Dolní Doubrava na lodi do Labe

Dolní Doubrava na lodi do Labe
Doubrava. Hanka sjíždí jez Ksiny pod Žleby.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Když jsme končili splutí peřejnaté Doubravy z Pařížova do Žlebů, slíbili jsme si, že splujeme i dolní úsek až do Labe. Po dvou letech se tedy vracíme na místo činu. Vlak do Žlebů přijíždí teprve v půl čtvrté odpoledne, což až tak moc nevadí, protože první vlna z Pařížova přitéká před druhou hodinou a nějakou dobu trvá, než se naplní koryto řeky vodou.

Dolní Doubrava na lodi do Labe
Doubrava, jez dolní Bučice.
Autor snímku Kuba Turek
Jak na to

Doporučené vybavení

Kajak, nafukovací nebo otevřená kanoe, pádlo, plovací vesta, přilba, házečka, boty do vody, neoprenové oblečení, neoprenové rukavice, funkční prádlo, vodácká bunda, malý lodní pytel, vodovzdorné hodinky, mapa nebo GPS, lékárnička, mobil, horký nápoj v termosce, jídlo na cestu, nůž, kamera, čelovka. Peníze na cestu vlakem.

Doubrava: Žleby - Záboří

Doba splutí: 24 km (5-6 hodin).
Vodácká obtížnost: ZWC
Charakter: Říčka v mělkém lučinatém a lesnatém údolí.
Riziko: Nesjízdné pohyblivé jezy Habrkovice a Lanžov, nebezpečná nízká lávka pod jezem Bučovice.
Znalosti: Kormidelník ovládá loď, háček umí základní záběry.
Sjízdnost: Při vypouštění Pařížovské přehrady a za zvýšeného stavu vody (min. 65 cm na vodočtu Žleby).
Tábořiště: Kempy na řece nejsou, nejbližší je Sandberk u Labe. Přespat lze u většiny jezů.
Půjčovny: viz seznam Horydoly.cz
Doprava: Autem se k řece lze dostat v obcích a na mnoha mostech. Vlak lze využít ve Žlebech na startu a v Záboří nad Labem v cíli plavby. Autobusy o víkendech téměř nejezdí. Po Labi lze dojet 10 km až do Kolína.

Ubytování v okolí Doubravy:

Booking.com

"Kam jedete?" hlaloholí na nás posádka raftu, která vyfukuje své plavidlo na náplavce u nádraží Žleby.

"Do Labe!" odpovídáme po pravdě. "A je tam něco zajímavého?" Opět pravdivě říkáme: "Nejspíš ne." Rafteři nevěří svým uším.

Okolo nás profrčí deblkajak, který poté ještě jednou uvidíme na jezu Mamut. Žádný jiný vodák se letos na řeku pod Žleby neodvážil.

Do tmy to nestihneme

Je nám jasné, že když vyplouváme ve čtyři hodiny odpoledne, dojedeme za tmy. Bereme tedy do lodních pytlů čelovky a doufáme, že poslední noční kilometry budeme pádlovat po klidné hladině.

Proplouváme Žleby mezi vysokými betonovými zdmi, po levé ruce zůstává nová čistička a za pár minut zastavujeme u jezu Ksiny. Od teď budeme všechny jezy prohlížet, protože řeku neznáme a navíc ji málokdy splouvají jiní vodáci, lze tedy očekávat cokoliv.

Šikmý jez jedeme úplně vpravo, protože u zdi je vodní válec nejslabší a abychom případně mohli zasáhnout plaváčka házečkou ze břehu. Máme ještě jeden dobrý důvod hledat co nejjednodušší průjezd - voda z přehrady propláchla žumpy i kanalizace v obcích nad námi, a strašně smrdí. V hnědé páchnoucí břečce nechceme za žádnou cenu plavat.

