Po stopách Liebiegů v Liberci

Po stopách Liebiegů v Liberci
Theodor von Liebig a jeho snoubenka Marie Ida Blaschka v roce 1901. Theodor von Liebig v autě Benz roku 1900.
Autor snímku Anton Huber (vlevo) a anonymní liberecký fotograf
SDÍLEJ:

Textilní firma Johann Liebieg & Co. zaměstnávala tisíce libereckých obyvatel v textilní fabrice. Éra průmyslníků Liebiegů trvala v Liberci (Reichenberg) celé 19. století a skončila až 2. světovou válkou, když byly jejich továrny přebudovány na válečnou výrobu.

Po stopách Liebiegů v Liberci
Carl Benz s rodinou a Theodor von Liebieg v roce 1894 během automobilového výletu Mannheim - Gernsheim.
Autor snímku ARCHIV Mercedes-Benz

Rodina textilních průmyslníků Liebiegů se zasloužila o rozvoj průmyslu na Liberecku. Liebiegové sice začali s textilem a soukenictví se drželi po celou dobu, ale koupí velkostatku ve Smiřicích začali dělat také do zemědělství a potravinářství, v Duchicově jim patřily doly a posléze hráli významnou roli i v začátcích automobilismu.   

Domy a průmyslové objekty v Liberci

V Liberci jsou po nich dnes vidět především zajímavé budovy. Nový turistický a průvodcovský okruh na zvaný Po stopách Liebiegů proto provádí návštěvníky města po více či méně známých architektonických zajímavostech. Liebigovské objekty a místa jsou označeny očíslovaným skleněnými tabulkami a stojany, z nichž se lidé dozvědí základní informace ve čtyřech jazycích.

K průvodcovskému okruhu byla vydána čtyřjazyčná brožura, kterou každý zájemce zdarma dostane v městském informačním centru spolu s mapkou. Po stopách Liebiegů se návštěvníci vydají na 17 míst. Například do Liebiegova městečka, na sídliště Domovina, k rodinným vilám a na Libereckou výšinu. Z Liebiegových penez byla postavená třeba i Liberecká radnice a Harcovská přehrada.

Horydoly.czNedaleko na Kopanině vede Stezka Scheybalových

INFO: Visit Liberec

Liberec, radnice.

První záruční prohlídka na světě

Celosvětově se proslavil především baron Theodor von Liebieg jako jeden z adoptivních otců automobilismu. Roku 1893 si koupil u Carla Benze automobil Victoria. Bylo to teprve třetí auto v Rakousku-Uhersku. Celé jednání s Benzem o koupi v jeho továrně v Mannheimu prý trvalo pouhých patnáct minut, protože Liebieg spěchal na vlak.

Benz dostal tučnou zálohu, auto vyrobil a poslal ho do Reichenbergu rozebrané vlakem. Celníci netušili, co s tím, a tak proclili zvlášť kočár bez oje a zvlášť plynový motor dvousetkilogramový. Automobily ve svých sazebnících tehdy ještě neměli.

Jaké bylo Benzovo překvapení, když mu Liebieg o něco později napsal, že z Reichenbergu přijede za ním do Mannheimu na záruční prohlídku. Benz sice měl prohlídku v prodejních podmínkách, ale odmítl nést záruku za dalekou cestu po špatných silnicích.

Automobilový výlet na trase Mannheim - Schriesheim - Grossachsen - Palatinate v roce 1895. Na fotografii jsou vidět Klara a Thilde, dcery Carla Benze, v prvním autě Benz Velo. Syn Richard ve vojenské uniformě řídí druhé auto Benz Phaeton. Další cestující

První dálková cesta automobilem

Baron Theodor von Liebieg se však nenechal odradit a jako technický nadšenec sedl roku 1894 do auta, k němu si přisedla jeho žena Marie Ida Blaschka a vydali se na světově první dálkovou cestu za Liebiegovou maminkou do Gondorfu. Technický benzín do motoru kupovali v lékárnách a vodu na chlazení brali, kde se dalo, včetně potoků a studní. Cesta měřila 1000 kilometrů. Spotřebovali 140 litrů benzinu a 1500 litrů vody.

Na cestě byli od 16. do 22. července, auto bylo v pohybu 69 hodin čistého času a průměrná rychlost byla 13,5 km/h.

