Cyklostezka Ostrov - Jáchymov vede po bývalé železnici

Cyklostezka Ostrov - Jáchymov vede po bývalé železnici
Pod Klínovcem na horském kole.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Localbahn Schlackenwerth - Joachimsthal byla slavnostně otevřena 21. prosince 1896. Železniční trať Ostrov nad Ohří - Jáchymov byla slavnostně uzavřena 3. srpna 1957. Teď po ní vede luxusní cyklostezka na Klínovec.

Cyklostezka Ostrov - Jáchymov vede po bývalé železnici
Léčebný dům Radium Jáchymov.
Autor snímku LenkaSvasek - Wikimedia

Přijíždíme rychlíkem z Prahy do Ostrova nad Ohří. Vykládáme kola z vlaku a míříme na Klínovec.

Smysluplně využitá trať

Využijeme cyklostezku, které vede po bývalé železnici. Ihned za nádražní budovou najíždíme na traťové těleso. Vede nás dobré cyklistické značení. Místní lidem okruhu kolem historického centra města říkají Malé a Velké Rondo. Souběžně vede Nádražní ulice.

Ostrov nad Ohří.

Projíždíme okolo dvou Penny Marketů. Mezi nimi dosud stojí železniční zastávka Ostrov město.

Trať vedla po dnešní Družební a Jáchymovské ulici. V Dolním Žďáru podjíždí pod dálnicí. Za Horním Žďárem opouští silnici a zvedá se do lesnatého svahu. Stoupání je docela nepříjemné. Pokud jedete s dětmi, nejspíš se budou ofrňovat. Trochu rozptýlení poskytne krátký tunel, skrze který projíždíme.

Localbahn Schlackenwerth - Joachimsthal / železniční trať Ostrov nad Ohří - Jáchymov.

V údolí po levé ruce je dobře vidět mohutný Radium Palác a další lázeňské domy v Jáchymově. Přijíždíme na prostornou rovnou plochu s dětským hřištěm. Tady stávalo nádraží Jáchymov.

Jáchymov.

Odtud ještě vedla vlečka do státní továrny na tabák. Sledujeme ji chvilku po Dvořákově ulici. Opustíme ji na Agrikolově náměstí. Vlečka objížděla Kulturní dům zprava a my okolo něj jedeme zleva. Pak už je stoupáme ulicí K Lanovce a nakonec lesní silničkou k dolní stanici lanovky na Klínovec (1244 m). V létě vozí nejen pěší cestující, ale také jízdní kola. Za pár minut se tedy bez námahy ocitnete na nevyšším kopci Krušných hor.

Cyklostezka z Ostrova do Jáchymova měří 8 km. Vlečka na okraj Jáchymova 1 km. Lesní silnička pod lanovku Klínovec-jih 2 km. Převýšení je 360 m. Povrch je asfaltový. Cyklostezka je oddělená od motorové dopravy.

VIDEO Klínovec trail centrum  

Jáchymov stál o železniční dopravu za každou cenu

Roku 1883 byla vydána koncese pro stavbu železnice od Ohře do hlubokého údolí Jáchymova v Krušných horách. Investorem je město Jáchymov, které je v tu dobu chudé a bez výnosů. Těžba stříbra i dalších kovů zde dávno skončila, ze slavné historie jáchymovského tolaru se nikdo nenajedl, a lázně se teprve rozvíjely.

Na trati bylo pět stanic: Schlackenwerth (Ostrov nad Ohří), Schlackenwerth P. H. (Ostrov zastávka), Unter-Brand (Dolní Žďár), Ober-Brand (Horní Žďár) a St. Joachimsthal (Jáchymov).

V listopadu 1896 byly při policejně-technické zkoušce shledány nedostatky, z nichž nejzávažnější byl sklon trati. Ten činil 52,6 ‰, tedy o 5,6 ‰ více než uváděl projekt. Přesto byl v prosinci byl vypraven za účasti ministra pro železnice první vlak. Se sklonem 52,6 ‰ nakonec šlo o nejstrmější adhezní trať s normálním rozchodem na území Československa.

Kolem roku 1900 bylo zvažováno prodloužení trati do Perninku, Božího Daru a Kovářské. Projekt byl ale zamítnut pro nadměrnou technickou náročnost a tím pádem přespříliš vysokou cenu.

Na stávající trati se často stávalo, že souprava v prudkém stoupání uvízla, hlavně v zimě kvůli závějím. Proto, když se v Radium-Paláci konala konference států Malé dohody, odmítli její účastníci přepravu slavnostním vlakem a do Jáchymova se raději přepravili fiakry. O dva roky později na trati ve vlaku uvízl rumunský regent, který se v Jáchymově léčil.

