Jak zabloudit na řece? Spluli jsme Orlík po dně

Jak zabloudit na řece? Spluli jsme Orlík po dně
Kaplička na pravém břehu Vltavy v Rejzíkově. Sem dosahuje hladina za normálního stavu Orlické přehrady.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Chtěli jsme pádlovat po Vltavě devět kilometrů a skončit u našeho suchého oblečení, které jsme zanechali v kempu. Jenže jsme zabloudili, skončili až po osmnácti kilometrech plavby a velmi komplikovaně řešili dopravu stopem. Stalo se nám to na vypuštěné Orlické přehradě od Kořenska k Podolsku.  

Jak zabloudit na řece? Spluli jsme Orlík po dně
Podolský most za nízkého stavu vody ve Vltavě. Vlevo přítok z Temešváru, který je normálně zátoka. Uprostřed bývalá silnice k Řetězovému mostu. Vpravo základy starého mostu.
Autor snímku Kuba Turek

Orlík má už více než deset metrů pod stav. Jupíííí!

V přehradě rychle ubývá voda, hladina klesá a objevuje se přírodní koryto Vltavy, které byl půl století skryté na dně obrovského umělého jezera. 

Logistika se nepovedla

Plán je jednoduchý a pohodlný. Přespíme v kempu Jehnědno. Už je po sezoně, a tak ani nemáme komu zaplatit kempovné. Radujeme se z ušetřených desetikorun. V kempu necháváme u stromu připoutanou koloběžku a vedle ní tašku se suchým oblečením, svačinou a termoskou plnou horkého čaje.

Horydoly.czO 4 ROKY POZDĚJI: Zmizelá Vltava ze znovu zjevila

 

 

Auto necháváme v Kořensku u přehrady a jdeme na vodu. Konečně si to užijeme na pohodu! Těch devět kilometrů po tekoucí vodě sjedeme nejvýše za dvě hodiny, v Jehnědnu nebudeme mrznout - hned se převlékneme a opečeme buřty. Pak Hanka na koloběžce odjede do Kořenska, sedne do auta přijede pro mě do Jehnědna. Bingo! Logistika je přece naše parketa...

Jenže člověk míní a pámbu mění. Nic z toho se nestalo. Ruce nás bolely od pádlování, promrzli jsme jako preclíky a zamotali jsme se s kilometráží a průvodcem v ruce. Na pomyslnou pažbu si můžeme udělat další zářez za zážitek, který nemusí být hezký, ale měl by být silný.

Hned pod přehradou v Kořensku je vidět, kolik vody během léta v Orlíku ubylo. Řeka pěkně teče. Takhle kdyby vypustili všechny přehrady už napořád, byl by to asi nejvíce ekologický čin, jaký si lze s vodou vůbec představit.

Bunkry vystoupily z vody

Projíždíme okolo Pašovic. Jindy zatopený bunkr řopík stojí úplně na suchu. Bójka postavená na jeho stropě vypadá nepřípadně, ale je tady, až se voda zase zvedne a začnou tu jezdit velké lodě.

Další bunkr míjíme v Hladné. Na druhé břehu stojí pilíř nikdy nepostaveného mostu. Tak dlouhou se plánoval, stavěl a bořil, až ztratil význam a doprava se přesunula jinam. Místo něj tu od nepaměti jezdí přes řeku přívoz. Sledujeme i po těch mnoha desítkách let, jak jsou postavené návodní hráze a potahové cesty nad nimi. Nevypadl z nich snad jediný kámen a koňské potahy by se mohly pustit do tahání lodic proti proudu v okamžení.

Nový mlýn se ukázal po půl století

Dlouze pádlujeme po voleji a v dálce slyšíme hukot vody. Jsme u Nového mlýna. Na Schwarzenberském jezu a vodní elektrárně, která zásobovala Protivínský pivovar elektřinou. Je otevřená tzv. štěrková propust a zároveň jalový přepad náhonu. Když se proudy setkají, vytvářejí impozantní vlnu. Vzhledem k tomu, že po zlomenině nohy chodím o berlích a do kajaku tak akorát vlezu a zase z něj vylezu, neriskujeme proplutí a případné zvrhnutí. Proslulá retardérová propust pro velké vory u levého břehu má vody jen velmi málo, a tak ani tady neriskujeme zranění a lodě zprava okolo jezu přenášíme.

