a boulderisté na ně lezou zespoda. ... celý článek

Cyklonovinky 2022

Superflow! Rychleby!

registrovat

Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Získejte bonus za vklad v nejlepším online kasinu v České republice.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Online cz casino s licenci slot-vegas.cz







Nejčtenější články

Italian Bike Festival: the area dedicated to the hottest tourist trend of moment

Italian Bike Festival: the area dedicated to the hottest tourist trend of moment

The Italian Bike Festival, taking place at the Misano World Circuit between September 9th and 11th, will be devoting a large section area to the big tourist trend of the moment:
Plzeň a Plzeňsko AKTUÁLNĚ 2022

Plzeň a Plzeňsko AKTUÁLNĚ 2022

LOMANY Novinky ze západočeské metropole a okolí.
Polabí AKTUÁLNĚ 2022

Polabí AKTUÁLNĚ 2022

LABSKÁ STEZKA Rovinaté Polabí skrývá, poodhaluje a někdy dokonce nestydatě ukazuje svoji krásu. Přinášíme krátké zprávy z tohoto úrodného a zajímavého kraje.
Lanovky v Krkonoších jezdí také v září

Lanovky v Krkonoších jezdí také v září

Provoz sedačkových a kabinkových lanovek v Krkonoších je po prázdninách omezený, ale jsou stále v provozu. Přinášíme přehled jejich provozní doby.
Cyklokemp Černý potok: výprava za Jeseníky, kde to skoro nikdo nezná

Cyklokemp Černý potok: výprava za Jeseníky, kde to skoro nikdo nezná

Vidnava je české město od roku 1918. Do té doby patřilo Slezsku a posléze Německu. Není divu, protože geograficky leží v polských rovinách a pro Čechy se rozkládá daleko za Jeseníky. Vidnavsko se

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Bobr cup - štafeta Litovel Kolo, kajak, běh 1.10.
Černobyl na kolečkách - diashow Prašivá Přednáší Jan Dušek 1.10. 18:00
Ralsko Tour - cyklomaraton Hradčany, letiště Horská kola 1.10.
GO a Regiontour - veletrh Brno, Výstaviště 20.-23.10. 20.10.
Touristik a Caravaning - veletrh Německo, Lipsko 16.-20.11. 16.11.
Vertical Pro - veletrh Německo, Friedrichshafen 25.-26.11. 25.11.
Kolem světa Praha, Clarion 26.-27.11. Cestovatelský festival 26.11.
Polabské vánoční trhy Lysá nad Labem 2.-18.12. 2.12.
ILTM - veletrh luxusního cestování Francie, Cannes 5.-8.12. 5.12.
Všechnu moc imaginaci - výstava Německo, Drážďany Do 31.12. 31.12.

Diskuse

tatry Pišišvor, 28.9.2022 21:08, 1 příspěvek
Casino Bonusy Roman, 25.9.2022 1:38, 1 příspěvek
INU Honza, 24.9.2022 11:54, 1 příspěvek
Vlastní bydlení je k neza... Svatava, 22.9.2022 10:38, 4 příspěvky
Žrádlo na cesty Legimnes, 21.9.2022 17:47, 4 příspěvky
Žrádlo na cesty Lumens, 21.9.2022 16:55, 4 příspěvky
Divnej dnešní svět. Honza, 21.9.2022 12:55, 6 příspěvků
Temelín Šlojíř, 21.9.2022 10:34, 2 příspěvky
Velký Kopiniak - zajímavá... Kuba Turek, 20.9.2022 15:16, 9 příspěvků
Velký Kopiniak - zajímavá... Laďa Krejčí, 20.9.2022 14:21, 9 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

KLM Premium Comfort Horydoly Open, 23.9.2022 13:41
Portugalský LUGGit vstupu... Horydoly Open, 23.9.2022 13:35
Re: Vysoké Tatry Horydoly , 12.9.2022 11:15
Re: Subscribing to Your S... Kuba Turek, 26.8.2022 0:16
Horydoly.cz Horydoly , 26.8.2022 0:13
Re: Výběr elektrokola linki@krolkaro.pl, 24.8.2022 12:07
Lodě na vltavské vodě Horydoly , 23.8.2022 11:54
Cestovní ruch Česko Horydoly , 23.8.2022 11:16