Zmizelé koleje, zmizelá nádraží

Zmizelé koleje, zmizelá nádraží
Zmizelé koleje, zmizelá nádraží.
Autor snímku REPRO Horydoly
SDÍLEJ:

TIP HORYDOLY Tři díly výpravné knihy Zmizelá koleje, zmizelé nádraží, vyprávějí o významných železničních tratích, které byly zrušeny nebo přeloženy. Mnohé úseky železnic můžeme vystopovat v terénu ještě dnes.

Josef Bosáček, Petr Lapáček a Petr Ovsenák vydali všechny tři knihy v nakladatelství CPress, které v současnosti patří pod křídla Albatros media.

Železnice přinesla nejen revoluci v dopravě osob a zboží, ale také nové architektonické prvky přetvářející ráz krajiny. Publikace mapují zaniklé tratě, ukazují kam byly přeloženy, připomínají ztracená nádraží i významné železniční stanice.

Poněkud suchopárné, ale velmi důkladné texty doprovází mnoho historických fotografií, plánů a přehledových map původních i nových železničních tras.

1. díl Od prvních železnic přes lokálky ke koridorům
2019

V knihkupectví Kosmas stojí 891 Kč (papírová kniha) nebo 669 Kč (e-kniha)

První díl se zaměřuje na zrušené české, moravské a slezské lokální tratě. Zvláště probírá: 

* Pražský železniční uzel
* Zastávky zaniklé ve 20. století
* Tunely, přeložky a traťové spojky
* Trať Brno - Tišnov - Žďár nad Sázavou - Havlíčkův Brod
* Přeložky spojené s elektrizací tratí po 2. světové válce
* Přeložky tratí v Podkrušnohoří
* Severočeská transverzálka
* Přeložky na železničních koridorech 

Zmizelé koleje, zmizelá nádraží.

2. díl Zavřené a otevřené hranice
2021

V knihkupectví Kosmas stojí 891 Kč (papírová kniha) nebo 669 Kč (e-kniha)

Přeshraniční železnice zanikly zhusta spuštěním železné opony po 2. světové válce. Některé z nich byly po několika desetiletích obnoveny a byl na nich opět zahájen provoz. Z obsahu vybíráme:

* Příhraniční a přeshraniční tratě
* Zrušené tratě, na kterých byl obnoven provoz
* Dráhy prodané jiným provozovatelům
* Dráhy v řízení o zrušení
* Dráhy nesjízdné 

Zmizelé koleje, zmizelá nádraží.

3. díl Elektrické a lanové dráhy a zábavní železnice
2022

V knihkupectví Kosmas stojí 899 Kč (papírová kniha)

Jak z místních železnic vznikaly tramvajové dráhy? Kam vedly úzkorozchodné elektrické dráhy? Co stálo za fenoménem pionýrských železnic? V jaké podobě se budovaly významné lanovky? 

Zmizelé koleje, zmizelá nádraží.

Brno, Cpress, orientační cena 800 Kč za jeden díl. Vázané.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

intenzivní agroprůmysl

To je zřejmě pravda. Ale ta intenzifikace -  zpracuje se z rostlin téměř vše,  jde zase proti oné vžité hierarchii zemědělství - ergo živočišnou výrobu (tedy alespoň u nás) což není zanedbatelné. Z pastvy vepře nevykrmíš.  A spoléhat na dovozy (už se mluví i o Argentině) není také to nejlepší. Ono těch dovozů i tam kde by nemusely být je až poříliš.

  • Autor Honza
  • Datum a čas 8.1.2025 13:35
Reaguj
INU

řepa má cukernatost plusmínus podobnou už dost dlouho. ale hektarový výnos je skoro dvojnásobný a procesy v cukrovaru se výrazně zefektivnily a z těch řep se udělá víc cukru a méně ohavné smradlavé melasy, která se nehodí než k výrobě lihu.

ono přestože je zemědělství a potravinářství deformováno všelikými dotacemi, kvótami (mimochodem na cukr už nějaký pátek žádné kvóty nejsou) a dalšími netržními mechanismy, tak se jednoznačně ukazuje, že dnešní sedlák umí hospodařit mnohem lépe a efektivněji než socialistické jézédé či státní statek.

ono paradoxně ta evropa, která byla po celý středověk a první polovinu novověku sužována všelikými hladomory a měla problém uživit výrazně menší počet obyvatel, než je dnes, je v globálu obrovským vývozcem potravin.

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 7.1.2025 14:07
Reaguj
intenzivní agroprůmysl

To je celkem jednoduché a odehrává se to v celém zemědělství už tisíce let. Akorát zhruba od 1. světové války se vývoj velmi zrychluje.

Šlechtí se lepší plodiny, obsahují více výživných látek, je menší odpad, až do mrtě se využívají plochy polí, zpracuje se z rostlin téměř vše, skladování je s minimálními ztrátami a doprava i obchod také.