Mezi tím se zastavili v Mannheimu a Carl Benz vykonal první záruční prohlídku automobilu na světě. Oba muži se mezi tím spřátelili, protože měli podobný zájem na technickém rozvoji a pokračování průmyslové revoluce. Jejich přátelství a vzájemné návštěvy potom trvaly až do 30. let 20. století. 

Motor: čtyři koně, osmnát set kubíků, rychlost dvacet

Liebiegův automobil Benz Victoria byl osazený vodorovným jednoválcem vzadu o objemu 1726 cm3, který měl výkon 4 koně při 400 otáčkách za minutu. Systém odpařovací karburace pracoval na principu odsávání těkavých benzinových par. Převodovka byla sestavena jako dvě řemenice a ploché řemeny. Přenášela hnací sílu planetovým soukolím na zadní kola článkovými řetězy. Na velkých obručích byly nasazeny pryžové obruče a na zadních kolech ruční pásové brzdy. Hmotnost kočáru bez koní, jak bylo auto zprvu nazýváno, byla 650 kilogramů. Dosahovalo rychlosti 20 km/h.

Theodor von Liebieg posléze zprostředkoval dodání jednoho Benzova motoru do strojírny v Kopřivnici a roku 1897 byl na jeho základě postaven první českých automobil Präsident. Poté sám založil automobilovou továrnu RAF (Reichenberger Automobil – Fabrik) v Liberci a ještě o něco později ji nechal sloučit s mladoboleslavskou značkou Laurin a Klement, v níž byl členem správní rady. Česká a vlastně i světová automobilová historie se tedy táhne od Liebiega až do dneška, kdy je Škoda jednou z největších automobilových továren na světě.

Johann Liebieg.

Horydoly.czMercedes-Benz na Horydoly:

TEST Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4M

TEST Mercedes-Benz B 180 CDI

TEST Nejmenší obytná auta

TEST Obytná dodávka Mercedes Viano pro důchodce


Zobrazit místo Turistika na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Dejiny

To už je poněkud jiná historie, ale nešť: Známá je především stávka roku 1870 s tragickými následky v přádelně ve Svárově, dnes části Velkých Hamrů (je tam dnes sousoší před bývalou vstupní bránou). Na zdivočelé dělníky byla povolána nejen policie, která s podobnými nepokoji měla zkušenosti, ale také armáda, protože nepokoje se šířily na několik textilek, což obnášelo tisíce lidí.   

Nedali si říci, na výzvy ke klidu nereagovali, házeli po ozbrojené moci kameny a pokoušeli se prorazit armádní řady, což málokdy dopadne dobře. Vojáci napřed nasadili bajonety a potom i stříleli. Vyšetřování posléze ukázalo, že stříleli dokonce i na prchající dělníky. Kdyby byla nasazena a hlavně velela policie nebo četnictvo, zřejmě by nějaké oběti byly a do rozkurážené demonstrace by se střílelo, ale hned po zklidnění by se střílet přestalo. Na to však vojáci nejsou cvičení. 

Celkový počet obětí není přesně znám (někdo zemřel později a někdo náhodou), ale bylo jich necelých deset.

Paradoxní je, že nešlo o vzpouru proti systému, režimu, nebo dokonce chebodárci a zaměstnavateli Liebiegovi, ale svárovskou stávku vyvolal ředitel Liebigova závodu ve Svárově Václav Palme, když se pokusil své špatné hospodaření a podvody vyřešit desetiprocentním snížením mezd zaměstnanců, což oni odmítli a povstali.

Pokud jdeme do důsledků, tak Václav Palme byl před tím železničním úředníkem, který "ztratil" nebo spíš zničil spisy "omylem během přepravy", které dokazovaly Liebiegovo podloudnictví s bavlnou, což byl trestný čin. Byl tenkrát propuštěn ze státních služeb pro nedbalost, ale Liebieg mu byl vděčný a také potřeboval, aby nemluvil, a tak ho zaměstnal ho jako svého ředitele.

(Tahle gründerská doba českého průmyslu byla úplně stejná, jako nedávno po sametivé revoluci - figurovali v ní bílí koně, mrtvoly, uplacení úředníci, drsní podnikatelé, okradený stát, bankovní podvody, korupce a funkce jako prebendy.)  

Komouši nakonec oslavovali Svárovskou stávku jako první organizovanou akci dělnického lidu proti zlým kapitalistům především proto, že několik účastníků stávky později vstoupilo do sociální demokracie a potom přestoupili do jejího extrémního klonu KSČ.  

