Nástupce Pálavy se mění

Nástupce Pálavy se mění
Nafukovací kanoe Baraka na dolní Salze.
Autor snímku Gumotex
SDÍLEJ:

Gumotex testoval upravený prototyp nového modelu zatím nepojmenované kánoe. Změny provedené na základě předchozího testu se pozitivně promítly v ergonomii, obsluze a zejména jízdních vlastnostech. "Celkově působí nová loď vyváženým dojmem a boduje zejména prostorností, propracovanou a promyšlenou vnitřní výbavou a velmi dobrými jízdními vlastnostmi," shodli se firemní testéři.

Nástupce Pálavy se mění
Nafukovací kanoe Baraka na dolní Salze.
Autor snímku Gumotex
Jak na to

Gumotex testoval nový prototyp samovylévací kanoe 2. a 3. dubna 2007 na rakouské řece Salza. Test jízdních vlastností probíhal v úseku Fachwerk – Palfau (WW 2 - 3), za 170 cm na vodočtu ve Wildalpenu, tj. nižší střední stav.

Novinku testovali Zdeněk Rybnikář a Martin Straka (oba Gumotex), Vojta Jančar (HG Sport), Michal Kočan (externí průvodce Adventura) a Martin Šeba (Boatpark).

Přinášíme výtah ze zprávy o druhém ostrém testu nové nafukovací kánoe od Gumotexu.

Pohodlnější design

Nová nafukovací kánoe z Gumotexu má tyto základní parametry: délka 410 cm, šířka 104 cm, vnitřní šířka 43,5 cm, průměr bočního válce 30,5 cm, hmotnost 23 kg.

U dna byl uplatněn nový design. Kýlový profil vyztužuje dno a zlepšuje celkovou hydrodynamiku lodi, což se projevuje zvýšením rychlosti.

Sestavení kánoe a veškeré manipulace jsou pro vodáka intuitivní záležitostí, pohodlná a přitom pevná je instalace sedaček a fixačních popruhů pomocí šroubů a plastových matic. Výhodou zůstává možnost připevnění starým způsobem, to je šněrováním pomocí lan. Je to řešení, které je vždy po ruce, třeba při ztrátě upevňovacího šroubu, ačkoliv náhradní šroub s maticí je součástí výbavy.

Bezpečnost především

Vše je třeba provádět před nafouknutím lodi. I když docházelo k manipulaci se sedačkami během jízdy v nafouklém stavu, nebyl problém, loď se nemusela sfukovat.

Kánoe poskytuje dostatek prostoru pro jezdce všech postav. Pohodlné nastavování pozic sedaček a fixačních popruhů umožňuje nalézt ideální pozici pro jízdu v kleče nebo v sedě. Komfortní je široký rozklek (o 11,5 cm větší vnitřní šířka než u Palavy), který pozitivně ovlivňuje stabilitu.

Popruhy šíře 5 cm pevně fixují jezdce v lodi, pozitivní je klouzavost popruhu (autopásu) při krizovém opouštění lodě, loď je možno snadno opustit i bez otevírání bezpečnostní spony s kuličkovým úchytem.

Bezpečnostní spona je pohotově dostupná na stehně jezdce, pro vyšší bezpečnost je šňůrka s kuličkou zajištěna švem proti smekávání do strany. Nedochází tedy k přivírání šňůrky pod klopu spony.

Promyšlené drobnosti

Prvky vnitřní výbavy jako ventily, síťky pro uložení drobností, úchyty pro připevnění bagáže, vylévací rukáv, bezpečnostní lano, madla atd. umožňují bezproblémové používání, a při jízdě nepřekáží.

Madla jsou pohodlná na úchop a s lodí se jejich pomocí velmi dobře manipuluje. Loď je možno přenášet také za obvodové lano v blízkosti přídě a zádě. To je vhodné především v kamenitém terénu kolem řeky, kdy zadní osoba potřebuje vidět, kam šlape.

Obvodové lano umožňuje manipulaci a přidržování lodě za každé situace na vodě nebo i na suchu, třeba při vytahování lodě na břeh.

