Příjemná Otava z Rejštejna

Závěr třídenní výpravy na jarní šumavské řeky obstarala Otava. Stříbropěnná princezna se nám ukázala v nejlepších šatech. Vlečku z dlouhých vln si ozdobila střapci bílých peřejí, jako šperky zářily sjízdné jezy a oblékla se do temně zeleného pláště hlubokých lesů. Náš rychlokurz jízdy na kajacích tedy poskočil z meandrů Vltavy, přes rychlou vodu na Řezné, do otavských peřejí.

VIDEOREPORTÁŽE
Lehké šumavské řeky na kajaku

Teplá Vltava / Moldau
Borová Lada - Lenora, WW 1, 19 km

Schwarze Regen / Černá Řezná
Zwieselau - Bettmannsäge, WW 2-, 14 km

Otava
Rejštejn - Sušice, WW 2, 15 km

V kempu Nové Městečko se paní v recepci diví: "Já myslela, že tu bude jenom pár vodáků, a přijelo tolik lidí!"

Kdo by to byl řekl, když je teplo, svítí slunce a Otava má ideální vodu... Nestačila otevřít ani všechny záchody a sprchy.

Ráno na vodu nespěcháme

Nevadí. Stejně se asi budeme zítra koupat. Dvojkové peřeje budou pro začátečníky na kajacích tak akorát.

Vstáváme jako správní vodáci. V devět se první z nás probírají ve spacích pytlích. V deset snídáme a před polednem opouští naše auta kemp. Mimochodem: Můžeme doporučit toto tábořiště v Novém Městečku i protější Annín trochu výše na druhém břehu Otavy. Jsou levné, příjemné a rozlehlé. V obou fungují jednoduché vodácké hospody, sprchy a záchody.

VIDEO
Stáhněte OTAVA, REJŠTEJN, CÍL SJEZDU 2009 (14 MB, MPG, 0:44 min)
Podívejte na YouTube (horší kvalita):

Parkujeme na návsi v Rejštejně u Losenice, pravobřežního přítoku Otavy. Přímo u mostu přes řeku je vyhrazené místo pro sjezdařské závody. Tady totiž končí klasická trať z Čeňkovy pily.

Sype to pěkně z kopce

Naše malá flotila startuje z Rejštejna. Jednak se nechceme plést sjezdařům na divoké vodě do závodů a druhak je pro nás úsek z Čeňkovy pily příliš těžký a nebezpečný. Třetí den na kajaku a jet Otavu z Rejštejna bude až až.

Řadíme se do kajakářského vláčku. Ještě varuji před záludným válcem u skály hned za Rajštejnem a vyplouváme. Velká řeka bere našim začátečníkům dech. Vlny jsou velké, proud silný a řeka to sype pěkně z kopce.

Otava je z Rejštejna krásně přehledná. Stačí sledovat prvního kajakáře, aby se nováčci nemuseli bát, a jistit zezadu někým trochu zkušeným.

První jez v Radešově splouváme

Přírodných peřejí se být nemusíme, ale je nutné dávat pozor na výtvory člověka. Hned první jez v Radešově pečlivě prohlížíme. Nakonec se rozhodujeme ke splutí jenom dva.

"Báro, jeď hned za mnou přesnou stopu," vydávám jednoduchý pokyn odvážné slečně. Dospělí raději přetahují lodě po pravém břehu.

Vjedeme do levé části jezu, uděláme esíčko okolo hromady kamení a jsme z toho venku. Euforie naběhne hodně rychle.

VIDEO
Stáhněte: VLTAVA, REGEN, OTAVA (122 MB, MPG, 6:23 min)
Podívejte na YouTube (horší kvalita):

V Radešově se na jarní vodu odvážně pouštějí nafukovací kanoe i turistické otevřenky. Mnohým posádkám chybí vesty, přilby i odpovídající oblečení. Několik jich potkáme, jak plavou v peřejích, nebo pod nimi vylévají vodu z lodí. Bavlněné triko a kraťasy jim na nedobrovolném pobytu v rychlém proudu asi nepřidávají.

Jez v Dlouhé Vsi se změnil

Následuje několik příjemných stupňů a dlouhých peřejí. Míjíme kempy v Anníně a Novém Městečku. Přijíždíme ke kamennému mostu. Proplouváme pod prostředním obloukem, svezou nás další rychlé peřeje úzkým korytem a potrápí protiproudy v místě, kde vrací náhon zprava vodu do řečiště.

Kdybychom zaplavali, pochytáme vybavení o kousek dál na vzdutí jezu Dlouhá Ves. Poznáme ho podle chaloupky na kuří nožce na levém břehu (doslova!) .

Jez známe. Stejně si ho ale jdeme prohlédnout. A ejhle! Vpravo, kde se vždycky skákal, se vytvořil mohutný válec. Vlevo to nejde. Uprostřed je vidět sjízdný stupeň. Není ale z hladiny přesně jasné, kudy se do něj strefit.

Zapichuju se do historického hřebu

Stavíme tedy záchranu s házečkou a navigátorku v jedné osobě na břeh. Pro splutí se zase rozhodujeme jenom já a Bára. "Jeď přesně za mnou. Hanka nám ze břehu ukáže směr. Skok je sice kolmý a vysoký, ale v pohodě dopadneš na šikmou desku a po ní se svezeš do hluboké vody pod jezem," žoviálně popisuji, co bude následovat. "Jenom se pořádně rozjeď a skoč co nejdál."