Tady teče Vltava hodně rychle. Nedělá žádné velké vlny a neskáče v peřejích, ale plavba mezi lesy a skalami rychle ubíhá. Pro nás až moc rychle...

Za chvíli projíždíme propustí jezu Rejzíkov (též Rejsíkov) u pravého břehu. Nizoučký jez, který není skoro vidět a orientujeme se pouze podle jeho kozy v řečišti, ovšem dělá monstrózní válec. Je to tichý  zabiják, skoro nepění, nestříká a voda se v něm nevaří. Přesto by se z něho vodáky bez cizí pomoci nedostal a možná ani házečka by mu nepomohla. Pánbůh s náma a zlej pryč!

Možná proto je ve skále po pravé ruce vytesaná kaplička. Teď je vysoko nad námi, ale za normální výšky hladiny Orlické přehrady dosahuje voda k její patě.

Lannův kříž zase shlíží ze skály

Obdivujeme poměrně jednoduchý kříž s Kristem vysoko nad vodou. Jedná se o Lannův kříž, který sem nechal umístit budoucí podnikatel Vojtěch Lanna, když se málem utopil. V devatenácti letech cestoval na lodi z Českých Budějovic do Prahy a ta se na zdejším jezu Horní Lipovsko rozlomila. Mlynářská čeleď posádku včetně Lanny zachránila a díky tomu se Lanna mohl stát jedním z největších podnikatelů všech dob v Čechách. Reguloval řeky, stavěl mosty, budovy, železárny, vápenky, spustil kladenské hutě a postavil Buštěhradskou dráhu.

Tady někde bychom měli končit. Kemp Jehnědno ale míjíme, aniž bychom si ho všimli. Jednak je díky snížené hladině daleko za podmáčenými loukami na břehu, jednak se ukrývá za stromy, jednak nesedí vodácká kilometráž s kilometráží pro vodní dopravu, jejíž cedule jsou viditelně umístěné na březích, a konečně je v poslední vytištěné vodácké kilometráži poněkud zmatek v názvech.

Moc o tom nepřemýšlíme. Řeka pořád teče, tak co... Akorát nám vrtá hlavou, že stále nevidíme údajně dominantní kostelík Jana Křtitele. ...vidět ho ani nemůžeme, protože výhled na něj je zarostlý hustým lesem. 

Aniž to tušíme, zastavuje u skal přímo pod ním. Z kajaků si prohlížíme kuchyni a sednici na samotě Dolní Kotánek. Proud mizí. Ještě pár set metrů se nesmyslně točí od jednoho břehu k druhému a pak se zanořuje do hloubky.

Podolský most je za rohem

Jsme unavení, určitě nejedeme plánovaných devět kilometrů a nevíme kde právě plujeme. Zajíždím ke břehu a ptám se rybáře na Jehnědno, kde máme končit. "Jehnědno? To neznám. Ale tamhle za ohybem uvidíš Podolský most."

Potěš koště! Proti proudu se nevrátíme, a tak dojedeme k mostu. Lidí je tu jako naseto, každý chce vidět, kde stával starý Řetězový most (stavěl ho právě zmíněný Vojtěch Lanna), kudy k němu vedla silnice a jak vypadá železobetonový Podolský most odspodu. 

