Nepokoušeli jsme se manipulovat

Nepokoušeli jsme se manipulovat
SDÍLEJ:

Vážený Jakube Turku, se zájmem jsem si přečetl příspěvěk na Horydoly o placeném rozhovoru s Tomášem Mrázkem v našem magazínu Everest. Ač by se mohlo na první pohled zdát, že pro nás není příliš lichotivý, myslím si opak. V prvé řadě kriticky přiznávám, že grafická podoba zmíněného materiálu není příliš šťastná.

Jak na to

Vážený Rostislave,

děkuji za kultivovanou diskusi. Souhlasím s Vámi v mnoha věcech. Nesouhlasím s tím, že by se nemělo veřejně psát a mluvit o novinářské nezávislosti a průniku PR do výsostně redakčních vod.

Také nesouhlasím, že zkratka PR je všeobecně vnímána čtenáři jako ekvivalent inzertního sdělení. Oba dva přece dobře víme, že firmy objednávají PR články proto, aby zamaskovaly právě ono inzertní sdělení.

Co se týká Horydoly - odkazy na firmy, jejich jména a případně konkrétní produkty uvádíme v případě, že jsme přesvědčeni o informační hodnotě pro čtenáře.

Pokud tedy děláme rozhovor s Liborem Hrozou o lezeckých stěnách, uvádíme že je to provozovatel Lezeckého centra Mammut. Je to pro čtenáře známka důvěryhodnosti - vědí o koho jde, čím se zabývá a mohou se podívat na jeho internetovou stránku.

Když jsme dělali rozhovor s novým ředitelem Hudysportu, byl k němu samozřejmě připojen odkaz na Hudysport a také odkazy na důležité články, které jsme o Hudysportu napsali. Když píšeme reportáž o nějakém závodě, dáváme odkaz na stránky pořadatele. Atd, atd...

Do zmíněné diskuse jsem vypsal naše kritéria pro výběr presstripů. Vím, nejsou zcela ideální. Máte pravdu. Na lepší jsme zatím nepřišli. Podle mých zkušeností jsme ovšem v tomto ohledu na špičce českých médií. Naprostou většinu informací máme z vlastních zdrojů a platíme je našimi penězi, ale jsou informace a lidé, ke kterým bychom se jinou cestou než pomocí presstripů dostávali velmi těžce. Jsme si přitom velmi dobře vědomi Vámi zmiňovaného rizika.

Dovolil jsem si reagovat takto obšírně, protože téma považuji za velmi důležité.

Kuba Turek, šéfredaktor Horydoly

Na článek Everest prodává svoji nezávislost, reagoval e-mailem předseda představenstva vydavatele Rostislav Pech.

V rámci práce vás může občas postihnout provozní slepota a nedoceníte dopad a souvislosti dobře míněného záměru. A je v pořádku, říct si to na rovinu.

Za druhé je velmi potěšitelné, že jste prošel zevrubně celý náš časopis a nenašel jiné závažnější prohřešky proti novinářské etice, kvalitě a celkovému provedení než výše zmíněnou záležitost.

Nicméně vítám každou filosofickou diskuzi, která může kultivovat zdejší novinářské prostředí. Zde jsou tedy mé argumenty.

Osobně se domnívám, že jsme čtenáře neuvedli ani záměrně, ani nevědomky v omyl, ani jsme se ho nepokoušeli manipulovat. Každý čtenář s minimem přirozené inteligence dnes chápe značku PR jako jiný výraz pro reklamní sdělení.

I velké logo za článkem v těsném sousedství reklamy téže firmy snad nikoho nemůže přesvědčit, že se snažíme pokoutně a nečestně protlačit čtenáři nějaké závadné sdělení. Prostě je tu frajer, co umí, a firma, co má úspěch.

Čeká snad někdo, že se budou navzájem pomlouvat, pokud mají nějakou dohodu a společný zájem. Tají snad Mrázek, s kým spolupracuje? Ne. Tají snad Everest čtenářům, že ho živí inzerce? Ne. Snaží se snad v tomto článku vystupovat redakce jako nestranný soudce? Ne.

Navíc nejsme příjemci žádných veřejno-právních dotací (jak asi vy také), a proto je zřejmé, že o jiné, než ryze soukromé peníze neusilujeme.

Podle mě je naším posláním spíše bavit, než se ohánět novinářskou nezávislostí.

Pokusím se zmínit ještě dále. Nedalo mi mnoho práce nalézt na Horydoly rozhovor s Liborem Hrozou, kde jakoby mimoděk, neprosto bez hlubšího důvodu, autor zmiňuje jisté lezecké centrum i s prolinkem. Ha!Že by to bylo PR? Jistě.

Že by to bylo nezištné sdělení nám mírně zaostalým čtenářům, jakým komerčním zařízením máme věnovat laskavou pozornost? Tomu nikdo neuvěří, kdo má všech pět pohromadě.

A dalo by se pokračovat. Přiznám se, je to jen moje malé rýpnutí. Kde je vlastně ona magická hranice, čínská zeď, mezi redakcí a inzercí? Se zájmem jsem si přečetl Jakube vaše argumenty, proč si myslíte, že nepodléháte tlaku na umístění PR reklamy.

To, že akceptujete pozvání na novinářské tripy pouze od národních centrál přece není o nic větší nebo menší problém. Pokud si připustíme, že tyto centrály hospodaří s veřejnými rozpočty, utrácí nepřímo daně nás všech (ano, vím, jsou to cizinci, ale také všichni platíme do Evropské unie a zpětně se to přelévá do subvencí těmto organizacím), je z mého pohledu čestnější žádat v tvrdé konkurenci prostředky na volném trhu inzerujících firem než například od subjektu založeného pouze za účelem přerozdělení přidělených prostředků.

