Nepokoušeli jsme se manipulovat

Nepokoušeli jsme se manipulovat
SDÍLEJ:

Vážený Jakube Turku, se zájmem jsem si přečetl příspěvěk na Horydoly o placeném rozhovoru s Tomášem Mrázkem v našem magazínu Everest. Ač by se mohlo na první pohled zdát, že pro nás není příliš lichotivý, myslím si opak. V prvé řadě kriticky přiznávám, že grafická podoba zmíněného materiálu není příliš šťastná.

Jak na to

Vážený Rostislave,

děkuji za kultivovanou diskusi. Souhlasím s Vámi v mnoha věcech. Nesouhlasím s tím, že by se nemělo veřejně psát a mluvit o novinářské nezávislosti a průniku PR do výsostně redakčních vod.

Také nesouhlasím, že zkratka PR je všeobecně vnímána čtenáři jako ekvivalent inzertního sdělení. Oba dva přece dobře víme, že firmy objednávají PR články proto, aby zamaskovaly právě ono inzertní sdělení.

Co se týká Horydoly - odkazy na firmy, jejich jména a případně konkrétní produkty uvádíme v případě, že jsme přesvědčeni o informační hodnotě pro čtenáře.

Pokud tedy děláme rozhovor s Liborem Hrozou o lezeckých stěnách, uvádíme že je to provozovatel Lezeckého centra Mammut. Je to pro čtenáře známka důvěryhodnosti - vědí o koho jde, čím se zabývá a mohou se podívat na jeho internetovou stránku.

Když jsme dělali rozhovor s novým ředitelem Hudysportu, byl k němu samozřejmě připojen odkaz na Hudysport a také odkazy na důležité články, které jsme o Hudysportu napsali. Když píšeme reportáž o nějakém závodě, dáváme odkaz na stránky pořadatele. Atd, atd...

Do zmíněné diskuse jsem vypsal naše kritéria pro výběr presstripů. Vím, nejsou zcela ideální. Máte pravdu. Na lepší jsme zatím nepřišli. Podle mých zkušeností jsme ovšem v tomto ohledu na špičce českých médií. Naprostou většinu informací máme z vlastních zdrojů a platíme je našimi penězi, ale jsou informace a lidé, ke kterým bychom se jinou cestou než pomocí presstripů dostávali velmi těžce. Jsme si přitom velmi dobře vědomi Vámi zmiňovaného rizika.

Dovolil jsem si reagovat takto obšírně, protože téma považuji za velmi důležité.

Kuba Turek, šéfredaktor Horydoly

Na článek Everest prodává svoji nezávislost, reagoval e-mailem předseda představenstva vydavatele Rostislav Pech.

V rámci práce vás může občas postihnout provozní slepota a nedoceníte dopad a souvislosti dobře míněného záměru. A je v pořádku, říct si to na rovinu.

Za druhé je velmi potěšitelné, že jste prošel zevrubně celý náš časopis a nenašel jiné závažnější prohřešky proti novinářské etice, kvalitě a celkovému provedení než výše zmíněnou záležitost.

Nicméně vítám každou filosofickou diskuzi, která může kultivovat zdejší novinářské prostředí. Zde jsou tedy mé argumenty.

Osobně se domnívám, že jsme čtenáře neuvedli ani záměrně, ani nevědomky v omyl, ani jsme se ho nepokoušeli manipulovat. Každý čtenář s minimem přirozené inteligence dnes chápe značku PR jako jiný výraz pro reklamní sdělení.

I velké logo za článkem v těsném sousedství reklamy téže firmy snad nikoho nemůže přesvědčit, že se snažíme pokoutně a nečestně protlačit čtenáři nějaké závadné sdělení. Prostě je tu frajer, co umí, a firma, co má úspěch.

Čeká snad někdo, že se budou navzájem pomlouvat, pokud mají nějakou dohodu a společný zájem. Tají snad Mrázek, s kým spolupracuje? Ne. Tají snad Everest čtenářům, že ho živí inzerce? Ne. Snaží se snad v tomto článku vystupovat redakce jako nestranný soudce? Ne.

Navíc nejsme příjemci žádných veřejno-právních dotací (jak asi vy také), a proto je zřejmé, že o jiné, než ryze soukromé peníze neusilujeme.

Podle mě je naším posláním spíše bavit, než se ohánět novinářskou nezávislostí.

Pokusím se zmínit ještě dále. Nedalo mi mnoho práce nalézt na Horydoly rozhovor s Liborem Hrozou, kde jakoby mimoděk, neprosto bez hlubšího důvodu, autor zmiňuje jisté lezecké centrum i s prolinkem. Ha!Že by to bylo PR? Jistě.

Že by to bylo nezištné sdělení nám mírně zaostalým čtenářům, jakým komerčním zařízením máme věnovat laskavou pozornost? Tomu nikdo neuvěří, kdo má všech pět pohromadě.

A dalo by se pokračovat. Přiznám se, je to jen moje malé rýpnutí. Kde je vlastně ona magická hranice, čínská zeď, mezi redakcí a inzercí? Se zájmem jsem si přečetl Jakube vaše argumenty, proč si myslíte, že nepodléháte tlaku na umístění PR reklamy.

To, že akceptujete pozvání na novinářské tripy pouze od národních centrál přece není o nic větší nebo menší problém. Pokud si připustíme, že tyto centrály hospodaří s veřejnými rozpočty, utrácí nepřímo daně nás všech (ano, vím, jsou to cizinci, ale také všichni platíme do Evropské unie a zpětně se to přelévá do subvencí těmto organizacím), je z mého pohledu čestnější žádat v tvrdé konkurenci prostředky na volném trhu inzerujících firem než například od subjektu založeného pouze za účelem přerozdělení přidělených prostředků.

