Deliveo Delivery Software spravuje zásilkové služby

Deliveo Delivery Software spravuje zásilkové služby
Mercedes-Benz Viano X-Clusive.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Poslední míle je v odborném žargonu označení dopravy zboží k zákazníkovi. V době raketově rostoucího zájmu o internetové nákupy až do domu, je to pro zásilkové, rozvážkové a kurýrní služby nejdůležitější částí jejich práce. Tato poslední etapa rozvozu totiž pohltí 53 % veškerých nákladů spojených s pohybem zboží.

Nejsložitější a nejdražší doprava zboží je na poslední míli. Proti ní je mezikontinentální doprava nebo převoz zboží z továrny do obchodního skladu ve městě, velmi levná. 

Čím je přeprava více automatizovaná, tím je levnější. Každá firma při tom používá specializované počítačové systémy, které se nazývají delivery management software. Deliveo delivery software je určený pro balíkové, kurýrní, zásilkové a rozvozové firmy, které doručují zboží až do domu.

Manažeři, skladníci, dopravci a nakonec i kurýři mají díky tomu k dispozici přesně ty informace, které potřebují. Courier management software jim dovoluje vidět jen tu část procesu, která je pro ně důležitá. Manažer potřebuje mít přehled o celkových nákladech, příjmech a také trendech v jeho podniku. Skladník využívá informace, jaké zboží a kam má uložit, a poté zase vyskladnit pro kurýry. Kurýra zajímá jen, komu veze jakou zásilku a kdy má být na uvedené adrese. 

Doprava zboží k zákazníkovi
Činnost Náklady
Doprava z výroby do města 37 %
Třídění zboží 6 %
Skladování a odesílání zboží 4 %
Doprava k zákazníkovi 53 %

Zdroj: Honeywell

Jak vynechat poslední míli?

"Každá třetí zásilka končí na výdejním místě a poslední míli si zákazník obstará sám," uvádí odborný web Česká logistika za rok 2020. "Trend potvrzuje rostoucí obliba výdejních míst."

To znamená, že zásilková služba ušetří nejobtížnější úkol - najít zákazníka, předat mu zboží a inkasovat peníze. Pro zákazníka se zase zvyšuje komfort, protože zásilku zaplatí předem elektronicky a vyzvedne si ji buď v automatickém boxu kdykoliv ve dne či v noci, nebo si ji nechá poslat do nejbližší výdejny, která obsluhuje více zásilkových služeb. Často bývá spojena s dalšími službami ve městě, jako jsou různé opravny, menší prodejny, stánky s denním tiskem, nebo na venkově s poštou a czech pointem. Jako motor tohoto složitého systému působí delivery software, bez něhož by těžko šlo doručovat zásilky rozmanitými způsoby na mnoho míst současně.

Autosalon Renault a Dacia, Praha - Malešice.

"Pandemie zahýbala nákupním chování po celé Evropě. Zvýšená poptávka po online nákupech se má šanci udržet i v době po covidu, více než třetina Evropanů si zvykla využívat e-shopy, " uvádí výzkumná společnost Sendcloud & Nielsenje jako nejdůležitější výsledek marketingového průzkumu v oboru e-commerce za minulý rok.

Složité programy na jednoduché činnosti 

Městská logistika je nesmírně složitá činnost, do které zasahují nejen kapacity samotné zásilkové a přepravní služby (kolik a kde má skladů, vozidel a zaměstnanců), ale také zájem zákazníků (mění se dle ročních období i dnů v týdnu), provoz e-shopů (odráží se na něm reklama i tvrdá konkurence), výrobních společností (v různou dobu dokáží připravit na odvoz různé množství výrobků) a také dopravní provoz (nejen jeho hustota, ale také objížďky, opravy a propustnost komunikací ke skladům).

Logistické firmy se kvůli tomu nenápadně, ale při tom rychle, přeměnily primárně na technologické společnosti zaměřené na zpracování obrovského množství dat v reálném čase. Konkureční výhody se již nezískávají díky lepším autům, výhodnějším místům dopravních terminálech a výhodnějším smlouvám se zákazníky. Ty jsou stále důležité, ale pokládají se za samozřejmost. Pozornost je zaměřena na koordinaci všech logistických činnosti od posledního manipulačního dělníka, přes kurýry až po nejvyšší vedení.

Do jakých zdánlivě maličkostí zasahuje plánování kurýrních služeb, ukazují známá pravidla velké americké společnosti UPS. Efektivita doručování je zaručena co nejlepšími trasami rozvozu. V minulém století na tom pracovaly týmy plánovačů, v současnosti je zpracovávají počítače nakrmené obrovským množstvím dat a využívající složité heuristické analýzy v rámci courier software. 

Dvě hlavní zásady se zdají jednoduché, ale docílit je vždy a všude, je titánský úkol:

* Necouvat

* Neodbočovat vlevo

Tyto zásady šetří vteřinu po vteřině a v celkovém součtu dělají z UPS velmi rychlého doručovatele.

Couvání samozřejmě zdržuje a navíc zvyšuje riziko dopravní nehody. Odbočování vlevo je podmíněno předností protijedoucích vozidel, čili zdržením. A ještě k tomu na většině amerických křižovatek je povoleno odbočovat vpravo i pokud padne na semaforu červená.   

Budoucnost není daleko, ale zatím je důležitá klasika

Kurýr v autě, na motorce nebo na kole je stále symbolem doručovací služby. Případně výdejové okénko nebo automatický výdejový box. Jsou součástí systémů, které jsou dlouhodobě odzkoušené a vyladěné. Téměř nedělají chyby a zákazníci je mají rádi.

