Únorová Chrudimka

Na Chrudimce ve Slatiňanech.
Autor snímku Petr Celnar
Je začátek února - čas zimních radovánek. Děti stavějí sněhuláky, sáňkují, klouzají se po zamrzlých rybnících a neposypaných silnicích. Neopatrní pěšci či běžci se často stávají ležci, zblízka se seznamují s matičkou zemí a následně se sestřičkami na chirurgických odděleních.
Únorová Chrudimka
Chrudimka pod Chrudimí vtéká do polabské roviny.

Jak to viděl Kanár

HURÁ, jedeme na vodu!

HURÁ, pěkně to valí! HURÁ, konečně zase na vodě!

HURÁ, jez. Bude legrace! GLOGLOGLOGLOGLO! BRRR!

HURÁ, není mi zima! HURÁ, je to sranda!

HURÁ, stojí mi! Ta svíce! GLOGLOGLOGLOGLOGLO! Do prdele! BRRRRRRR!

HURÁ, je to sranda! VISÍM! DO PRDELE, pod vodu ne! GLOGLO - pod vodou! HELP - nad vodou! GLOGLO - pod vodou! HELP - nad vodou! GLOGLO - pod vodou! HELP - nad vodou! DO PRDELE - pod vodu! GLOGLOGLO GLOGLOGLO GLOGLOGLO GLOGLOGLOGLOGLO! DO PRDELE! DO PRDELE! DO PRDELE!

BRRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRRRRRR R RRRRRR RRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRRR! Pitomá voda!

BRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRR! Pitomej kajak!

BRRRRRRRR RRRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRRRRRR! Pitomej Kanár!

BRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRR! Pitomej nápad!

BRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRR RRRRRRRRR RRRRRRRRRRRRRR RRRRRRRRRRRRRRR! Nejvyšší čas prohlásit letošní sezónu za uzavřenou!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vodácká obtížnost popsané části toku:WW I - WW II
Charakter: širší říčka, která se přeměňuje na nížinný tok
Riziko:samozáchrana je snadná, nebezpečí hrozí jen na jezech
Znalosti: vodáci mají dobře ovládat loď
Sjízdnost: 110 cm na vodočtu ve Slatiňanech
Tábořiště: nejbližší je v Seči u přehrady
Půjčovny: Wiky Slatiňany
Doprava: železnice vede podél řeky ze Slatiňan, silnice ji sleduje celou

Doporučené vybavení: plastový kajak, zavřená kanoe, nafukovací kanoe, pádlo, plovací vesta, přilba, neoprenový oblek včetně rukavic a ponožek, nepromokavá bunda, funkční prádlo, malý lodní pytel na drobnosti, kilometráž + mapa, vodovzdorné hodinky, lékárnička, mobil, jídlo na cestu, horký nápoj v termosce

Tělo je také vystavené nešvaru zvanému lyže, který někteří škodolibí lidé rafinovaně označují jako zimní sport. V tom, že se člověk půl dne drápe na nějaký kopec, cestou mu omrzají oblíbené části jeho těla a nemůže se zbavit trýznivých myšlenek na svou svačinu ležící v batohu nezvěstného přítele a to všechno jenom kvůli tomu, aby cestou dolů stačil zlámat co nejvíce klacíků, větviček, stromků ba i stromů lemujících uzounkou cestičku zvanou turistická stezka, však většina z nás sport nevidí.

Pokojová teplota

Není proto divu, že se skupinka pěti Kačerů z Chrudimi 5. února 2004 v 15:30 sešla na loděnici ambiciozního vodáckého sdružení a vyrazila na nespoutanou Chrudimku.

Měl jsem upřímnou radost, že se mi podařilo sestavit tak početný a perspektivní tým plný mladých talentů i vyzrálých mazáků: Lenka a Petr Celnarovi, Nuny, Kanár a já. Když jsme dovázali poslední loď, naše zeleňoučké autíčko značky Lada z našeho počtu zas tak velkou radost nemělo. A když se ještě na závěr, s rozjařeným výrazem a bez sebemenšího zaváhání, usadil vedle mě Nuny, bylo patrné, že jsme u něj ztratili veškeré sympatie. Přeci jenom se teprve zajíždí, a tak by se nemělo tolik týrat. No snad mi to někdy odpustí a budem zase kamarádi!

