
Simson S51: Tipy pro údržbu a základní komponenty

Simson S51 je oblíbený moped, který se stal legendou nejen v zemích bývalého východního bloku. I po letech od ukončení výroby je stále možné potkat mnoho těchto strojů na silnicích. Ať už patříte mezi dlouholeté fanoušky, nebo jste si S51 pořídili teprve nedávno, jedno je jasné: vyžaduje pravidelnou péči.
Údržba není složitá a s trochou péče může S51 sloužit opravdu dlouho. Tento článek popisuje základní údržbu a klíčové části tohoto klasického modelu. Pokud potřebujete náhradní díly, podívejte se na Simson S51 díly, které jsou dnes snadno dostupné.
Co je Simson S51 a proč je tak populární?
Simson S51 je moped vyráběný v Německu mezi lety 1980 a 1989 (a pozdější model S51/1 do roku 1990). Rychle se stal populárním kvůli své jednoduché konstrukci, spolehlivosti a pevnosti. Nabízel lepší jízdní vlastnosti než mnoho ostatních mopedů své doby, například maximální rychlost až 60 km/h a možnost převážet dvě osoby, což znamenalo, že byl užitečný i pro každodenní dopravu.
Hlavní výhodou je jednoduchý dvoutaktní motor, který vyžaduje jen směs benzínu a oleje v poměru 1:50. Tento motor není složitý na nastavení a Simson S51 se stal symbolem doby, kolem kterého se stále pohybuje silná komunita majitelů a renovátorů.
Hlavní technické údaje Simsonu S51
Základem je jednoválcový, vzduchem chlazený dvoutakt o objemu 49,8 cm8. Dosahuje zhruba 3,7 PS (2,7 kW) při 5500 ot/min a maximálního točivého momentu 5,0 Nm při 4800 ot/min, kompresní poměr je 9,5:1. Motor se maže olejem přimíchaným k benzínu.
Převodovka je buď tří, nebo čtyřstupňová, s 0,4 litru převodového oleje SAE 80W. Spojka je vícelamelová v oleji. Palivová nádrž má objem 8,7 litru (z toho asi 1 litr rezerva), spotřeba je kolem 2,5 litru na 100 km.
Moped má dvě sedadla, maximální celkovou hmotnost 260 kg, nosič unese 10 kg a vlek může být zatížen do 60 kg. Rádius otáčení je 3,25 m. Samotná motorka váží přibližně 80 - 83 kg podle typu.
Jak prodloužit životnost motoru Simsonu S51?
Motor je srdcem každého motocyklu a Simson S51 není výjimkou. Jedná se o dvoutaktní jednoválec, který vyžaduje specifickou péči pro zajištění dlouhé životnosti a optimálního výkonu. Pravidelná údržba motoru je zásadní pro bezproblémový provoz vašeho Simsonu.
Správné mazání a výměna oleje
Pro dvoutaktní motor Simsonu S51 je klíčové správné mazání. Na rozdíl od čtyřtaktních motorů, kde se olej nachází v olejové vaně, dvoutaktní motory využívají olej smíchaný s palivem nebo dodávaný samostatným olejovým čerpadlem. Pro zachování optimálního výkonu a prodloužení životnosti motoru je doporučeno:
-
Používejte výhradně kvalitní dvoutaktní olej určený pro motocykly
-
Kontrolujte hladinu oleje před každou jízdou pomocí měrky
-
Měňte olej pravidelně každých 1000 kilometrů
-
Dodržujte správný poměr oleje a paliva dle specifikací výrobce (pokud váš model nemá samostatné olejové čerpadlo)
-
Při tankování používejte pouze čisté palivo bez nečistot
Kontrola a výměna zapalovací svíčky
Zapalovací svíčka je důležitou součástí zapalovacího systému a její stav může výrazně ovlivnit výkon motoru. Je doporučeno ji kontrolovat alespoň jednou měsíčně a v případě potřeby vyměnit. Při kontrole zapalovací svíčky:
-
Zkontrolujte barvu elektrod (ideálně světle hnědá)
-
Očistěte elektrody od karbonových usazenin
-
Zkontrolujte mezeru mezi elektrodami a případně ji nastavte na správnou hodnotu
-
Vyměňte svíčku, pokud jsou elektrody opotřebované nebo poškozené
Údržba vzduchového filtru
Čistý vzduchový filtr je nezbytný pro správné fungování motoru, jelikož zabraňuje vniknutí nečistot, které by mohly způsobit předčasné opotřebení. Pro správnou údržbu vzduchového filtru:
-
Čistěte vzduchový filtr každých 500 kilometrů
-
Vyměňte filtr každých 3000 kilometrů nebo dříve, pokud je výrazně znečištěný
-
Při čištění papírového filtru používejte stlačený vzduch ve směru zevnitř ven
-
Molitanové filtry čistěte v mýdlovém roztoku, nechte důkladně vyschnout a před instalací lehce naimpregnujte filtrovým olejem
Jaké jsou klíčové komponenty podvozku Simsonu S51?
Podvozek Simsonu S51 je navržen s ohledem na jednoduchost a odolnost. Znalost jeho základních komponentů je důležitá pro efektivní údržbu a případné opravy. Simson S51 se vyráběl v několika variantách, včetně verze Enduro a Elektronik, které se liší některými specifickými prvky podvozku.
Teleskopická vidlice a přední odpružení
Přední teleskopická vidlice je klíčovou součástí odpružení a výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti. Pro její správnou údržbu:
-
Pravidelně kontrolujte těsnost a případný únik oleje
-
Kontrolujte plynulost chodu vidlice stlačením předního odpružení
-
U verze Enduro jsou použity tužší pružiny pro lepší výkon v terénu
-
Jednou ročně nebo každých 5000 km proveďte výměnu oleje v teleskopech
-
Kontrolujte stav prachovek, které chrání těsnění před nečistotami
Zadní kyvná vidlice a tlumiče
Zadní odpružení je tvořeno kyvnou vidlicí a dvojicí tlumičů. U modelu Enduro jsou zadní tlumiče polohovatelné pro přizpůsobení různým jízdním podmínkám, zatímco u verze Elektronik jsou měkčí a nejsou polohovatelné.
