Silniční kola se zase dostávají do módy

Silniční kola se zase dostávají do módy
Silniční cyklistika.
Autor snímku Maloja
SDÍLEJ:

Silničním cyklistům se blýská na časy už i v Česku. Silniční cyklistika se vrací na výsluní zájmu nejen v podobě závodů, ale také jako sportovně-amatérské ježdění a cykloturistika.

Silniční kola se zase dostávají do módy
Silniční cyklista Michal Stark potřebuje na kolo jen jednu nohu.
Autor snímku Kuba Turek

Zatímco ve Francii, Itálii a Španělsku nikdy neopadla popularita silniční cyklistiky jakožto královny všech sportovních disciplín na dvou kolech, v Česku jsme měli zhruba dvacetiletou přestávku.

Důvodem byl obrovský zájem o horská kola, která jsou vhodná pro poklidné vyjížďky do tuzemských lesů a kopečků, ale také neutěšený stav silnic v Čechách, na Moravě i ve Slezsku, a jistě k tomu přispěly i obavy z neurvalých motoristů.

Jenže svět se mění a my cyklisté s ním. Silničních kol se prodává stále více. Počty účastníků na pouťácích i v regulérních závodech se zvyšují. Stále více cyklistů na silničních bicyklech potkáváme na silničkách v okolí velkých měst i na venkově.

Cyklistická stáj Rabobank závodí v Kalifornii.

Tento návrat nejrychlejších kol podpořili čeští a slovenští cyklisté zatápějící světové cyklistické špičce, ale také stavební firmy, které radikálně vylepšují asfaltové povrchy silnic, města budující nové cyklostezky a také řidiči, kteří jezdí bezpečněji než dříve.

Důležitý je skok v technologiích využívaných na konstrukci jízdních kol.

Kotoučové brzdy 

Silniční kola dokončila ukončila brzdovou revoluci. Silničáři přešli jako poslední ze všech cyklistů na kotoučové brzdy. Oproti klasickým ráfkovým brzdám neztrácejí brzdný účinek ani ve špatném počasí. Kolo lehce ubrzdí nejen na suché silnici, ale také za deště a případně na bahně a sněhu.

Milovníci klasiky sice véčkové brzy ještě vyžadují, ale to je labutí píseň. Mnohé světové cyklistické značky už letos vyrábějí své modely výhradně s diskovými brzdami a další oznámily zastavení výroby kol s véčkovými brzdami během příštího roku. Je ovšem jasné, že ráfkové brzdy z jízdních kol jen tak rychle nezmizí, a lze tedy očekávat jejich výrobu i servis po mnoho dalších let.   

Pro srovnání: na horských kolech se kotoučovky prosadily dávno, v cyklokrosu se na nich jezdí už také několik let a dokonce i koloběžky pro dospělé se jimi běžně osazují. 

Karbonové a hliníkové rámy

Silniční cyklistika je leaderem ve výrobě rámů. Hledí se tu na každý gram, aerodynamiku a také ideální posez.  

Tradiční ocel zůstala vyhrazená už jen pro nejlevnější modely (okolo 10 tisíc korun). Je sice pevná, ale zároveň těžká a ještě k tomu rezne. Titan se příliš neujal kvůli vysoké ceně a náročné výrobě.

Za to hliník, dural a další slitiny se pevně usadily ve výrobních programech cyklistických značek. Střední cenová kategorie silničních kol (zhruba 20-50 tisíc korun ) je masově vyráběna právě z tohoto lehkého materiálu. Lepší modely jsou doplněny karbonovou vidlicí. Důvodem této kombinace je, že karbon tlumí nárazy a dural zajišťuje pevnost celého kola. 

Nejlepší materiál na výrobu rámů a dalších komponentů v nejvyšší kvalitě (od 50 do 300 tisíc korun) je dnes jednoznačně karbon. Uhlíková vlákna dokáže výrobní závod namotat a upéci přesně podle požadavků konstruktérů. Složité výpočty inženýrů i dlouholeté zkušenosti špičkových cyklistů umožňují zpevnit rám na klíčových místech a zároveň ho odlehčit, kde materiál není tolik potřeba.

Elektrické řazení

Elektrické řazení sice neřadí samo, ale cyklistovi stačí ťuknout do tlačítka na řídítkách a přehazovačka i přesmykač sám zařadí zvolený převod. Dělá to rychle, přesně a pohodlně. 

Standardem je v současné době 2x9 nebo 2x11 převodů. Čili přesmykač má dvě "placky" a přehazovačka devět nebo jedenáct "koleček".

Řadící páčky pod horní rámovou trubkou už jsou dávno minulostí a do historie se pomalu chystá i manuální řazení na řídítkách.

Silnice, závody, ale také terén a cykloturistika

Silniční kola se prodávají v mnoha variantách podle disciplíny, ve které mají sloužit.

Silniční kola pro závodní a sportovní ježdění výhradně na silnicích (tzv. road) jsou očesaná až na dřeň, neboť velmi záleží na jejich hmotnosti, ale také odolnosti. Vždyť na závodech se běžně dosahuje rychlostí přes 100 km/h, jezdci dřou dlouhé hodiny v sedle i ve stoje, jezdí se nejen po hladkém asfaltu, ale také po dlažebních kostkách, někdy někdo trefí vymletou díru, obrubník či zpomalovací pruh, občas se padá v pelotonu i každý sám za sebe. To všechno musí silniční kolo vydržet!

Cyklokrosová kola jsou určená pro závodění v lehkém terénu a na špatných cestách či silnicích. Oproti klasickým silničkám jsou cyklokrosové bicykly ještě odolnější, pláště mají silnější a hrubší. Klasický rám má dost místa, aby se kolo dalo hodit na rameno a vyběhnout s ním do strmého svahu, nebo třeba po schodech. Pořadatelé cyklokrosových soutěží mají pro závodníky připraveno vždy několik takových špeků v každém kole závodu.

