Co a jak jíst na kole

Co a jak jíst na kole
SDÍLEJ:
Zuzana Kocumová je Královnou Jizerských hor. Loni vyhrála Cyklo Jizerskou 50 a v letošním zimním závodě na běžkách skončila třetí. Kdo jiný by tedy měl radit, jak se co nejlépe připravit na první červnový víkend, kdy se pojede další cyklistický závod v Jizerkách?
Jak na to Horydoly jsou mediálním parterem cyklistického a lyžařského závodu Jizerská 50.

Jizerská 50 na Horydoly

SKI: Jizerská 50 Běžky 2009

BIKE: Jizerská 50 Cyklo 2008

Zuzana Kocumová je bývalá profesionální běžkařka (1996-2001), současná učitelka na Střední odborné škole na gymnáziu v Liberci (angličtina) a zastupitelka města Liberec (Unie pro sport a zdraví). V České televizi komentuje lyžařský sport.

Podobně jako dnes přináší Zuzana Kocumová rady na kolo, v zimě poskytovala své zkušenosti Kateřina Neumannová.

Zuzana Kocumová rozděluje poznatky na několik dílů. Nejdříve se věnovala přechodu z lyží na kolo, poté prvním tréningovým kilometrům a následovalo doporučení, jak se obléknout.

Každé kilo je navíc

Nejen sport, ale i pestrá a vyvážená strava může pomoci k dobrému pocitu ve vlastním těle.

Rady co, kdy a jak jíst, najdeme všude, většinou ve vazbě na módní téma jak zhubnout.

Samozřejmě, že každé kilo navíc se nám při sportu nepříjemně pronese. Ovšem zároveň bychom měli svou stravu přizpůsobit energetickým nárokům našeho těla.

Při jakémkoliv sportování je podstatně zvýšený energetický příjem. Proto usilovná snaha o hubnutí může přinést více škody než užitku. Zhoršená nálada, nechuť k jakékoliv činnosti, natož k tréninku, pomalejší myšlení – to vše může být důsledkem nevhodné snahy o shazování kil.

Základní poučka

* Dbejte na vyvážený přísun sacharidů, bílkovin a tuků (ideální poměr z nich přijaté energie je 50–60:30:10–20)

Sacharidy

* Sacharidy jsou základní zdroj energie. Přednost dáváme jednoznačně složitým cukrům (např. rýže, jáhly, těstoviny…), které slouží jako zdroj energie dlouhodobé, před jednoduchými (klasické sladkosti).

Bílkoviny

* Jsou to základní stavební kameny pro tvorbu tkání i enzymů, nukleových kyselin a další hmoty.

Tuky

* Nejvydatnější zdroj obsahuje v jednom gramu dvakrát více energie než u sacharidů a bílkovin. Tuky jsou nezbytné pro vstřebávání vitamínů v nich rozpustných, k tvorbě hormonů atd. Nikdy je nesmíme zcela vyloučit! Přednost dáváme tukům rostlinným před živočišnými.

Před tréninkem

Jídlo by nás mělo nastartovat a dodat energii. Ideální je vyšší obsah složitých cukrů, např. celozrnné pečivo, různé kaše a oblíbené cereálie. Možno doplnit sušeným ovocem a ořechy. Pokud přidáme i bílkovinnou složku, např. jogurt či trochu sýra, nebudeme mít pocit hladu o to déle.

Rozhodně není dobré se nacpat těsně před tréninkem. Ponechejte alespoň hodinu pauzu mezi jídlem a sportem. Je to potřeba vyzkoušet, protože každý organismus reaguje jinak.

Po tréninku

Po sportovním výkonu bychom měli tělu co nejdříve dodat ztracenou energii ve formě sacharidů. Lze to udělat pevnou stravou i v nápojích. Jednoduché cukry nevadí. Najíst či napít bychom se měli do patnácti minut.

Pozor si ale dejme i na přísun bílkovin. Ty jsou ve fázi regenerace potřeba jednoduše řečeno k opravě svalové hmoty, narušené namáhavým fyzickým výkonem.

Vyšší obsah bílkovin by měl být obsažen i ve večerním jídle. Nebude nás přepadat pocit nočního hladu, protože bílkoviny se tráví déle nežli sacharidy, a budou použity pro obnovu i výstavbu nových tkání. Nejen svalů, ale i šlach, vazů, kůže atd.

Co jíst a k čemu je to dobré

Zelenina - čerstvá i vařená (lépe dušené, zachová si více vitaminů i minerálních látek), ovoce

Kysané mléčné výrobky – jogurty, kefír, podmáslí

Bílkoviny – v podstatě nejvydatnějším zdrojem je sója. Zkuste nahradit zažité maso potravinami s obsahem rostlinných bílkovin – tofu (uzené chutná snad každému), tempeh, v podstatě všechny luštěniny (nedoporučuji před tréninkem)

Tuky – rostlinné (olivový, řepkový, slunečnicový nejlépe za studena lisované)

Ořechy – obsahují prospěšné tuky, bílkoviny, vitamíny (E, B, kyselinu listovou...)

Pitný režim – ideální je čistá voda, minerálka, velmi naředěné džusy, při sportovním výkonu iontové nápoje (řeďte také raději více, než méně)

Čemu se vyhnout

- Jednoduché cukry, potraviny slazené rafinovaným cukrem, barvené a navoněné potraviny.