Výbava lodě

- dva kusy sedaček s protiskluzovou úpravou a stehenními popruhy s bezpečnostní sponou

- vodotěsný vak se zesíleným spojem popruhů na přenášení na zádech

- vázací lano na přídi a zádi s možností zatažení pod palubu

- pružná síť na přídi a zádi pro uložení drobností a vázacího lana

- dva páry popruhových úchytů (příď a záď) s očky na bagáž

- středový úchyt pro nafukovací výztužný vak (šprajc) a pro bagáž

- nafukovací výztužný vak (šprajc)

- obvodové lano

- trubkový úchyt na přídi a zádi

- transportní vak s popruhy na nesení na zádech

- pružné smyčky s kuličkou na uchycení pumpy v popruhovém úchytu na bagáž

Jízdní vlastnosti lze obecně hodnotit jako velmi dobré. Loď je rychlá, výborně projíždí vlnami, pří průjezdu vlnami nedochází ke zpomalování. Výborně také fungoval odtokový rukáv, jehož pozice byla od posledního testu poněkud přemístěna.

Pozitivně se projevil nafukovací „šprajc“, který zpevňoval dno lodi a zlepšoval tak jízdní vlastnosti i výtlak dna.

Ovladatelnost lodi základními záběry byla na požadované úrovni. Loď ochotně reagovala na záběry a tím umožňovala posádkám velmi sportovní styl jízdy. Loď se minimálně zalévala při přímém průjezdu v souvislých vlnách.

S lodí byly úspěšně odzkoušeny manévry jako surfování na vlně nebo boční pohyb ve válci. Velkou výhodou se jevila možnost měnit celkové těžiště lodi posunováním sedaček v závislosti na hmotnosti jezdců.

Celkový dojem: loď je pohodlná, bezpečná, stabilní a dostatečně rychlá.

Celkový design: zúžením přídě a celkovým snížením profilu oproti předchozímu prototypu loď získala více na dynamice vzhledu.

Loď s dostatkem vnitřního prostoru působí robustním a odolným dojmem, který evokuje její použití jednak na divoké vodě nebo pro expediční plavby. Externí testeři se k němu vyjadřovali pozitivně, kladně hodnotili mnohé detaily a propracovanost konstrukce.

Martin Straka je produktovým manažerem Gumotexu.

Vojta Jančar je uznávaná vodácká kapacita a obchodník HG Sportu.

Nafukovací kanoe Baraka.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Hmotnost
No výrobci většinou objem lodí neuvádí, ale zkus nějakého profesora fyziky a poraď se s ním. kolik váží kubík vzduchu. Ale jinak ta váha je ve sbaleném stavu, včetně uváděných příslušenství, tj. sítěk, sedaček a bez přepravního vaku. Tohle bývá leckdy zavádějící, někteří výrobci uvádí váhy s vakem, bez sedaček, se sedačkami, takže v katalogových údajích občas nějaké to kilčo lítá. Taky se ti zdá, že když loď neseš na zádech, tak je těžší než když je nafouklá? Ahoj Vojta
  • Autor Vojta
  • Datum a čas 13.4.2007 08:07
Reaguj
Hmotnost
Hm. Lodicka pekna. Ta uvedena hmotnost 23 kg je ve vyfouknutem nebo nafouknutem stavu?
  • Autor MT
  • Datum a čas 12.4.2007 12:11
Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


Klasické vodácké maratony 2025

Klasické vodácké maratony 2025

AKTUALIZACE Vodácké maratony se konají na řekách po celém světě. Přinášíme přehled nejdůležitějších závodů, které jsou otevřené pro výkonnostní sportovce i rekreační amatéry. Podívejte se na podzimní termíny 2025 a jaro 2026.... celý článek

Morava teče lužními lesy

Botič: vodácký průvodce a kilometráž

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Mondsee je v soukromém vlastnictví, další rakouská jezera jsou na tom stejně