Rekreační a kondiční kola inspirovaná cyklokrosovými závodními modely se nově nazývají gravel bike. Jsou pohodlnější především kvůli šikmé rámové trubce, neboť se nepočítá, že by kolo někdo nosil na rameni jako závodníci.

Časovkářské speciály kladou důraz na aerodynamiku. Taktika jízdy v pelotonu jde na časovkách stranou, protože každý jezdec, případně družstvo, jede sám proti času. Každý detail výstroje rozhoduje. Začíná to vejčitou přilbou, pokračuje řídítky s úzkým úchopem, diskovými koly, loukotěmi a končí aerodynamickým rámem.

Triatlonové bicykly se podobají časovkářským speciálům a navíc mají výbavu pro dlouhé osamělé šlapání během závodu. Na první pohled je vidět dlouhá hrazda vepředu na řídítkách a nosiče na dvě lahve vzadu za sedlem.

Cykloturistické silniční kolo je oproti závodnímu kolu masivní, těžší a odolnější. Lze ho dovybavit blatníky, osvětlením, cyklistickými brašnami, případně za něj zapojit dětský cyklistický vozík.

Horydoly.cz Rady do obchodu: jak vybírat?

Horská kola

Silniční kola

Batohy

Pláštěnky na batohy

Stany

Oblečení

Obuv

Lodě

Kola

Běžky

Sněžnice

Cepíny a mačky

Turistické hůlky

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Triatlon v Sokolově vyhráli junioři Grebík a Svobodová

Triatlon v Sokolově vyhráli junioři Grebík a Svobodová

Mladí triatlonisté zazářili na jezeře Michal. City triathlon Sokolov, který se uskutečnil jako závod Českého poháru v olympijském a sprint triatlonu, ovládli junioři Radim Grebík a Tereza Svobodová.... celý článek

Alpy AKTUÁLNĚ 2019

Hostivařská přehrada 2019

registrovat

Hledáte ubytování v Česku nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Koupací vyjížďka: Hostivařská přehrada, Podleský rybník a Slatina

Koupací vyjížďka: Hostivařská přehrada, Podleský rybník a Slatina

AKTUALIZACE Slunce pálí, teploměr stoupá nad 30 stupňů, dusno by se dalo krájet. Lehce poobědváme a vyrážíme na koloběžkový výlet za koupáním. Naplánovali jsme tři plavání na trase - Hostivařskou přehradu, Podleský
Šumava AKTUÁLNĚ 2019

Šumava AKTUÁLNĚ 2019

OPRAVY LESNÍCH CEST Přinášíme zprávy a novinky ze Šumavy na česko-německo-rakouské hranici. Mohou vám pomoci, ať sem pojedete na kole, na běžkách, na lodi, nebo třeba půjdete pěšky.
Cyklonovinky 2019

Cyklonovinky 2019

ROKYTKA Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Livigno, Bormio a Valtellina 2019

Livigno, Bormio a Valtellina 2019

ZIMNÍ OLYMPIÁDA Aktuální zprávy z oblíbených lyžařských středisek na severu Itálie.
Alpy AKTUÁLNĚ 2019

Alpy AKTUÁLNĚ 2019

BERGELL Kde je co v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Transalp - etapový cyklomaraton Německo, Oberammergau 14.-20.7. 14.7.
4x Revelations Jablonec nad Nisou, Dobrá Voda 18.-20.7. Horská kola 18.7.
Kravařská lávka Praha, Novotného lávka 20.-21.7. 20.7.
Trans Brdy - cyklomaraton Lety Horská kola 20.7.
Krušnoman Most, Matylda Terénní triatlon 21.7.
Šumavský cyklomaraton Zadov Horská kola 27.7.
Tatry Tour - cyklomaraton Tatranská Lomnica Silniční kola 27.7.
Den Ohře Kadaň, Střelnice 27.7.
Mezi Polevskými obry - cyklomaraton Polevsko Horská kola 27.7.
Xterra Hradec Králové Plavání, MTB, kros 28.7.

Diskuse

Skautská nadace Jaroslava... Michael Beranek, 15.7.2019 22:29, 1 příspěvek
Bolesti kloubů JN, 15.7.2019 9:30, 10 příspěvků
Bolesti kloubů Karla, 15.7.2019 8:59, 10 příspěvků
Stanování u horské chaty ... Michael Beranek, 13.7.2019 22:06, 2 příspěvky
Stahování u Tebe Rouse Honza Šlouf, 13.7.2019 21:41, 2 příspěvky
Footbikes X e-bikes Pišišvor, 11.7.2019 23:52, 1 příspěvek
Kontrola na hranicích Menhart, 10.7.2019 19:46, 1 příspěvek
Pozor.... JN, 10.7.2019 13:10, 3 příspěvky
Všechno Špatně Prkoš, 8.7.2019 12:27, 3 příspěvky
Všechno Špatně Peter, 8.7.2019 11:09, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Severovýchod Slovenska na... Horydoly , 15.7.2019 2:30
KROK 2019 Horydoly , 9.7.2019 11:38
Tóny Dolomit / I suoni de... Horydoly , 8.7.2019 12:04
BMW je oficiálním vozem M... Horydoly , 8.7.2019 11:57
Šary Vary v Plzni Horydoly , 8.7.2019 11:43
Tatra kolem světa Horydoly , 8.7.2019 11:34
Re: Polsko Horydoly , 8.7.2019 11:29
GP Kaltmeyer Safe for Bike Horydoly , 2.7.2019 20:48