Canal du Midi, kanál dvou moří, canal des Deux Mers

Canal du Midi, kanál dvou moří, canal des Deux Mers
Canal du Midi. Zdymadlo Marseillette.
Autor snímku Tom Taylor - Wikimedia
SDÍLEJ:

Kanál dvou moří Canal du Midi je dílem barona Riqueta. Výstavba trvala 14 let a pracovalo na něm 12 000 dělníků. Vše zůstalo od uvedení do provozu roku 1681 prakticky beze změny: kruhová a oválná zdymadla, která spolehlivě fungují, elegantní, do oblouku postavené mosty v antickém stylu, a potahové cesty podél kanálu.

Canal du Midi, kanál dvou moří, canal des Deux Mers
Canal du Midi. Lodě plují po mostě přes řeku Orb v Bezier.
Autor snímku Holdi Sigg - Wikimedia
Jak na to

Pronájem obytných lodí

Nicols - Locaboat - France Fluviale - Le Boat - Caminav - FPP - Hausboty4y

Ceny za pronájmy lodí jsou velmi rozdílné. Závisí na velikosti a komfortu plavidla, na termínu a také na místě výpůjčky a vrácení. Půjčovné o letních prázdninách je dvojnásobné oproti jaru a podzimu. Orientačně počítejte 50 tisíc korun / týden za loď pro 4 osoby. Navíc se platí palivo, kotviště a plavební komory. Na loď si můžete pronajmout jízdní kola.

Nejvyšší povolená rychlost je 9 km/h. K plavbě není potřeba kapitánský průkaz ani jiné plavební doklady.

Na kole podél kanálu

Canal di Midi slouží také jako cykloturistická tepna. Rovinaté potahové stezky ve stínu stromů, kempy, penziony, hotely a restaurace poskytují zázemí pro putování natěžko se stanem i nalehko od hotelu k hotelu.

Canal du Midi spojuje Středozemní moře a Atlantik. Spolu s řekou Garonne umožňuje lodím proplout Francií od jihu k severu a vyhnout se dlouhé objížďce okolo Gibraltaru a celého Pyrenejského (Iberského) poloostrova. Nebezpečná námořní trasa dlouhá tři tisíce kilometrů se zkrátila na 430 km po bezpečných kanálech.

Kanál byl zapsán do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.

Canal du Midi vede ze středomořského přístavu Sète do vnitrozemského velkoměsta Toulouse. Po dalším kanálu Canal de Garonne pokračují lodě do Castets-en-Dorthe, po řece Garonne do velkoměsta Bordeaux a nakonec do Biskajského zálivu v Atlantiku.

Technický zázrak a strategická stavba 

Stavěl ho baron inženýr Pierre-Paul Riquet. Stavba byla ukončena v roce 1681. Stavbu schválil už roku 1666 francouzský král Ludvík XIV.

Horydoly.czFRANCOUZSKÉ KANÁLY: Plujete Francií v obytné lodi

Canal du Midi.

Technicky náročné vodní dílo překonává výškové rozdíly 57 metrů nahoru a 190 m dolů (nebo obráceně). Vede 63 zdymadly z nichž 33 má obsluhu, zbytek je automatický. To znamená, že prakticky každé 4 km se staví do cesty lodím jedno zdymadlo.

Největší zdymadlo v Béziers vyzvedne lodě o 13,6 m v 6 etapách, což trvá 45 minut. Při klesání v opačném směru je tato doba zkrácena na 30 minut.

Kanál vede po 126 mostech, 55 aquaduktech a 7 kanálových mostech, aby lodě mohly plout přes údolí, řeky a potoky. Kromě mostů byl vybudován 160 metrů dlouhý tunel Malpas vedoucí kopcem Ensérune.

Pokračováním kanálu du Midi směrem k Atlantickému oceánu je splavná řeka Garrone. Později byl prokopán paralelní kanál s touto řekou nazvaný Canal latéral à la Garrone.

Horydoly.czUBYTOVÁNÍ: Český apartmán na jihu Francie v Rivesaltes

Canal du Midi.

