Po stopách Liebiegů v Liberci

Po stopách Liebiegů v Liberci
Theodor von Liebig a jeho snoubenka Marie Ida Blaschka v roce 1901. Theodor von Liebig v autě Benz roku 1900.
Autor snímku Anton Huber (vlevo) a anonymní liberecký fotograf
SDÍLEJ:

Textilní firma Johann Liebieg & Co. zaměstnávala tisíce libereckých obyvatel v textilní fabrice. Éra průmyslníků Liebiegů trvala v Liberci (Reichenberg) celé 19. století a skončila až 2. světovou válkou, když byly jejich továrny přebudovány na válečnou výrobu.

Po stopách Liebiegů v Liberci
Carl Benz s rodinou a Theodor von Liebieg v roce 1894 během automobilového výletu Mannheim - Gernsheim.
Autor snímku ARCHIV Mercedes-Benz

Rodina textilních průmyslníků Liebiegů se zasloužila o rozvoj průmyslu na Liberecku. Liebiegové sice začali s textilem a soukenictví se drželi po celou dobu, ale koupí velkostatku ve Smiřicích začali dělat také do zemědělství a potravinářství, v Duchicově jim patřily doly a posléze hráli významnou roli i v začátcích automobilismu.   

Domy a průmyslové objekty v Liberci

V Liberci jsou po nich dnes vidět především zajímavé budovy. Nový turistický a průvodcovský okruh na zvaný Po stopách Liebiegů proto provádí návštěvníky města po více či méně známých architektonických zajímavostech. Liebigovské objekty a místa jsou označeny očíslovaným skleněnými tabulkami a stojany, z nichž se lidé dozvědí základní informace ve čtyřech jazycích.

K průvodcovskému okruhu byla vydána čtyřjazyčná brožura, kterou každý zájemce zdarma dostane v městském informačním centru spolu s mapkou. Po stopách Liebiegů se návštěvníci vydají na 17 míst. Například do Liebiegova městečka, na sídliště Domovina, k rodinným vilám a na Libereckou výšinu. Z Liebiegových penez byla postavená třeba i Liberecká radnice a Harcovská přehrada.

Horydoly.czNedaleko na Kopanině vede Stezka Scheybalových

INFO: Visit Liberec

Liberec, radnice.

První záruční prohlídka na světě

Celosvětově se proslavil především baron Theodor von Liebieg jako jeden z adoptivních otců automobilismu. Roku 1893 si koupil u Carla Benze automobil Victoria. Bylo to teprve třetí auto v Rakousku-Uhersku. Celé jednání s Benzem o koupi v jeho továrně v Mannheimu prý trvalo pouhých patnáct minut, protože Liebieg spěchal na vlak.

Benz dostal tučnou zálohu, auto vyrobil a poslal ho do Reichenbergu rozebrané vlakem. Celníci netušili, co s tím, a tak proclili zvlášť kočár bez oje a zvlášť plynový motor dvousetkilogramový. Automobily ve svých sazebnících tehdy ještě neměli.

Jaké bylo Benzovo překvapení, když mu Liebieg o něco později napsal, že z Reichenbergu přijede za ním do Mannheimu na záruční prohlídku. Benz sice měl prohlídku v prodejních podmínkách, ale odmítl nést záruku za dalekou cestu po špatných silnicích.

Automobilový výlet na trase Mannheim - Schriesheim - Grossachsen - Palatinate v roce 1895. Na fotografii jsou vidět Klara a Thilde, dcery Carla Benze, v prvním autě Benz Velo. Syn Richard ve vojenské uniformě řídí druhé auto Benz Phaeton. Další cestující

První dálková cesta automobilem

Baron Theodor von Liebieg se však nenechal odradit a jako technický nadšenec sedl roku 1894 do auta, k němu si přisedla jeho žena Marie Ida Blaschka a vydali se na světově první dálkovou cestu za Liebiegovou maminkou do Gondorfu. Technický benzín do motoru kupovali v lékárnách a vodu na chlazení brali, kde se dalo, včetně potoků a studní. Cesta měřila 1000 kilometrů. Spotřebovali 140 litrů benzinu a 1500 litrů vody.

Na cestě byli od 16. do 22. července, auto bylo v pohybu 69 hodin čistého času a průměrná rychlost byla 13,5 km/h.