V Praze je největší novinkou, že vznikají společná depa nákladních elektrokol, která sdílí více doručovacích služeb. Jde o ekologii v centru velkoměsta, ale také o rychlost kurýrů a ekonomiku provozu. Na kole, i když velkém nákladním, lze zastavit téměř všude, kdežto rozměrná dodávka má někdy problém nejen s parkováním, ale také s průjezdem úzké či zablokované uličky.

Hodně se mluví o doručovacích dronech a autonomních automobilech. Jistě je to technicky možné a technologický vývoj cválá rychle jako závodní kůň, ale zatím je to pořád málo.

Světový leader Amazon letos oficiálně odpískal ohlašované zavedení dronů do komerčního provozu. Odkazuje se na nepřipravenou legislativu v Evropě, ale ani v Severní Americe na tom není lépe. Zatím tedy odstavil drony na vedlejší kolej a zabývá se jejich zásadním vylepšením.

Ani s autonomními auty od Google to není úplně horké. Nadějné výsledky ze zkušebního provozu poukázaly, že autonomní vozidla se dobře a v zásadě bez kolizních situací pohybují pro vyzkoušených trasách, které se stále opakují. Na dennodenní rozvoz zboří h hustém provozu a v neustále se měnících podmínkách to ovšem ještě není. Také v tomto oboru není zhatím přijatá legislativa na úrovni jednotlivých států ani v celé Evropské unii.

Ve stádiu závěrečných prací je vývoj chytré domácnosti. Není daleko doba, kdy zákazník otevře kurýrovi na dálku domovní dveře, předsíň nebo garáž, aby mu tam doručil zakázku. Případně přes videotelefon zkontroluje identitu kurýra, aby se mu do bytu místo něho nechtěl vloupat zloděj. Nebo ve spojení se svým kalendářem automaticky zvolí, kdy má kurýr se zbožím přijet.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Zákaz starých dieselů v severní Itálii

Zákaz starých dieselů v severní Itálii

Ve čtyřech severoitalských provinciích Lombardie, Piemont, Emilia-Romagna a Veneto zakáží vjezd dieselových aut do měst větších než 30 000 obyvatel. Zákaz začne platit od 1. října. Týká se vozů s emisní normu... celý článek

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025

Polsko AKTUÁLNĚ 2025

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025

KARPACZ Přinášíme turistické novinky z Krkonoš - nejvyšších českých hor, národního parku a eldoráda outdoorových nadšenců.
Zákaz starých dieselů v severní Itálii

Zákaz starých dieselů v severní Itálii

Ve čtyřech severoitalských provinciích Lombardie, Piemont, Emilia-Romagna a Veneto zakáží vjezd dieselových aut do měst větších než 30 000 obyvatel. Zákaz začne platit od 1. října. Týká se vozů s emisní normu
Jizerský guláš 2025

Jizerský guláš 2025

JABLONEC Malé zprávičky z Jizerských hor a Lužických hor na severu v Sudetech.  
Polsko AKTUÁLNĚ 2025

Polsko AKTUÁLNĚ 2025

CYKLOSTEZKY Malé zprávy z velké země mezi Krkonošemi, Vysokými Tatrami a Baltským mořem, mezi Německem a Ukrajinou.
Simson S51: Tipy pro údržbu a základní komponenty

Simson S51: Tipy pro údržbu a základní komponenty

Simson S51 je oblíbený moped, který se stal legendou nejen v zemích bývalého východního bloku. I po letech od ukončení výroby je stále možné potkat mnoho těchto strojů na silnicích. Ať už

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
EurAsia Rail - veletrh Turecko, Istanbul 18.-20.6. Železnice 18.6.
Outdoor Retailer - veletrh USA, Salt Lake City 18.-20.6. 18.6.
Wallz - streetart Plzeň, Depo2015 21.-27.6. 21.6.
Letní slunovrat Česko 21.6.
Eurobike - veletrh Německo, Frankfurt 25.-29.6. Cyklistika 25.6.
Wellnesstourism - veletrh Japonsko, Tokio 25.-27.6. 25.6.
BITE - veletrh Čína, Peking 27.-29.6. 27.6.
ISPO China - veletrh Čína, Shanghai 4.-6.7.. 4.7.
ILTM Asia - veletrh Čína, Shangai 4.-6.7. Luxusní cestování 4.7.
Parním vlakem k Berounce Lužná, Železniční muzeum Nostalgický vlak 2.8.

Diskuse

jiokicvmkdssss sifohef583 sifohef583, 21.6.2025 19:51, 1 příspěvek
kicvmkdnnnA sifohef583 sifohef583, 21.6.2025 19:51, 1 příspěvek
kicvmkdmojj capobi4287 capobi4287, 20.6.2025 19:57, 1 příspěvek
lemaceDioaa capobi4287 capobi4287, 20.6.2025 19:56, 1 příspěvek
Guide?? Honza, 20.6.2025 5:20, 55 příspěvků
Guide?? taky climber, 19.6.2025 13:38, 55 příspěvků
hrdý vlastenci Honza, 19.6.2025 11:47, 6 příspěvků
Inu Honza, 19.6.2025 11:42, 1 příspěvek
Guide?? climber, 19.6.2025 11:07, 55 příspěvků
Inu - to je jednoduché Honza, 18.6.2025 7:46, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Cyklistický maraton Vysočiny Horydoly , 19.6.2025 22:32
Pivo na Náplavce Horydoly , 19.6.2025 21:22
Sportovní prádlo Horydoly , 13.6.2025 16:44
Přípravy vrcholí Horydoly , 13.6.2025 14:01
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly Open, 12.6.2025 10:54
Re: Střední Čechy turisti... Horydoly Open, 12.6.2025 10:51
Fitness Horydoly Open, 12.6.2025 10:49
Jižní Čechy lákají na TOP... Horydoly Open, 12.6.2025 10:43