Boční hráze byly osázeny vrbami, morušemi a později platany, které měly zpevnit hráz a dávat koňům, kteří tahali lodě, stín. Ze 42 000 platanů podlehla od roku 2005 velká část korové rakovině, což je houbová choroba platanů, která se přenesla plujícími loděmi. Hráze jsou posety v mnoha místech kosatci.

Kanál ztratil vysokou hospodářskou důležitost po roce 1890. Od té doby se většina zboží převážela vlaky a později nákladními automobily. Ve 30. letech 20. století sice nákladní provoz nakrátko ožil díky motorovým člunům, tento boom skončil po 2. světové válce. Od roku 1980 je nákladní provoz na Canal du Midi zastaven. Dnes slouží pouze rekreačním plavbám. Ročně jím pluje přes 10 tisíc lodí. Kromě toho slouží k zavlažování zemědělské půdy v širokém okolí.

Plavební komory Canal di Midi

Název 
komory
Počet
stupňů
Nadmořská 
výška
Vzdálenost k
příští komoře
Canal latéral à la Garonne - 132 m 1044 m
Béarnais 1 135 m 951 m
Minimes 1 139 m 1260 m
Bayard 1 145 m 12177 m
Castanet 1 148 m 1705 m
Vic 1 151 m 7495 m
Montgiscard 1 159 m 3195 m
Ayguesvives 2 159 m 1502 m
Sanglier 2 163 m 3703 m
Négra 1 166 m 4210 m
Laval 2 170 m 1428 m
Gardouch 1 173 m 4097 m
Renneville 1 176 m 2843 m
Encassan 2 185 m 1560 m
Emborrel 1 189 m 4157 m
Océan 1 193 m 5190 m
Méditerranée 1 193 m 789 m
Roc 2 189 m 1271 m
Laurens 3 180 m 1138 m
Domergue 1 175 m 1233 m
La Planque 1 173 m 4678 m
Saint-Roch 4 170 m 1533 m
Gay 2 159 m 1653 m
Vivier 3 154 m 418 m
Guillermin 1 147 m 583 m
Saint-Sernin 1 145 m 937 m
Guerre 1 141 m 1094 m
Peyruque 1 139 m 498 m
La Criminelle 1 137 m 1388 m
Tréboul 1 134 m 3800 m
Villepinte 1 130 m 1685 m
Sauzens 1 127 m 1219 m
Bram 1 126 m 5592 m
Béteille 1 123 m 7471 m
Villesèquelande 1 122 m 4.740 m
Lalande 2 116 m 270 m
Herminis 1 114 m 1376 m
La Douce 1 109 m 5122 m
Carcassonne 1 106 m 2874 m
Saint-Jean 1 102 m 763 m
Fresquel Double 2 97 m 105 m
Fresquel Simple 1 92 m 3763 m
Évêque 1 91 m 750 m
Villedubert 1 86 m 4641 m
Trèbes 3 84 m 9210 m
Marseillette 1 79 m 3308 m
Fonfile ou Rachin 3 76 m 1242 m
Saint-Martin 2 67 m 1763 m
L'Aiguille 2 59 m 3039 m
Puichéric 2 57 m 6313 m
Jouarres 1 49 m 3688 m
Homps 1 46 m 688 m
Ognon 2 41 m 2726 m
Pechlaurier 2 38 m 2485 m
Argens 1 32 m 53869 m
Fonserannes 6 32 m 1500 m
Orb 1 18 m 200 m
Béziers 1 12 m 4100 m
Ariège 1 9 m 1344 m
Villeneuve 1 6 m 4466 m
Portiragnes 1 5 m 13158 m
Agde 1 4 m 4447 m
Bagnas 1 2 m 5282 m
Ústí v l'Étang de Thau - 0 m -

Baron Riquet využil zkušeností se stavbou podobného průplavu Briare, který spojil Loiru se Seinou. Zajistil zdroje vody nedaleko rozvodí, které svedl do systému 6 přehrad a touto vodou zásoboval celý kanál.

Booking.com

Královská stavba za baronovy peníze

Roku 1666 král Ludvík XIV. stavbu povolil a svěřil ji Riquetovi. 20 % nákladů hradil stavitel, 40 % financoval stát a 40 % kraj. Náklady se vyšplhaly na tehdy těžko uvěřitelných 18 milionů franků. Většina peněz od krále ovšem nikdy nedorazila, a proto těsně před dokončením kanálu Riquet zemřel až po uši v dluzích.