Pokud pozvání přijímám, jedno od koho, riskuji v každém případě manipulaci a možnost, že se ztrácí objektivity pohledu. Ať je sebesilnější osobnost a říká si co chce. V tom nevidím řešení. Podle mě je nutné, aby se dbalo na objektivitu předkládaných informací.

Pokud je sdělení pravdivé, nehrozí nebezpečí poškození čtenáře. Pokud je zdroj informací v PR článku upozaděn, zamlčen, přebírá zodpovědnost redakce. A nic na tom nemění někdy až alibistické uvedení značky PR či PI nebo I. To je slušností, ba i povinností, ale ne automatickým vyřešením toho, zda je materiál zavádějící, nepravdivý nebo manipulativní.

U inzerce je to naopak, je vždy na zodpovědnosti inzerenta.

Není to jednoduché, ale jednoznačné řešení neexistuje. Tedy pokud se nemají novináři navzájem sledovat a zapisovat si počet snědených chlebíčků na tiskovkách a skleniček vypitých na promoakcích. Jistě bychom se mohli pak dozvědět mnoho drbů, ale k čemu?

Děkuji vám za pozornost, pokud jste dočetl můj dopis až sem. Děkuji vám za možnost rozvinout poněkud šířeji diskuzi na vámi dané téma PR.

Autor je předsedou představenstva Czech Press Group.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.



Nejčtenější články

Spánek je základem výkonnosti (nejen) na horách. Proč je důležitější, než by se mohlo zdát?

Spánek je základem výkonnosti (nejen) na horách. Proč je důležitější, než by se mohlo zdát?

Ať už vás čeká horská turistika nebo třeba lyžování, prvotní příprava na tyto sportovní aktivity by měla spočívat v dostatečném spánku. Ten je jedním ze základních pilířů výkonnosti.
Tugela Falls je nejvyšší vodopád na světě

Tugela Falls je nejvyšší vodopád na světě

Na začátku byl nápad, trochu klukovsky bláhový. Výsledkem se stalo průkazné měření, které jihoafrický vodopád Tugela Falls posunulo na první místo jako nejvyšší vodopád na světě. Tři čeští cestovatelé, dokumentarista
Rock Point Plzeň: Pět pater dobrodružství a komunita, která žije outdoorem

Rock Point Plzeň: Pět pater dobrodružství a komunita, která žije outdoorem

Outdoorové vybavení dnes pořídíte na mnoha místech, ale jen málokde má obchod takový přesah jako v nově zrekonstruovaném outdoor centru Rock Point Plzeň.
Online casino a streamovací technologie: Jak se změnilo vnímání her

Online casino a streamovací technologie: Jak se změnilo vnímání her

Od okamžiku, kdy se objevily streamovací přenosy, vzniklo úzké propojení s herní zábavou. Mnoho streamerů začínalo s recenzemi/procházením oblíbených her diváků v online režimu.
Znáte všechny výhody a funkce chytrých GPS hodinek pro turisty?

Znáte všechny výhody a funkce chytrých GPS hodinek pro turisty?

RADY DO OBCHODU Narušuje vám zážitek z horských túr neustále vytahování mapy nebo telefonu, abyste se ujistili, že jdete po správné trase? I vy můžete mít multifunkční nástroj pro orientaci a sledování výkonu v terénu

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Z Olomouce do Istanbulu na kajaku - diashow Bohuňovice, kino 13.11. 18:30
Philoxenia - veletrh Řecko, Soluň 14.-16.11. Cestování 14.11.
CVVZ - celostátní vzájemná výměna zkušeností Kolín 14.-17.11. Vedoucí dětských oddílů 14.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Opava, Na Rybníčku 14.-15.11. 14.11.
Pelikánův seminář Vršatec 14.-17.11. Horská medicína 14.11.
Vltava - seakajaky Praha - Mělník   15.11.
Sto let českých Vánoc Loučeň, zámek 17.11.-17.1. Výstava 17.11.
IBTM - veletrh Španělsko, Barcelona 18.-20.11. 18.11.
Touristik a Caravaning - veletrh Německo, Lipsko 19.-23.11. 19.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Chvalkovice na Hané 20.-21.11. 20.11.

Diskuse

to snad ne? Kuba Turek, 12.11.2025 13:44, 3 příspěvky
Inu Honza, 12.11.2025 13:03, 1 příspěvek
to snad ne? vodák Marek, 12.11.2025 11:20, 3 příspěvky
Draschicexe climber, 11.11.2025 11:50, 1 příspěvek
dobré video zlískal jsem se jako dobytek, 8.11.2025 21:42, 2 příspěvky
dobré video vodák Marek, 6.11.2025 4:43, 2 příspěvky
Liška, václavka Michael Beranekdeveloppex.beranek@wanadoo.fr, 5.11.2025 15:36,...
Hmm před 11 lety Horydoly, 5.11.2025 14:48, 2 příspěvky
Hmm Honza, 5.11.2025 12:45, 2 příspěvky
Hmm lišky a kuřátka Lukas B., 4.11.2025 12:06, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

přednášky o lavinové prev... Horydoly , 13.11.2025 1:33
Kutnohorsko a Kolínsko Horydoly , 12.11.2025 10:15
Re: Svatomartinská husa Horydoly , 12.11.2025 10:12
Svatomartinské slavnosti ... Horydoly , 12.11.2025 10:09
Svatomartinské hody jsou ... Horydoly , 12.11.2025 10:07
Svatomartinská husa Horydoly , 12.11.2025 10:05
Sex po šedesátce Horydoly , 12.11.2025 10:01
Tajemství názvů ženských ... Horydoly , 12.11.2025 9:59