Ve skutečnosti měla Svárovská stávka velký význam v tom, že celé Rakousko-Uhersko ještě ten rok povolilo organizaci dělnictva do spolků, jejich politickou činnost a dalo právní rámec legálním stávkám.

Reaguj
Dejiny
No - ve skole jsme se také učili něco o tamních stávkách, rozbíjení strojů a sřelbě do demonstrantů. Neznám historické podrobnosti.Jen myslím, že by to v rámci objektivity do  průvodce taky jako soucast dějin patrilo (mozna to tam je ale nepise se o tom)......
  • Autor honza
  • Datum a čas 14.1.2015 14:02
Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


Barrandovský most přes Vltavu v Praze

Barrandovský most přes Vltavu v Praze

Barrandovský most je nejvytíženějším mostem v Česku. Pro Prahu je to klíčová dopravní stavba.... celý článek

Praha AKTUÁLNĚ 2023

Maďarské dálniční známky 2023

registrovat

Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Získejte bonus za vklad v nejlepším online kasinu v České republice.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Online cz casino s licenci slot-vegas.cz







Nejčtenější články

Barrandovský most přes Vltavu v Praze

Barrandovský most přes Vltavu v Praze

Barrandovský most je nejvytíženějším mostem v Česku. Pro Prahu je to klíčová dopravní stavba.
Kolik stojí kilometr jízdy autem podle vyhlášky?

Kolik stojí kilometr jízdy autem podle vyhlášky?

Sazby za opotřebění / amortizaci auta stanovuje vyhláška Ministerstva práce sociálních věcí vždy k 1. lednu. Dá se podle ní rozpočítat nejen služební cesta, ale také náklady na spolujízdu mezi kamarády, kteří
Praha AKTUÁLNĚ 2023

Praha AKTUÁLNĚ 2023

JEHNĚDY Malé zprávy z velkého města přinášíme pro turisty a návštěvníky.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
FESPO - veletrh Švýcarsko, Curych 2.-5.2. 2.2.
Vacances - veletrh Belgie, Brusel 2.-5.2. 2.2.
Balttour - veletrh Lotyšsko, Riga 3.-5.2. 3.2.
Batmassan - veletrh Švédsko, Göteborg 4.-12.2. Lodě 4.2.
Reisen - veletrh Německo, Hamburg 8.-12.2. Turismus a karavaning 8.2.
Nauticampo - veletrh Portugalsko, Lisabon 8.-12.2. Turismus a karavaning 8.2.
BIT - veletrh Itálie, Miláno 12.-14.2. Cestovní ruch 12.2.
AIME - veletrh Austrálie, Melbourne 13.-15.2. 13.2.
IMTM - veletrh Izrael, Tel Aviv 14.-15.2. Cestovní ruch 14.2.
Grónsko - diashow Brno, Art Přednáší Martin Loew 15.2. 18:00

Diskuse

Kšandičky Jana, 30.1.2023 12:28, 1 příspěvek
LH24 Šlojíř, 30.1.2023 11:25, 1 příspěvek
lezecká stěna v Trutnově Sharika, 30.1.2023 9:59, 117 příspěvků
Etický kodex Syndikátu no... Horydoly, 29.1.2023 22:06, 2 příspěvky
Skialp Kuba Turek, 29.1.2023 22:03, 15 příspěvků
Oblečení na zimní koloběž... Bretislav, 29.1.2023 18:56, 1 příspěvek
Člověk nesmí být zhýčkaný... Honza, 29.1.2023 15:11, 13 příspěvků
Skialp Honza, 29.1.2023 14:56, 15 příspěvků
INU Honza, 29.1.2023 14:48, 2 příspěvky
Půjčovna sportovních vozí... Karolína Vorlíčková, 29.1.2023 14:33, 10 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Běžecké závody 2023 Horydoly , 25.1.2023 20:46
Konvenční turismus je passé Horydoly Open, 20.1.2023 18:30
Pojišťovny varují před vý... Horydoly Open, 20.1.2023 18:23
Re: Pojištění Horydoly Open, 20.1.2023 18:21
Re: Pojištění Horydoly Open, 20.1.2023 18:19
Všem! Všem! Všem! Bude po... milan šupa, 14.1.2023 19:43
Sraz na Pražském hradě 8.1. Horydoly , 5.1.2023 20:52
Praha na Silvestra: dopra... Horydoly , 31.12.2022 9:42