Mondsee je v soukromém vlastnictví, další rakouská jezera jsou na tom stejně

Jezero Mondsee v Salzkammergut vzbudilo pozornost evropské veřejnosti nikoliv kvůli přírodní kráse, ale že jeho novopečená majitelky vypověděla nájem všem komerčním objektům na břehu.
Alpy - hlavní hřeben měří 1600 kilometrů

Alpy - hlavní hřeben měří 1600 kilometrů

Alpy jsou nejvyšší a nejdelší evropské hory. Táhnou se do délky zhruba 1200 km a na šířku 130 až 300 km. Hlavní hřeben měří 1600 kilometrů.
Dolní Vltava mezi zámky Nelahozeves a Veltrusy

Dolní Vltava mezi zámky Nelahozeves a Veltrusy

Čtyři kilometry dolní Vltavy mezi zámky Nelahozevsí a Veltrusy, neboli městy Kralupy a Miřejovice se dají splout na mořském kajaku za půl hodiny, na turistické kanoi za hodinu, anebo se bez námahy
Polský vodácký styl v Pomořansku

Polský vodácký styl v Pomořansku

Pomořansko nabízí vodním dobrodruhům mnoho řek, které tečou do Baltu. Poláci po nich plují zásadně v turistických kajacích. Tyto lodě velmi připomínají české kanoe. Jsou jen o něco delší a užší a vodáci v nich
Kiteboarding na Rujaně

Kiteboarding na Rujaně

Rujana nabízí mělké moře v rozlehlých zálivech a stálý vítr ze Skandinávie, což dělá z baltského ostrova oblíbenou destinaci pro kiteboarding.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
IBTM - veletrh Mexico, Mexico City 20.-21.8. 20.8.
Sail Amsterdam Nizozemsko, Amsterdam 20.-24.8. Historické plachetnice 20.8.
Země živitelka - veletrh České Budějovice, výstaviště 21.-26.8. 21.8.
Dračí lodě Uherské Hradiště 22.-24.8. 22.8.
OC Manie Roztoky u Křivoklátu 23.-24.8. Otevřené kanoe na divokou vodu 23.8.
Dračí lodě Hluboká nad Vltavou, Bezdrev 23.8.
Výstava stanů Praha, Letňany 16.6.-24.8. 24.8.
Mezinárodní horolezecký filmový festival Teplice nad Metují 28.-31.8. 28.8.
Caravan Salon - veletrh Německo, Düsseldorf 29.8.-7.9. 29.8.
Dračí lodě Letovice, Křetínka 29.-30.8. 29.8.

Diskuse

Kareemrvpl johogiy180 johogiy180, 20.8.2025 19:53, 2 příspěvky
Sonalyijjwd johogiy180 johogiy180, 20.8.2025 19:53, 1 příspěvek
Geometry Dash: A Comprehe... geometry dash, 20.8.2025 8:41, 15 příspěvků
Geometry Dash: A Comprehe... gjfjfkukh, 20.8.2025 8:40, 15 příspěvků
odkud byla sjeta Mohelka Kuba Turek, 19.8.2025 23:12, 2 příspěvky
Centrální žlab Sněžky Lukáš Kortiš, 19.8.2025 21:57, 21 příspěvků
odkud byla sjeta Mohelka Zdeněk Hudec, 19.8.2025 21:05, 2 příspěvky
Via Ferrata Pišišvor, 19.8.2025 12:58, 2 příspěvky
boulderista boulderista, 17.8.2025 23:06, 1 příspěvek
Inu Honza, 17.8.2025 17:46, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Brdský půlmaraton Horydoly , 19.8.2025 0:39
Re: Pozor! Dojde k otevře... Horydoly , 16.8.2025 17:22
Střední Čechy turistické ... Horydoly , 16.8.2025 14:42
Pozor! Dojde k otevření b... milan šupa, 14.8.2025 19:46
Chrudim hostí kultovní zá... Horydoly , 13.8.2025 12:19
Zdeněk Štybar vstupuje do... Horydoly , 12.8.2025 0:41
Bublinky ovládnou Brno Horydoly , 9.8.2025 2:46
Polička Horydoly , 9.8.2025 2:44