Ujeli jsme dvakrát tolik, než jsme chtěli, a teď řešíme dopravu. Hanka jde na stop. Na jihočeských silničkách to může trvat dost dlouho. Já odevzdaně čekám, až si pro mě přijede. Za dvě hodiny padne tma, všichni turisté odejdou nebo odjedou auty, zůstávají jen rybáři. Na rozdíl ode mě mají ale vatované kalhoty, gumáky a teplé spodní prádlo. Než vychladnu úplně, naštěstí Hanka přijíždí. Její stopařské umění je vysoké a přesvědčovací schopnosti jak by smet´ - jede sice na čtyřikrát, ale dvě auta si dost zajíždějí a poslední ji doveze až do Kořenska. Jenom přeskočí do našeho auta, zastaví se v Jehnědnu pro oblečení a koloběžku, které jsme tam nechali, a dojede pro mě. Po těch hodinách přestávám drkotat zuby, odhazuji berle, svlékám mokré kraťasy a ponožky a ohřívám se v autě. Byl to krásný den.

Starý Řetězový most a nový Podolský most přes Vltavu v Podolsku mezi lety 1943 a 1960.

KILOMETRÁŽ: Vltava z Kořenska do Podolska

(Pozor! Vodácká kilometráž neodpovídá značení pro lodní dopravu.)  

200,2 Kořensko, přehrada, přenášení vpravo, plavební komora vlevo
198,3 Pašovice vpravo, Újezd vlevo, zřícenina Vísky vlevo, zatopený bunkr v korytě, přívoz
196,0 Hladná vpravo, nedostavěný most vlevo, zatopený bunkr v korytě, přívoz
195,6 Albrechtický potok zleva (zátoka)
194,4 Nový mlýn, jez (zatopený), retardérová propust vlevo
193,0 skalní kaplička vpravo
192,8 Rejzíkov, jez (zatopený), propust vpravo, pod jezem válec!!!
192,6 Rejzíkov, tábořiště a hospoda vlevo 
191,2 Jehnědno, tábořiště a hospoda vlevo
191,0 Jehnědenský potok zleva (zátoka)
190,9 Horní Lipovsko, jez (zatopený)
190,2 Dolní Lipovsko (zatopený)
189,8 Vranovský potok zprava (hluboká zátoka)
189,6 Slabčický potok zprava (hluboká zátoka)
187,8 Boudy, jez (zatopený)
187,7 Slabčice, tábořiště vpravo
186,2 Dolní Kotánek, vlevo, Skalička, vpravo (zatopené usedlosti)  
186,0 Chřešťovice, kostel Jana Křtitele vlevo na skále
185,7 Novosedlský potok zleva (hluboká zátoka)
184,7 Velký potok zprava (hluboká zátoka)
182,7 Budovický potok potok zprava a bezejmenný potok od Temešváru zleva (zátoky)
182,5 Podolsko, most silniční
182,4 Podolsko, přístav vpravo
182,1 Podolsko, jez (zatopený)

Horydoly.czVLTAVA: Vodácký průvodce a kilometráž

Zobrazit místo World of rivers. Světové řeky. na větší mapě

Doporučené vybavení

Mořský kajak, případně kanoe, kajak či pramice, plovací vesta, házečka, teplé funkční prádlo, vodácká bunda a kalhoty, čepice se štítkem, tmavé brýle, lodní pytel nebo barel, vodovzdorné hodinky, mapalékárnička, mobil, nůž, kamera nebo fotoaparát. Kempovací výbava: stan, spací pytel, karimatka, čelovka, vařič, nádobí, náhradní oblečení, náhradní obuv, teplé ponožky, zapalovač nebo křesadlo, hygienické potřeby. Peníze, doklady, pojištění.

Sledujte výšku hladiny na Orlíku a odtok z Kořenska.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Sací bagry

.....se toky regulovaly a bahno se odssávalo oněmi vodními sacími bagry....

  • Autor Honza
  • Datum a čas 21.2.2025 08:54
Reaguj
Sací bagry

Sací bagry se nepoužívaly k odsávání bahna z přehrady (to by se ani v socialismu sakra nevyplatilo) ale k čištění plavební dráhy. To ještě mělo smysl (?) vozit uhlí a stavební materiál po vodě.