Mezi tím se zastavili v Mannheimu a Carl Benz vykonal první záruční prohlídku automobilu na světě. Oba muži se mezi tím spřátelili, protože měli podobný zájem na technickém rozvoji a pokračování průmyslové revoluce. Jejich přátelství a vzájemné návštěvy potom trvaly až do 30. let 20. století. 

Motor: čtyři koně, osmnát set kubíků, rychlost dvacet

Liebiegův automobil Benz Victoria byl osazený vodorovným jednoválcem vzadu o objemu 1726 cm3, který měl výkon 4 koně při 400 otáčkách za minutu. Systém odpařovací karburace pracoval na principu odsávání těkavých benzinových par. Převodovka byla sestavena jako dvě řemenice a ploché řemeny. Přenášela hnací sílu planetovým soukolím na zadní kola článkovými řetězy. Na velkých obručích byly nasazeny pryžové obruče a na zadních kolech ruční pásové brzdy. Hmotnost kočáru bez koní, jak bylo auto zprvu nazýváno, byla 650 kilogramů. Dosahovalo rychlosti 20 km/h.

Theodor von Liebieg posléze zprostředkoval dodání jednoho Benzova motoru do strojírny v Kopřivnici a roku 1897 byl na jeho základě postaven první českých automobil Präsident. Poté sám založil automobilovou továrnu RAF (Reichenberger Automobil – Fabrik) v Liberci a ještě o něco později ji nechal sloučit s mladoboleslavskou značkou Laurin a Klement, v níž byl členem správní rady. Česká a vlastně i světová automobilová historie se tedy táhne od Liebiega až do dneška, kdy je Škoda jednou z největších automobilových továren na světě.

Johann Liebieg.

Horydoly.czMercedes-Benz na Horydoly:

TEST Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4M

TEST Mercedes-Benz B 180 CDI

TEST Nejmenší obytná auta

TEST Obytná dodávka Mercedes Viano pro důchodce


Zobrazit místo Turistika na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Dejiny

To už je poněkud jiná historie, ale nešť: Známá je především stávka roku 1870 s tragickými následky v přádelně ve Svárově, dnes části Velkých Hamrů (je tam dnes sousoší před bývalou vstupní bránou). Na zdivočelé dělníky byla povolána nejen policie, která s podobnými nepokoji měla zkušenosti, ale také armáda, protože nepokoje se šířily na několik textilek, což obnášelo tisíce lidí.   

Nedali si říci, na výzvy ke klidu nereagovali, házeli po ozbrojené moci kameny a pokoušeli se prorazit armádní řady, což málokdy dopadne dobře. Vojáci napřed nasadili bajonety a potom i stříleli. Vyšetřování posléze ukázalo, že stříleli dokonce i na prchající dělníky. Kdyby byla nasazena a hlavně velela policie nebo četnictvo, zřejmě by nějaké oběti byly a do rozkurážené demonstrace by se střílelo, ale hned po zklidnění by se střílet přestalo. Na to však vojáci nejsou cvičení. 

Celkový počet obětí není přesně znám (někdo zemřel později a někdo náhodou), ale bylo jich necelých deset.

Paradoxní je, že nešlo o vzpouru proti systému, režimu, nebo dokonce chebodárci a zaměstnavateli Liebiegovi, ale svárovskou stávku vyvolal ředitel Liebigova závodu ve Svárově Václav Palme, když se pokusil své špatné hospodaření a podvody vyřešit desetiprocentním snížením mezd zaměstnanců, což oni odmítli a povstali.

Pokud jdeme do důsledků, tak Václav Palme byl před tím železničním úředníkem, který "ztratil" nebo spíš zničil spisy "omylem během přepravy", které dokazovaly Liebiegovo podloudnictví s bavlnou, což byl trestný čin. Byl tenkrát propuštěn ze státních služeb pro nedbalost, ale Liebieg mu byl vděčný a také potřeboval, aby nemluvil, a tak ho zaměstnal ho jako svého ředitele.

(Tahle gründerská doba českého průmyslu byla úplně stejná, jako nedávno po sametivé revoluci - figurovali v ní bílí koně, mrtvoly, uplacení úředníci, drsní podnikatelé, okradený stát, bankovní podvody, korupce a funkce jako prebendy.)  

Komouši nakonec oslavovali Svárovskou stávku jako první organizovanou akci dělnického lidu proti zlým kapitalistům především proto, že několik účastníků stávky později vstoupilo do sociální demokracie a potom přestoupili do jejího extrémního klonu KSČ.  

