Nepokoušeli jsme se manipulovat

Nepokoušeli jsme se manipulovat
SDÍLEJ:

Vážený Jakube Turku, se zájmem jsem si přečetl příspěvěk na Horydoly o placeném rozhovoru s Tomášem Mrázkem v našem magazínu Everest. Ač by se mohlo na první pohled zdát, že pro nás není příliš lichotivý, myslím si opak. V prvé řadě kriticky přiznávám, že grafická podoba zmíněného materiálu není příliš šťastná.

Jak na to

Vážený Rostislave,

děkuji za kultivovanou diskusi. Souhlasím s Vámi v mnoha věcech. Nesouhlasím s tím, že by se nemělo veřejně psát a mluvit o novinářské nezávislosti a průniku PR do výsostně redakčních vod.

Také nesouhlasím, že zkratka PR je všeobecně vnímána čtenáři jako ekvivalent inzertního sdělení. Oba dva přece dobře víme, že firmy objednávají PR články proto, aby zamaskovaly právě ono inzertní sdělení.

Co se týká Horydoly - odkazy na firmy, jejich jména a případně konkrétní produkty uvádíme v případě, že jsme přesvědčeni o informační hodnotě pro čtenáře.

Pokud tedy děláme rozhovor s Liborem Hrozou o lezeckých stěnách, uvádíme že je to provozovatel Lezeckého centra Mammut. Je to pro čtenáře známka důvěryhodnosti - vědí o koho jde, čím se zabývá a mohou se podívat na jeho internetovou stránku.

Když jsme dělali rozhovor s novým ředitelem Hudysportu, byl k němu samozřejmě připojen odkaz na Hudysport a také odkazy na důležité články, které jsme o Hudysportu napsali. Když píšeme reportáž o nějakém závodě, dáváme odkaz na stránky pořadatele. Atd, atd...

Do zmíněné diskuse jsem vypsal naše kritéria pro výběr presstripů. Vím, nejsou zcela ideální. Máte pravdu. Na lepší jsme zatím nepřišli. Podle mých zkušeností jsme ovšem v tomto ohledu na špičce českých médií. Naprostou většinu informací máme z vlastních zdrojů a platíme je našimi penězi, ale jsou informace a lidé, ke kterým bychom se jinou cestou než pomocí presstripů dostávali velmi těžce. Jsme si přitom velmi dobře vědomi Vámi zmiňovaného rizika.

Dovolil jsem si reagovat takto obšírně, protože téma považuji za velmi důležité.

Kuba Turek, šéfredaktor Horydoly

Na článek Everest prodává svoji nezávislost, reagoval e-mailem předseda představenstva vydavatele Rostislav Pech.

V rámci práce vás může občas postihnout provozní slepota a nedoceníte dopad a souvislosti dobře míněného záměru. A je v pořádku, říct si to na rovinu.

Za druhé je velmi potěšitelné, že jste prošel zevrubně celý náš časopis a nenašel jiné závažnější prohřešky proti novinářské etice, kvalitě a celkovému provedení než výše zmíněnou záležitost.

Nicméně vítám každou filosofickou diskuzi, která může kultivovat zdejší novinářské prostředí. Zde jsou tedy mé argumenty.

Osobně se domnívám, že jsme čtenáře neuvedli ani záměrně, ani nevědomky v omyl, ani jsme se ho nepokoušeli manipulovat. Každý čtenář s minimem přirozené inteligence dnes chápe značku PR jako jiný výraz pro reklamní sdělení.

I velké logo za článkem v těsném sousedství reklamy téže firmy snad nikoho nemůže přesvědčit, že se snažíme pokoutně a nečestně protlačit čtenáři nějaké závadné sdělení. Prostě je tu frajer, co umí, a firma, co má úspěch.

Čeká snad někdo, že se budou navzájem pomlouvat, pokud mají nějakou dohodu a společný zájem. Tají snad Mrázek, s kým spolupracuje? Ne. Tají snad Everest čtenářům, že ho živí inzerce? Ne. Snaží se snad v tomto článku vystupovat redakce jako nestranný soudce? Ne.