U Rákosníčka jsem objednal téměř pokojovou teplotu -15 stupňů Celsiových, takže Nuny mohl směle vyrazit jenom v krátkém neoprénu a rukavičky mohl ledabyle ponechat v autě. Jako první vykročil k vodě neohrožený Kanár. Když však okusil teplotu vody, začal se bezmocně dobývat do zamčeného auta a na zamrzlý Práčov nemyslel nikdo.

Řeka Chrudimka.

Čtyři rozplavby

Teď už ale není cesty zpět. Ještě skupinová fotografie a vzhůru dolů po proudu až do Chrudimi. Pozvolna proplouváme Svídnicí, zavěšujeme se v každém vracáčku a zastavujeme až nad jezíkem. Kanár nás upozorňuje, že jsme zapomněli zahájit vodáckou sezónu 2004, takže to rychle napravujeme. Přemýšlíme, jak šoupnem svídnickej jezík.

Nuny navrhuje, abychom jeli všichni najednou, bok po boku. Já a Kanár se však rozhodujem pro tradiční bokovku. Jedu první, a tak si můžu krásně zblízka prohlédnout první rozplavbu letošní sezóny. Kanár se ve vodě cítí jako doma a vypadá docela spokojeně. My mu jeho upřímnou radost nezávidíme a radujeme se s ním. Necháváme se volně snášet, dokud nás proud nedoveze k dalšímu oblíbenému místečku. Je na čase vyzkoušet, jestli nám to po zimě ještě stojí a laškovné rozhraní na začátku Škrovádu je k tomu ideální.

Kanárovi to stojí znamenitě a předvádí ukázkovou svíci. Všichni z ní mají ohromnou radost. Teda kromě Kanára, který nám ukazuje, že umí (uměl) zvedat na obě strany. Po neúspěšném pokusu na levé straně následuje neúspěšný pokus na straně pravé a máme tu druhou rozplavbu nové sezóny v podání Kanára. Na Kanárovi je znát, že se postupně vypracovává při opakovaném vylévání a nasedání a již při třetí rozplavbě sezóny dosahuje vynikajícího času, s kterým je očividně nadmíru spokojen. Ale nepředbíhejme!

Řeka Chrudimka.

Co to je za ptáka?

Jak tak míjíme Škrovád a blížíme se ke Slatiňanům, začíná se pomalu šeřit. "Co to támhle visí za ptáka?", zeptá se najednou Nuny. Odpovědi se od nás však nedočkává, protože my zmateně civíme po obloze a nic nenacházíme. "No tak nevím jestli za ptáka, ale jinak je to Kanár!" odpovídá si sám. Okamžitě sklápíme hlavy zpátky k vodě a naskytuje se nám nádherný pohled na Kanára bojujícího se zákeřnou větvičkou uprostřed řeky. Kanár nakonec souboj vyhrává, ale během jeho zápolení kajak, místo aby poslušně počkal, pokračuje dále po proudu. Kanár se sice ještě chvíli zapírá o dno, ale nakonec kapituluje.

Když opouštíme Slatiňany, je už tma. Naštěstí to tady známe nazpaměť, takže nás přeci nemůže nic překvapit. Jez v Presech sjíždíme, ale jez U Velryby ze cvičných důvodů přenášíme. Chceme se pocvičit v nasazování šprajdy ve ztížených podmínkách. Kanár objevuje skvělý tobogán, takže jeden po druhém hladce kloužeme ze svahu až do vody. Paráda! Jenom Péťa doplatil na svou lenost. Nechtělo se mu vláčet kajak tak daleko, tak to zkusil jinde. Bohužel pro nás, napjaté diváky, nebylo ve tmě téměř nic vidět. O to více jsme se tedy soustředili na zvuk, který také nebyl k zahození. Kvůli přílišnému expresivnímu zabarvení si ho však radši nechám pro sebe.