Takže se pořádně rozjedu, skočím ...a zapichuju se do šikmé desky! Chvilku mudruji, co se stalo. Voda mě tlačí do zad. Pak vidím, že jsem špičkou nabral velký historický hřebík v dřevěné desce pod jezem.

Dá to sice práci, ale kajak rozhýbu a bokem odplouvám do vln pod jezem. Chvilkové zaváhání mě stojí krysu. O eskymácký obrat se ani nepokusím, stejně ho neumím. Rodiče odvolávají Báru z řeky a musí s nimi potupně loď přenést po levém břehu. (Příhoda pod jezem je dobře vidět na zdejším videu.)

Poslední jez Páteček se opravuje

V klídku pádlujeme k poslednímu jezu Páteček. Slibuji, že ho prohlédneme a sjedeme při levém břehu. Živě popisuji, co se stane, když netrefíme přesný nájezd do úzkého jazyka a spadneme do dlouhého nebezpečného válce.

Jenže vodák míní a stavbaři mění. Opravují lávku těsně pod jezem a nechávají v korytě stát lešení. Jez tedy obnášíme po vysoké kamenné navigace na pravém břehu. "Tohle nejedeme," odmítá naše malá výprava sklouznutí po kamenné zdi do řeky. Nedbají varování, že dál to bude horší.

Táhnou lodě po břehu dál. Nakonec je z toho sklouznutí ze tří metrů a poslední cvaknutí. Beránek se koupe. Kilometr před cílovou Sušicí je to tedy výkon! Po třech dnech na vodě suchý nedojede. Aspoň si vyzkoušel, jak rychle se kajakář zvrhne a jak vystoupí z kajaku hlavou dolů do řeky.

Hanka se sice za celý víkend jarních šumavských řek nekoupala ani jednou. Za to si natrhla zadek. Při lovení Beránka vyskočila z kajaku a zprudka dosedla na zásyp břehu z lomového kamene. Protrhla si nejen neoprenový oblek, ale také spodní kalhotky a také pozadí. Ještě po týdnu má jizvu a modřinu přes půl zadku.

Zobrazit místo Otava na větší mapě

Nechutná přezdívka

!

• Autor Nobody
  • Datum a čas 27.3.2012 09:27
fuj, fakt nechutna rit
  • Autor buzmo
  • Datum a čas 8.5.2009 20:15
Celkem 2 příspěvky v diskuzi

Jak správně uschovat lyžařské vybavení po sezoně

Zážitek z lyžování je jedinečný a nezapomenutelný, ale když zimní sezóna skončí, je čas správně připravit lyžařské vybavení na dlouhodobé uložení.... celý článek

Chlum v Dolní Lomnici - zámeček zmizel

Siriški: Udržet výkonnost na kole a dělat zajímavý obsah YouTube

Plisované sukně pro každou příležitost od značky Medicine

Plisovaná sukně od Medicine je kvintesencí stylu, který oslovuje každého, kdo si cení rafinovanosti s nádechem svobody. Bez ohledu na příležitost, tato sukně dokáže proměnit jakýkoliv outfit v něco výjimečného, přidává mu
Těchto 5 kusů oblečení od značky TATUUM se osvědčí ve skříni každé minimalistky

Minimalismus v módě není jen trend, je to životní styl, který umožňuje vyjádřit sebe skrze jednoduchost, funkčnost a stálou eleganci. Ve skříni minimalistky má každý prvek své místo a význam, a klíčem k úspěchu je
Výhody přes nejlepší zahraniční online casina v České republice 2024

Svět herních kasin můžeme z pohledu českého hráče jednoduše rozdělit na dva základní tábory, a to česká kasina, která disponují přímo českou licencí, a zahraniční kasina, která nedisponují licencí od Ministerstva financí, zároveň
4 horolezecké čtyřky na pravém břehu Bielatal

Bielatal je doporučován jako cíl prvního lezení v Sasku. V minulém díle jsme zavítali na levý břeh potoku Biela, abychom našli pár cest pro méně výkonné a více bojácné lezce. Nyní pojďme dát dohromady
Palán vyhrál stříbro a bronz ve speed skiing

Fantastický úspěch vybojoval rychlostní lyžař Radim Palán. Na mistrovství světa ve Vars získal stříbrnou medaili a na stejném místě potom ještě bronzovou ve světovém poháru. Je to nejlepší výsledek v disciplině speed

Argentina - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Karel Štěpánek 25.4. 18:30
Noční běh pro Světlušku Praha, Výstaviště 25.4. 21:00
Padání - bouldering Žihle 26.-28.4. 26.4.
Černobylské deníky - diashow Brno, základní škola Svážná 26.4. 16:00
Prague Bike Fest Praha, Výstaviště Holešovice 27.-28.4. 27.4.
Beroun bikemaraton Beroun Cyklomaraton MTB 27.4. 19:00
Malše - splutí Římov   27.4.
Valné zhromaždenie JAMES Žilina, Dom techniky   27.4.
Krakonošovo Labíčko Labe, Vrchlabí ZRUŠENO! 27.-28.4. Divoká voda 27.4.
Porubajk - cyklomaraton Ostrava, Poruba Horská kola 27.4.