Jednou zkusíš a víckrát nechceš jinak. Silnička je jiná dimenze cyklistiky

Jednou zkusíš a víckrát nechceš jinak. Silnička je jiná dimenze cyklistiky
Martin Vítek a Silniční kolo Argon 18 Gallium.
Autor snímku LBS Sport
SDÍLEJ:

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Když začne odtávat poslední sníh, začínám cítit ono pověstné svrbění do nohou. Vždy si říkám, jak to příroda pěkně zařídila, že se věci s železnou pravidelností opakují. Toužím vyměnit dvě prkénka za dvě kola. Lyže za silničku.

Jednou zkusíš a víckrát nechceš jinak. Silnička je jiná dimenze cyklistiky
Silniční kolo Argon 18 Gallium.
Autor snímku ARCHIV LBS Sport
Jak na to

Abychom si rozuměli:
slangový slovník silničáře

švih - silniční vyjížďka, trénink
bidon - cyklistická lahev
galuska, plášť - obutí ráfku
bovdeny - trubičky, kterými vedou ovládací lanka k přesmykači, přehazovačce, brzdám
placka - převodník 
kazeta - složení ozubených koleček 
hák - jízda v závětří, v blízkosti zadního kola dalšího cyklisty 
balík - jízda ve skupině

Jaro přináší starty pověstných jarní klasik: Kolem Flander, Paříž - Roubaix a později Giro d’Italia. Hlavní událostí silničářské sezony je právě probíhající etapový závod Tour de France.

Silniční kolo nabízí úplně jiný pocit z jízdy než jeho mladší sourozenec horské kolo. To musíte zažit, silnice klikatící se krajinou, nohy v lehkém kmihu, svěží vítr, zvyšující se rychlost. Kdo má silniční kolo, ví o čem je řeč. Kdo ne, nechápe. Zatím.

Pamatujete na svého prvního Favorita?

Účelem tohoto článku není sdělovat, co ví téměř každý z nás, že rám silničního kola je z tenkých trubek a má tzv. berany. Notabene většina z vás v dětství zažila jízdu na Favoritu a základní představu má. Snahou však je poskytnout nové informace a prohloubit vaši orientaci v tomto cyklistickém odvětví. Vtáhnout vás do světa silniční cyklistiky, který má své jedinečné kouzlo.

Proč vás dostane? Než začneme s hardwarem

Osobnosti táhnou. Silniční cyklistika má totiž i pověstné a současně i kontroverzní ikony jako byl např. Eddy Merckx, známí pod svojí přezdívkou „Kanibal“, Lance Armstrong nebo třeba legendární Marco Pantani. Muž, který v roce 1998 vyhrál dva prestižní závody: Tour de France a Giro d'Italia, kde předvedl neuvěřitelný výkon, který žádný z jezdců nikdy nezopakoval. Tito obdivovaní muži dávají tomuto sportu něco navíc. Silniční cyklistika je víc než jen sport a kruhový pohyb nohou na jednostopém vozidle.

Není rám jako rám

Tato základní část se kola se vyrábí hned z několika materiálů: ocel, hliník, titan nebo karbon. Ocelové rámy bývají hodně pružné, ale a jsou těžké.

Rámy hliníkové, resp. duralové (hliník + další slitiny), mají opačné vlastnosti oproti oceli. Jsou lehké, tuhé, avšak nepružné, přenášejí vibrace do těla jezdce.

Dále tu je titan. Tento materiál má své opodstatnění. Mezi vlastnosti patří pružnost, tuhost, lehkost, avšak je hodně drahý, a tak se moc nepoužívá.

"Tahounem trhu jsou rámy z karbonu. Argumenty jsou jasné: vysoká pevnost, nízká hmotnost, absorpce vibrací," říká Martin Vítek z LBS sportu. A díky neustále vývoji, jak tento materiál zpracovávat, jak karbonová vlákna vrstvit, lze získat ty nejlepší vlastnosti rámů pro konkrétní cyklistické disciplíny - dráha, silniční závody, časovky, cyklocross, triatlon  další.

Řazení

Na silničním kole bývají obvykle vepředu dva převodníky: velký (nejčastěji 53, 52, 50 zubů) a malý (nejčastěji 39, 36 anebo 34 zubů). U zadního kola je nejčastěji kazeta s 11 pastorky (ozubená kola) v rozmezí od 11 až po 25, 28 anebo 30 zubů Kombinací k výběru ideálního převodu je dostatek. I v náročných stoupáních je z čeho vybírat.

Silniční značky jsou pověstné kultovky

Nejčastěji používaným osazení (komponenty), je japonské Shimano, americký Sram a v závěsu italské Campagnolo. Dnes se už nemusíte bát páček na rámu kola. Řazení je integrované do brzdové páky. Při jízdě tak nemusíte obtížně přehmatávat a pouštět řidítka.

Mezi výrobci rámů kol mají nezastupitelné místo značky: Colnago, Bianchi, De Rosa, Eddy Merckx, Pinarello a další. Nicméně jsou tu i relativní nováčci jako Argon 18, BMC, Cipollini. a další, které svým renomé klasickým značkám zatápí.

Kola dělají kolo

Nejen rám ovlivní požitek z jízdy. Je třeba zachovat pověstnou vyváženost kola, jako celku, když zainvestujete do karbonového rámu, nekažte si dojem tím, že pořídíte levné těžké ráfky. Při výběru volte mezi duralovými nebo karbonovými. Spojení mezi nábojem a ráfkem zabezpečuje tzv. výplet z ocelových drátů tady má ocel své místo díky svým jedinečným vlastnostem. Por dosažení maximálního zážitku z jízdy je nutné silničku vybavit vysokými karbonovými ráfky např. od značek ENVE, HED, 3T, FAST FORWARD, Mavic a dalších. Vám i vašemu stroji to bude jistě slušet.

