Silniční kola se zase dostávají do módy

Silniční kola se zase dostávají do módy
Silniční cyklistika.
Autor snímku Maloja
SDÍLEJ:

Silničním cyklistům se blýská na časy už i v Česku. Silniční cyklistika se vrací na výsluní zájmu nejen v podobě závodů, ale také jako sportovně-amatérské ježdění a cykloturistika.

Silniční kola se zase dostávají do módy
Silniční cyklista Michal Stark potřebuje na kolo jen jednu nohu.
Autor snímku Kuba Turek

Zatímco ve Francii, Itálii a Španělsku nikdy neopadla popularita silniční cyklistiky jakožto královny všech sportovních disciplín na dvou kolech, v Česku jsme měli zhruba dvacetiletou přestávku.

Důvodem byl obrovský zájem o horská kola, která jsou vhodná pro poklidné vyjížďky do tuzemských lesů a kopečků, ale také neutěšený stav silnic v Čechách, na Moravě i ve Slezsku, a jistě k tomu přispěly i obavy z neurvalých motoristů.

Jenže svět se mění a my cyklisté s ním. Silničních kol se prodává stále více. Počty účastníků na pouťácích i v regulérních závodech se zvyšují. Stále více cyklistů na silničních bicyklech potkáváme na silničkách v okolí velkých měst i na venkově.

Cyklistická stáj Rabobank závodí v Kalifornii.

Tento návrat nejrychlejších kol podpořili čeští a slovenští cyklisté zatápějící světové cyklistické špičce, ale také stavební firmy, které radikálně vylepšují asfaltové povrchy silnic, města budující nové cyklostezky a také řidiči, kteří jezdí bezpečněji než dříve.

Důležitý je skok v technologiích využívaných na konstrukci jízdních kol.

Kotoučové brzdy 

Silniční kola dokončila ukončila brzdovou revoluci. Silničáři přešli jako poslední ze všech cyklistů na kotoučové brzdy. Oproti klasickým ráfkovým brzdám neztrácejí brzdný účinek ani ve špatném počasí. Kolo lehce ubrzdí nejen na suché silnici, ale také za deště a případně na bahně a sněhu.

Milovníci klasiky sice véčkové brzy ještě vyžadují, ale to je labutí píseň. Mnohé světové cyklistické značky už letos vyrábějí své modely výhradně s diskovými brzdami a další oznámily zastavení výroby kol s véčkovými brzdami během příštího roku. Je ovšem jasné, že ráfkové brzdy z jízdních kol jen tak rychle nezmizí, a lze tedy očekávat jejich výrobu i servis po mnoho dalších let.   

Pro srovnání: na horských kolech se kotoučovky prosadily dávno, v cyklokrosu se na nich jezdí už také několik let a dokonce i koloběžky pro dospělé se jimi běžně osazují. 

Karbonové a hliníkové rámy

Silniční cyklistika je leaderem ve výrobě rámů. Hledí se tu na každý gram, aerodynamiku a také ideální posez.  

Tradiční ocel zůstala vyhrazená už jen pro nejlevnější modely (okolo 10 tisíc korun). Je sice pevná, ale zároveň těžká a ještě k tomu rezne. Titan se příliš neujal kvůli vysoké ceně a náročné výrobě.

Za to hliník, dural a další slitiny se pevně usadily ve výrobních programech cyklistických značek. Střední cenová kategorie silničních kol (zhruba 20-50 tisíc korun ) je masově vyráběna právě z tohoto lehkého materiálu. Lepší modely jsou doplněny karbonovou vidlicí. Důvodem této kombinace je, že karbon tlumí nárazy a dural zajišťuje pevnost celého kola. 

Nejlepší materiál na výrobu rámů a dalších komponentů v nejvyšší kvalitě (od 50 do 300 tisíc korun) je dnes jednoznačně karbon. Uhlíková vlákna dokáže výrobní závod namotat a upéci přesně podle požadavků konstruktérů. Složité výpočty inženýrů i dlouholeté zkušenosti špičkových cyklistů umožňují zpevnit rám na klíčových místech a zároveň ho odlehčit, kde materiál není tolik potřeba.

Elektrické řazení

Elektrické řazení sice neřadí samo, ale cyklistovi stačí ťuknout do tlačítka na řídítkách a přehazovačka i přesmykač sám zařadí zvolený převod. Dělá to rychle, přesně a pohodlně. 

Standardem je v současné době 2x9 nebo 2x11 převodů. Čili přesmykač má dvě "placky" a přehazovačka devět nebo jedenáct "koleček".

Řadící páčky pod horní rámovou trubkou už jsou dávno minulostí a do historie se pomalu chystá i manuální řazení na řídítkách.

Silnice, závody, ale také terén a cykloturistika

Silniční kola se prodávají v mnoha variantách podle disciplíny, ve které mají sloužit.

Silniční kola pro závodní a sportovní ježdění výhradně na silnicích (tzv. road) jsou očesaná až na dřeň, neboť velmi záleží na jejich hmotnosti, ale také odolnosti. Vždyť na závodech se běžně dosahuje rychlostí přes 100 km/h, jezdci dřou dlouhé hodiny v sedle i ve stoje, jezdí se nejen po hladkém asfaltu, ale také po dlažebních kostkách, někdy někdo trefí vymletou díru, obrubník či zpomalovací pruh, občas se padá v pelotonu i každý sám za sebe. To všechno musí silniční kolo vydržet!

Cyklokrosová kola jsou určená pro závodění v lehkém terénu a na špatných cestách či silnicích. Oproti klasickým silničkám jsou cyklokrosové bicykly ještě odolnější, pláště mají silnější a hrubší. Klasický rám má dost místa, aby se kolo dalo hodit na rameno a vyběhnout s ním do strmého svahu, nebo třeba po schodech. Pořadatelé cyklokrosových soutěží mají pro závodníky připraveno vždy několik takových špeků v každém kole závodu.

