Nepokoušeli jsme se manipulovat

Nepokoušeli jsme se manipulovat
SDÍLEJ:

Vážený Jakube Turku, se zájmem jsem si přečetl příspěvěk na Horydoly o placeném rozhovoru s Tomášem Mrázkem v našem magazínu Everest. Ač by se mohlo na první pohled zdát, že pro nás není příliš lichotivý, myslím si opak. V prvé řadě kriticky přiznávám, že grafická podoba zmíněného materiálu není příliš šťastná.

Jak na to

Vážený Rostislave,

děkuji za kultivovanou diskusi. Souhlasím s Vámi v mnoha věcech. Nesouhlasím s tím, že by se nemělo veřejně psát a mluvit o novinářské nezávislosti a průniku PR do výsostně redakčních vod.

Také nesouhlasím, že zkratka PR je všeobecně vnímána čtenáři jako ekvivalent inzertního sdělení. Oba dva přece dobře víme, že firmy objednávají PR články proto, aby zamaskovaly právě ono inzertní sdělení.

Co se týká Horydoly - odkazy na firmy, jejich jména a případně konkrétní produkty uvádíme v případě, že jsme přesvědčeni o informační hodnotě pro čtenáře.

Pokud tedy děláme rozhovor s Liborem Hrozou o lezeckých stěnách, uvádíme že je to provozovatel Lezeckého centra Mammut. Je to pro čtenáře známka důvěryhodnosti - vědí o koho jde, čím se zabývá a mohou se podívat na jeho internetovou stránku.

Když jsme dělali rozhovor s novým ředitelem Hudysportu, byl k němu samozřejmě připojen odkaz na Hudysport a také odkazy na důležité články, které jsme o Hudysportu napsali. Když píšeme reportáž o nějakém závodě, dáváme odkaz na stránky pořadatele. Atd, atd...

Do zmíněné diskuse jsem vypsal naše kritéria pro výběr presstripů. Vím, nejsou zcela ideální. Máte pravdu. Na lepší jsme zatím nepřišli. Podle mých zkušeností jsme ovšem v tomto ohledu na špičce českých médií. Naprostou většinu informací máme z vlastních zdrojů a platíme je našimi penězi, ale jsou informace a lidé, ke kterým bychom se jinou cestou než pomocí presstripů dostávali velmi těžce. Jsme si přitom velmi dobře vědomi Vámi zmiňovaného rizika.

Dovolil jsem si reagovat takto obšírně, protože téma považuji za velmi důležité.

Kuba Turek, šéfredaktor Horydoly

Na článek Everest prodává svoji nezávislost, reagoval e-mailem předseda představenstva vydavatele Rostislav Pech.

V rámci práce vás může občas postihnout provozní slepota a nedoceníte dopad a souvislosti dobře míněného záměru. A je v pořádku, říct si to na rovinu.

Za druhé je velmi potěšitelné, že jste prošel zevrubně celý náš časopis a nenašel jiné závažnější prohřešky proti novinářské etice, kvalitě a celkovému provedení než výše zmíněnou záležitost.

Nicméně vítám každou filosofickou diskuzi, která může kultivovat zdejší novinářské prostředí. Zde jsou tedy mé argumenty.

Osobně se domnívám, že jsme čtenáře neuvedli ani záměrně, ani nevědomky v omyl, ani jsme se ho nepokoušeli manipulovat. Každý čtenář s minimem přirozené inteligence dnes chápe značku PR jako jiný výraz pro reklamní sdělení.

I velké logo za článkem v těsném sousedství reklamy téže firmy snad nikoho nemůže přesvědčit, že se snažíme pokoutně a nečestně protlačit čtenáři nějaké závadné sdělení. Prostě je tu frajer, co umí, a firma, co má úspěch.

Čeká snad někdo, že se budou navzájem pomlouvat, pokud mají nějakou dohodu a společný zájem. Tají snad Mrázek, s kým spolupracuje? Ne. Tají snad Everest čtenářům, že ho živí inzerce? Ne. Snaží se snad v tomto článku vystupovat redakce jako nestranný soudce? Ne.

