Simson S51: Tipy pro údržbu a základní komponenty

Simson S51: Tipy pro údržbu a základní komponenty
Motocykl Simson S51.
Autor snímku Gmoto.cz
SDÍLEJ:

Simson S51 je oblíbený moped, který se stal legendou nejen v zemích bývalého východního bloku. I po letech od ukončení výroby je stále možné potkat mnoho těchto strojů na silnicích. Ať už patříte mezi dlouholeté fanoušky, nebo jste si S51 pořídili teprve nedávno, jedno je jasné: vyžaduje pravidelnou péči.

Údržba není složitá a s trochou péče může S51 sloužit opravdu dlouho. Tento článek popisuje základní údržbu a klíčové části tohoto klasického modelu. Pokud potřebujete náhradní díly, podívejte se na Simson S51 díly, které jsou dnes snadno dostupné.

Co je Simson S51 a proč je tak populární?

Simson S51 je moped vyráběný v Německu mezi lety 1980 a 1989 (a pozdější model S51/1 do roku 1990). Rychle se stal populárním kvůli své jednoduché konstrukci, spolehlivosti a pevnosti. Nabízel lepší jízdní vlastnosti než mnoho ostatních mopedů své doby, například maximální rychlost až 60 km/h a možnost převážet dvě osoby, což znamenalo, že byl užitečný i pro každodenní dopravu.

Hlavní výhodou je jednoduchý dvoutaktní motor, který vyžaduje jen směs benzínu a oleje v poměru 1:50. Tento motor není složitý na nastavení a Simson S51 se stal symbolem doby, kolem kterého se stále pohybuje silná komunita majitelů a renovátorů.

Hlavní technické údaje Simsonu S51

Základem je jednoválcový, vzduchem chlazený dvoutakt o objemu 49,8 cm8. Dosahuje zhruba 3,7 PS (2,7 kW) při 5500 ot/min a maximálního točivého momentu 5,0 Nm při 4800 ot/min, kompresní poměr je 9,5:1. Motor se maže olejem přimíchaným k benzínu.

Převodovka je buď tří, nebo čtyřstupňová, s 0,4 litru převodového oleje SAE 80W. Spojka je vícelamelová v oleji. Palivová nádrž má objem 8,7 litru (z toho asi 1 litr rezerva), spotřeba je kolem 2,5 litru na 100 km.

Moped má dvě sedadla, maximální celkovou hmotnost 260 kg, nosič unese 10 kg a vlek může být zatížen do 60 kg. Rádius otáčení je 3,25 m. Samotná motorka váží přibližně 80 - 83 kg podle typu.

Jak prodloužit životnost motoru Simsonu S51?

Motor je srdcem každého motocyklu a Simson S51 není výjimkou. Jedná se o dvoutaktní jednoválec, který vyžaduje specifickou péči pro zajištění dlouhé životnosti a optimálního výkonu. Pravidelná údržba motoru je zásadní pro bezproblémový provoz vašeho Simsonu.

Správné mazání a výměna oleje

Pro dvoutaktní motor Simsonu S51 je klíčové správné mazání. Na rozdíl od čtyřtaktních motorů, kde se olej nachází v olejové vaně, dvoutaktní motory využívají olej smíchaný s palivem nebo dodávaný samostatným olejovým čerpadlem. Pro zachování optimálního výkonu a prodloužení životnosti motoru je doporučeno:

  • Používejte výhradně kvalitní dvoutaktní olej určený pro motocykly

  • Kontrolujte hladinu oleje před každou jízdou pomocí měrky

  • Měňte olej pravidelně každých 1000 kilometrů

  • Dodržujte správný poměr oleje a paliva dle specifikací výrobce (pokud váš model nemá samostatné olejové čerpadlo)

  • Při tankování používejte pouze čisté palivo bez nečistot

Kontrola a výměna zapalovací svíčky

Zapalovací svíčka je důležitou součástí zapalovacího systému a její stav může výrazně ovlivnit výkon motoru. Je doporučeno ji kontrolovat alespoň jednou měsíčně a v případě potřeby vyměnit. Při kontrole zapalovací svíčky:

  • Zkontrolujte barvu elektrod (ideálně světle hnědá)