Doubrava pěkně teče, meandruje v zahloubeném korytu, občas je potřeba se provléci korunou padlého stromu, a vcelku je to příjemná kajaková plavba. Nebyl by problém manévrovat ani s delší kanoí.

Nebezpečná lávka za Bučicemi

O pět kilometrů dál čeká jez Dolní Bučice. Přes malý kolmý skok dopadá loď na šikmou lavici a po ní dojede do peřejek pod jezem, kde je dost času se zastavit. Odehrává se to v úžasné rychlosti, které se vyrovná málokterý jez na tuzemských řekách. Zase jedeme úplně vpravo, aby byla případná záchrana pomocí házečky na dosah. Kdybychom jeli v deblkanoi, zvolili bychom objížďku po rybím přechodu. V krátkém kajaku se nám nechce zjišťovat, zda bychom dokázali všechny tůňky "vyžehlit po hladině" jako na dlouhé lodi.

Doubrava.

Za čtvrtou zatáčkou jsme připraveni na jedinou opravdu nebezpečnou překážku na dolní Doubravě. Po asi 400 metrech od jezu se za zatáčkou zjevuje nízká lávka pro traktory. Okamžitě k levému břehu a z lodi ven! Poslední záchranu může poskytnout vracák před lávkou doleva do bahnitého výtoku z rybníka. Lávka je za vetší a velké vody smrtelně nebezpečná. Je široká, příliš nízko nad hladinou a ještě k tomu je těsně za ní padlý strom pod hladinou. Když se neutopíte hned, utopíte se o pár okamžiků později.

Doubrava.

V poklidu pádlujeme po řece, jejíž příjemný charakter se stále nemění. Registrujeme snad jen to, že na březích přibývá majestátních dubů. Dojíždíme k Mamutu, co je soustava vysokého nesjízdného jezu, stavidla, náhonu a vodní elektrárny. Přenášíme kajaky uprostřed po ostrově mezi jezem a stavidlem.

Doleva by se dalo přenést lodě do Mlýnského potoka a po něm dopádlovat do Žehušic. My jedeme rovně starým korytem Doubravy.

V Bojmanech dlouze mudrujeme, zda je nízký, ale dlouhý válec pod nízkým šikmým jezem pro naše krátké loď sjízdný, nebo ne. Nakonec vymýšlíme komplikovanou trasu napřed pod mostem, za ním hned doleva k navigací a sklouznutí po levém okraji jazyka do bubláku pod jezem, a pak děj se vůle Boží. Odvahu nám dodává, že voda už téměř nesmrdí, jak se v přírodních meandrech vyčistila. Bůh nám byl milostiv, v bubláku jsme se nepřevrátili a pokračujeme k Žehušicím.

Doubrava.

Žehušická obora

Vplouváme do Žehušické obory. Pod lávkou pro pěší jsou zavěšena několikera dřevěná vrata, která se dají po proudu odstrčit a projet mezi nimi. Pádlujeme nádhernými dubovými lesy po kroutící se Doubravě bez jediné překážky. Krajinový zážitek je to povznášející.

Na konci obory po dvou kilometrech čeká onačejší překážka. Místo lávky se klene nad řekou barokní silniční most a pod ním voda padá do jezu. Za našeho stavu vody se neodvažujeme prorazit velkou vlnu pod šikmým jezem, a tak lodě komplikovaně přetahujeme přes oplocenku obory na pravém břehu.

Doubrava.

Žehušická obora je přírodní památka. V oboře je chováno po více než 150 let stádo bílých jelenů v počtu 130 kusů. Do Žehušic byli první bílí jeleni dovezeni v roce 1780, pocházejí zřejmě z Persie nebo Kavkazu a dostali se k nám přes Rusko. Kdo a jak je dovezl, není známo. Obora byla založena Thun-Hohensteiny jako anglický park na místě vysušeného rybníka Kravinec. Po jeho hrázi vede okružní vyhlídková trasa. Ještě nedávno na ní mohla veřejnost po naučné stezce, ale v současnosti je obora uzavřená.