Reaguj
INU

Asi je to pravda ale stejně tomu nerozumím. Plocha cukrovky poloviční a cukru se vyrobí víc. To jaksi nedává smysl. Ledaže by cukr měl poloviční cukernatost...

  • Autor Honza
  • Datum a čas 7.1.2025 13:21
Reaguj
INU

on ten příběh cukru ve střední evropě by zasloužil samostatný článek nebo serii článků. už od námožní blokády za napoljóna.

ano, na konci socíků tady byla spousta cukrovarů a zbylo jich jen pár. a osevní plocha cukrovky je méně než poloviční. přesto je výroba cukru plusmínus stejná jako v roce 89 a polovina z toho se vyváží.

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 7.1.2025 08:31
Reaguj
INU

Česko je jeden z největších vývozců cukru v Evropě.

Reaguj
INU

Ono ve spoustě případů je to totiž také následek rušení bývalých podniků Ať už jde o nějako těžbu, vbýrobu,  či např. o ony cukrovary, kterých tu bylo dost a dnes se vše dováží. A když všichni melou o ekologii a uhlíkové stopě, tak každý si tyhle "potřebné likvidace" zhodnotí a spočítá.U nás se prostě vše dováží což jde na ruku oné dopravní lloby. Ovšem zemědělské hospodářství to pak likviduje. Někde (např. v Polsku) byli chytřejší a dnes z toho těží. A to i na naší pitomosti. 

  • Autor Honza
  • Datum a čas 6.1.2025 18:49
Reaguj
INU

Navíc je poblíž bývalé Kralovické železnice obrovské omezení pro veškerou turistiku ale i výstavbu kvůli pitné Želivce.

A ve Slavkovském lese vždycky jezdilo málo lidí. Jen co se začaly pořádně uklízet silnice a moderní autobusy získaly pořádný výkon a rychlost, a možná ubylo dlohodobě sněhu, nemá smysl se tam starat o tratě, ale pouze o autobusové zastávky.

Já s bráchou jsem sice měl najetou trať Mariánky - Vary od pěti let, když nás rodiče posílali k prarodičům, a mám k ní nostalgický vztah, ale už bych se tam dvě a půl hodiny nechtěl drkotat, zahalen ve vůni nafty.

Reaguj
INU

já rozumím, že to milovníkovi železnice a citlivému člověku trhá srdce z těla, ale rušit podobné lokálky je těžce racionální. stejně jako je racionální je pár let před zrušením nechat žít z podstaty a nechat dochátrat do nezpůsobilosti. a jestli je potom proměnit na cyklostezku, změnit na polní/lesní cestu nebo vrátit přírodě, to se dá ad hoc vymyslet. rozumějte, v Kralovicích je krásně, ale nic tamvlastně není, na jednodenní houbařinu je to moc daleko od měst, není tam pořádný rybník, skalní město nebo pořádný hrad či zámek s dvouhodinovou prohlídkou, prostě tam chcíp pes a živit trať kvůli čtyřem babičkám a třem nostalgickým parním vlakům a čtyřem párům poloprázdných víkendových osmsetdesítek fakt nedává smysl. poslední náklad tam projel někdy před čtyřiceti lety a byly to dva vagony uhlí na vytápění čekárny a deputát pro těch dvacet místních ajzmboňáků.

kdyby ty babičky jezdily ve zlatém kočáře tak by to vyšlo nepoměrně levněji. 

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 6.1.2025 15:18
Reaguj
INU

Tratě Loket - Horní Slavkov a Mladotice - Kralovice zanikly díky cílené sabotáži ze strany plzeňského ředitelství drah. nedalo se na nich rejžovat ve velkým, tak se nejprve škrtly prachy na údržbu, pak se trať zavřela pro nezpůsobilost k provozu a nakonec záměrně rozhodila náhradní doprava, aby se s přípoji míjela o pět minut a následně pro nevyužitost zrušila. Že to šlo jak proti zájmu obcí, tak proti usnesení vlády, to dodnes nikoho nezajímá. Dneska jsou ty tratě ve stavu, kdy by se rekonstrukce těžce nevyplatila - na Mladotické zůstaly koleje jen tam, kde je do půl roku od zahájení "výluky" silničáři zalili půl metru do sfaltu. Obdobně byl zrušen osobní provoz na trati Dívčice - Netolice a starosta Netolic byl poslední, kdo o tom byl informovanej (a následně Číčenice - Týn nad Vltavou, ale dnes tam aspoň rekreačně jezdí soukromníci). Tam šlo ale o šmelinu krajského zastupitele, který privatizoval ČSAD. Hlavním argumentem pro zrušení bylo, že z Tejna do Netolic nikdo nejezdí - že jde o dvě různé tratě napojené na hlavní trať na různých místech už ale nikoho nezajímalo - vyjma starostů postižených obcí.