  • Očistěte elektrody od karbonových usazenin

  • Zkontrolujte mezeru mezi elektrodami a případně ji nastavte na správnou hodnotu

  • Vyměňte svíčku, pokud jsou elektrody opotřebované nebo poškozené

Údržba vzduchového filtru

Čistý vzduchový filtr je nezbytný pro správné fungování motoru, jelikož zabraňuje vniknutí nečistot, které by mohly způsobit předčasné opotřebení. Pro správnou údržbu vzduchového filtru:

  • Čistěte vzduchový filtr každých 500 kilometrů

  • Vyměňte filtr každých 3000 kilometrů nebo dříve, pokud je výrazně znečištěný

  • Při čištění papírového filtru používejte stlačený vzduch ve směru zevnitř ven

  • Molitanové filtry čistěte v mýdlovém roztoku, nechte důkladně vyschnout a před instalací lehce naimpregnujte filtrovým olejem

Jaké jsou klíčové komponenty podvozku Simsonu S51?

Podvozek Simsonu S51 je navržen s ohledem na jednoduchost a odolnost. Znalost jeho základních komponentů je důležitá pro efektivní údržbu a případné opravy. Simson S51 se vyráběl v několika variantách, včetně verze Enduro a Elektronik, které se liší některými specifickými prvky podvozku.

Teleskopická vidlice a přední odpružení

Přední teleskopická vidlice je klíčovou součástí odpružení a výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti. Pro její správnou údržbu:

  • Pravidelně kontrolujte těsnost a případný únik oleje

  • Kontrolujte plynulost chodu vidlice stlačením předního odpružení

  • U verze Enduro jsou použity tužší pružiny pro lepší výkon v terénu

  • Jednou ročně nebo každých 5000 km proveďte výměnu oleje v teleskopech

  • Kontrolujte stav prachovek, které chrání těsnění před nečistotami

Zadní kyvná vidlice a tlumiče

Zadní odpružení je tvořeno kyvnou vidlicí a dvojicí tlumičů. U modelu Enduro jsou zadní tlumiče polohovatelné pro přizpůsobení různým jízdním podmínkám, zatímco u verze Elektronik jsou měkčí a nejsou polohovatelné.

  • Pravidelně kontrolujte uchycení tlumičů k rámu a kyvné vidlici

  • Zkontrolujte stav gumových silentbloků a ložisek kyvné vidlice

  • Ověřte, zda nedochází k úniku oleje z tlumičů

  • Seřiďte předpětí pružin podle zatížení motocyklu

  • U verze Enduro využijte možnosti nastavení tlumičů podle terénu

Brzdy a kola

Simson S51 je vybaven bubnovými brzdami, které vyžadují specifickou údržbu pro zajištění optimálního brzdného účinku:

  • Pravidelně kontrolujte seřízení brzdových pák a lanek

  • Zkontrolujte stav brzdových čelistí a v případě opotřebení je vyměňte

  • Udržujte správné napětí drátů ve výpletech kol

  • Kontrolujte tlak v pneumatikách a jejich celkový stav

  • Pravidelně čistěte a mazejte ložiska kol

Motocykl Simson S51.

Proč je elektroinstalace Simsonu S51 specifická a jak o ni pečovat?

Elektroinstalace je často považována za jednu z nejsložitějších částí Simsonu S51. Základní model byl původně vybaven 6V elektroinstalací, ale mnoho strojů bylo později přestavěno na 12V systém. Porozumění tomuto systému je klíčové pro řešení případných problémů.

Zapalovací systém a alternátor

Zapalovací systém zajišťuje správné načasování jiskry, která zapaluje směs paliva a vzduchu v motoru. Pro jeho správnou funkci:

  • Kontrolujte stav cívky a kabelů vysokého napětí

  • Zkontrolujte kontakty přerušovače nebo elektronické zapalování

  • Udržujte správnou mezeru mezi statorem a rotorem alternátoru

  • Pravidelně čistěte a kontrolujte elektrické konektory

  • Při výměně zapalovací svíčky používejte typ doporučený výrobcem

Osvětlení a elektrické příslušenství

Správně fungující osvětlení je nezbytné pro bezpečnou jízdu, zejména za zhoršených světelných podmínek:

