
Cyklostezka Ostrov - Jáchymov vede po bývalé železnici
Localbahn Schlackenwerth - Joachimsthal byla slavnostně otevřena 21. prosince 1896. Železniční trať Ostrov nad Ohří - Jáchymov byla slavnostně uzavřena 3. srpna 1957. Teď po ní vede luxusní cyklostezka na Klínovec.
Přijíždíme rychlíkem z Prahy do Ostrova nad Ohří. Vykládáme kola z vlaku a míříme na Klínovec.
Smysluplně využitá trať
Využijeme cyklostezku, které vede po bývalé železnici. Ihned za nádražní budovou najíždíme na traťové těleso. Vede nás dobré cyklistické značení. Místní lidem okruhu kolem historického centra města říkají Malé a Velké Rondo. Souběžně vede Nádražní ulice.
Projíždíme okolo dvou Penny Marketů. Mezi nimi dosud stojí železniční zastávka Ostrov město.
Trať vedla po dnešní Družební a Jáchymovské ulici. V Dolním Žďáru podjíždí pod dálnicí. Za Horním Žďárem opouští silnici a zvedá se do lesnatého svahu. Stoupání je docela nepříjemné. Pokud jedete s dětmi, nejspíš se budou ofrňovat. Trochu rozptýlení poskytne krátký tunel, skrze který projíždíme.
V údolí po levé ruce je dobře vidět mohutný Radium Palác a další lázeňské domy v Jáchymově. Přijíždíme na prostornou rovnou plochu s dětským hřištěm. Tady stávalo nádraží Jáchymov.
Odtud ještě vedla vlečka do státní továrny na tabák. Sledujeme ji chvilku po Dvořákově ulici. Opustíme ji na Agrikolově náměstí. Vlečka objížděla Kulturní dům zprava a my okolo něj jedeme zleva. Pak už je stoupáme ulicí K Lanovce a nakonec lesní silničkou k dolní stanici lanovky na Klínovec (1244 m). V létě vozí nejen pěší cestující, ale také jízdní kola. Za pár minut se tedy bez námahy ocitnete na nevyšším kopci Krušných hor.
Cyklostezka z Ostrova do Jáchymova měří 8 km. Vlečka na okraj Jáchymova 1 km. Lesní silnička pod lanovku Klínovec-jih 2 km. Převýšení je 360 m. Povrch je asfaltový. Cyklostezka je oddělená od motorové dopravy.
VIDEO Klínovec trail centrum
Jáchymov stál o železniční dopravu za každou cenu
Roku 1883 byla vydána koncese pro stavbu železnice od Ohře do hlubokého údolí Jáchymova v Krušných horách. Investorem je město Jáchymov, které je v tu dobu chudé a bez výnosů. Těžba stříbra i dalších kovů zde dávno skončila, ze slavné historie jáchymovského tolaru se nikdo nenajedl, a lázně se teprve rozvíjely.
Na trati bylo pět stanic: Schlackenwerth (Ostrov nad Ohří), Schlackenwerth P. H. (Ostrov zastávka), Unter-Brand (Dolní Žďár), Ober-Brand (Horní Žďár) a St. Joachimsthal (Jáchymov).
V listopadu 1896 byly při policejně-technické zkoušce shledány nedostatky, z nichž nejzávažnější byl sklon trati. Ten činil 52,6 ‰, tedy o 5,6 ‰ více než uváděl projekt. Přesto byl v prosinci byl vypraven za účasti ministra pro železnice první vlak. Se sklonem 52,6 ‰ nakonec šlo o nejstrmější adhezní trať s normálním rozchodem na území Československa.
Kolem roku 1900 bylo zvažováno prodloužení trati do Perninku, Božího Daru a Kovářské. Projekt byl ale zamítnut pro nadměrnou technickou náročnost a tím pádem přespříliš vysokou cenu.
