Fotografická výstava ZeMě Island

Island.
Autor snímku Romana Chalupová a David Najbrt

Putovní výstava s názvem ZeMě ukazuje islandskou krajinu v její surovosti a jarní temnotě. Autoři Romana Chalupová a David Najbrt zachycují krajinu jihozápadního Islandu osobitým výtvarným stylem. Fotografie připomínají více či méně ponuré obrazy.

Výstava se koná v kavárně Lucerna, Vodičkova 36, Praha 1, denně od 10 do 24 hodin, vstup volný. Otevírací doba od 14. únpra do 2. března. Vernisáž proběhne 28. února v 19:00 hodin. Vystoupí Bára Kupková a Robert Rajs z kapely První Hoře.

Soubor vystavených fotografií se objeví také v cestopisné knize se stejnojmenným názvem ZEMĚ, která popisuje dobrodružství autorů v boji s přírodou při hledání vlastní pokory. Zvláštností knihy jsou vzkazy od členů kapely Silent Stream Of Godless Elegy, které je provázely na cestách.

Ne-obyčejný fotografický cestopis o zemi islandské s názvem ZEMĚ je pro všechny dobrodruhy, snílky a přátelé fotografie.

Islande, jsme tady!!!

Deník z oblasti Pórsmork

Ještě ráno to vypadalo, že se sem nedostaneme, ale my jsme to dokázali. Jsme sice jediní, kteří spí ve stanu, ale vůbec nám to nevadí. Začínáme promýšlet další cestu. Místní ochránce přírody říká, že oblast, do které chceme jít, je ještě uzavřená.

"Jak to myslí – uzavřená?" ptám se v duchu.

Pro dnešek jen lehce obhlížíme terén. Docela dost poprchává a já už mám na sobě všechny svoje vrstvy. Spíme vedle slavné Eyjafjallajökully. Je to zvláštní pocit. Ráno se vydáváme na cestu k ledovci s plnou polní. Mraky sice vypadají, že mají v sobě dost deště na celou naši výpravu, ale nás to neodradí. Myslím, že můžeme být rádi, že tu nepoletuje sníh.

Příroda je zde nádherná. Otevírají se před námi výhledy na sopky porostlé mechem. Po několika hodinách začíná mít David mokro v botách. Jdeme po stržených stráních. Jdu v náklonu. Černá hmota mi lehce ujíždí pod nohama. Duše je ve mně malá. Není zde kde zakempovat, takže pokračujeme dál. Terén se zhoršuje a nálada na palubě klesá. Chvilku to vypadá, že jsme i ztraceni.

U lávového pole začal být déšť hodně vlezlý. Nezastavujeme, zádům ulevujeme povolením popruhů. Už i já mám v každé botě litr vody. Vítr se opírá do pláštěnky. Bouchá mě přes obličej, a tak ji sundávám.

Pro dnešek cestu k ledovci vzdáváme a vracíme se kolem sopky zpět do tábora. Mám mokré úplně všechno. Terén se proměnil. Jdeme po skalách, prodíráme se porostem. Vypadá to, že tu cesta snad ani nikdy nevedla. Zahákla jsem se batohem v křovině. Visím na skále a tělo mám z kamene. David se vrací a pomáhá mi. Chytá mě za rukavici, vytéká voda. "Už tu nechci být!"

Slovo autorky

"Navštívili jsme Island v květnu v roce 2013. Měli jsme jen stan a zcela nevhodné oblečení. Denní teplota stoupala až ke 12 stupňům a 80-ti % vlhkost zajišťovala chladný vzduch. Cestování stopem nám umožnilo poznat místní obyvatele. Tahle cesta byla pro nás velkým zážitkem a velkým zdrojem zkušeností. Dotkli jsme se duše země. Mohutnost přírody zde dává člověku pocit opravdové malosti a nevýznamnosti. Nejhezčím okamžik po návratu pro mě bylo pozorovat setmění."

Výstava probíhá v rámci festivalu Severská filmová zima v Kavárně Lucerna. V roce 2013 proběhla v Ostravě v Minikině a bude možné jí shlédnout i v Brně. Fotografické obrazy jsou prodejní. Výtěžek půjde na náklady spojené s vydáním cestopisné knihy o Islandu se stejnojmenným názvem ZEMĚ.

Romana Chalupová se fotografií zabývá od roku 2009. Vystudovala lidovou konzervatoř v Ostravě u Dity Pepe a Jaroslava Kociána obor Výtvarná fotografie.

David Najbrt je nadšený fotoamatér s profesí grafika. Hraje také na bicí v kapele Silent Stream Of Godless Elegy.

INFO: ZeMě

Horydoly.czIsland na Horydoly

S handbiky kolem Islandu

René Kujan přeběhl od severu k jihu

Tak jak bylo na Islandu?

Na Islandu zmizel most

Rok po výbuchu islandské sopky Eyjafjallajökull

Pod islandskou pokličkou

Island na vlastní pěst

Divukrásné příběhy mraků

Levný Island

Jak vypadá Island po výbuchu sopky?

Islandská příroda krizi nepodléhá

Nejhezčí túry světa

Poznejte nejkrásnější řecké ostrovy

Je jich asi 2,5 tisíce, jen 200 z nich je obydlených. Některé jsou kosmopolitními hvězdami na mapě světových letovisek, zatímco charakter a atmosféra jiných se po staletí příliš nemění.... celý článek

Europe's top campsite is located in Austria

Nový vlak z Litvy do Lotyšska

Jaro začíná dnes nad ránem

Jarní rovnodennost nastává v okamžiku, kdy střed slunečního kotouče stane přesně nad rovníkem a Slunce vstoupí do znamení Berana. Den a noc jsou stejně dlouhé (12 hodin). Od této chvíle se Slunce vrací
Poznejte nejkrásnější řecké ostrovy

Europe's top campsite is located in Austria

On the basis of ratings by campers Camping.info , one of Europe's top camping guides, has selected the most popular from over 23,000 campsites in 44 European countries.

Stones, Trees, Clouds - fotovýstava Praha, Tibet Open House 26.3.-17.4. Fotografoval Petr Králík 26.3.
Island - diashow Domažlice, Čakan Přednáší Martin Loew  3.4. 19:00
Island - diashow Dobřany, Káčko Přednáší Martin Loew 4.4. 19:00
Hannibal - sněhové divadlo Rakousko, Sölden 5.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Island - diashow České Budějovice, Kotva 8.-11.4. Přednáší Martin Loew 8.4. 17:30