Roku 1686 pověřil král revizí průplavu slavného pevnostního architekta Vaubana, který jej zdokonalil a rozšířil. Roku 1776 byl vybudován spojovací průplav do Narbonne, roku 1810 bylo napojeno Carcassonne a v letech 1836-1857 byl vybudován paralelní průplav k řece Garonně z Toulouse do Bordeaux.

Horydoly.czSTŘEDOVĚKÁ TRAGÉDIE: Carcassone a katarské hrady

Canal du Midi.

Lodě tahaly koně a muly. Jen pro představu, co dokázaly: roku 1857 bylo přepraveno 110 milionů tunokilometrů a přes 100 tisíc osob.

Rychlé poštovní lodě

Již od počátku provozu od roku 1681 do roku 1858 jezdila po kanále pravidelná doprava Poštovní lodí (Barque de Poste), která dopravovala poštu a pasažéry mezi Toulouse a Agde a později Baucaire. Cesta dlouhá 240 km trvala pouhé 4 dny a zajišťovala ve své době nevídaný komfort a bezpečnost. Lodě měly speciální tvar trupu (15x3,8 m), byly tažené 1-2 koňmi ze břehu a pluly rychlostí 8 km/hod. Aby se cestující nezdržovali ve zdymadlech, přestupovali u časově náročných kaskád ze jedné lodi na druhou. Na kanále se proto pohybovaly čtyři desítky takových lodí. Oběd, večeře a nocleh byly zajištěny na břehu. Na palubu se vešlo 50 cestujících, z toho deset muselo stát. Postupně se doba plavby zkrátila na pouhých 36 hodin v roce 1834, což znamená průměrnou rychlost 10 km/hod ve dne i v noci. Často se měnily tažné koně i lodě.

Poštovní lodě ročně přepravily 100 000 pasažérů. Dnes je na stejnou trasu potřeba nejméně 6 dní. Poštovní lodě byly zrušeny roku 1858 kvůli zavedení rychlé železniční konkurence. 

PANORAMA: Nádrž Saint-Ferréol zásobuje Canal du Midi vodou
Kliknutím otevřete velké panorama. FOTO: Duch - Wikimedia

Profil průplavu byl původně navržen na šířku 18 m na hladině, 10 m u dna, povolený ponor 1,6 m. Plavební komory měly šířku 6 m a délku 30 m. Záhy se ukázalo, že se boční stěny hroutí, a proto je Riquet začal stavět jako oválné o šířce 10 m.

Výškový profil nejprve stoupá z Toulouse na rozvodí v Naurouze o 57 m a pak klesá o 190 m do Sete u Středozemního moře. Do rozvodí se přivádí ze vzdálenosti asi 30 km voda, shromážděná z potoků a říček na úpatí Černé hory (Montagne noire) do hlavní nádrže Saint-Ferréol a několika pomocných. Na hospodaření s vodou se podílí několik řek. Dodávají potřebnou vodu do kanálu, ale také z něj odvádějí přebytečnou vodu.

INFO: Canal du Midi


Zobrazit místo Turistika na větší mapě 

HISTORICKÉ MAPY Canal du Midi

Kliknutím na vybraný obrázek otevřete velkou mapu: Generální mapa 1687, Vincenzo Coronali 1690, nedatovaný plán kanálu 

   

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Německo AKTUÁLNĚ 2018

Německo AKTUÁLNĚ 2018

LABE Německo je zemí řek, jezer, hor, moře, památek, tragické historie, velké vědy a techniky. Najdete v něm vše, na co si vzpomenete. Čtěte horké novinky od našich severních, západních i jižních sousedů.... celý článek

Zprávy od horolezců 2018

Zimní zábava pro celou rodinu!

registrovat

BOOKING.com: Hledáme nové inspirující ubytování v soukromí, apartmány a další jedinečné bydlení. Zaregistrujte se!
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Aktivní dovolená v Burgenlandu

