Silniční kola se zase dostávají do módy

Silniční kola se zase dostávají do módy
Silniční cyklistika.
Autor snímku Maloja
SDÍLEJ:

Silničním cyklistům se blýská na časy už i v Česku. Silniční cyklistika se vrací na výsluní zájmu nejen v podobě závodů, ale také jako sportovně-amatérské ježdění a cykloturistika.

Silniční kola se zase dostávají do módy
Silniční cyklista Michal Stark potřebuje na kolo jen jednu nohu.
Autor snímku Kuba Turek

Zatímco ve Francii, Itálii a Španělsku nikdy neopadla popularita silniční cyklistiky jakožto královny všech sportovních disciplín na dvou kolech, v Česku jsme měli zhruba dvacetiletou přestávku.

Důvodem byl obrovský zájem o horská kola, která jsou vhodná pro poklidné vyjížďky do tuzemských lesů a kopečků, ale také neutěšený stav silnic v Čechách, na Moravě i ve Slezsku, a jistě k tomu přispěly i obavy z neurvalých motoristů.

Jenže svět se mění a my cyklisté s ním. Silničních kol se prodává stále více. Počty účastníků na pouťácích i v regulérních závodech se zvyšují. Stále více cyklistů na silničních bicyklech potkáváme na silničkách v okolí velkých měst i na venkově.

Cyklistická stáj Rabobank závodí v Kalifornii.

Tento návrat nejrychlejších kol podpořili čeští a slovenští cyklisté zatápějící světové cyklistické špičce, ale také stavební firmy, které radikálně vylepšují asfaltové povrchy silnic, města budující nové cyklostezky a také řidiči, kteří jezdí bezpečněji než dříve.

Důležitý je skok v technologiích využívaných na konstrukci jízdních kol.

Kotoučové brzdy 

Silniční kola dokončila ukončila brzdovou revoluci. Silničáři přešli jako poslední ze všech cyklistů na kotoučové brzdy. Oproti klasickým ráfkovým brzdám neztrácejí brzdný účinek ani ve špatném počasí. Kolo lehce ubrzdí nejen na suché silnici, ale také za deště a případně na bahně a sněhu.

Milovníci klasiky sice véčkové brzy ještě vyžadují, ale to je labutí píseň. Mnohé světové cyklistické značky už letos vyrábějí své modely výhradně s diskovými brzdami a další oznámily zastavení výroby kol s véčkovými brzdami během příštího roku. Je ovšem jasné, že ráfkové brzdy z jízdních kol jen tak rychle nezmizí, a lze tedy očekávat jejich výrobu i servis po mnoho dalších let.   

Pro srovnání: na horských kolech se kotoučovky prosadily dávno, v cyklokrosu se na nich jezdí už také několik let a dokonce i koloběžky pro dospělé se jimi běžně osazují. 

Karbonové a hliníkové rámy

Silniční cyklistika je leaderem ve výrobě rámů. Hledí se tu na každý gram, aerodynamiku a také ideální posez.  

Tradiční ocel zůstala vyhrazená už jen pro nejlevnější modely (okolo 10 tisíc korun). Je sice pevná, ale zároveň těžká a ještě k tomu rezne. Titan se příliš neujal kvůli vysoké ceně a náročné výrobě.

Za to hliník, dural a další slitiny se pevně usadily ve výrobních programech cyklistických značek. Střední cenová kategorie silničních kol (zhruba 20-50 tisíc korun ) je masově vyráběna právě z tohoto lehkého materiálu. Lepší modely jsou doplněny karbonovou vidlicí. Důvodem této kombinace je, že karbon tlumí nárazy a dural zajišťuje pevnost celého kola. 

Nejlepší materiál na výrobu rámů a dalších komponentů v nejvyšší kvalitě (od 50 do 300 tisíc korun) je dnes jednoznačně karbon. Uhlíková vlákna dokáže výrobní závod namotat a upéci přesně podle požadavků konstruktérů. Složité výpočty inženýrů i dlouholeté zkušenosti špičkových cyklistů umožňují zpevnit rám na klíčových místech a zároveň ho odlehčit, kde materiál není tolik potřeba.

Elektrické řazení

Elektrické řazení sice neřadí samo, ale cyklistovi stačí ťuknout do tlačítka na řídítkách a přehazovačka i přesmykač sám zařadí zvolený převod. Dělá to rychle, přesně a pohodlně. 

Standardem je v současné době 2x9 nebo 2x11 převodů. Čili přesmykač má dvě "placky" a přehazovačka devět nebo jedenáct "koleček".

Řadící páčky pod horní rámovou trubkou už jsou dávno minulostí a do historie se pomalu chystá i manuální řazení na řídítkách.

Silnice, závody, ale také terén a cykloturistika

Silniční kola se prodávají v mnoha variantách podle disciplíny, ve které mají sloužit.

Silniční kola pro závodní a sportovní ježdění výhradně na silnicích (tzv. road) jsou očesaná až na dřeň, neboť velmi záleží na jejich hmotnosti, ale také odolnosti. Vždyť na závodech se běžně dosahuje rychlostí přes 100 km/h, jezdci dřou dlouhé hodiny v sedle i ve stoje, jezdí se nejen po hladkém asfaltu, ale také po dlažebních kostkách, někdy někdo trefí vymletou díru, obrubník či zpomalovací pruh, občas se padá v pelotonu i každý sám za sebe. To všechno musí silniční kolo vydržet!

Cyklokrosová kola jsou určená pro závodění v lehkém terénu a na špatných cestách či silnicích. Oproti klasickým silničkám jsou cyklokrosové bicykly ještě odolnější, pláště mají silnější a hrubší. Klasický rám má dost místa, aby se kolo dalo hodit na rameno a vyběhnout s ním do strmého svahu, nebo třeba po schodech. Pořadatelé cyklokrosových soutěží mají pro závodníky připraveno vždy několik takových špeků v každém kole závodu.