  • Autor Střelec
  • Datum a čas 6.1.2025 14:47
Reaguj
Celkem 12 příspěvků v diskuzi


Bruslení v Praze 2024/2025

Bruslení v Praze 2024/2025

Praha zprovozňuje zimní bruslařské plochy. Přinášíme přehled možností na bruslení v hlavním městě.... celý článek

České hory AKTUÁLNĚ 2024/2025

Kocába u Dobříše: brusle a koloběžky

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Zmizelé koleje, zmizelá nádraží

Zmizelé koleje, zmizelá nádraží

TIP HORYDOLY Tři díly výpravné knihy Zmizelá koleje, zmizelé nádraží, vyprávějí o významných železničních tratích, které byly zrušeny nebo přeloženy. Mnohé úseky železnic můžeme vystopovat v terénu ještě dnes.
Lyžujeme v Polsku: spíš běžky než sjezdovky

Lyžujeme v Polsku: spíš běžky než sjezdovky

AKTUALIZACE Zimní Polsko je lákavé především pro lyžaře, kteří bydlí nedaleko a zároveň chtějí poznat něco jiného. Nevýhodou polských svahů je menší množství sněhu. Jsou orientované nejčastěji na severní a tedy návětrnou
Jak se vyhnout běžným chybám v online kasinu Rabona

Jak se vyhnout běžným chybám v online kasinu Rabona

Online kasino Rabona je zajímavým místem pro milovníky hazardu, protože nabízí široký výběr her a atraktivní bonusy. Nicméně i ti nejzkušenější hráči se mohou dopustit chyb, které mohou ovlivnit jejich herní zážitek
PF 2025 Horydoly

PF 2025 Horydoly

Vždy vykročte pravou nohou! Co nejlepší outdoorový rok přejeme všem čtenářům, spolupracovníkům, kolegům a také inzerentům.
Karlštejn v zimním hávu: Když císařský hrad šeptá do ticha

Karlštejn v zimním hávu: Když císařský hrad šeptá do ticha

V ranním oparu se tyčí silueta monumentálního hradu. Mrazivý vzduch štípe do tváří a pod nohama křupe čerstvě napadaný sníh. Karlštejn v zimě odhaluje svou jinou, tajemnější tvář. Zatímco v létě se zde musíte

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
La Grande Odyssée Francie, Haute Maurienne 11.-23.1. Mushing 11.1.
Šediváčkův long Deštné v Orlických horách. 21.-25.1. Psí spřežení a sněžná kola 21.1.
Fitur - veletrh Španělsko, Madrid 22.-26.1. 22.1.
Vídeňský ledový sen - bruslení Rakousko, Vídeň 23.1.-2.3. 23.1.
Eis Total Festival Rakousko, Pitztal 24.-26.1. 24.1.
Adventur - veletrh Litva, Vilnius 24.-26.1. 24.1.
O dřevěného Krakonoše Rokytnice nad Jizerou Skialpinismus 25.1.
Jilemnická 50 - běžky Roudný 25.-26.1. 25.1.
Dunajec - zimný splav Červený Kláštor 25.1.
Lysá hora 24 hodin Lysá hora 25.-26.1. Zimní horský maraton 25.1. 10:00

Diskuse

Republicans struggle to a... Thomasken, 23.1.2025 9:48, 15 příspěvků
Набойченко Ronaldcex, 23.1.2025 6:25, 15 příspěvků
x-poker x poker, 23.1.2025 6:22, 15 příspěvků
с выводом на реальные ден... на реальные деньги играть с выводом покер онлайн, 23.1.2025 4:...
INU Honza, 22.1.2025 13:37, 1 příspěvek
Příbram Horydoly, 22.1.2025 11:33, 119 příspěvků
blbost nezkušenýho lezce Piký, 22.1.2025 10:22, 3 příspěvky
blbost nezkušenýho lezce Lukas B., 21.1.2025 23:06, 3 příspěvky
blbost nezkušenýho lezce Piký, 21.1.2025 22:06, 3 příspěvky
INU Honza, 21.1.2025 14:02, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Lysá hora 24 hodin Horydoly , 23.1.2025 2:24
Závod rohaček – Memoriál ... Horydoly , 21.1.2025 2:46
DECOLED Horydoly , 9.1.2025 21:34
Češi začínají v lednu hub... Horydoly Open, 9.1.2025 9:53
termíny testovaček lyží B... Horydoly Open, 9.1.2025 9:50
Troja Florbal Cup Horydoly , 8.1.2025 19:25
Re: Střední Čechy turistické Horydoly , 6.1.2025 14:18
Novoroční virtuální běh p... Horydoly Open, 2.1.2025 17:12