Reaguj
Inu

Je zajímavé, že v minulým režimu se toky regulovaly a bahno se odssávalo oněmi vodními sacími bagry. A Zato dnes se potýkáme se záplavymi. A za těch 35 roků se těch přehrad také moc nepostavilo. Takže to prostě necháme přírodě. I to je cesta. Ale bez diskuzí na následky. A ono to vlastně platí ve všem. Jezme bioptraviny, ale kvůli ceně si pak odříkejme dovolené v Turecku, a t.d. Prostě stále je aktualní, že za vše se plarí a nejen penězi...

  • Autor Honza
  • Datum a čas 20.2.2025 16:03
Reaguj
Zazemnění přehrad

Vidíte ve videu kolik je tam bahna? To už nebude dlouho trvat než se Orlík zazemní a pak co? To nevybagruješ. Podívejte se, jaké problémy se řeší na Nových Mlýnech.

A tady na Otavě je to vidět úplně jasně, jak tlustá tam už leží vrstva bahna na dně 
https://youtu.be/uSTmUk9-rMw?si=g7Etr4o5mfCtEG90&t=395 

Reaguj
Bourání přehrad a splavů

V tomto článku jsem si opět přečetl názor, jak by bylo super, kdyby nebyly přehrady a jezy. Co vede pisatele k tomuto dojmu?

Různé nádrže se budovaly všude ve světě už tisíce let zpět v naší historii a nikdy to nebylo jen z nějakého rozmaru, vždy to mělo konkrétní účel ! Některé takové stavby přežily i do dnešních let a obdivujeme tvůrčí dovednost dávných inženýrů. Postupně i v našich končinách docházelo, zejména ve středověku, k výstavbě rybníků. Tenkrát to ovšem bylo zejména pro chov ryb. Zhruba před dvěma sty lety se započalo pomalu s regulačními pracemi na některých vodních tocích a s výstavbou přehrad. Věřte, že i tyto projekty se rodily těžce. Mnohokrát to přerušila válka, krize, epidemie a podobně. Mnohdy se stalo, že se akce nakonec neuskutečnila, anebo se protáhla na mnoho desítek let. Nicméně, kdo se jen trochu o toto téma zajímá, snadno pochopí, že nebylo jiné cesty. Protože se lidé od nepaměti usídlovali zejména podél vodních toků (z logických důvodů) museli čelit občas i běsnícím vodám. A protože jsme homo sapiens nacházeli jsme cesty, jak žít s vodou a nebýt ohroženi. Stálo to ohromné úsilí celých generací a udržování těchto vodních děl je nutné a nezbytné. Autor článku, na který reaguji je nadšený vodák (to já také) ale zřejmě se nikdy v myšlenkách nezaobíral tím, z jakého důvodu vynakládali naši předkové obrovské úsilí na budování všech vodních děl. Já zase nechápu, co by to mělo přinést, kdyby se naopak všechno vrátilo do doby před staletími. Věřte, že by dnes u neupraveného vodního toku nikdo žít nechtěl. To, co zde píši, není jen domněnka, prostudoval jsem mnoho archivních materiálů s danou tématikou, protože se mě to bytostně dotýká.

Udělejte si průzkum kolem Orlíku, jak by se tvářili obyvatelé této oblasti na to, kdyby měla být přehrada trvale bez vody. Připravte se na to, že Vás asi ukamenují. Howg!

Tomáš.

 

Reaguj
Celkem 5 příspěvků v diskuzi


Blinduro 2026

Blinduro 2026

Populární biker Michal Prokop ohlásil termíny terénních cyklistických závodů naslepo Blinduro a Gravel Blinduro v roce 2026. ... celý článek

PodcasT - inspirace pro dětské oddíly

Linecká pouť po adventních trzích pěšky i tramvají

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.