Na ráfky obouváme buď galusku nebo plášť a rozdělují se na výplety pro ráfkové či kotoučové brzdy

Kokpit

Řídítka a představec lze nazvat pomyslným kokpitem. Vždyť tyhle dvě součástky jsou tím, co zásadně ovlivňuje a určuje směr naší cesty i celkový posed. Tedy výběr by byla chyba podcenit. Představec by měl svojí délkou odpovídat velikosti rámu. Samozřejmě, že délkou a sklonem představce si lze posed optimalizovat. Při změně představce ale pozor, lze si geometrii posedu a potažmo ovládání celého kola naprosto překopat, a to i v negativním smyslu slova. Takže až budete vybírat kolo a nebude vám sedět jen o pár milimetrů, nechte si nasadit jiný kokpit a doladit vše podle svých přání.

Teď vážně: Proč na tom jezdíme?

Někdy mám pocit, že věk, ten neoblíbený ukazatel, sebou přináší i pozitivní faktor - nadhled a jiný pohled na věc. Také na jízdu v sedle silničního kola. V zásadě si více užíváte drobných, ale silných setkání v rámci vyjížděk. Najeté kilometry, nastoupané výškové metry jsou jistým, ale ne tím jediným cílem. Vyzkoušej to!

Martin Vítek z pražského cyklistického obchodu LBS Sport doporučuje zajímavé silniční kolo od nové značky Argon 18. Že se jedná o špičkové cyklistické nářadí, dosvědčují mistři ze stáje Astana, kteří Argon sedlají na Tour de France.

ARGON 18 GALLIUM PRO

Lehké, pohodlné a velmi pevné kolo je určené pro zdolávání těžkých kopců. Disponuje monokokovým rámem, který je vyroben z vysokopevnostního karbonu za využití technologického postupu Nano Tubing, díky kterému získalo nízkou hmotnost a vysokou torzní tuhost.

Rámová sada Gallia Pro váží ve velikosti M pouhých 759 g.

Unikátní je řešení výškového nastavení řídítek. Se systémem 3D Press Fit, kdy každá velikost rámu má 3 varianty výšky hlavy, si přesně vyberete podle svých požadavků.

Pro každou velikost rámu je dále upravována geometrie, aby každý rám byl ergonomicky dokonalý.

ARGON 18 GALLIUM PRO je kombinace lehkosti, pevnosti a pohodlí pro všechny terény. V této variantě je rám osazen elektronickou sadou Shimano Dura Ace Di2, koly Mavic Ksyrium UST a komponenty italského výrobce 3T. 

Cykloobchod LBS k tomu nabízí velké možnosti tuningu kol ze své široké nabídky. Dostupné jsou barevné varianty Black/White Gloss a Black/Grey Matte.

Silniční kolo stojí 175 000 Kč.

Silniční kolo Argon 18 Gallium.

Horydoly.cz Outdoorové vybavení 2019

Podzimní a jarní bundy Kilpi, Regatta a Dare2B

Obojky pro psy Dogmount

Nafukovací čluny Gumotex

Dřevěná kola Samorost

Dětská cyklosedačka Feva Seat Star

Fotopast KeepGuard KG860N

Fotopast ScoutGuard

Kolimátory Holosun

Skialpinistické vázání ATK Bindings

2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 
2013 - 2012 - 2011 - 2010 - 2009 - 2008

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

TDF

V okolí Prahy je to pro cyklisty docela dobré ale na vsích se docela bojím, co na mě kde vyjede za blba když řízne zatáčku kam nevidí 

  • Autor Skiák
  • Datum a čas 25.7.2019 23:41
Reaguj
TDF

Při sledování TDF jezdcům ladný pohyb závidím. Na druhou stranu si rekreační silničku dokážu představit podobně jako rekreační sprint nebo hod oštěpem. U větších měst se může silničkář stát snadnou kořiští telefonujících blondýn v SUV a na cyklostezkách je pohyb 40-50 km/h docela nebezpečný.

Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Rychlebské stezky - začátek sezony Černá voda Horská kola 29.3.
Šemberské stezky - otevření Tuchoraz 29.3.
Banální situace, fatální následky - přednáška Praha, Městská knihovna Prevence úrazů páteře 3.4. 17:00
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
Vars - konec lyžování Francie, Vars 7.4.
Silva Regina - veletrh Brno, Výstaviště 7.-11.4. Myslivost a lesnictví 7.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.

Diskuse

Relative immobility, alle... eyoyadixey, 29.3.2024 15:01, 4 příspěvky
Observe abrasion by ropin... aekokat, 29.3.2024 14:51, 4 příspěvky
Options bulbar lancets, s... xefedikcup, 29.3.2024 14:42, 4 příspěvky
SLS принтер купить SLS_dxEl, 29.3.2024 14:32, 4 příspěvky
ehcbuoju glucophage pills, 29.3.2024 13:13, 117 příspěvků
čd-ariva Pišišvor, 29.3.2024 11:12, 1 příspěvek
strašná rychlost Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek
INU Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky
INU Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky
Nebudeme přece poukazovat... Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Karel IV. Horydoly , 28.3.2024 15:06
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:46
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:45
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:42
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:40
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:37
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:36
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:35