Navíc nejsme příjemci žádných veřejno-právních dotací (jak asi vy také), a proto je zřejmé, že o jiné, než ryze soukromé peníze neusilujeme.

Podle mě je naším posláním spíše bavit, než se ohánět novinářskou nezávislostí.

Pokusím se zmínit ještě dále. Nedalo mi mnoho práce nalézt na Horydoly rozhovor s Liborem Hrozou, kde jakoby mimoděk, neprosto bez hlubšího důvodu, autor zmiňuje jisté lezecké centrum i s prolinkem. Ha!Že by to bylo PR? Jistě.

Že by to bylo nezištné sdělení nám mírně zaostalým čtenářům, jakým komerčním zařízením máme věnovat laskavou pozornost? Tomu nikdo neuvěří, kdo má všech pět pohromadě.

A dalo by se pokračovat. Přiznám se, je to jen moje malé rýpnutí. Kde je vlastně ona magická hranice, čínská zeď, mezi redakcí a inzercí? Se zájmem jsem si přečetl Jakube vaše argumenty, proč si myslíte, že nepodléháte tlaku na umístění PR reklamy.

To, že akceptujete pozvání na novinářské tripy pouze od národních centrál přece není o nic větší nebo menší problém. Pokud si připustíme, že tyto centrály hospodaří s veřejnými rozpočty, utrácí nepřímo daně nás všech (ano, vím, jsou to cizinci, ale také všichni platíme do Evropské unie a zpětně se to přelévá do subvencí těmto organizacím), je z mého pohledu čestnější žádat v tvrdé konkurenci prostředky na volném trhu inzerujících firem než například od subjektu založeného pouze za účelem přerozdělení přidělených prostředků.

Pokud pozvání přijímám, jedno od koho, riskuji v každém případě manipulaci a možnost, že se ztrácí objektivity pohledu. Ať je sebesilnější osobnost a říká si co chce. V tom nevidím řešení. Podle mě je nutné, aby se dbalo na objektivitu předkládaných informací.

Pokud je sdělení pravdivé, nehrozí nebezpečí poškození čtenáře. Pokud je zdroj informací v PR článku upozaděn, zamlčen, přebírá zodpovědnost redakce. A nic na tom nemění někdy až alibistické uvedení značky PR či PI nebo I. To je slušností, ba i povinností, ale ne automatickým vyřešením toho, zda je materiál zavádějící, nepravdivý nebo manipulativní.

U inzerce je to naopak, je vždy na zodpovědnosti inzerenta.

Není to jednoduché, ale jednoznačné řešení neexistuje. Tedy pokud se nemají novináři navzájem sledovat a zapisovat si počet snědených chlebíčků na tiskovkách a skleniček vypitých na promoakcích. Jistě bychom se mohli pak dozvědět mnoho drbů, ale k čemu?

Děkuji vám za pozornost, pokud jste dočetl můj dopis až sem. Děkuji vám za možnost rozvinout poněkud šířeji diskuzi na vámi dané téma PR.

Autor je předsedou představenstva Czech Press Group.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Štědrovečerní menu: jaké víno zvolit ke kaprovi, řízku a lososu?

Štědrovečerní menu: jaké víno zvolit ke kaprovi, řízku a lososu?

Vánoční večeře je pro většinu domácností vrcholem sváteční atmosféry. Tradiční kapr, obalovaný řízek nebo stále oblíbenější losos mají rozdílné chuťové profily, a proto si žádají i různá vína. Správně zvolená láhev dokáže... celý článek

Kde se natáčela Záhada strašidelného zámku

Vaječný koňak připravte doma

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.



