Přemyšl - třetí největší evropská pevnost

Přemyšl - třetí největší evropská pevnost
Přemyšl: fort V Grochowce.
Autor snímku Goku122 - Wikimedia
SDÍLEJ:

AKTUALIZACE. Geologické hranice Evropy na východě sice probíhají na Uralu a Kavkazu, ale politické máme za humny. Nárazníkové pásmo mezi evropskou chamtivostí a asijskou rozpínavostí vede odedávna od Baltu k Černému moři. Do prstence nešťastných území patří dnešní východní Polsko a západní Ukrajina, Podkarpatská Rus a maďarsko-rumunsko-ukrajinské pohraničí. Evropu před ruskými hordami měla uchránit obrovská pevnost Přemyšl (Przemyšl). Byla postavena v očekávání první světové války.

Přemyšl - třetí největší evropská pevnost
Przemyśl (Přemyšl). Zničená pevnost v roce 1915.
Autor snímku George Grantham Bain collection, Library of Congress, Wikimedia
Jak na to

Doprava

Vlakem z Krakova přes Rzeszow do Przemyšle. Autem také z Krakowa po silnici E40. Vzdálenost z Krakova je 250 kilometrů.

Jak byla Přemyšl dobyta

26. srpna 1914 zahájila ruská vojska úspěšnou bitvu o Halič a do listopadu postupovala dále do nitra Rakouska-Uherska. Dne 5. listopadu začala ruská vojska druhé obléhání. Vzhledem k tomu, že se pevnost nacházela již hluboko v ruském zázemí, bylo nemožné, aby byla vojska vyproštěna. V zimě 1914-1915 došlo k rychlému vyčerpání zásob, postupně byly snižovány příděly potravin, porážely se koně. Pevnost se ruské armádě dobýt nepodařilo, ovšem posádka čítající 110 tisíc mužů se byla nucena 22. března 1915 vzdát z důvodu nedostatku zásob.

V Evropě byly postaveny na přelomu 19. a 20. století obrovské pevnosti.

Příprava na minulou válku se nepovedla

Jejich stavitelé reagovali na rozmach dělostřelectva na zemi i na moři, a také na změněnou taktiku války.

Jenže vojáci se jako obvykle připravovali na minulé války. U tak obrovských staveb nestačili zachytit exponenciální zvyšování účinnosti zbraní, vývoj vojenské vědy a koneckonců ani změny společenského zřízení.

Nikdo si do první světové války nedovedl představit, na jaká jatka pošlou velitelé své muže a kolik z nich budou politici a vládci ochotni obětovat. Počty zmasakrovaných vojáků šly do milionů a zemřelé civilní obyvatelstvo v zázemí mělo ztráty ještě vyšší.

Przemyśl (Přemyšl).

Přemyšl chránila Vídeň a Pešť

Tři největší pevnosti té doby byly Antverpy, Verdun a Přemyšl. Co krve bylo prolito u západoevropských Antverp a Verdunu, víme všichni. Méně z nás má povědomí, jak to bylo na východě.

Přemyšl v polských rovinách měla zabránit postupu ruských armád na rakousko-uherská hlavní města Vídeň a Pešť (pozdější Budapešť).

Przemyśl (Přemyšl).

Obří válečný komplex pod Karpaty

První zemní opevnění v délce patnácti kilometrů bylo okolo Přemyšle postaveno v době Krymské války (1853-1856), ve které se ukázalo, že válka v Evropě nastane.

Poté bylo sice postaveno mírové železniční spojení Lvov - Přemyšl - Vídeň, ale už se počítalo s jeho vojenským využitím. Železnice urychlila postupnou modernizaci pevnosti nejprve cihlami a poté litým betonem. V poslední fázi před první světovou byla instalována ničivá rychlopalná děla.

Hrozivý komplex nakonec zahrnoval 45 kilometrů vnějšího opevnění okolo Przemyšle, 42 pevností pro pěšáky a 25 dělostřeleckých pevností. Vnitřní patnáctikilometrové opevnění zahrnovalo 18 pevností, tři samostatné pevnostní okruhy a čtyři dělostřelecké pevnosti. K tomu se přičítala samozřejmě další vojenská infrastruktura - sklady, střelnice, prachárna, kasárna, silnice, dílny...

Obránce decimoval hlad za frontou

Pevnost Přemyšl byla a zároveň nebyla dobyta. Nabízí se srovnání s Verdunem. Scénář bojů byl téměř stejný. Výsledkem války byl totální zmar. Přišlo tu o život čtvrt milionu lidí.

Nebudeme podrobně popisovat kdo, s kým a jak u Přemyšle bojoval. Od toho jsou dějepisné učebnice nebo Haškův Dobrý voják Švejk. Velká část knihy se odehrává právě na Haliči, neboli ve východním Polsku, neboli v Ruském Polsku.

Horydoly.czČtěte také: Švejkova cyklotrasa

Przemyśl (Přemyšl).