Localbahn Schlackenwerth - Joachimsthal / železniční trať Ostrov nad Ohří - Jáchymov.

Osobní doprava byla Československými dráhami pro nerentabilnost zrušena 1934 a nahrazena autobusy. Město s téměř výhradně německým obyvatelstvem kvůli tomu odmítlo podporovat autobusovou dopravu a zakázalo busům zastavovat před Radium-Palácem a na území města byly zrušeny autobusové zastávky. Osobní dopravu na železnici vrátily Deutsche Reichsbahn v roce 1941. Po osvobození trať přebraly ČSD a osobní dopravu na čas ponechaly.

Po zahájení masivní těžby uranu sloužila železnice k jeho přepravě na ostrovské nádraží, odkud uran putoval do Sovětského svazu. V roce 1955 byla vybudována vlečka z Dolního Žďáru do pracovně-koncentračního tábora Vykmanov, kde byla v provozu nechvalně známá Věž smrti, ve které političtí vězni třídili uranovou rudu bez jakýchkoliv ochranných pomůcek. 

Po ukončení těžby uranu byla dráha v roce 1957 zrušena pro osobní i nákladní dopravu. Zůstala zachována jako vlečka z Ostrova do Dolního Žďáru, která sloužila výrobci autobusů a trolejbusů Škoda do roku 2004. 

Železniční trať byla kompletně snesena, ale drážní těleso zůstalo zachováno. Od roku 2013 po něm cyklostezka. Největší atrakcí je 18 metrů dlouhý Jáchymovský tunel, skrze který cyklisté projíždějí.

Zachovaly se nádražní budovy. V provozu je nádraží Ostrov nad Ohří. Zastávka Ostrov byla opravena a je do ní umístěno malé železniční muzeum. V Horním Žďáru je dochovaný domek správce trati. Nádraží Horní Žďár a Jáchymov byla demolována.

Localbahn Schlackenwerth - Joachimsthal / železniční trať Ostrov nad Ohří - Jáchymov.

Jak šel čas na trati Ostrov - Jáchymov 

1883 Vydána předběžná koncese pro stavbu železnice v délce 8 km.

1884 Firma Schmied & Halama zpracovává první projekt, ten je pro nadměrný sklon plánované trasy na základě revizní zprávy zamítnut.

1885 Město Jáchymov na stavbě trati trvá a nechává zpracovat novou revizi.

1894 Jáchymov získává úvěr u Zemské banky na 407 tisíc zlatých, garantovaný výnosem Českého sněmu.

1895 Firma E. Gross z Vídně zpracovává projekt a zahajuje přípravné práce. Kvůli značnému převýšení má jezdt po kolejích parní tramvaj.

1896 Zahájení stavby. Razí se železniční tunel, skála se láme ručně, neboť kvůli okolním domům nelze použít dynamit. Pravidelná doprava na trati je zahájena 23. prosince s železničními lokotivami.

1900 Zvažuje se prodloužení trati do Perninku, Božího Daru a Kovářské, projekt je ale zamítnut pro technickou i finanční náročnost.

1927 Na dráhu jsou nasazeny vozy s plynovým osvětlením.

1928 Jízda je kvůli náročnosti terénu pomalá, přesto se ji zavedením motorových vozů daří zvýšit na 30 km/h.

1934 Pro nerentabilnost je zrušena osobní doprava, podána první žádost o demolici tratě.

1938 Jáchymov žádá Ministerstvo dopravy o obnovu osobní dopravy. Žádost je zamítnuta a Jáchymov na oplátku ruší všechny zastávky autobusů ve městě.

1941 Říšská dráha obnovuje osobní dopravu.

1945 Trať přebírají znovu Československé dráhy. V následujících letech slouží zejména k přepravě uranové rudy na ostrovské nádraží, odkud putuje do Sovětského svazu.

1957 Po ukončení těžby uranu je dráha zrušena. Konkrétním důvodem je rozšiřování silnice do Ostrova. V provozu zůstává pouze vlečka ze zastávky Ostrov nad Ohří do areálu Škoda v Dolním Žďáru.

1980 Tunel využívá Státní podnik Zelenina jako sklad zboží.

2009 Trať je kompletně snesena. 

2013 Po trati je vybudovány asfaltová cyklostezka Ostrov - Jáchymov. 


Zobrazit místo Běžky a kola na větší mapě

Horydoly.cz KRUŠNÉ HORY na kole

Hlavní hřeben Přes Krušné hory na kole

Traily Klínovec: Azur, Rubin a Baron

Cyklostezka Z Ostrova do Jáchymova po staré železnici

Cyklostezka Bezručovo údolí je nejdelší v Krušných horách

Cykloturistika Z Klínovce do Prahy za dva dny na kole

Fláje Tudy odplul prales z Krušných hor

Tragedie Německý biker se zabil na trailech Bouřňák

Business Skiareál Klínovec není možné udržet bez silného cyklistického léta

Tipy na cyklovýlety v Karlovarském kraji.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Stovky cyklistů oslavily Světový den kola průjezdem Prahy