Nejčtenější články

Draschgrat na Hohe Wand, úvod do vápencových čtyřek

Draschgrat na Hohe Wand, úvod do vápencových čtyřek

CLIMBING GUIDE Draschgrat je povinnou horolezeckou cestou, pokud porvé lezete na Hohe Wand za Vídní. Čtyřkový výstup nabízí několik rozmanitých variant, pevnou skálu a bezpečné jištění.  
Solvayovy lomy, oblíbené vápencové lezení mezi Prahou a Berounem

Solvayovy lomy, oblíbené vápencové lezení mezi Prahou a Berounem

CLIMBING GUIDE Solvayovy lomy neboli lom Paraple se nachází v odlehlém koutě Českého krasu. Svého času se zde mohutně těžil vápenec, poté tady prolézali jeskyňáři menší propasti, následoval vznik technického skanzenu
Dolní Otava: podzimní plavba na Zvíkov

Dolní Otava: podzimní plavba na Zvíkov

KICK&KAYAK Před 10 lety, když vyschl Orlík, vodáci se vrhli na dolní Otavu. Původní koryto mohli splout po půl století, kdy zůstalo pohřbeno pod desítkami metrů stojaté vody přehradní nádrže. Všichni
Vánoční čas na jihu Čech rozzáří tisíce světýlek

Vánoční čas na jihu Čech rozzáří tisíce světýlek

Advent patří v jižních Čechách mezi nejkrásnější období roku. Ulice i náměstí se rozsvěcují světýlky, vůně punče a perníčků láká do centra měst a sváteční atmosféra dýchá z každého koutu. Adventní atmosféru nabídnou města, zámky
Podzimní Třístoličník nabízí úchvatné výhledy na Šumavu i Alpy

Podzimní Třístoličník nabízí úchvatné výhledy na Šumavu i Alpy

Nejkrásnější výhledy na českou i bavorskou stranu Šumavy jsou na podzim z vrcholu Třístoličník. Za příznivého počasí jsou vidět i rakouské Alpy.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
ILTM - veletrh luxusního cestování Francie, Cannes 1.-4.12. 1.12.
Vánoce na zámku Benešov nad Ploučnicí 1.-4.12. 1.12.
Intermot - veletrh Španělsko, Madrid 4.-7.12. Cyklo a moto 4.12.
Něha Himalaje - diashow Praha, Lucerna Přednáší Jan Tráva Trávníček 4.12. 19:00
Přílet anděla České Budějovice, Náměstí Přemysla Otakara II. 5.12. 17:45
Mezinárodní festival outdoorových filmů Řepiště, U Máně 30.10.-5.12. 5.12.
Pražská stovka Milín 5.-7.12. 5.12.
Zimní táboření na Hvězdě Police nad Metují 5.-7.12. 5.12.
Expedície - cestovatelský festival Bratislava, Fakulta informatiky 6.12.
Mikuláš v železničním muzeu Lužná u Rakovníka 6.12.

Diskuse

Thought I'd reply briefly TommyelusY, 4.12.2025 10:09, 12 příspěvků
команда Kevinacels, 4.12.2025 9:15, 12 příspěvků
cпрут сайт зеркало black ... Richardcusty, 4.12.2025 7:15, 2 příspěvky
blacksprut blsp at NormanPaw, 4.12.2025 2:50, 2 příspěvky
Kajak Kajak, 2.12.2025 10:04, 1 příspěvek
Inu? Andrea Černá - editorka, 1.12.2025 14:10, 4 příspěvky
Inu Honza, 1.12.2025 14:01, 6 příspěvků
Inu? Honza, 1.12.2025 13:59, 4 příspěvky
lavina Ďumbír Skiák, 30.11.2025 22:04, 1 příspěvek
Inu? Horydoly, 27.11.2025 10:56, 4 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Přihlaste se na veletrh c... Horydoly , 2.12.2025 14:36
Horský festival Expedície... Horydoly , 1.12.2025 13:45
Horský festival Expedície... Horydoly , 1.12.2025 13:44
Vánoční prodejny Pilsner ... Horydoly , 26.11.2025 2:23
Czech Travel Press - valn... Horydoly , 26.11.2025 2:04
Movero Barefoot Horydoly Open, 21.11.2025 10:31
PVA Letňany Horydoly Open, 21.11.2025 10:26
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly Open, 21.11.2025 10:23