Bílý jelen v oboře.

Netopýři ohlašují příchod noci

Padá soumrak. Ještě stačíme splout nízký stupeň s dlouhým válcem na konci Žehušic, a už pozorujeme tmavá dubiska na oranžovém pozadí. Čím víc mizí barva z oblohy, tím víc netopýrů poletuje nad řekou. Mysteriozní atmosféru nakonec dotvoří večernice na černém nebi a posléze se nízko nad obzorem vynoří zimní Orion.

Doubrava.

Pádlujeme jako o život (rozuměj: jako kokoti), protože chceme těsně před úplným setměním zahlédnout jez Habrkovice, o kterém nevíme, jak vypadá. Tři kilometry ve tmě po voleji!

Nakonec zaslechneme zlověstné hučení, ve tmě vytušíme obrysy betonových věží a je nám jasné, že zdvihací jez nesplujeme. To samé se opakuje o kilometr dál v Lanžově. Už toho máme dost. Navíc při vystupování před jezem dělám klasického břehuláka a z lodě padám do ledové vody.

Zapínáme čelovky a opatrně se suneme po regulované řece. Další hukot! Cože? Rychle ke břehu! Další břehulák.

Prohlídka ze břehu ukazuje, že nás vyděsil nizoučký splav. Ve tmě má strach velké oči. Opakuje se to ještě jednou, tentokrát bez břehuláka. Raději končíme už půl kilometru před soutokem s Labem u železničního mostu. Co by nás tam ještě čekalo za nebezpečí...?! Druhý den ráno zjišťujeme, že jsme v tu dobu už pádlovali po absolutně bezpečné hladké vodě na vzdutí Labe.

Je půl desáté večer. Běžím pro auto, které jsem nechal na nedalekém nádraží v Záboří, a za hodinu už máme po večeři a ukládáme se ke spánku v teplých spacácích. Zítra vyrazíme do bývalého koryta Labe u Starého Kolína.

 

KILOMETRÁŽ: Žleby - Záboří nad Labem

23,7 nádraží, lávka, za ní rampa k vodě vlevo
23,4 most železniční
22,8 Ksiny, čistička vlevo
22,4 Ksiny, jez 1,8 m
19,4 Vrdy, most silniční
18,4 most silniční
18,1 Dolní Bučice, jez, rybí přechod vpravo
17,7 nízká lávka za zatáčkou, nebezpečné!
16,2 Zbyslav, most silniční
13,7 Mamut jez 3,6 m, odbočení Mlýnský potok vlevo
12,4 Bojmany, jez 1,3 m, most silniční
11,8 Žehušická obora, pohyblivá vrata, lávka
9,7 Žehušice, jez 1,0 m, most silniční, přenášení vpravo přes ohradu
8,8 lávka
8,7 Žehušice, stupeň, vývar
8,3 Brslenka ústí zleva
5,0 Habrkovice, jez 2,5 m pohyblivý, nesjízdný!
4,4 most silniční
3,7 Lanžov, jez 2,2 m pohyblivý, nesjízdný!
3,0 Lanžov, lávka
1,5 Záboří, most silniční
1,1 lávka
0,6 lávka, lze přejet autem
0,4 most železniční
0,0 Doubrava ústí do Labe

Horydoly.czRIVER GUIDE: Doubrava

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Ten smrad

Takže vypláchnuté septiky ve Žlebech?

Reaguj
Ten smrad

byl novinkou, jel jsem to už dřívě dvakrát dolů při pouštění a voéda byla v pohodě. Letos jsem jel do Žlebů a smrad v nich byl strašlivý. Člověk si ani neužil místní "Benátky"....

  • Autor Václav
  • Datum a čas 14.4.2018 00:17
Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


registrovat

Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.