Aktivní dovolená v Burgenlandu

Tomu, kdo touží po pohybu, nabízí Burgenland spoustu možností, ať už dává přednost jízdě na kole, pěší turistice, severské chůzi nebo golfu.  A v mírném panonském klimatu se mohou zájemci o sport věnovat
Znásilněná Kněžmostka

Znásilněná Kněžmostka

RIVER GUIDE Kněžmostku jsem splul sám. Nikoho jsem nepřemluvil, aby pádloval se mnou. Není divu. Sněžilo, teplota se vyšplhala jen těsně nad bod mrazu a cíl nebyl vůbec lákavý. Říčka Kněžmostka
Barevné podzimní lezení ve Svatém Janu

Barevné podzimní lezení ve Svatém Janu

AKTUALIZACE Podzimní horolezectví ve Svatém Janu pod Skálou je barevné. Jeho kouzlo vytváří bílé skály, žluté modříny na svazích, zelené borové lesy a červená střecha kláštera. Dopoledne lezeme na Dušičkové stěně,
Tatranská Magistrála

Tatranská Magistrála

TURISTICKÝ PRŮVODCE Tatranská Magistrála je nejznámější a nejkrásnější turistickou trasou v Československu. Protíná jižní úbočí celých Vysokých Tater. Nevystupuje na žádný vrchol, ale za to vede co nejpohodlněji. Za tři až pět
Houby AKTUÁLNĚ 2018

Houby AKTUÁLNĚ 2018

PODZIMNÍ HOUBY Přinášíme zprávy z lesů a luk. Přejeme dobrou chuť, ať už připravujete smaženici, sušíte nebo nakládáte jakékoliv jedlé houby!

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Mýdlová kouzla - výstava
Dubí, Dům porcelánu s modrou krví 14.11.-20.12. 14.11.
Vánoční zahrada na zámku Německo, Pillnitz 14.11.-6.1. 14.11.
Peru - diashow
Liberec, Vratislavice, kulturní centrum Přednáší Martin Úbl 15.11. 18:00
Jihočeské betlémy - výstava
Jindřichův Hradec, Jezuitský seminář 15.11.-6.1. 15.11.
Bastlfest Brno, Vida 16.-18.11. Festival kutilství 16.11.
Vltava - seakajaky Praha - Mělník   17.11.
Majstrovstvá Slovenska v lezení na obtiažnosť Žilina, K2 17.11.
Patagonian Expedition Race Patagonie 17.-30.11. 17.11.
Sherpafest Praha, Aero Horolezecké filmy 17.11. 12:00
Lampionový průvod
Břeclav 17.11.

Diskuse

Zvláštní místo. Jana Bokšová, 13.11.2018 11:15, 1 příspěvek
Bunda Lenka, 12.11.2018 15:19, 4 příspěvky
Re: Re: Re: Re: Re: Re: T... Moje zkušenost, 11.11.2018 16:42, 15 příspěvků
Re: Re: Re: Re: Re: Re: T... Tomáš, 11.11.2018 11:32, 15 příspěvků
Čelovka Fenix HP15 UE - z... Pavel, 10.11.2018 22:00, 31 příspěvků
u Labe Mydlovar Karla, 10.11.2018 18:25, 1 příspěvek
Trenink Jana Bokšová, 9.11.2018 15:18, 3 příspěvky
Nábytek StandaP, 8.11.2018 10:22, 1 příspěvek
Tripy.cz René Pajurek, 7.11.2018 18:18, 1 příspěvek
váha a pohodlí Pavel, 7.11.2018 13:15, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Hire A Hacker dzwek dzwek, 13.11.2018 15:04
Re: V čem chodíte běhat? janhak289@gmail.com, 13.11.2018 12:47
Re: Výlov rybníka Lodrant? Kuba Turek, 9.11.2018 23:52
Re: Výlov rybníka Lodrant? Horydoly , 9.11.2018 23:50
Horydoly jsou v dobré spo... Horydoly , 9.11.2018 22:17
Re: Brněnské veletrhy Horydoly , 7.11.2018 18:31
Pád na Litvorovém štítě v... Pivoň Pivoň, 7.11.2018 12:40
Národní zemědělské muzeum Horydoly , 7.11.2018 0:13