Rekreační a kondiční kola inspirovaná cyklokrosovými závodními modely se nově nazývají gravel bike. Jsou pohodlnější především kvůli šikmé rámové trubce, neboť se nepočítá, že by kolo někdo nosil na rameni jako závodníci.

Časovkářské speciály kladou důraz na aerodynamiku. Taktika jízdy v pelotonu jde na časovkách stranou, protože každý jezdec, případně družstvo, jede sám proti času. Každý detail výstroje rozhoduje. Začíná to vejčitou přilbou, pokračuje řídítky s úzkým úchopem, diskovými koly, loukotěmi a končí aerodynamickým rámem.

Triatlonové bicykly se podobají časovkářským speciálům a navíc mají výbavu pro dlouhé osamělé šlapání během závodu. Na první pohled je vidět dlouhá hrazda vepředu na řídítkách a nosiče na dvě lahve vzadu za sedlem.

Cykloturistické silniční kolo je oproti závodnímu kolu masivní, těžší a odolnější. Lze ho dovybavit blatníky, osvětlením, cyklistickými brašnami, případně za něj zapojit dětský cyklistický vozík.

Horydoly.cz Rady do obchodu: jak vybírat?

Horská kola

Silniční kola

Batohy

Pláštěnky na batohy

Stany

Oblečení

Obuv

Lodě

Kola

Běžky

Sněžnice

Cepíny a mačky

Turistické hůlky

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Krušné hory AKTUÁLNĚ 2020

Krušné hory AKTUÁLNĚ 2020

TEPLICE Nejdelší a nejrozlehlejší hory v České republice najdete na severozápadě. Přečtěte si krátké zprávy z Krušných hor, Krušnohoří a Podkrušnohoří.... celý článek

Czechman Triatlon: Nikdy jsem takhle nepromrzl!

Alpy AKTUÁLNĚ 2020

registrovat

Prohlédněte si chaty k pronájmu a ubytování.
Ubytovaní Velký Meder vám nabízí tu nejlepší letní dovolenou.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz





Nejčtenější články

Krušné hory AKTUÁLNĚ 2020

Krušné hory AKTUÁLNĚ 2020

TEPLICE Nejdelší a nejrozlehlejší hory v České republice najdete na severozápadě. Přečtěte si krátké zprávy z Krušných hor, Krušnohoří a Podkrušnohoří.
Cyklonovinky 2020

Cyklonovinky 2020

PLZEŇ Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklistické desatero aneb jak zvýšit bezpečnost dětí na kole

Cyklistické desatero aneb jak zvýšit bezpečnost dětí na kole

Víkendové projížďky na kole představují příjemnou aktivitu, do které se může zapojit celá rodina. Nejen malé, ale i větší děti zpravidla výlety na kole milují. Úkolem rodičů je přitom postarat se,
Alpy AKTUÁLNĚ 2020

Alpy AKTUÁLNĚ 2020

ŠVÝCARSKO Co je co v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.
Berzdorfer See, Niedow a Kristýna

Berzdorfer See, Niedow a Kristýna

PODCAST V česko-polsko-německém pohraničí se koupá ve třech bývalých uhelných dolech.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Bike-Expo - veletrh Polsko, Kielce PŘESUNUTO 1.-3.10. 1.10.
Nova Cup - cyklomaraton Mikulov Horská kola 3.10.
Intermot - veletrh Španělsko, Madrid 7.-11.10. Cyklo a moto 7.10.
Císař Challenge Praha, Troja Přírodní víceboj 10.10.
Land-art Ralsko Náhlov PŘESUNUTÝ TERMÍN 10.10.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Ostrava 10.-30.10. 10.10.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Horská chata Bílá 10.10. 17:00
Mezinárodní festival outdoorových filmů Brno, knihovna Jiřího Mahena 12.-19.10. 12.10.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Krnov, Mír 70 12.-18.10. 12.10.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Písek, Portyč 12.-18.10. 12.10.

Diskuse

Včlánku o soeše JF jsou v... Kuba Turek, 30.9.2020 18:04, 10 příspěvků
Včlánku o soeše JF jsou v... PK, 27.9.2020 1:13, 10 příspěvků
Včlánku o soeše JF jsou v... Václav, 26.9.2020 18:58, 10 příspěvků
Let balonem Josef, 25.9.2020 17:21, 4 příspěvky
Lety balonem Martin, 24.9.2020 19:09, 4 příspěvky
Stačí otočit hlavou :) Tom, 24.9.2020 15:00, 1 příspěvek
Petr Josef, 23.9.2020 20:37, 4 příspěvky
Zpravodajství Pišišvor, 22.9.2020 14:51, 2 příspěvky
Zpravodajství Petr Š., 22.9.2020 14:01, 2 příspěvky
Re: Anna, 22.9.2020 8:46, 7 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Milí přátelé Švýcarska, admin@ngs.cz, 26.9.2020 17:13
Re: Sportfilm Liberec admin@ngs.cz, 21.9.2020 19:42
Sportfilm Liberec admin@ngs.cz, 21.9.2020 19:39
Re: Djatlov / Ďatlov admin@ngs.cz, 18.9.2020 9:14
Djatlov / Ďatlov admin@ngs.cz, 18.9.2020 9:09
Název zůstává, mění se místo admin@ngs.cz, 15.9.2020 9:58
Kbely - lezecký instruktor admin@ngs.cz, 14.9.2020 20:04
Höllental - táboření Pivoň Pivoň, 14.9.2020 18:46