Na stávající trati se často stávalo, že souprava v prudkém stoupání uvízla, hlavně v zimě kvůli závějím. Proto, když se v Radium-Paláci konala konference států Malé dohody, odmítli její účastníci přepravu slavnostním vlakem a do Jáchymova se raději přepravili fiakry. O dva roky později na trati ve vlaku uvízl rumunský regent, který se v Jáchymově léčil.
Osobní doprava byla Československými dráhami pro nerentabilnost zrušena 1934 a nahrazena autobusy. Město s téměř výhradně německým obyvatelstvem kvůli tomu odmítlo podporovat autobusovou dopravu a zakázalo busům zastavovat před Radium-Palácem a na území města byly zrušeny autobusové zastávky. Osobní dopravu na železnici vrátily Deutsche Reichsbahn v roce 1941. Po osvobození trať přebraly ČSD a osobní dopravu na čas ponechaly.
Po zahájení masivní těžby uranu sloužila železnice k jeho přepravě na ostrovské nádraží, odkud uran putoval do Sovětského svazu. V roce 1955 byla vybudována vlečka z Dolního Žďáru do pracovně-koncentračního tábora Vykmanov, kde byla v provozu nechvalně známá Věž smrti, ve které političtí vězni třídili uranovou rudu bez jakýchkoliv ochranných pomůcek.
Po ukončení těžby uranu byla dráha v roce 1957 zrušena pro osobní i nákladní dopravu. Zůstala zachována jako vlečka z Ostrova do Dolního Žďáru, která sloužila výrobci autobusů a trolejbusů Škoda do roku 2004.
Železniční trať byla kompletně snesena, ale drážní těleso zůstalo zachováno. Od roku 2013 po něm cyklostezka. Největší atrakcí je 18 metrů dlouhý Jáchymovský tunel, skrze který cyklisté projíždějí.
Zachovaly se nádražní budovy. V provozu je nádraží Ostrov nad Ohří. Zastávka Ostrov byla opravena a je do ní umístěno malé železniční muzeum. V Horním Žďáru je dochovaný domek správce trati. Nádraží Horní Žďár a Jáchymov byla demolována.
Jak šel čas na trati Ostrov - Jáchymov
1883 Vydána předběžná koncese pro stavbu železnice v délce 8 km.
1884 Firma Schmied & Halama zpracovává první projekt, ten je pro nadměrný sklon plánované trasy na základě revizní zprávy zamítnut.
1885 Město Jáchymov na stavbě trati trvá a nechává zpracovat novou revizi.
1894 Jáchymov získává úvěr u Zemské banky na 407 tisíc zlatých, garantovaný výnosem Českého sněmu.
1895 Firma E. Gross z Vídně zpracovává projekt a zahajuje přípravné práce. Kvůli značnému převýšení má jezdt po kolejích parní tramvaj.
1896 Zahájení stavby. Razí se železniční tunel, skála se láme ručně, neboť kvůli okolním domům nelze použít dynamit. Pravidelná doprava na trati je zahájena 23. prosince s železničními lokotivami.
1900 Zvažuje se prodloužení trati do Perninku, Božího Daru a Kovářské, projekt je ale zamítnut pro technickou i finanční náročnost.
1927 Na dráhu jsou nasazeny vozy s plynovým osvětlením.
1928 Jízda je kvůli náročnosti terénu pomalá, přesto se ji zavedením motorových vozů daří zvýšit na 30 km/h.
1934 Pro nerentabilnost je zrušena osobní doprava, podána první žádost o demolici tratě.
1938 Jáchymov žádá Ministerstvo dopravy o obnovu osobní dopravy. Žádost je zamítnuta a Jáchymov na oplátku ruší všechny zastávky autobusů ve městě.
1941 Říšská dráha obnovuje osobní dopravu.
1945 Trať přebírají znovu Československé dráhy. V následujících letech slouží zejména k přepravě uranové rudy na ostrovské nádraží, odkud putuje do Sovětského svazu.