-
Pravidelně kontrolujte uchycení tlumičů k rámu a kyvné vidlici
-
Zkontrolujte stav gumových silentbloků a ložisek kyvné vidlice
-
Ověřte, zda nedochází k úniku oleje z tlumičů
-
Seřiďte předpětí pružin podle zatížení motocyklu
-
U verze Enduro využijte možnosti nastavení tlumičů podle terénu
Brzdy a kola
Simson S51 je vybaven bubnovými brzdami, které vyžadují specifickou údržbu pro zajištění optimálního brzdného účinku:
-
Pravidelně kontrolujte seřízení brzdových pák a lanek
-
Zkontrolujte stav brzdových čelistí a v případě opotřebení je vyměňte
-
Udržujte správné napětí drátů ve výpletech kol
-
Kontrolujte tlak v pneumatikách a jejich celkový stav
-
Pravidelně čistěte a mazejte ložiska kol
Proč je elektroinstalace Simsonu S51 specifická a jak o ni pečovat?
Elektroinstalace je často považována za jednu z nejsložitějších částí Simsonu S51. Základní model byl původně vybaven 6V elektroinstalací, ale mnoho strojů bylo později přestavěno na 12V systém. Porozumění tomuto systému je klíčové pro řešení případných problémů.
Zapalovací systém a alternátor
Zapalovací systém zajišťuje správné načasování jiskry, která zapaluje směs paliva a vzduchu v motoru. Pro jeho správnou funkci:
-
Kontrolujte stav cívky a kabelů vysokého napětí
-
Zkontrolujte kontakty přerušovače nebo elektronické zapalování
-
Udržujte správnou mezeru mezi statorem a rotorem alternátoru
-
Pravidelně čistěte a kontrolujte elektrické konektory
-
Při výměně zapalovací svíčky používejte typ doporučený výrobcem
Osvětlení a elektrické příslušenství
Správně fungující osvětlení je nezbytné pro bezpečnou jízdu, zejména za zhoršených světelných podmínek:
-
Pravidelně kontrolujte funkčnost všech světel (hlavní světlomet, koncové světlo, blinkry)
-
Zkontrolujte stav žárovek a reflektorů
-
Prověřte elektrické vodiče, zda nejsou poškozené nebo zkorodované
-
Udržujte v dobrém stavu spínače na řídítkách
-
Při přechodu z 6V na 12V systém je třeba vyměnit všechny žárovky a některé elektrické komponenty
Akumulátor a dobíjecí soustava
Pokud je váš Simson S51 vybaven akumulátorem, je důležité o něj správně pečovat:
-
Kontrolujte pravidelně napětí akumulátoru
-
Udržujte čisté kontakty a svorky
-
V zimním období, pokud stroj nepoužíváte, vyjměte akumulátor a skladujte jej v suchém prostředí
-
Zkontrolujte správnou funkci regulátoru napětí
-
Měřte dobíjecí proud alternátoru pro ověření správné funkce dobíjecí soustavy
Karburace a palivový systém – klíč k optimálnímu výkonu
Správně fungující palivový systém a karburátor jsou zásadní pro plynulý chod motoru a jeho hospodárný provoz. Simson S51 byl typicky vybaven karburátorem BVF 16N3 nebo později karburátorem BING.
Seřízení karburátoru
Správné seřízení karburátoru má přímý vliv na spotřebu paliva a výkon motoru:
-
Seřiďte volnoběžné otáčky pomocí dorazového šroubu
-
Nastavte správnou směs paliva a vzduchu pomocí jehly a hlavní trysky
-
Pro optimální výkon používejte trysky odpovídající specifikacím vašeho motoru
-
Při úpravách motoru (např. výměna výfuku nebo vzduchového filtru) je často potřeba znovu seřídit karburátor
-
Pro 4kanálový válec je ideální karburátor BVF s průměrem 19 mm s hlavními tryskami velikosti 80, 85 nebo 90
Údržba palivového systému
Čistý palivový systém je klíčem k bezproblémovému provozu:
-
Pravidelně čistěte palivový filtr nebo jej vyměňujte
-
Kontrolujte těsnost všech palivových hadiček a spojů
-
Čistěte nádrž od usazenin a rzi
-
Při delším odstavení stroje vyprázdněte karburátor, aby nedošlo k zanesení trysek
-
Používejte kvalitní palivo a vyhněte se dlouhodobému skladování paliva v nádrži
Závěr
Simson S51 je legendární moped, který při správné údržbě může sloužit desítky let. Jeho jednoduchá konstrukce umožňuje majitelům provádět většinu údržby a oprav svépomocí, což z něj činí ideální stroj pro nadšence a kutily. Pravidelná údržba motoru, podvozku, elektroinstalace a palivového systému zajistí, že váš Simson S51 bude spolehlivým společníkem na vašich cestách.
Nehledě na to, zda vlastníte verzi Enduro pro jízdu v terénu nebo Elektronik pro běžný provoz na silnici, principy údržby zůstávají podobné. Díky dostupnosti náhradních dílů a rozsáhlé komunitě fanoušků je Simson S51 i dnes snadno udržovatelným strojem, který nabízí jedinečný zážitek z jízdy a nostalgickou hodnotu.
Při pravidelné péči a správném zacházení vám Simson S51 poskytne mnoho kilometrů bezstarostné jízdy a stane se cenným společníkem, na kterého se můžete spolehnout v každé situaci.
Diskuse
Diskuze k článku
motorka mého dětství bylo Prase s Prasátkem
Dnes jei elektrická verze.
- Autor Honza
- Datum a čas 27.5.2025 13:35
motorka mého dětství bylo Prase s Prasátkem
Čezeta 175/501 https://manet90.estranky.cz/clanky/ostatni/cz-175-skutr.html Ale kdo měl Simsona byl král
motorky mého mládí
Ery sociálizmu...
Dnes je vytlačily E strojky z rudé Číny.....
- Autor Honza
- Datum a čas 27.5.2025 09:06
motorky mého mládí
simson, pařez, babeta, kozí dech, stadion, prase, pérák - to jsou stroje!