Nejčtenější články

Obludné pokuty v Krkonoších

Obludné pokuty v Krkonoších

Strážci KRNAP za loňský rok uložili 65 pokut v celkové výši 80 600 Kč a právníci odboru státní správy vyřešili 58 správních řízení a uložili pokuty ve výši 1 298 500 Kč.
Ralsko AKTUÁLNĚ 2021

Ralsko AKTUÁLNĚ 2021

CYKLISTIKA Co je nového na pomezí středních a severních Čech - pod Bezdězem, pod Ralskem a okolo Ploučnice?
Kaštan jedlý se nastěhoval do Čech

Kaštan jedlý se nastěhoval do Čech

Jak se v Evropě ohřívá a zase ochlazuje klima, tak se v Čechách pěstuje jedlý kaštan. V chladných stoletích mizí, aby se v teplých dobách zase vrátil. Právě teď zažívá renesanci a mohutné kaštanovníky lze vidět
Bruslení v Praze 2020/2021

Bruslení v Praze 2020/2021

Praha zprovozňuje zimní bruslařské plochy. Přinášíme přehled možností na bruslení v hlavním městě. LETOŠNÍ BRUSLAŘSKÁ SEZONA SKONČILA. VIDEO: Naposledy se bruslilo na Letné. 
Víte, jak správně vrstvit outdoorové oblečení na túru, na výlet nebo do práce?

Víte, jak správně vrstvit outdoorové oblečení na túru, na výlet nebo do práce?

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Dobře se obléct je základem komfortního pohybu venku. Pokud chcete vyrazit do přírody nebo se chcete chránit před nepohodou při práci, sáhněte po funkčních outdoorových oděvech. Mějte ale

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Čistá Sázava Kácov 9.-11.4. 9.4.
Moravice - kanoistické sjezdy Kružberk 10.-11.4. 10.4.
Travelcon - konference
České Budějovice on-line 15.-16.4. 15.4.
Jizera - odemykání Malá Skála 17.4.
Běhej lesy Lednice Lednice, zámek 17.4.
Praha-Karlštejn - cyklomaraton Praha, Velká Chuchle Horská kola 24.4.
Ziitauer Gebirgslauf - běh Německo, Olbersdorf 25.4.
Etapák - koloběžky Louňovice 6.-9.5. 6.5.
Slavnosti svobody Plzeň 6.-9.5. 6.5.
KhaaKhaaPride Česká Lípa, Perla 7.-9.5. 7.5.

Diskuse

Brněnské klasik K., 9.4.2021 11:26, 1 příspěvek
Vory pluly ještě dlouho p... historylover, 7.4.2021 9:38, 33 příspěvků
Mohou být jezy bezpečné? Michael Beranek, 4.4.2021 11:08, 1 příspěvek
A to jako fakt Kvido? Prkoš, 3.4.2021 21:05, 3 příspěvky
A to jako fakt Kvido? Karel, 3.4.2021 16:53, 3 příspěvky
Levice Vector, 1.4.2021 13:33, 10 příspěvků
Hurghada Novinář, 31.3.2021 23:48, 2 příspěvky
Saychely Pišišvor, 31.3.2021 22:44, 2 příspěvky
Díky zorg, 30.3.2021 22:37, 1 příspěvek
sdačka na kolo LenkaS, 30.3.2021 21:34, 4 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Cestovatelé během svátků ... Horydoly , 10.4.2021 0:04
Re: Historická ťažba a sp... Horydoly , 7.4.2021 17:43
Re: Historická ťažba a sp... Horydoly , 6.4.2021 0:33
Historická ťažba a spraco... Horydoly , 6.4.2021 0:27
Re: Skála na lezení s rod... Kuba Turek, 6.4.2021 0:15
Skála na lezení s rodinou? Horydoly Open, 5.4.2021 23:20
PVZP se stala terčem dezi... Horydoly , 23.3.2021 10:46
85 % párů má rutinní sex Horydoly , 20.3.2021 0:04