1957 Po ukončení těžby uranu je dráha zrušena. Konkrétním důvodem je rozšiřování silnice do Ostrova. V provozu zůstává pouze vlečka ze zastávky Ostrov nad Ohří do areálu Škoda v Dolním Žďáru.
1980 Tunel využívá Státní podnik Zelenina jako sklad zboží.
2009 Trať je kompletně snesena.
2013 Po trati je vybudovány asfaltová cyklostezka Ostrov - Jáchymov.
Zobrazit místo Běžky a kola na větší mapě
KRUŠNÉ HORY na kole
Hlavní hřeben Přes Krušné hory na kole
Traily Klínovec: Azur, Rubin a Baron
Cyklostezka Z Ostrova do Jáchymova po staré železnici
Cyklostezka Bezručovo údolí je nejdelší v Krušných horách
Cykloturistika Z Klínovce do Prahy za dva dny na kole
Fláje Tudy odplul prales z Krušných hor
Tragedie Německý biker se zabil na trailech Bouřňák
Business Skiareál Klínovec není možné udržet bez silného cyklistického léta
Diskuse
Diskuze k článku

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2023
Austria UCI Pump Track World Championships
Může se hodit
Nejčtenější články
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Florenc v Praze je opravená, ale nefunkční

Bezručovo údolí je nejdelší v Krušných horách

Hostivařská přehrada 2023

Fantastický triatlonový říjen pro české barvy
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Boot - veletrh | Německo, Berlín | 30.11.-3.12. Lodě | 30.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Český Těšín, Petrklíč | 1.-3.12. | 1.12. | |
Polabské vánoční trhy | Lysá nad Labem | 1.-17.12. | 1.12. | |
Koloběh z Řípu do Prahy | Říp | Závod dvojic běžec - cyklista / koloběžkář | 2.12. | |
Laviny - přednáška | Liptovský Mikuláš, Múzeum ochrany prírody | Konference | 2.12. | 17:00 |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Praha, Světozor | 2.-3.12. | 2.12. | |
Advent | Česko | 3.-24.12. | 3.12. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Řepiště, U Máně | 2.11.-3.12. | 3.12. | 18:00 |
Přílet anděla | České Budějovice, Náměstí Přemysla Otakara II. | 5.12. | ||
Zimní slunovrat | Česko | 22.12. |
Diskuse
Zaevidoval bych to | E, 2.12.2023 10:53, 49 příspěvků |
Proboha . . . . | Kuba Turek, 1.12.2023 21:32, 49 příspěvků |
Proboha . . . . | Zadna JPP, 1.12.2023 20:55, 49 příspěvků |
Proboha . . . . | Michael Beranek, 1.12.2023 19:32, 49 příspěvků |
Proboha . . . . | Honza, 1.12.2023 14:55, 49 příspěvků |
Proboha . . . . | Matej, 30.11.2023 22:39, 49 příspěvků |
Proboha . . . . | Michael Beranek, 30.11.2023 16:33, 49 příspěvků |
Shrnuti | X, 30.11.2023 13:45, 49 příspěvků |
Shrnuti nejdůležitější | Kapitán Amerika, 30.11.2023 12:08, 49 příspěvků |
Pohádka Krkonoše | Jana Boksova, 30.11.2023 11:07, 1 příspěvek |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Turisté tráví nejvíce čas... | Horydoly , 2.12.2023 21:53 |
Darujte k Vánocům zážitky... | Horydoly , 2.12.2023 21:50 |
Vánoce | Horydoly , 2.12.2023 21:44 |
Náš svět, takový jak jsme... | milan šupa, 23.11.2023 19:52 |
Expedície Bratislava | Horydoly Open, 21.11.2023 11:15 |
Lyžařská sezóna na Monínc... | Horydoly , 20.11.2023 0:10 |
Zima môže začať | Horydoly , 20.11.2023 0:04 |
Re: Pojištění | Horydoly Open, 16.11.2023 23:12 |