Stovky cyklistů oslavily Světový den kola průjezdem Prahy

Dokonce i rodiny s dětmi na kolech projely místa běžně určená jen těm nejodvážnějším, například pražskou Severojižní magistrálu. Zahraniční zkušenosti ukazují, že kolo do města patří a je důležitou součástí dopravního mixu. "Díky... celý článek

Na kole v Krkonoších? Rozpaky jsou na místě

Cyklonovinky 2024

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Turistické autobusy s přepravou kol v Krkonoších

Turistické autobusy s přepravou kol v Krkonoších

Pro snazší zvládnutí horského terénu křižují nejvyšší české hory Krkonošské cyklobusy, resp. turistické autobusy s přepravou kol v Krkonoších, a otevírají tak širší možnost, jak si užít cykloturistiku v horských partiích, s využitím lanových drah,
Krkonošské cyklobusy 2024

Krkonošské cyklobusy 2024

Krkonošské cyklobusy přepravují cykloturisty, kola i pěší turisty. Jejich pravidelné linky projíždějí Krkonoše tam a zpět. Navazují na další vlaky, autobusy a lanovky. Provoz začíná 25. května a končí 29. září. 
Bike maraton Vysočiny startuje v Kněžicích

Bike maraton Vysočiny startuje v Kněžicích

Předvýběr.CZ Bike Maraton Vysočina se koná nadcházející sobotu 25. května.
Pechek obhájil titul cyklistického maratonce Vysočiny

Pechek obhájil titul cyklistického maratonce Vysočiny

Do cíle 19. ročníku dvaačtyřicetikilometrového Předvýběr.CZ Bike Maratonu Vysočiny 2024 s časem 1:20:43 dorazil třicetiletý Jan Pechek pro zlatou medaili.
Závod Míru, poslední prověrka nejlepších mladých cyklistů planety

Závod Míru, poslední prověrka nejlepších mladých cyklistů planety

Závod Míru je nejlepší závod mladých cyklistů do 23 let v Evropě a možná na celém světě. Téměř všichni jezdci v popředí Tour de France úspěšně závodili v Jesenikách.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Outdoor Retailer - veletrh USA, Salt Lake City 17.-19.6. 17.6.
Outdoor Trade Show - veletrh Velká Británie, Liverpool 18.-20.6. 18.6.
Beskidy Trophy Polsko, Istebna 20.-23.6. Etapový cyklomaraton 20.6.
Letní slunovrat Česko 20.6.
Kamenický cyklomaraton Kamenice nad Lipou Horská kola 22.6.
Valachy Man Nový Hrozenkov 22.-23.6. Triatlon 22.6.
Pojizerský triatlon Bakov nad Jizerou, koupaliště Plavání, kolo, běh 23.6. 10:00
ISPO China - veletrh Čína, Shanghai 28.-30.6. 28.6.
Vinařská 50 - cyklomaraton Šatov Horská kola 29.6.
1000 miles Nová Sedlica Ultramaraton kola, koloběžky, běh 30.6. 15:00

Diskuse

Shanebal OLanebal, 17.6.2024 18:41, 118 příspěvků
SOLanebal Gichardpow, 17.6.2024 18:26, 118 příspěvků
Dichaelrerce Lewiskit, 17.6.2024 18:18, 13 příspěvků
This Site Robertjam, 17.6.2024 18:09, 8 příspěvků
zajímavé lukas B., 17.6.2024 17:49, 1 příspěvek
Lhanebal IsmaelEvirm, 17.6.2024 17:26, 13 příspěvků
cesta na Kohout Pavel Šafařík, 16.6.2024 13:43, 1 příspěvek
sem asi ne pikovoda, 16.6.2024 3:23, 1 příspěvek
Autor Kuba Turek, 13.6.2024 22:45, 4 příspěvky
Autor Ženda, 13.6.2024 21:02, 4 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Mořské kajaky Horydoly Open, 17.6.2024 12:10
Cyklistický závod L´Etape... Horydoly , 15.6.2024 3:43
Pádlojízda po Vltavě Horydoly , 4.6.2024 12:39
Vodácké závody 2024 Horydoly , 4.6.2024 12:30
Středočeský kraj se připo... Horydoly , 4.6.2024 2:30
Nebuďme vesmírným zákonem... milan šupa, 29.5.2024 19:47
Malý ukrajinský Picasso Horydoly , 21.5.2024 12:59
Re: Bikesraz na Vysočině Horydoly , 17.5.2024 12:22