Na Teplé s prckama

Za oknem sněží, topení hřeje a rodinka si promítá diapozitivy z poslední společné vody. Je čas zavzpomínat na podzimní Teplou. Takovou pěknou řeku skrze město jsme dosud nejeli.

Teplá: Březová - Ohře

Vodácká obtížnost: WW 1
Charakter: jasná proudnice, obtížné stupně
Riziko: samozáchrana je ve válcích obtížná, pomoc kamarádů s házečkou je potřebná
Znalosti: posádky musejí ovládat loď, plavání a záchranu
Tábořiště: kempy v Karlových Varech, v Bečově a u hráze přehrady Březová
Doprava: pouze po silnici, do Březové jezdí z Karlových Var městský autobus
Půjčovny:Dronte Tršnice, Kalous Chomutov, Sikyta Plzeň, Plaw Plzeň.
Doporučené vybavení: plastový kajak, zavřená deblkanoe, nafukovací kanoe nebo raft, pádlo, plovací vesta, přilba, funkční prádlo, neopren nebo šusťákový oblek, kilometráž, malý lodní pytel na drobnosti, vodovzdorné hodinky, lékárnička, mobil, horký nápoj v termosce

Zatímco horolezci mají svůj industriální alpinismus v podobě betonových zdí podél dálnic, lezou po mrakodrapech i ocelových konstrukcích, vodáci se musí v Česku spokojit se třemi "průmyslovými" toky. Botič letos netekl, na Rokytce ženská čtvrtina rodiny odmítá mrznout, a tak nezbývá než vyrazit na Teplou.

Před závodníky

"Jedete na Teplou? Ne? Ale to musíte, už vás zvu několik let," zní přesvědčování karlovarského občana zvaného Redhead. "Sraz je ráno v Březový pod přehradou. Voda se pouští v deset a bude jí málo, tak ať nezaspíte!"

Ve čtvrt na jedenáct tedy stepujeme na břehu a Redhead nikde. Propadáme panice, že hrázný zavře kohoutky, a před jedenáctou vyrážíme.

Asi to nebude tak horké, jak se zdálo, protože u ústí Lomnického potoka míjíme závodníky jízdy zdatnosti, jejichž všechny lodě ještě dlí na břehu.

Oči vzadu

Zatím je všechno v pohodě. Matese jsem si uvázal na lano za sebou, ovládání kajaku je totiž občas nad jeho síly. Na vlnách mám oči mám snad i vzadu, protože sleduju proudnici před sebou, Matese za sebou a ještě konktroluju Ondráše a mámu, kteří kopírují naši stopu. A čekám, kdy přijdou kameny zmiňované v kilometráži.

V zatáčce pod betonovým nábřežím s několika desítkami diváků se dočkám. Místa je dost, ale z kajaku nemůžu najít průjezd a Mates v proudu nebrzdí. ...skončilo to jako v pořad Neváhej a toč. Lanem jsme se zavěsili na balvan přesně uprostřed řeky, spičky proti proudu, ale bohužel každý na jiné straně šutru. Naštěstí stačí párkrát trhnout, lano se uvolní a sesmekne se přes oblé temeno. Jsme rádi, že jedeme sami a nikomu při našem manévru nepřekážíme.

Ujel mi autobus!

Následující provalený jez raději prohlížíme. Tvoří se na něm vlnky a dva malé válečky. "Matesi zaber!" vydávám povel a pádluju ze všech sil. Z obou válečků ho vytahuju, i když díky své muší váze tancuje s lodí po hřebenech vln. Oči vzadu mi říkají, že průjezd se daří i zbytku rodinné eskadry.

Ještě pár vlnek a jsme v parcích, objevuje se regulace a ze břehu se ozývá: "Ahóóój, mě ujel městský autobus." Stačíme registrovat jen rezaté dredy, pádlo v ruce a batoh na zádech. Už je jasné, proč jsme se nemohli sejít u startu.

Ucpaná řeka

Na nánosech v řečišti u Městské galerie zastavujeme, protože chceme něco teplého nalít do našich zmrzlých těl a něco z nich vypustit. My chlapi to máme jednoduché, ale co jediná žena v naší výpravě! Lázenští hosté si její neopren tak dlouho prohlížejí, až ho sundá a teprve tehdy jim dochází, že se mají ve vší slušnosti otočit.

Ve městě nás dojíždí první vlna lodí. Těšíme se, že nám najedou stopu na stupních, o kterých jsme si přečetli v kilometráží. Nestalo se tak, protože lodě spíš ucpaly řečiště.