  • Pravidelně kontrolujte funkčnost všech světel (hlavní světlomet, koncové světlo, blinkry)

  • Zkontrolujte stav žárovek a reflektorů

  • Prověřte elektrické vodiče, zda nejsou poškozené nebo zkorodované

  • Udržujte v dobrém stavu spínače na řídítkách

  • Při přechodu z 6V na 12V systém je třeba vyměnit všechny žárovky a některé elektrické komponenty

Akumulátor a dobíjecí soustava

Pokud je váš Simson S51 vybaven akumulátorem, je důležité o něj správně pečovat:

  • Kontrolujte pravidelně napětí akumulátoru

  • Udržujte čisté kontakty a svorky

  • V zimním období, pokud stroj nepoužíváte, vyjměte akumulátor a skladujte jej v suchém prostředí

  • Zkontrolujte správnou funkci regulátoru napětí

  • Měřte dobíjecí proud alternátoru pro ověření správné funkce dobíjecí soustavy

Karburace a palivový systém – klíč k optimálnímu výkonu

Správně fungující palivový systém a karburátor jsou zásadní pro plynulý chod motoru a jeho hospodárný provoz. Simson S51 byl typicky vybaven karburátorem BVF 16N3 nebo později karburátorem BING.

Seřízení karburátoru

Správné seřízení karburátoru má přímý vliv na spotřebu paliva a výkon motoru:

  • Seřiďte volnoběžné otáčky pomocí dorazového šroubu

  • Nastavte správnou směs paliva a vzduchu pomocí jehly a hlavní trysky

  • Pro optimální výkon používejte trysky odpovídající specifikacím vašeho motoru

  • Při úpravách motoru (např. výměna výfuku nebo vzduchového filtru) je často potřeba znovu seřídit karburátor

  • Pro 4kanálový válec je ideální karburátor BVF s průměrem 19 mm s hlavními tryskami velikosti 80, 85 nebo 90

Údržba palivového systému

Čistý palivový systém je klíčem k bezproblémovému provozu:

  • Pravidelně čistěte palivový filtr nebo jej vyměňujte

  • Kontrolujte těsnost všech palivových hadiček a spojů

  • Čistěte nádrž od usazenin a rzi

  • Při delším odstavení stroje vyprázdněte karburátor, aby nedošlo k zanesení trysek

  • Používejte kvalitní palivo a vyhněte se dlouhodobému skladování paliva v nádrži

Závěr

Simson S51 je legendární moped, který při správné údržbě může sloužit desítky let. Jeho jednoduchá konstrukce umožňuje majitelům provádět většinu údržby a oprav svépomocí, což z něj činí ideální stroj pro nadšence a kutily. Pravidelná údržba motoru, podvozku, elektroinstalace a palivového systému zajistí, že váš Simson S51 bude spolehlivým společníkem na vašich cestách.

Nehledě na to, zda vlastníte verzi Enduro pro jízdu v terénu nebo Elektronik pro běžný provoz na silnici, principy údržby zůstávají podobné. Díky dostupnosti náhradních dílů a rozsáhlé komunitě fanoušků je Simson S51 i dnes snadno udržovatelným strojem, který nabízí jedinečný zážitek z jízdy a nostalgickou hodnotu.

Při pravidelné péči a správném zacházení vám Simson S51 poskytne mnoho kilometrů bezstarostné jízdy a stane se cenným společníkem, na kterého se můžete spolehnout v každé situaci.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Moped

Simson není moped. Moped je motorka s pedály (Mo-ped). Například Babeta nebo Stadion jsou mopedy.

  • Autor Rich
  • Datum a čas 22.6.2025 10:39
Reaguj
motorka mého dětství bylo Prase s Prasátkem

Veřejná bezpečnost neměla přívěsný vozík ale měla vysoké čelní sklo.

  • Autor skutr
  • Datum a čas 29.5.2025 22:18
Reaguj
motorka mého dětství bylo Prase s Prasátkem

Dnes jei elektrická verze.

