Deliveo Delivery Software spravuje zásilkové služby

Deliveo Delivery Software spravuje zásilkové služby
Mercedes-Benz Viano X-Clusive.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Poslední míle je v odborném žargonu označení dopravy zboží k zákazníkovi. V době raketově rostoucího zájmu o internetové nákupy až do domu, je to pro zásilkové, rozvážkové a kurýrní služby nejdůležitější částí jejich práce. Tato poslední etapa rozvozu totiž pohltí 53 % veškerých nákladů spojených s pohybem zboží.

Nejsložitější a nejdražší doprava zboží je na poslední míli. Proti ní je mezikontinentální doprava nebo převoz zboží z továrny do obchodního skladu ve městě, velmi levná. 

Čím je přeprava více automatizovaná, tím je levnější. Každá firma při tom používá specializované počítačové systémy, které se nazývají delivery management software. Deliveo delivery software je určený pro balíkové, kurýrní, zásilkové a rozvozové firmy, které doručují zboží až do domu.

Manažeři, skladníci, dopravci a nakonec i kurýři mají díky tomu k dispozici přesně ty informace, které potřebují. Courier management software jim dovoluje vidět jen tu část procesu, která je pro ně důležitá. Manažer potřebuje mít přehled o celkových nákladech, příjmech a také trendech v jeho podniku. Skladník využívá informace, jaké zboží a kam má uložit, a poté zase vyskladnit pro kurýry. Kurýra zajímá jen, komu veze jakou zásilku a kdy má být na uvedené adrese. 

Doprava zboží k zákazníkovi
Činnost Náklady
Doprava z výroby do města 37 %
Třídění zboží 6 %
Skladování a odesílání zboží 4 %
Doprava k zákazníkovi 53 %

Zdroj: Honeywell

Jak vynechat poslední míli?

"Každá třetí zásilka končí na výdejním místě a poslední míli si zákazník obstará sám," uvádí odborný web Česká logistika za rok 2020. "Trend potvrzuje rostoucí obliba výdejních míst."

To znamená, že zásilková služba ušetří nejobtížnější úkol - najít zákazníka, předat mu zboží a inkasovat peníze. Pro zákazníka se zase zvyšuje komfort, protože zásilku zaplatí předem elektronicky a vyzvedne si ji buď v automatickém boxu kdykoliv ve dne či v noci, nebo si ji nechá poslat do nejbližší výdejny, která obsluhuje více zásilkových služeb. Často bývá spojena s dalšími službami ve městě, jako jsou různé opravny, menší prodejny, stánky s denním tiskem, nebo na venkově s poštou a czech pointem. Jako motor tohoto složitého systému působí delivery software, bez něhož by těžko šlo doručovat zásilky rozmanitými způsoby na mnoho míst současně.

Autosalon Renault a Dacia, Praha - Malešice.

"Pandemie zahýbala nákupním chování po celé Evropě. Zvýšená poptávka po online nákupech se má šanci udržet i v době po covidu, více než třetina Evropanů si zvykla využívat e-shopy, " uvádí výzkumná společnost Sendcloud & Nielsenje jako nejdůležitější výsledek marketingového průzkumu v oboru e-commerce za minulý rok.

Složité programy na jednoduché činnosti 

Městská logistika je nesmírně složitá činnost, do které zasahují nejen kapacity samotné zásilkové a přepravní služby (kolik a kde má skladů, vozidel a zaměstnanců), ale také zájem zákazníků (mění se dle ročních období i dnů v týdnu), provoz e-shopů (odráží se na něm reklama i tvrdá konkurence), výrobních společností (v různou dobu dokáží připravit na odvoz různé množství výrobků) a také dopravní provoz (nejen jeho hustota, ale také objížďky, opravy a propustnost komunikací ke skladům).

Logistické firmy se kvůli tomu nenápadně, ale při tom rychle, přeměnily primárně na technologické společnosti zaměřené na zpracování obrovského množství dat v reálném čase. Konkureční výhody se již nezískávají díky lepším autům, výhodnějším místům dopravních terminálech a výhodnějším smlouvám se zákazníky. Ty jsou stále důležité, ale pokládají se za samozřejmost. Pozornost je zaměřena na koordinaci všech logistických činnosti od posledního manipulačního dělníka, přes kurýry až po nejvyšší vedení.

Do jakých zdánlivě maličkostí zasahuje plánování kurýrních služeb, ukazují známá pravidla velké americké společnosti UPS. Efektivita doručování je zaručena co nejlepšími trasami rozvozu. V minulém století na tom pracovaly týmy plánovačů, v současnosti je zpracovávají počítače nakrmené obrovským množstvím dat a využívající složité heuristické analýzy v rámci courier software. 

Dvě hlavní zásady se zdají jednoduché, ale docílit je vždy a všude, je titánský úkol:

* Necouvat

* Neodbočovat vlevo

Tyto zásady šetří vteřinu po vteřině a v celkovém součtu dělají z UPS velmi rychlého doručovatele.

Couvání samozřejmě zdržuje a navíc zvyšuje riziko dopravní nehody. Odbočování vlevo je podmíněno předností protijedoucích vozidel, čili zdržením. A ještě k tomu na většině amerických křižovatek je povoleno odbočovat vpravo i pokud padne na semaforu červená.   

