
Nástupce Pálavy se mění

Gumotex testoval upravený prototyp nového modelu zatím nepojmenované kánoe. Změny provedené na základě předchozího testu se pozitivně promítly v ergonomii, obsluze a zejména jízdních vlastnostech. "Celkově působí nová loď vyváženým dojmem a boduje zejména prostorností, propracovanou a promyšlenou vnitřní výbavou a velmi dobrými jízdními vlastnostmi," shodli se firemní testéři.
Gumotex testoval nový prototyp samovylévací kanoe 2. a 3. dubna 2007 na rakouské řece Salza. Test jízdních vlastností probíhal v úseku Fachwerk – Palfau (WW 2 - 3), za 170 cm na vodočtu ve Wildalpenu, tj. nižší střední stav.
Novinku testovali Zdeněk Rybnikář a Martin Straka (oba Gumotex), Vojta Jančar (HG Sport), Michal Kočan (externí průvodce Adventura) a Martin Šeba (Boatpark).
Přinášíme výtah ze zprávy o druhém ostrém testu nové nafukovací kánoe od Gumotexu.
Pohodlnější design
Nová nafukovací kánoe z Gumotexu má tyto základní parametry: délka 410 cm, šířka 104 cm, vnitřní šířka 43,5 cm, průměr bočního válce 30,5 cm, hmotnost 23 kg.
U dna byl uplatněn nový design. Kýlový profil vyztužuje dno a zlepšuje celkovou hydrodynamiku lodi, což se projevuje zvýšením rychlosti.
Sestavení kánoe a veškeré manipulace jsou pro vodáka intuitivní záležitostí, pohodlná a přitom pevná je instalace sedaček a fixačních popruhů pomocí šroubů a plastových matic. Výhodou zůstává možnost připevnění starým způsobem, to je šněrováním pomocí lan. Je to řešení, které je vždy po ruce, třeba při ztrátě upevňovacího šroubu, ačkoliv náhradní šroub s maticí je součástí výbavy.
Bezpečnost především
Vše je třeba provádět před nafouknutím lodi. I když docházelo k manipulaci se sedačkami během jízdy v nafouklém stavu, nebyl problém, loď se nemusela sfukovat.
Kánoe poskytuje dostatek prostoru pro jezdce všech postav. Pohodlné nastavování pozic sedaček a fixačních popruhů umožňuje nalézt ideální pozici pro jízdu v kleče nebo v sedě. Komfortní je široký rozklek (o 11,5 cm větší vnitřní šířka než u Palavy), který pozitivně ovlivňuje stabilitu.
Popruhy šíře 5 cm pevně fixují jezdce v lodi, pozitivní je klouzavost popruhu (autopásu) při krizovém opouštění lodě, loď je možno snadno opustit i bez otevírání bezpečnostní spony s kuličkovým úchytem.
Bezpečnostní spona je pohotově dostupná na stehně jezdce, pro vyšší bezpečnost je šňůrka s kuličkou zajištěna švem proti smekávání do strany. Nedochází tedy k přivírání šňůrky pod klopu spony.
Promyšlené drobnosti
Prvky vnitřní výbavy jako ventily, síťky pro uložení drobností, úchyty pro připevnění bagáže, vylévací rukáv, bezpečnostní lano, madla atd. umožňují bezproblémové používání, a při jízdě nepřekáží.
Madla jsou pohodlná na úchop a s lodí se jejich pomocí velmi dobře manipuluje. Loď je možno přenášet také za obvodové lano v blízkosti přídě a zádě. To je vhodné především v kamenitém terénu kolem řeky, kdy zadní osoba potřebuje vidět, kam šlape.
Obvodové lano umožňuje manipulaci a přidržování lodě za každé situace na vodě nebo i na suchu, třeba při vytahování lodě na břeh.
Výbava lodě
- dva kusy sedaček s protiskluzovou úpravou a stehenními popruhy s bezpečnostní sponou
- vodotěsný vak se zesíleným spojem popruhů na přenášení na zádech
- vázací lano na přídi a zádi s možností zatažení pod palubu
- pružná síť na přídi a zádi pro uložení drobností a vázacího lana
- dva páry popruhových úchytů (příď a záď) s očky na bagáž
- středový úchyt pro nafukovací výztužný vak (šprajc) a pro bagáž
- nafukovací výztužný vak (šprajc)
- obvodové lano
- trubkový úchyt na přídi a zádi
- transportní vak s popruhy na nesení na zádech
- pružné smyčky s kuličkou na uchycení pumpy v popruhovém úchytu na bagáž
Jízdní vlastnosti lze obecně hodnotit jako velmi dobré. Loď je rychlá, výborně projíždí vlnami, pří průjezdu vlnami nedochází ke zpomalování. Výborně také fungoval odtokový rukáv, jehož pozice byla od posledního testu poněkud přemístěna.
Pozitivně se projevil nafukovací „šprajc“, který zpevňoval dno lodi a zlepšoval tak jízdní vlastnosti i výtlak dna.
Ovladatelnost lodi základními záběry byla na požadované úrovni. Loď ochotně reagovala na záběry a tím umožňovala posádkám velmi sportovní styl jízdy. Loď se minimálně zalévala při přímém průjezdu v souvislých vlnách.
S lodí byly úspěšně odzkoušeny manévry jako surfování na vlně nebo boční pohyb ve válci. Velkou výhodou se jevila možnost měnit celkové těžiště lodi posunováním sedaček v závislosti na hmotnosti jezdců.
Celkový dojem: loď je pohodlná, bezpečná, stabilní a dostatečně rychlá.
Celkový design: zúžením přídě a celkovým snížením profilu oproti předchozímu prototypu loď získala více na dynamice vzhledu.
Loď s dostatkem vnitřního prostoru působí robustním a odolným dojmem, který evokuje její použití jednak na divoké vodě nebo pro expediční plavby. Externí testeři se k němu vyjadřovali pozitivně, kladně hodnotili mnohé detaily a propracovanost konstrukce.
Martin Straka je produktovým manažerem Gumotexu.
Vojta Jančar je uznávaná vodácká kapacita a obchodník HG Sportu.
Diskuse
Diskuze k článku
Re: Hmotnost
Hmotnost
- Autor MT
- Datum a čas 12.4.2007 12:11