Balkán AKTUÁLNĚ 2025
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025
Může se hodit
Nejčtenější články
Kolik stojí kilometr jízdy autem podle vyhlášky?

Vysoké Tatry AKTUÁLNĚ 2025

Levné ubytování na F1 si kupte ve stanu vedle okruhu

Stíhač tanků Hetzer je vidět v Praze Strašnicích

Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
IDET - veletrh | Brno, Výstaviště | 28.-30.5. | 28.5. | |
Rodina a volný čas - veletrh | Louny | 30.5.-1.6. | 30.5. | |
Veletrh vědy | Praha, Letňany | 30.5.-1.6. | 30.5. | |
Aviatická pouť | Pardubice | 7.-8.6. | 7.6. | |
Rodinný den na železnici | Lužná, Železniční muzeum | 7.6. | ||
Outdoor Trade Show - veletrh | Velká Británie, Liverpool | 10.-12.6. | 10.6. | |
ITE - veletrh | Hong Kong | 12.-15.6. Cestovní ruch | 12.6. | |
Moravia Sport Expo - veletrh | Olomouc, Flora | 13.-17.6. | 13.6. | |
Letem světem | Nečtiny | 13.-15.6. Cestovatelský festival | 13.6. | |
EurAsia Rail - veletrh | Turecko, Istanbul | 18.-20.6. Železnice | 18.6. |
Diskuse
Jednosměrné trasy | Horydoly, 27.5.2025 17:55, 2 příspěvky |
Inu | Honza, 27.5.2025 13:41, 2 příspěvky |
motorka mého dětství bylo... | Honza, 27.5.2025 13:35, 6 příspěvků |
motorka mého dětství bylo... | PK, 27.5.2025 10:48, 6 příspěvků |
motorka mého dětství bylo... | PK, 27.5.2025 10:44, 6 příspěvků |
Inu | Honza, 27.5.2025 9:12, 1 příspěvek |
motorky mého mládí | Honza, 27.5.2025 9:06, 6 příspěvků |
Pincek!!!! | Prkoš, 26.5.2025 22:27, 6 příspěvků |
motorky mého mládí | od 12 let, 26.5.2025 16:44, 6 příspěvků |
Vrazi | Pišišvor, 25.5.2025 21:54, 1 příspěvek |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Re: Krkonoše / Karkonosze | ooo pppp, 21.5.2025 1:12 |
Krajem vína 2025 | Horydoly , 18.5.2025 15:11 |
Re: Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 14.5.2025 1:30 |
Už tuto sobotu dorazí do ... | Horydoly , 14.5.2025 1:26 |
Cyklistické závody 2025 | Horydoly , 14.5.2025 1:21 |
Paddle Worldwide | Horydoly , 7.5.2025 19:44 |
Vodácké závody 2025 | Horydoly , 7.5.2025 19:39 |
Lodě na Labi | Horydoly , 7.5.2025 19:29 |