NIZOZEMSKO Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.
17. února
NIZOZEMSKO: Policie měří výkon a rychlost elektrokol
Nizozemská policie zavedla do praxe 247 zařízení pro identifikaci nelegálně rychlých a výkonných elektrokol. Policejní hlídky je převážejí z místa na místo podle potřeby. Technicky se jedná o válcové stolice, které měří maximální rychlost a maximální výkon. Zařízení byla zavedena v reakci na nárůst počtu nehod s vážnými zraněními cyklistů a nejvyšší počet smrtelných nehod na kole roku 2022. Policie to uvádí do souvislostí: "Tato čísla víceméně drží krok s nárůstem elektrokol a dalších elektricky poháněných dvoukolek". Zákonný limit podpory výkonu motoru pro elektrokola a fatbike v Nizozemsku je 25 km/h a pro rychlá elektrokola typu pedelec je to 45 km/h.
15. února
MALTA: Konec sdílené mikromobility
Tažení Malťanů proti mikromobilitě na jejich ostrově bylo dokončeno. 1. března vstoupí v platnost zákon zakazující půjčování elektrických koloběžek. Již dříve bylo zakázáno půjčování elektrokol. Do dneška opustily Maltu všechny platformy, které sdílenou elektromobilitu poskytovaly: GoTo, Nextbike a Cool.
7. února
PRAHA: 3 těžce zranění za rok při haváriích elektrokoloběžek
V hlavním městě Praze bylo evidováno v roce 2023 celkem 38 nehod elektrokoloběžek. Nikdo při tom nezemřel, ale tři lidé byli těžce zraněni. Tato čísla odpovídají desetině celostátního průměru. Každý třetí havarovaný koloběžkář byl opilý. Jeden těžce zraněný byl 55letý muž, který spadl při jízdě po chodníku u křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. Důvodem nehody byla agresivní bezohledná jízda a 1,5 promile alkoholu v krvi. Dva těžce zranění chodci zůstali po 20letém muži, který jel po chodníku na Rašínově nábřeží. Od nehody navíc ujel.
2. ledna
Senioři se zraní dvakrát častěji na elektrokole
Senioři se zraní na elektrokole dvakrát častěji než na jízdním kole bez motoru. Policie uvádí, že 38 % nehod seniorů na elektrokolech končí úrazem, kdežto na kolech je to jen 19 %. Centrum dopravního průzkumu uvádí hlavní důvody jsou:
* Přecenění vlastních schopností * Chybějící přilba * Elektrokola dostanou jezdce do těžkého terénu, kam by se vlastními silami nedostali * Přečipování na vyšší rychlost a větší výkon
"Když stárneme, jsme křehčí, sil ubývá, naše reakce jsou pomalejší. U řidičů se to obvykle kompenzuje zkušeností, jenže elektrokola jsou nová, chovají se trochu jinak a zatím s nimi nikdo nemá příliš dlouhou zkušenost," Veronika Valentová z CDV. Její studie zkoumala leden až říjen minulého roku, kdy policisté řešili 328 nehod elektrokol, 3004 nehod jízdních kol, 114 nehod koloběžek a 260 nehod elektrokoloběžek. Podíl zraněných seniorů na koloběžkách je zanedbatelný. Mapa loňských kolizí elektrokol ukazuje, kde senioři nejčastěji bourají: v pohraničí se Slovenskem, v Jizerských horách a v Krušných horách u hranic s Německem.
1. ledna
Polovina prodaných bicyklů jsou elektrokola
Vloni se prodalo zhruba 130 000 elektrokol v rámci České republiky. Je to téměř polovina všech prodaných jízdních kol. Podle prodejců se po kovidové pandemii zastavil raketový růst prodejů. Centrum dopravního výzkumu uvádí, že elektrokola kupují nejčastěji lidé ve věku 45 - 55 let.
Přečipování na vyšší rychlost a větší výkon... Staré známé a neřešené. Nějaká elektronická řešení jsou k mničemu. Jasná je jediná věc a to maximální štítkový výkon elektromotoru. Ten přečipovat nelze.
APP. a jek je to konkretně s oněmi novými pravidly ohledně výkonu? Něco je o maximální váze vozidla (což asi koloběžky nepřekračují)...
První duben odstartoval novou éru povinného ručení. Jednak zrušil zelené karty (pouze v Česku a nikoliv v zahraničí), jednak rozšířil okruh vozidel, která musejí mít sjednáno pojištění odpovědnosti. Aby toho nebylo málo, povinnost... celý článek
AKTUALIZACE Zhruba 450 kilometrů dlouhá cyklostezka Praha - Vídeň je opravdová lahůdka pro všechny milovníky jízdy na kole. Zároveň to je cesta, kterou zvládne každý, byť by to byl jeho první
4156 jízdních kol a elektrokol bylo odcizeno během loňského roku. Celková škoda činila 126,2 milionů korun. Do policejních statistik jsou ale započítané pouze řádně nahlášené případy. Reálná hodnota tak může být
Že tráví cyklisté většinu času venku a na kasina nemají čas? To je omyl. Díky dostupnosti online kasin není problém si otevřít výherní automat i na cestách. Nebo po návratu z vyjížďky, kdy
Samostatná kategorie pro gravelové závodníky je zásadní novinkou 19. ročníku cyklistického závodu Předvýběr.CZ Bike Maraton Vysočina 2024, který se letos jede v sobotu 25. května.