Navíc nejsme příjemci žádných veřejno-právních dotací (jak asi vy také), a proto je zřejmé, že o jiné, než ryze soukromé peníze neusilujeme.

Podle mě je naším posláním spíše bavit, než se ohánět novinářskou nezávislostí.

Pokusím se zmínit ještě dále. Nedalo mi mnoho práce nalézt na Horydoly rozhovor s Liborem Hrozou, kde jakoby mimoděk, neprosto bez hlubšího důvodu, autor zmiňuje jisté lezecké centrum i s prolinkem. Ha!Že by to bylo PR? Jistě.

Že by to bylo nezištné sdělení nám mírně zaostalým čtenářům, jakým komerčním zařízením máme věnovat laskavou pozornost? Tomu nikdo neuvěří, kdo má všech pět pohromadě.

A dalo by se pokračovat. Přiznám se, je to jen moje malé rýpnutí. Kde je vlastně ona magická hranice, čínská zeď, mezi redakcí a inzercí? Se zájmem jsem si přečetl Jakube vaše argumenty, proč si myslíte, že nepodléháte tlaku na umístění PR reklamy.

To, že akceptujete pozvání na novinářské tripy pouze od národních centrál přece není o nic větší nebo menší problém. Pokud si připustíme, že tyto centrály hospodaří s veřejnými rozpočty, utrácí nepřímo daně nás všech (ano, vím, jsou to cizinci, ale také všichni platíme do Evropské unie a zpětně se to přelévá do subvencí těmto organizacím), je z mého pohledu čestnější žádat v tvrdé konkurenci prostředky na volném trhu inzerujících firem než například od subjektu založeného pouze za účelem přerozdělení přidělených prostředků.

Pokud pozvání přijímám, jedno od koho, riskuji v každém případě manipulaci a možnost, že se ztrácí objektivity pohledu. Ať je sebesilnější osobnost a říká si co chce. V tom nevidím řešení. Podle mě je nutné, aby se dbalo na objektivitu předkládaných informací.

Pokud je sdělení pravdivé, nehrozí nebezpečí poškození čtenáře. Pokud je zdroj informací v PR článku upozaděn, zamlčen, přebírá zodpovědnost redakce. A nic na tom nemění někdy až alibistické uvedení značky PR či PI nebo I. To je slušností, ba i povinností, ale ne automatickým vyřešením toho, zda je materiál zavádějící, nepravdivý nebo manipulativní.

U inzerce je to naopak, je vždy na zodpovědnosti inzerenta.

Není to jednoduché, ale jednoznačné řešení neexistuje. Tedy pokud se nemají novináři navzájem sledovat a zapisovat si počet snědených chlebíčků na tiskovkách a skleniček vypitých na promoakcích. Jistě bychom se mohli pak dozvědět mnoho drbů, ale k čemu?

Děkuji vám za pozornost, pokud jste dočetl můj dopis až sem. Děkuji vám za možnost rozvinout poněkud šířeji diskuzi na vámi dané téma PR.

Autor je předsedou představenstva Czech Press Group.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Kryptoplatby v Česku sílí: kde zaplatíte za dárky digitální měnou?

Kryptoplatby v Česku sílí: kde zaplatíte za dárky digitální měnou?

S blížícími se Vánoci roste zájem o moderní formy nákupů a zároveň o využití kryptoměn mimo investiční svět. Podle odborníků se i v Česku kryptoplatby stávají čím dál běžnější součástí každodenního života.... celý článek

Praha každý den, každou hodinu, každou minutu: město k objevování

Svatá Anna na Otavě

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.