Rekreační a kondiční kola inspirovaná cyklokrosovými závodními modely se nově nazývají gravel bike. Jsou pohodlnější především kvůli šikmé rámové trubce, neboť se nepočítá, že by kolo někdo nosil na rameni jako závodníci.

Časovkářské speciály kladou důraz na aerodynamiku. Taktika jízdy v pelotonu jde na časovkách stranou, protože každý jezdec, případně družstvo, jede sám proti času. Každý detail výstroje rozhoduje. Začíná to vejčitou přilbou, pokračuje řídítky s úzkým úchopem, diskovými koly, loukotěmi a končí aerodynamickým rámem.

Triatlonové bicykly se podobají časovkářským speciálům a navíc mají výbavu pro dlouhé osamělé šlapání během závodu. Na první pohled je vidět dlouhá hrazda vepředu na řídítkách a nosiče na dvě lahve vzadu za sedlem.

Cykloturistické silniční kolo je oproti závodnímu kolu masivní, těžší a odolnější. Lze ho dovybavit blatníky, osvětlením, cyklistickými brašnami, případně za něj zapojit dětský cyklistický vozík.

Horydoly.cz Rady do obchodu: jak vybírat?

Horská kola

Silniční kola

Batohy

Pláštěnky na batohy

Stany

Oblečení

Obuv

Lodě

Kola

Běžky

Sněžnice

Cepíny a mačky

Turistické hůlky

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Cyklonovinky 2021

Cyklonovinky 2021

CYKLISTICKÉ NEHODY Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.... celý článek

Sázava AKTUÁLNĚ 2021

Zimní výprava na brdský Tok vlakem, na kole a na lyžích

registrovat

Ubytovaní Velký Meder vám nabízí tu nejlepší letní dovolenou.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.







Nejčtenější články

Sázava AKTUÁLNĚ 2021

Sázava AKTUÁLNĚ 2021

KÁCOV Zprávy z divoké řeky, která teče z Vysočiny k Praze. Sázava a Posázaví jsou oblíbenými místy pro vodáky, turisty, cyklisty i horolezce.
Cyklonovinky 2021

Cyklonovinky 2021

CYKLISTICKÉ NEHODY Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Zimní výprava na brdský Tok vlakem, na kole a na lyžích

Zimní výprava na brdský Tok vlakem, na kole a na lyžích

SKI GUIDE V Brdech zase po letech leží dost sněhu na pořádné lyžování! To si nemohu nechat ujít. Beru horské kolo, skialpové lyže a vyrážím na nejvyšší horu Tok (865 m).
Půjčovna nákladních kol funguje v Brně na Špitálce

Půjčovna nákladních kol funguje v Brně na Špitálce

Obyvatelé Brna mohou vyzkoušet nákladní kola pro převoz dětí a rozmanitého nákladu. Nadace Partnerství ve spolupráci s Cargobikes Czechoslovakia přináší do Brna půjčovnu, ve které se místo aut budou půjčovat nákladní kola.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Bike Show - veletrh Velká Británie, Londýn 5.-7.3. 5.3.
ITB - veletrh Německo, Berlín 9.-12.3. Virtuální veletrh 9.3.
UITT - veletrh Ukrajina, Kyjev 24.-26.3. 24.3.
COTTM - veletrh Čína, Peking 12.-14.4. Cestovní ruch 12.4.
Travelcon - konference
České Budějovice on-line 15.-16.4. 15.4.
Praha-Karlštejn - cyklomaraton Praha, Velká Chuchle Horská kola 24.4.
Free Time - veletrh Polsko, Gdaňsk ZRUŠENO! 10.-11.5. 10.5.
BTL - veletrh Portugalsko, Lisabon 12.-16.5. 12.5.
Pochod Praha - Prčice  Prčice   15.5.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 28.-30.5. Lodě a čluny 28.5.

Diskuse

Značka “ Zákaz vjezdu jí... bi, 3.3.2021 11:48, 12 příspěvků
Značka “ Zákaz vjezdu jí... Lukas B., 3.3.2021 10:00, 12 příspěvků
Značka “ Zákaz vjezdu jí... ČEMBA, 2.3.2021 20:41, 12 příspěvků
Značka “ Zákaz vjezdu jí... Jitka R, 2.3.2021 17:12, 12 příspěvků
Pánská mikina Martin, 1.3.2021 8:54, 1 příspěvek
Mýty a pověry staré doby Kuba Turek, 27.2.2021 19:41, 16 příspěvků
Mýty a pověry staré doby Petr, 27.2.2021 18:58, 16 příspěvků
Mýty a pověry staré doby JN, 27.2.2021 16:28, 16 příspěvků
Mýty a pověry staré doby Michael Beranek, 27.2.2021 13:42, 16 příspěvků
Nesmysly Michael Beranek, 27.2.2021 10:24, 16 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

ITB Berlin NOW Convention Horydoly , 2.3.2021 20:50
Více prostoru a soukromí ... Horydoly , 1.3.2021 17:08
Noční stopa Valachy je zr... Horydoly Open, 27.2.2021 16:57
BMW Motorrad Days 2021 zr... Horydoly , 25.2.2021 9:37
Ubytování a život v Livignu Horydoly , 24.2.2021 10:10
Německá turistická centrá... Horydoly , 23.2.2021 23:13
Resort Valachy se připrav... Horydoly , 12.2.2021 20:49
Dolní Morava spustila lan... Horydoly , 12.2.2021 11:56