Nejčtenější články

Kleiner Lafatscher (Riesen)Verschneidung: skutečná klasika v Karwendelu

Kleiner Lafatscher (Riesen)Verschneidung: skutečná klasika v Karwendelu

CLIMBING GUIDE Klasika 30. let je fotogenický spárokout na Kleiner Lafatscher s obtížností do 6. stupně UIAA a původním jištěním, včetně rezavých skob a dřevěných klínů. Někdy také nazývá Nordostverschneidung. Od prvovýstupu přibylo moderního
Jak dlouho vydrží plastový kajak? 15 let a 1500 km

Jak dlouho vydrží plastový kajak? 15 let a 1500 km

Jak dlouho se dá pádlovat na plastovém kajaku? V Necky Bliss 8´0 jsme jezdili české a středoevropské řeky i potoky. Má za sebou zhruba 15 let služby, 1500 ujetých kilometrů a vodu obtížnosti ZW
Jak se obléct bez kompromisů: Praktický průvodce vrstvením od ponožek až po bundu

Jak se obléct bez kompromisů: Praktický průvodce vrstvením od ponožek až po bundu

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Pozdní podzim a blížící se zima znamenají v horách jediné, čeká tě počasí, kdy nechceš dělat kompromisy. Jednu chvíli svítí slunce, o pár minut později přichází vítr a sněžení. Aby ti bylo
Vánoční trhy v Praze 2025

Vánoční trhy v Praze 2025

Pražské vánoční trhy patří k nejzajímavějším v Evropě. Podívejte se, kdy a kam všude můžete zajít a nakoupit tradiční dárky, sváteční drobnosti, anebo si jen užít vánoční atmosféru konce roku 2025. Zima se už
Jak na styl XXL: kompletní průvodce moderní pánskou módou ve velkých velikostech

Jak na styl XXL: kompletní průvodce moderní pánskou módou ve velkých velikostech

Pryč jsou doby, kdy velká velikost znamenala neforemný pytel a nutnost slevit ze stylu. Dnešní móda nabízí pro pány s plnoštíhlou postavou (XXL a více) různé oblečení, které je nejen pohodlné, ale i moderní

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Masopust Veselý Kopec 31.1.
Lužnice - vánoční jízda
Suchdol Pořádá Vodácký klub Suchdol nad Lužnicí 25.12. 10:00
Živý betlém Praha, Hostivař 25.12. 17:00
Desná - splutí Vikýřovice Desná - Šumperk 26.12.
Otava - vánoční splutí Sušice   26.12. 11:00
Živý betlém Ústí nad Orlicí, Mírové náměstí 26.12.
Vánoční běh Klatovy 26.12.
Vánoční prohlídky zámku Lysice 30.-31.12. 30.12.
Svatý Jan - konec lezení Křížová stěna Povolené lezení 1.7.-31.12. 31.12.
Silvestrovský běh Rakousko, Vídeň   31.12.

Diskuse

kraken 2026 ссылка ссылка... Grantgek, 25.12.2025 1:19, 13 příspěvků
kraken 2026 ссылка kra45 Grantgek, 24.12.2025 20:31, 2 příspěvky
грузоперевозки по москве ... MichaelJes, 24.12.2025 7:12, 2 příspěvky
hi Legrace, 22.12.2025 19:59, 1 příspěvek
Takhle je to poněkud přes... Horydoly, 21.12.2025 19:56, 6 příspěvků
Takhle je to poněkud přes... Vladimír Šimík, 21.12.2025 19:46, 6 příspěvků
Tacul Skiák, 21.12.2025 18:07, 6 příspěvků
WC Honza, 19.12.2025 14:52, 3 příspěvky
Hezká vzpomínka. Climber 2, 17.12.2025 9:07, 2 příspěvky
děláte to dobře Kouďalo, 16.12.2025 10:47, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Poutní místo Neratov roze... Horydoly , 19.12.2025 1:43
S.Pellegrino oznamuje dlo... Horydoly , 15.12.2025 20:21
Jižní Čechy nabízí origin... Horydoly , 15.12.2025 12:49
Třeboňská nocturna Horydoly Open, 10.12.2025 11:14
Advent v Muzeu Olomouckýc... Horydoly , 9.12.2025 23:04
Cyklistické závody 2026 Horydoly , 9.12.2025 11:59
Přihlaste se na veletrh c... Horydoly , 2.12.2025 14:36
Horský festival Expedície... Horydoly , 1.12.2025 13:45