Na Přemyšl zaútočila novodobá armáda čtyřikrát. Poprvé Rusové v roce 1914 skončili neúspěchem, podruhé Rusové v roce 1915 pevnost vyhladověli a potřetí ji ve stejném roce Rakušané dobyli nazpátek. Čtvrtý a definitivní konec pevnosti nastal v roce 1939, kdy ji na začátku druhé světové války srovnali Němci se zemí.

Pevnost v údolí mezi kopci

Jestli se do Přemyšle vypravíte, na první pohled budete zmatení. Tady že stávala rakousko-uherská superpevnost? Město samo je položené na svažitém území, v centru stojí středověký hrad a okolo jsou samé kopce.

V tom byl onen vtip, který pomáhal obráncům a zároveň byl nakonec jejich zkázou. Město samo bylo v centru obrany, boje sem ani nezasáhly. Granáty létaly, bodáky se blýskaly a kulky osobně jmenovaly na kopcích okolo. Na nich stály všechny pevnosti, o které se sváděly tvrdé boje.

Když byly snědeny všechny krysy

Obrana to byla skvělá, rakousko-uherská posádka včetně českých vojáků byla odhodlaná, ale zlomil ji hlad a vyčerpání. Koně byli poraženi, krysy vyjedeny, polévka z vrány byla považována za luxus a vojákům došly síly. Vzdali se.

Hlavním důvodem bylo, že Rusové zatlačily Rakušany hluboko do Polska a pevnost zůstala osamělá uprostřed ruského území. Rakušané posádce nedokázali pomoci a Rusové měli dost času na obléhání.

Halič a speciálně okolí Přemyšle byla sužováno válkami odedávna. Tudy totiž vedla jediná rozumná cesta z Asie do Evropy a naopak. Jižněji brání velkým armádám sice nízké, ale o to rozlehlejší Karpaty, a ještě jižněji Dunaj a bažinaté řeky stékající do jeho delty.

Za druhé světové války se o tom přesvědčil generál Svoboda a jeho nadřízený maršál Koněv, když přivedli na zbytečnou smrt desítky tisíc vojáků v Dukelském průsmyku.

Kousek odtud jen tak tak proklouzl generál Kutuzov při návratu z tažení proti Turkům a také Suvorov se svými kozáky. Bojovali tu ale už dříve Uhři, Tataři, Turci, Kozáci, Valaši i Němci.

Hitlerův bunkr pro vlak

Opevnění z první světové války využil poněkud kuriozně také Adolf Hitler. Ve Stepini naplánoval setkání s dalším vrahem Benitem Mussolinim v roce 1941. Hitlerův vlak zvaný Amerika byl proto odstavený do krytu. Ten tvořil železobetonový tunel zabudovaný do starého rakousko-uherského příkopu.

Ví se, že Hitlerův vlak tady stál minimálně ještě jednou během tohotu roku. Jednali v něm Himmler, Rommel a Keitel se samotným vůdcem.

Tunel je dlouhý téměř půl kilometru, jeho tvar je jako hřbet ryby a mírně zatočený. Důvodem je pasivní ochrana před leteckým útokem. Bomby by něm sklouzly, piloti by podél něho nemohli letět po přímce a těžko by ho tedy zaměřovali.

Molotovovo železobetonové nic

Památkou na druhou světovou válku je mohutná Molotovova linie opevnění. V roce 1940-1941 zde tento bývalý terorista a později komunistický komisař pro zahraničí nechal postavit impozantní linii železobetonových pevností a bunkrů na rusko-polské hranici. Sovětskému svazu to ale bylo za války platné jako mrtvému zimník, jako Benešovi opevnění v Jeseníkách a Krkonoších a jako Francii Maginotova linie.

Válečné umění a také politika byly v té době už jinde, než si komunisté v Rusku představovali. Němci se svými motorizovanými divizemi projeli Ukrajinou a Ruskem včetně Molotovovy linie jako nůž máslem.

Ukrajinská lidová armáda a Banderovci

Z jihovýchodního Polska a západní Ukrajiny pocházeli bojovníci Ukrajinské osvobozenecké armády. Bojovali na poli válečném i diplomatickém za nezávislost svého lidu.

Z jejich řady vyšel politik Štěpán Bandrea, osvoboditel Prahy Andrej Vlasov i skupiny Banderovců, které se snažily po 2. světové válce přejít z ruské do americké zóny slovenskými a českými horami.

Téměř nikdo z nich nepřežil německou okupaci, sovětské osvobození, odvoz do gulagů, odsun národa Lemků a Bojků do Sudet a řádění NKVD po celém světě (sovětské tajné politické policie). Koncem padesátých let nežil nikdo z významnější představitelů armády, politiky ani místní samosprávy. Všichni byli zavražděni.