Pokud potřebujeme zdroj rychlé energie, poslouží sušené ovoce (např. datle, fíky, rozinky), banán. Z klasických sladkostí doporučuji kvalitní hořkou čokoládu.

- Přemíra masa (jde to i bez něj), obzvláště tučné, o salámech, uzeninách ani nemluvě

- Živočišné a ztužené tuky (máslo, sádlo, levné margaríny...)

- Bílá mouka a výrobky z ní

- Konzervované výrobky

- Slazené a barvené nápoje (i light), káva a čaj ve velkém množství (odvodňují a zatěžují ledviny)

Jez do polosyta

Sama se řídím radou, kterou jsem kdysi dostala: "Jez do polosyta to, na co máš chuť, a to, co máš nejradši, co nejvíc omez."

Vše totiž může být v malém množství lék a ve velkém jed.

Neodpustím si na závěr jednu praktickou poznámku. Pokud chcete nějaký doplněk, gel, tyčinku či ionťák použít při závodě, zkuste to již nyní při tréningu. Ne vždy vám musí sednout. Zjistit to na třicátém kilometru ostrého závodu by byla velká škoda.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Pití?
Díky moc za seriálek, taky už se trochu začínám orientovat jak a na co jezdit, aby šla výkonnost trochu nahoru nebo aspoň na stejné úrovni. Doufám, že bude pokračování také co jíst, což je ještě víc důležitější než jídlo.
  • Autor Michal
  • Datum a čas 19.5.2009 12:55
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


registrovat

Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Získejte bonus za vklad v nejlepším online kasinu v České republice.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Online cz casino s licenci slot-vegas.cz







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2022

Cyklonovinky 2022

MALÉ KARPATY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Jeseníky AKTUÁLNĚ 2022

Jeseníky AKTUÁLNĚ 2022

Nejvyšší bod Česka je kde? Na vrcholu vysílače Praděd! Kam se hrabe Sněžka... Čtěte aktuální zprávy z Jeseníků, Hrubého a Nízkého Jeseníku a Jesenicka.
Hus Muž odstartoval český pohár v terénním triatlonu

Hus Muž odstartoval český pohár v terénním triatlonu

V malebném údolí šumavské říčky Blanice odstartoval nový ročník Českého poháru v terénním triatlonu. Na duatlonu Hus Muž si připsali suverénní vítězství Tomáš Strnad s Janou Dubcovou.
České středohoří AKTUÁLNĚ 2022

České středohoří AKTUÁLNĚ 2022

Zprávy z krajiny plné čedičových sopek, pískovcových skal, lesů a úrodných rovin.
Český Bosch eBike má nového marketingového ředitele Jančárka

Český Bosch eBike má nového marketingového ředitele Jančárka

Novým marketingovým manažerem Bosch eBike Systems pro český trh se stal Tomáš Jančárek. Bude koordinovat marketingové aktivity a komunikaci. Stal se novou kontaktní osobu pro média a bude odpovědný za pořádání tuzemských

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Enduro Králičák Stříbrnice 20.-22.5. Horská kola 20.5.
Pochod Praha - Prčice  Prčice   21.5.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 27.-29.5. Lodě a čluny 27.5.
Den elektrokol Příbram, Ebike Partners 28.5.
EPO Survival Butov 28.5. 03:00
Ratolest Fest Praha, Rašínovo nábřeží 28.5.
Bikefest Kálnica 3.-5.6. 3.6.
Sraz cykloturistů Měřín 3.-5.6. 3.6.
Orlík Tour - cyklomaraton Orlík, Vystrkov 4.-5.6. Horská kola 4.6.
Cyklomaraton Hradec Králové Hradec Králové 5.6.

Diskuse

foto Kuba Turek, 20.5.2022 21:05, 4 příspěvky
foto Paddelman, 20.5.2022 15:07, 4 příspěvky
foto:-) Kuba Turek, 20.5.2022 10:58, 4 příspěvky
foto:-) Paddelman, 20.5.2022 10:18, 4 příspěvky
Vendulko nemáte zcela pravdu Michael Beránek, 19.5.2022 14:42, 27 příspěvků
Airsoft Petr S., 19.5.2022 12:54, 1 příspěvek
Potrava není vždy jídlo Pic, 17.5.2022 0:42, 27 příspěvků
Potrava není vždy jídlo Vendulka, 16.5.2022 16:18, 27 příspěvků
Potrava není vždy jídlo Pic, 16.5.2022 0:05, 27 příspěvků
Potrava není vždy jídlo Vendulka, 15.5.2022 20:16, 27 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Adam Ondra v magazínu Sport Petr Šlajer, 20.5.2022 7:45
Táborisko pod Vysokou Horydoly , 19.5.2022 22:48
Praha odstraňuje bariéry ... Horydoly Open, 1.5.2022 15:26
Re: Střední Čechy turistické Horydoly , 28.4.2022 10:02
Re: Střední Čechy turistické Horydoly , 28.4.2022 9:59
Praha bude hostit Světový... Horydoly Open, 27.4.2022 11:10
Vodácké závody 2022 Horydoly Open, 27.4.2022 9:05
Češi si již vybírají svou... Horydoly , 26.4.2022 12:40