Budoucnost není daleko, ale zatím je důležitá klasika

Kurýr v autě, na motorce nebo na kole je stále symbolem doručovací služby. Případně výdejové okénko nebo automatický výdejový box. Jsou součástí systémů, které jsou dlouhodobě odzkoušené a vyladěné. Téměř nedělají chyby a zákazníci je mají rádi.

V Praze je největší novinkou, že vznikají společná depa nákladních elektrokol, která sdílí více doručovacích služeb. Jde o ekologii v centru velkoměsta, ale také o rychlost kurýrů a ekonomiku provozu. Na kole, i když velkém nákladním, lze zastavit téměř všude, kdežto rozměrná dodávka má někdy problém nejen s parkováním, ale také s průjezdem úzké či zablokované uličky.

Hodně se mluví o doručovacích dronech a autonomních automobilech. Jistě je to technicky možné a technologický vývoj cválá rychle jako závodní kůň, ale zatím je to pořád málo.

Světový leader Amazon letos oficiálně odpískal ohlašované zavedení dronů do komerčního provozu. Odkazuje se na nepřipravenou legislativu v Evropě, ale ani v Severní Americe na tom není lépe. Zatím tedy odstavil drony na vedlejší kolej a zabývá se jejich zásadním vylepšením.

Ani s autonomními auty od Google to není úplně horké. Nadějné výsledky ze zkušebního provozu poukázaly, že autonomní vozidla se dobře a v zásadě bez kolizních situací pohybují pro vyzkoušených trasách, které se stále opakují. Na dennodenní rozvoz zboří h hustém provozu a v neustále se měnících podmínkách to ovšem ještě není. Také v tomto oboru není zhatím přijatá legislativa na úrovni jednotlivých států ani v celé Evropské unii.

Ve stádiu závěrečných prací je vývoj chytré domácnosti. Není daleko doba, kdy zákazník otevře kurýrovi na dálku domovní dveře, předsíň nebo garáž, aby mu tam doručil zakázku. Případně přes videotelefon zkontroluje identitu kurýra, aby se mu do bytu místo něho nechtěl vloupat zloděj. Nebo ve spojení se svým kalendářem automaticky zvolí, kdy má kurýr se zbožím přijet.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů... celý článek

Slovenské dálniční známky

Europe's top campsite is located in Austria

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Polsko AKTUÁLNĚ 2024

Polsko AKTUÁLNĚ 2024

BIESZCZADY Malé zprávy z velké země mezi Krkonošemi, Vysokými Tatrami a Baltským mořem, mezi Německem a Ukrajinou.
Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů
Slovenské dálniční známky

Slovenské dálniční známky

Dálniční známky na Slovensku stojí v roce 2024 pro osobní automobily 12 eur (10 dní), 17 eur (měsíc) a 60 eur (rok). Auta nad 3,5 tuny platí mýtné podle ujeté vzdálenosti.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 27.-28.4. Alternativní cyklistika 27.4.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 6.-9.5. 6.5.
Wellnesstourism - veletrh Japonsko, Tokio 8.-10.5. 8.5.
Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 9.-12.5. 9.5.
Cestoslet - festival Běšiny 9.-12.5. 9.5.
IMEX - veletrh Německo, Frankfurt 14.-16.5. Cestovní ruch 14.5.
Rodina a volný čas - veletrh Louny 17.-19.5. 17.5.
Svět knihy - veletrh Praha, Holešovice 23.-26.5. 23.5.
Concorso d'Eleganza Villa d'Este Itálie, Como 24.-26.5. Přehlídka veteránských aut 24.5.

Diskuse

aazxwlgh trustworthy online pharmacy, 24.4.2024 17:10, 117 příspěvků
cgghhbmw medical pharmacy south, 24.4.2024 16:20, 1 příspěvek
Vrchlice Klekí Petra, 24.4.2024 10:53, 4 příspěvky
V Říčanech nejezděte rych... Michael Beranek, 21.4.2024 18:21, 3 příspěvky
Bernina strašný news, 20.4.2024 11:13, 1 příspěvek
Nedej na nějaké rádobychy... Michael Beranek, 18.4.2024 17:34, 10 příspěvků
Prostě nehoda Horydoly, 18.4.2024 11:52, 10 příspěvků
Prostě nehoda EH, 18.4.2024 11:41, 10 příspěvků
Marťan se zastyděl? Lyžař, 18.4.2024 10:27, 10 příspěvků
Marťan se zastyděl? Prkoš, 18.4.2024 10:16, 10 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

135 let turistického značení Horydoly , 20.4.2024 19:20
EXPEDÍCIE (jar 2024) Horydoly , 20.4.2024 17:50
ČSK media - změny na PR p... Horydoly , 19.4.2024 12:00
S Winterbergem na Dobešku Horydoly , 11.4.2024 0:02
Re: Praha Horydoly Open, 10.4.2024 10:32
Tipy na dámské běžecké bo... Horydoly Open, 10.4.2024 10:11
Zákolany Horydoly , 8.4.2024 18:24
Lojzovka Horydoly , 8.4.2024 18:23