Horydoly.czOsobnosti z Haliče: Štěpán Bandera a Andrej Andrejevič Vlasov


Zobrazit místo Turistika na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Nic moc

Mně to přijde jako inspirace velmi dobré. Když článek před lety vyšel napadlo mě, že se tam podívám - a byl jsem nakonec i na druhé straně hranice a už jsme tam byl 3x a vždy je co objevovat. Doporučuju koupit si na to podrobné mapy a vyšli i průvodce po militaristických památkách toho kraje - já mapy koupil v Kiwi a průvodce na ruském webu (už nevím jak se jmenoval, ale bylo to v agličtině a bez problémů bylo placení i pošta). Jinak můj zájem je hlavně Jestřebí hory - kdybyste o opevnění psali další články.

Reaguj
Proč tendenční?

Horydoly  nejsou Dějepisné rozhledy, a proto se snažíme o jednoduché články tak, aby je většina čtenářů byla ochotná přečíst. V tom máte jistě pravdu, že neposuzujeme historické události v podrobném a širokém kontextu. Proč a v čem ale má být tento článek tendenční? 

Reaguj
Nic moc

Nevydařený tendenční článek, který postrádá snahu o objektivní posouzení historických událostí.

  • Autor Imre
  • Datum a čas 3.7.2012 10:33
Reaguj
Celkem 3 příspěvky v diskuzi


Emerich Rath: olympionik, všestranný sportovec, Evropan

Emerich Rath: olympionik, všestranný sportovec, Evropan

Český lyžařský mistr Bohumil Hanč umírá na Velikonoce roku 1913 během prestižního závodu na 50 km v Krkonoších. Ztráta kondice a nečas způsobí, že vysílený padne na sníh a zemře. Jediný, kdo se... celý článek

Tři králové nebo tři mudrci

Prášilské jezero na Šumavě

registrovat

Ubytování Česko a Slovensko? Chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny na MegaUbytko.cz.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Vasův běh na lyžích, kole i pěšky

Vasův běh na lyžích, kole i pěšky

Nejslavnější běžkařský závod světa Vasův běh má letní varianty na horském kole a běžecky po vlastních. Délka všech tras je 90 kilometrů. Zájem je obrovský, a proto se i letos na devadesátikilometrové trati
Emerich Rath: olympionik, všestranný sportovec, Evropan

Emerich Rath: olympionik, všestranný sportovec, Evropan

Český lyžařský mistr Bohumil Hanč umírá na Velikonoce roku 1913 během prestižního závodu na 50 km v Krkonoších. Ztráta kondice a nečas způsobí, že vysílený padne na sníh a zemře. Jediný, kdo se

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
AIME - veletrh Austrálie, Melbourne 18.-20.2. 18.2.
Kazachstán - přednáška Praha, Národní muzeum Přednáší Karel Kovy Kovář a Hana Dvorská 20.2. 19:00
Free - veletrh Německo, Mnichov 20.-24.2. 20.2.
Írán - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Vojtěch Lhotský 20.2. 18:30
Srí Lanka - diashow Ústí nad Labem, Hraničář Přednáší Martin Loew 20.2. 18:00
Holiday World - veletrh Praha, Holešovice 21.-24.2. Cestovní ruch 21.2.
Zahradní architektura v Holandsku - přednáška Praha, Botanická zahrada Přednáší Miroslav Malý 21.2. 17:30
Jakarta - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Zora Vašulínová 21.2. 18:30
Utazás - veletrh Maďarsko, Budapešť 21.-24.2. 21.2.
Bhútán a Nepál - diashow Brno, NetBox Přednáší David Hainall  21.2. 18:00

Diskuse

Imunita Lenka, 19.2.2019 13:24, 3 příspěvky
hrady a zámky Hankos, 18.2.2019 7:25, 1 příspěvek
To snad ne ?!? prt, 17.2.2019 21:08, 5 příspěvků
Urban vs trexx Kuba Turek, 16.2.2019 17:30, 5 příspěvků
Urban vs trexx Roma, 16.2.2019 15:41, 5 příspěvků
Mittelaletschbiwak Michael Beranek, 16.2.2019 13:15, 1 příspěvek
Rychlé peníze za dům Lenka, 14.2.2019 19:39, 7 příspěvků
průvodce nutný Igor, 14.2.2019 14:42, 6 příspěvků
krumlov David, 14.2.2019 12:21, 1 příspěvek
Operace kloubu Michal, 14.2.2019 10:24, 9 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Holiday World 2019 Horydoly , 19.2.2019 23:33
Travelfest 2019 Horydoly , 19.2.2019 0:16
Re: Střední Čechy turistické Horydoly , 18.2.2019 23:44
Mahacup Horydoly , 17.2.2019 2:35
Nebojte se! Je možné zlom... milan šupa, 14.2.2019 18:41
Re: V čem chodíte běhat? Seny Petrovič, 12.2.2019 21:17
Přednášky, které se na ST... Horydoly , 8.2.2019 23:06
Re: Slatiňany diashow a p... Horydoly , 7.2.2019 17:35