Ve skutečnosti měla Svárovská stávka velký význam v tom, že celé Rakousko-Uhersko ještě ten rok povolilo organizaci dělnictva do spolků, jejich politickou činnost a dalo právní rámec legálním stávkám.

Reaguj
Dejiny
No - ve skole jsme se také učili něco o tamních stávkách, rozbíjení strojů a sřelbě do demonstrantů. Neznám historické podrobnosti.Jen myslím, že by to v rámci objektivity do  průvodce taky jako soucast dějin patrilo (mozna to tam je ale nepise se o tom)......
  • Autor honza
  • Datum a čas 14.1.2015 14:02
Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


Grossglockner Hochalpenstrasse

Grossglockner Hochalpenstrasse

Grossglocknerská vysokohorská silnice / Grossglockner Hochalpenstrasse vede napříč přes nejkrásnější rakouský národní park Hohe Tauern pod nejvyšší rakouskou horou Grossglockner.... celý článek

Středomoří AKTUÁLNĚ 2022

Půjčování aut na dovolené: s čím počítat?

registrovat

Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Získejte bonus za vklad v nejlepším online kasinu v České republice.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Online cz casino s licenci slot-vegas.cz







Nejčtenější články

Grossglockner Hochalpenstrasse

Grossglockner Hochalpenstrasse

Grossglocknerská vysokohorská silnice / Grossglockner Hochalpenstrasse vede napříč přes nejkrásnější rakouský národní park Hohe Tauern pod nejvyšší rakouskou horou Grossglockner.
Jeseníky AKTUÁLNĚ 2022

Jeseníky AKTUÁLNĚ 2022

KOPŘIVNÁ Nejvyšší bod Česka je kde? Na vrcholu vysílače Praděd! Kam se hrabe Sněžka... Čtěte aktuální zprávy z Jeseníků, Hrubého a Nízkého Jeseníku a Jesenicka.
Středomoří AKTUÁLNĚ 2022

Středomoří AKTUÁLNĚ 2022

PELJEŠAC Zprávy od modrého moře, bílých pláží a žhavého slunce. Z Chorvatska, Řecka, Itálie a Francie. Z Egypta, Turecka a Izraele.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Cestovatelská Střela - festival Dolní Hradiště 26.-28..8. 26.8.
Tankový den Lešany, Vojenské muzeum   27.8.
Zahrada Čech - veletrh Litoměřice 9.-14.9. 9.9.
Kůň - veletrh Lysá nad Labem 16.-18.9. 16.9.
Dny NATO Ostrava, Mošnov 17.-18.9. Ukázky vojenské techniky 17.9.
To nejlepší z trabantů - diashow Hradec Králové, Aldis Přednáší Dan Přibáň 10.10. 19:00
GO a Regiontour - veletrh Brno, Výstaviště 20.-23.10. 20.10.
Touristik a Caravaning - veletrh Německo, Lipsko 16.-20.11. 16.11.
Vertical Pro - veletrh Německo, Friedrichshafen 25.-26.11. 25.11.
Polabské vánoční trhy Lysá nad Labem 2.-18.12. 2.12.

Diskuse

Inu Honza, 17.8.2022 20:51, 1 příspěvek
Návrh PK, 17.8.2022 10:34, 1 příspěvek
Myslím si, že Jeňýk je tr... Michael Beranek, 13.8.2022 15:52, 22 příspěvků
Spojené státy evropské Piký, 13.8.2022 10:27, 22 příspěvků
Spojené státy evropské Honza, 13.8.2022 9:42, 22 příspěvků
Spojené státy evropské Kuba Turek, 12.8.2022 15:04, 22 příspěvků
RE Honza, 12.8.2022 14:08, 22 příspěvků
RE Kuba Turek, 12.8.2022 1:07, 22 příspěvků
RE Honza, 11.8.2022 20:14, 22 příspěvků
RE Kuba Turek, 11.8.2022 16:55, 22 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Veteran Rallye Kutná Hora Horydoly , 13.8.2022 11:40
Autism & Asperger's are T... leanne pen56, 30.7.2022 17:09
Nebřenice Horydoly , 29.7.2022 14:39
Re: Střední Čechy turistické Horydoly , 18.7.2022 21:43
. Prodeje pohorek vzrostl... Horydoly , 18.7.2022 21:23
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly , 11.7.2022 15:14
Re: Pojištění Horydoly Open, 9.7.2022 11:02
Cyklistické závody 2022 Horydoly Open, 7.7.2022 18:53