  • Autor Honza
  • Datum a čas 27.5.2025 13:35
Reaguj
motorka mého dětství bylo Prase s Prasátkem

Čezeta 175/501 https://manet90.estranky.cz/clanky/ostatni/cz-175-skutr.html Ale kdo měl Simsona byl král

  • Autor PK
  • Datum a čas 27.5.2025 10:48
Reaguj
motorka mého dětství bylo Prase s Prasátkem

  • Autor PK
  • Datum a čas 27.5.2025 10:44
Reaguj
motorky mého mládí

Ery sociálizmu...

Dnes je vytlačily E strojky z rudé Číny.....

  • Autor Honza
  • Datum a čas 27.5.2025 09:06
Reaguj
Pincek!!!!

  • Autor Prkoš
  • Datum a čas 26.5.2025 22:27
Reaguj
motorky mého mládí

simson, pařez, babeta, kozí dech, stadion, prase, pérák - to jsou stroje!

Reaguj
Celkem 8 příspěvků v diskuzi


Jizerský guláš 2025

Jizerský guláš 2025

JABLONEC Malé zprávičky z Jizerských hor a Lužických hor na severu v Sudetech.  ... celý článek

Zákaz starých dieselů v severní Itálii

Polsko AKTUÁLNĚ 2025

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025

LUČNÍ BOUDA Přinášíme turistické novinky z Krkonoš - nejvyšších českých hor, národního parku a eldoráda outdoorových nadšenců.
Jizerský guláš 2025

Jizerský guláš 2025

JABLONEC Malé zprávičky z Jizerských hor a Lužických hor na severu v Sudetech.  
Zákaz starých dieselů v severní Itálii

Zákaz starých dieselů v severní Itálii

Ve čtyřech severoitalských provinciích Lombardie, Piemont, Emilia-Romagna a Veneto zakáží vjezd dieselových aut do měst větších než 30 000 obyvatel. Zákaz začne platit od 1. října. Týká se vozů s emisní normu

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
ISPO China - veletrh Čína, Shanghai 4.-6.7.. 4.7.
ILTM Asia - veletrh Čína, Shangai 4.-6.7. Luxusní cestování 4.7.
Parním vlakem k Berounce Lužná, Železniční muzeum Nostalgický vlak 2.8.
Americana - veletrh Německo, Augsburg 3.-7.8. Westernový styl 3.8.
IBTM - veletrh Mexico, Mexico City 20.-21.8. 20.8.
Země živitelka - veletrh České Budějovice, výstaviště 21.-26.8. 21.8.
Výstava stanů Praha, Letňany 16.6.-24.8. 24.8.
Caravan Salon - veletrh Německo, Düsseldorf 29.8.-7.9. 29.8.
Cestovatelská Střela - festival Dolní Hradiště 29.-31.8. 29.8.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 5.-7.9. Lodě a čluny 5.9.

Diskuse

Postalmklamm via ferrata pikovoda, 30.6.2025 23:32, 3 příspěvky
Cesty pro lidi Kletr, 30.6.2025 14:44, 1 příspěvek
Mladí horalové Honza, 29.6.2025 21:28, 1 příspěvek
Docela důležité... Honza, 26.6.2025 21:13, 6 příspěvků
Docela důležité... Kuba Turek, 26.6.2025 14:47, 6 příspěvků
Docela důležité... Honza, 26.6.2025 14:18, 6 příspěvků
Docela důležité... Laura Novotná, 26.6.2025 12:12, 6 příspěvků
Solná komora Novinář, 26.6.2025 11:27, 3 příspěvky
Solná komora Skiák, 25.6.2025 23:02, 3 příspěvky
Inu Piký, 23.6.2025 18:47, 6 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Světový pohár Troja Horydoly , 26.6.2025 15:16
Světový pohár Troja Horydoly , 26.6.2025 2:57
Prskavec jako hologram Horydoly Open, 25.6.2025 0:13
Livigno na kole Horydoly , 24.6.2025 19:48
Cyklistický maraton Vysočiny Horydoly , 19.6.2025 22:32
Pivo na Náplavce Horydoly , 19.6.2025 21:22
Sportovní prádlo Horydoly , 13.6.2025 16:44
Přípravy vrcholí Horydoly , 13.6.2025 14:01