Voda je opravu teplá

Přesto je plavba silným zážitkem. V sevření vysokých nábřeží sjíždíme několik příjemných stupňů. Projíždíme tunelem pod Vřídlem, voda se ohřívá, vyhazuje nás známý kohout v zatáčce pod kolonádou a následuje několik dalších stupňů. Všechny jdou jet, ale já pořád čekám, až uvidím věžák hotelu Thermal. Tam mají být dva nejtěžší s macatými válci.

Válce si nás podávají

První jedeme dost rychle, skáčeme ho v ideální poloze a já zase Matese na nataženém laně vytahuju z válce. Samostatně pádlující Ondráš má smůlu, protože se mu těsně před rozhraním do cesty přimotává raft, který zachraňuje Pálavu rotující ve válci. Kajáček neúprosně couvá pod jez. Teprve po chvíli si ho posádka raftu všimne a postrčí k rozhraní. Tam mu za krk skáče další pálava, a tak zase couvá. Naštěstí raft už svoji práci udělal a vyveze s sebou z pěnící vody i prcka.

Poslední a zároveň nejtěžší skok najíždíme stejně jako předchozí, ještě stačím zkontrolovat napětí lana za sebou a příď mé lodě prořezává vodní válec. Jenže najednou se vedle objevuje další pálava, odstrkuje mi špici a já se koupu. Dvakát se pokouším zvednout, ale nakonec potupně opuštím loď. Mates křičí "Tatínkůůů!", protože zažívá to samé co Ondráš před dvěma sty metry. Couvá pod jez. V jeho případě ovšem stačí zatáhnout za lano a už je u mě. Loď mám a pádlo mi na dojetí Mates půjčí. Ondráš jez tentokrát bravurně boofne.

Ještě že jsou tu cizinci

Vracím se pro auto na start a tam postává Rudá hlava nad malinkatým laminátovým kajáčkem. "Nikdy jsem na kajaku najel, jestli si v něm rozbiju držku, seru na to a vlezu do raftu, co jede se mnou." Prohodím pár milých povzbudivých slov a odjíždím.

Když o dvě hodiny později korzujeme po starodávné kolonádě, ochutnáváme horké prameny, pojídáme oplatky a pozorujeme pod sebou vodáky, najednou zbystříme. Redhead sedí v raftu a za ním po vodě vlaje prázdný kajak. "Když jsem si jí rozbil potřetí, vysral jsem se na to!" nadšeně haleká zpod mokrých rezavých dredů. Ještě že většina lázeňských hostů nerozumí česky.

Horydoly.cz Střela a Teplá na Horydoly

Podzimní kombinace na západě

Teplá a Střela

Na Teplé s prckama

VIDEO: Teplá, Střela a Lomnický potok

Čtyři lehké řeky na jaro

Zobrazit místo World of rivers. Světové řeky. na větší mapě

PLASY Střela

KARLOVY VARY Teplá

Bruslení v Praze 2023/2024

AKTUALIZACE Praha zprovozňuje zimní bruslařské plochy. Přinášíme přehled možností na bruslení v hlavním městě. ... celý článek

Přírodní atrakce zadarmo v Nassfeldu

Sněhu ubývá. Lyžování vyžaduje lepší přípravu

Lyžařští trpaslíci: v Kaiserwinkl lyžují děti od 3 let

Děti mohou už během pár dní hrdě dělat první obloučky na sněhu. Zábavný faktor, bezpečnost a empatie - s nimi dokážou instruktoři lyžařských škol v Kaiserwinklu proměnit menší i větší děti v nadšené lyžaře. Zvládnou to
Sněhu ubývá. Lyžování vyžaduje lepší přípravu

Ve většině tuzemských skiareálů je sníh už jen na sjezdovkách, řada z nich už provoz předčasně ukončila. Vlivem vysokých teplot a deště sníh rychle taje a sjezdovky jsou kvůli náročnému terénu zejména v odpoledních
Bruslení v Praze 2023/2024

Pašijový svatý týden Velikonoční

Nejvýznamnější křesťanské svátky Velikonoce, kdy byl ukřižován a potom vstal z mrtvých Ježíš, jsou úzce spjaté se starými pohanskými rituály. Každý den tak zvaného Svatého týdne přes Velikonocemi (též zvaný Pašijový týden)

Velikonoce Turnov, Dlaskův statek 30.3.
Chrudimka - splutí Seč 30.3.
Pool Party Špindlerův Mlýn, Svatý Petr 8.-9.12. 31.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.
Hannibal - sněhové divadlo Rakousko, Sölden 5.4.
Doubrava - splutí Ronov 6.4.