Morava teče lužními lesy
Botič: vodácký průvodce a kilometráž
Může se hodit
Nejčtenější články
Mondsee je v soukromém vlastnictví, další rakouská jezera jsou na tom stejně

Alpy - hlavní hřeben měří 1600 kilometrů

Dolní Vltava mezi zámky Nelahozeves a Veltrusy

Polský vodácký styl v Pomořansku

Kiteboarding na Rujaně
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
IBTM - veletrh | Mexico, Mexico City | 20.-21.8. | 20.8. | |
Sail Amsterdam | Nizozemsko, Amsterdam | 20.-24.8. Historické plachetnice | 20.8. | |
Země živitelka - veletrh | České Budějovice, výstaviště | 21.-26.8. | 21.8. | |
Dračí lodě | Uherské Hradiště | 22.-24.8. | 22.8. | |
OC Manie | Roztoky u Křivoklátu | 23.-24.8. Otevřené kanoe na divokou vodu | 23.8. | |
Dračí lodě | Hluboká nad Vltavou, Bezdrev | 23.8. | ||
Výstava stanů | Praha, Letňany | 16.6.-24.8. | 24.8. | |
Mezinárodní horolezecký filmový festival | Teplice nad Metují | 28.-31.8. | 28.8. | |
Caravan Salon - veletrh | Německo, Düsseldorf | 29.8.-7.9. | 29.8. | |
Dračí lodě | Letovice, Křetínka | 29.-30.8. | 29.8. |
Diskuse
Kareemrvpl | johogiy180 johogiy180, 20.8.2025 19:53, 2 příspěvky |
Sonalyijjwd | johogiy180 johogiy180, 20.8.2025 19:53, 1 příspěvek |
Geometry Dash: A Comprehe... | geometry dash, 20.8.2025 8:41, 15 příspěvků |
Geometry Dash: A Comprehe... | gjfjfkukh, 20.8.2025 8:40, 15 příspěvků |
odkud byla sjeta Mohelka | Kuba Turek, 19.8.2025 23:12, 2 příspěvky |
Centrální žlab Sněžky | Lukáš Kortiš, 19.8.2025 21:57, 21 příspěvků |
odkud byla sjeta Mohelka | Zdeněk Hudec, 19.8.2025 21:05, 2 příspěvky |
Via Ferrata | Pišišvor, 19.8.2025 12:58, 2 příspěvky |
boulderista | boulderista, 17.8.2025 23:06, 1 příspěvek |
Inu | Honza, 17.8.2025 17:46, 1 příspěvek |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Brdský půlmaraton | Horydoly , 19.8.2025 0:39 |
Re: Pozor! Dojde k otevře... | Horydoly , 16.8.2025 17:22 |
Střední Čechy turistické ... | Horydoly , 16.8.2025 14:42 |
Pozor! Dojde k otevření b... | milan šupa, 14.8.2025 19:46 |
Chrudim hostí kultovní zá... | Horydoly , 13.8.2025 12:19 |
Zdeněk Štybar vstupuje do... | Horydoly , 12.8.2025 0:41 |
Bublinky ovládnou Brno | Horydoly , 9.8.2025 2:46 |
Polička | Horydoly , 9.8.2025 2:44 |