Nejčtenější články

Jak začít sázet na Stawkibet: průvodce pro začátečníky

Jak začít sázet na Stawkibet: průvodce pro začátečníky

Sázení na sport se stalo populárním způsobem, jak spojit vzrušení a nadšení pro svět fotbalu, tenisu, boxu a mnoha dalších sportovních disciplín. Jednou z platforem, která přitahuje pozornost jak začátečníků, tak zkušených hráčů,
Columbia Titanium Hike - podzimní oblečení do chladu, větru a deště

Columbia Titanium Hike - podzimní oblečení do chladu, větru a deště

Podzimní kolekce Titanium využívá nejlepší technologie a materiály značky Columbia. Systém vrstvení oblečení se přizpůsobuje rychlým změnám povětrnostním a teplotních podmínek.
Rock Point Plzeň: Pět pater dobrodružství a komunita, která žije outdoorem

Rock Point Plzeň: Pět pater dobrodružství a komunita, která žije outdoorem

Outdoorové vybavení dnes pořídíte na mnoha místech, ale jen málokde má obchod takový přesah jako v nově zrekonstruovaném outdoor centru Rock Point Plzeň.
Online casino a streamovací technologie: Jak se změnilo vnímání her

Online casino a streamovací technologie: Jak se změnilo vnímání her

Od okamžiku, kdy se objevily streamovací přenosy, vzniklo úzké propojení s herní zábavou. Mnoho streamerů začínalo s recenzemi/procházením oblíbených her diváků v online režimu.
Zima se blíží: čas zazimovat chalupu - nebo si přiznat, že už na ni nezbývá síla

Zima se blíží: čas zazimovat chalupu - nebo si přiznat, že už na ni nezbývá síla

Podzim v horách má zvláštní vůni. Vzduch je chladnější, dřevo voní z kamen a ranní mlhy se líně povalují po loukách. Právě teď, když se listí barví do zlatova, přichází chvíle, kdy majitelé

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Sto let českých Vánoc Loučeň, zámek 17.11.-17.1. Výstava 17.11.
IBTM - veletrh Španělsko, Barcelona 18.-20.11. 18.11.
Touristik a Caravaning - veletrh Německo, Lipsko 19.-23.11. 19.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Chvalkovice na Hané 20.-21.11. 20.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Frenštát pod Radhoštěm, kino 20.-23.11. 20.11.
Vertical Pro - veletrh Německo, Friedrichshafen 21.-22.11. 21.11.
Loučení - běh Ústí nad Labem 21.-23.11. Ultra trail 21.11.
Halls & Walls - veletrh Německo, Friedrichshafen 21.-22.11. 21.11.
Čertovskej Wintertrail Hamr na Jezeře 22.11.
Horování - festival Šumperk, Dům kultury 22.11. 16:00

Diskuse

US candy prices have clim... BarneyGooks, 20.11.2025 1:48, 1 příspěvek
Virta - легальное казино ... Plecasorax, 20.11.2025 1:45, 1 příspěvek
команда DavidNew, 20.11.2025 1:25, 12 příspěvků
Продажа редких металлов и... Sheilalox, 19.11.2025 23:16, 12 příspěvků
Politická píseň Kuba Turek, 18.11.2025 15:51, 4 příspěvky
Horší než za komunistů Honza, 18.11.2025 13:39, 4 příspěvky
Horší než za komunistů Hlavonožka, 18.11.2025 10:43, 4 příspěvky
Horší než za komunistů Krkoška, 17.11.2025 23:30, 4 příspěvky
parkování Lukas B., 14.11.2025 11:35, 1 příspěvek
smutné ale očekávatelné TS Charlie, 13.11.2025 17:38, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Maraton Praha - Dobříš Horydoly , 19.11.2025 18:14
Bikesraz na Vysočině 2026 Horydoly , 19.11.2025 17:53
přednášky o lavinové prev... Horydoly , 13.11.2025 1:33
Kutnohorsko a Kolínsko Horydoly , 12.11.2025 10:15
Re: Svatomartinská husa Horydoly , 12.11.2025 10:12
Svatomartinské slavnosti ... Horydoly , 12.11.2025 10:09
Svatomartinské hody jsou ... Horydoly , 12.11.2025 10:07
Svatomartinská husa Horydoly , 12.11.2025 10:05