Pokud pozvání přijímám, jedno od koho, riskuji v každém případě manipulaci a možnost, že se ztrácí objektivity pohledu. Ať je sebesilnější osobnost a říká si co chce. V tom nevidím řešení. Podle mě je nutné, aby se dbalo na objektivitu předkládaných informací.

Pokud je sdělení pravdivé, nehrozí nebezpečí poškození čtenáře. Pokud je zdroj informací v PR článku upozaděn, zamlčen, přebírá zodpovědnost redakce. A nic na tom nemění někdy až alibistické uvedení značky PR či PI nebo I. To je slušností, ba i povinností, ale ne automatickým vyřešením toho, zda je materiál zavádějící, nepravdivý nebo manipulativní.

U inzerce je to naopak, je vždy na zodpovědnosti inzerenta.

Není to jednoduché, ale jednoznačné řešení neexistuje. Tedy pokud se nemají novináři navzájem sledovat a zapisovat si počet snědených chlebíčků na tiskovkách a skleniček vypitých na promoakcích. Jistě bychom se mohli pak dozvědět mnoho drbů, ale k čemu?

Děkuji vám za pozornost, pokud jste dočetl můj dopis až sem. Děkuji vám za možnost rozvinout poněkud šířeji diskuzi na vámi dané téma PR.

Autor je předsedou představenstva Czech Press Group.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Koutová cesta, absolutní klasika v Řeži

Koutová cesta, absolutní klasika v Řeži

CLIMBING GUIDE V prosincovém marastu jsme vychytali jeden nádherný slunečný den. Prahu opouštíme ještě za tmy v mokré mlze, ze které vypadává drobný déšť. Vracíme se už také za tmy v dešti. Mezi... celý článek

Praha AKTUÁLNĚ 2025

World Climbing nahrazuje IFSC

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.



Nejčtenější články

Praha každý den, každou hodinu, každou minutu: město k objevování

Praha každý den, každou hodinu, každou minutu: město k objevování

Stověžatá matka měst Praha. Metropole, která neustále překvapuje. Častý host, letmý návštěvník i místní starousedlík objeví každý den něco nového, co ho potěší.
Vánoční čas na jihu Čech rozzáří tisíce světýlek

Vánoční čas na jihu Čech rozzáří tisíce světýlek

Advent patří v jižních Čechách mezi nejkrásnější období roku. Ulice i náměstí se rozsvěcují světýlky, vůně punče a perníčků láká do centra měst a sváteční atmosféra dýchá z každého koutu. Adventní atmosféru nabídnou města, zámky
Tipy, jak si užít podzim a zimu naplno, i když je venku chladno

Tipy, jak si užít podzim a zimu naplno, i když je venku chladno

Když teploty začnou klesat, mnozí z nás mají tendenci zůstat v teple domova a dopřát si klid od pohybu. Podzim ani zima však nemusí znamenat konec aktivních dnů. I během chladnějších měsíců se dá
Oberpfälzer Weihnachtsmärkte einfach zauberhaft

Oberpfälzer Weihnachtsmärkte einfach zauberhaft

DEUTSCH Allüberall auf den Tannenspitzen: die Weihnachtszeit im Oberpfälzer Wald in Bayern versprüht Magie und heimelige Stimmung. Der Duft von Lebkuchen, Glühwein und gebrannten Mandeln zieht durch die Winternacht und lädt
Salzburg's world-famous Christmas market opens its doors

Salzburg's world-famous Christmas market opens its doors

The origins of the famous Salzburg Christmas Market date back to the late 15th century.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Živý betlém České Budějovice, Piaristické náměstí 16.12. 17:00
Vánoční Sázava Krhanice 20.12.
Chrudimka - pouštění lodiček Chrudim   24.12. 22:00
Štědrodenní Ohře - splutí Loket   24.12. 09:30
Lužnice - vánoční jízda
Suchdol Pořádá Vodácký klub Suchdol nad Lužnicí 25.12. 10:00
Živý betlém Praha, Hostivař 25.12. 17:00
Desná - splutí Vikýřovice Desná - Šumperk 26.12.
Otava - vánoční splutí Sušice   26.12. 11:00
Živý betlém Ústí nad Orlicí, Mírové náměstí 26.12.
Vánoční běh Klatovy 26.12.

Diskuse

mellstroy BruceElorm, 16.12.2025 6:25, 1 příspěvek
SUNWIN IOS SUNWINleD, 16.12.2025 5:42, 11 příspěvků
Great reading too 30 ! Arisha30St, 16.12.2025 4:14, 120 příspěvků
Until unlucky healthy wor... obeyaouh, 16.12.2025 3:25, 7 příspěvků
Typified overprotection; ... drexiqa, 16.12.2025 3:20, 7 příspěvků
Hmm turecké hospodářství Honza, 15.12.2025 14:16, 3 příspěvky
WC Novinář, 15.12.2025 9:46, 2 příspěvky
Inu Honza, 15.12.2025 8:41, 2 příspěvky
Karwendel Gut Pišišvor, 14.12.2025 22:03, 2 příspěvky
Kontakt na farmu Horydoly, 11.12.2025 0:06, 11 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

S.Pellegrino oznamuje dlo... Horydoly , 15.12.2025 20:21
Jižní Čechy nabízí origin... Horydoly , 15.12.2025 12:49
Třeboňská nocturna Horydoly Open, 10.12.2025 11:14
Advent v Muzeu Olomouckýc... Horydoly , 9.12.2025 23:04
Cyklistické závody 2026 Horydoly , 9.12.2025 11:59
Přihlaste se na veletrh c... Horydoly , 2.12.2025 14:36
Horský festival Expedície... Horydoly , 1.12.2025 13:45
Horský festival Expedície... Horydoly , 1.12.2025 13:44