Nejdůležitější je však fakt, že se urodila čtvrtá rozplavba nově započaté sezóny. Na loděnici připlouváme o půl sedmé. Nuny se neobtěžuje převlékáním, loučí se a vykračuje k domovu se slovy, že už má určitě napuštěnou vanu. Nám musí stačit loděnice, kde je větší zima než venku, ale vidina suchého oblečení nás pohání magickou silou. Kanár prohlašuje, že pro letošek už si vody užil až až, a odjíždí na kole směrem severo-severo-západ. Mě teď ještě čeká usmiřování se žigulíčkem. Tak mi držte palce!!!

Zobrazit místo World of rivers. Světové, české a slovenské řeky. na větší mapě

Horydoly.cz CHRUDIMKA na Horydoly

Chrudimka pěšky a na lodi

Nejkrásnější Chrudimka

Únorová Chrudimka

Chrudimka na deblovce i v kajaku

Na Chrudimce se utopil kanoista

Potíže s elektrárnou na Chrudimce

limit
Uvedený limit (110)se vztahuje ke starému limnigrafu u železničního mostu, kde už několik let nikdo nic neodečte. Lépe se informovat na vodočtu na jezu ve Slatiňanech min. 30 (ale je také na odchodu) nebo limnigraf ve Svídnici (hlášený na www.pla.cz) min. 50.
Celkem 1 příspěvek v diskuzi

Jak správně uschovat lyžařské vybavení po sezoně

Zážitek z lyžování je jedinečný a nezapomenutelný, ale když zimní sezóna skončí, je čas správně připravit lyžařské vybavení na dlouhodobé uložení.... celý článek

Kam nelézt 2024

Chlum v Dolní Lomnici - zámeček zmizel

Plisované sukně pro každou příležitost od značky Medicine

Plisovaná sukně od Medicine je kvintesencí stylu, který oslovuje každého, kdo si cení rafinovanosti s nádechem svobody. Bez ohledu na příležitost, tato sukně dokáže proměnit jakýkoliv outfit v něco výjimečného, přidává mu
Těchto 5 kusů oblečení od značky TATUUM se osvědčí ve skříni každé minimalistky

Minimalismus v módě není jen trend, je to životní styl, který umožňuje vyjádřit sebe skrze jednoduchost, funkčnost a stálou eleganci. Ve skříni minimalistky má každý prvek své místo a význam, a klíčem k úspěchu je
Výhody přes nejlepší zahraniční online casina v České republice 2024

Svět herních kasin můžeme z pohledu českého hráče jednoduše rozdělit na dva základní tábory, a to česká kasina, která disponují přímo českou licencí, a zahraniční kasina, která nedisponují licencí od Ministerstva financí, zároveň
4 horolezecké čtyřky na pravém břehu Bielatal

Bielatal je doporučován jako cíl prvního lezení v Sasku. V minulém díle jsme zavítali na levý břeh potoku Biela, abychom našli pár cest pro méně výkonné a více bojácné lezce. Nyní pojďme dát dohromady
Palán vyhrál stříbro a bronz ve speed skiing

Fantastický úspěch vybojoval rychlostní lyžař Radim Palán. Na mistrovství světa ve Vars získal stříbrnou medaili a na stejném místě potom ještě bronzovou ve světovém poháru. Je to nejlepší výsledek v disciplině speed

Argentina - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Karel Štěpánek 25.4. 18:30
Noční běh pro Světlušku Praha, Výstaviště 25.4. 21:00
Padání - bouldering Žihle 26.-28.4. 26.4.
Černobylské deníky - diashow Brno, základní škola Svážná 26.4. 16:00
Prague Bike Fest Praha, Výstaviště Holešovice 27.-28.4. 27.4.
Beroun bikemaraton Beroun Cyklomaraton MTB 27.4. 19:00
Malše - splutí Římov   27.4.
Valné zhromaždenie JAMES Žilina, Dom techniky   27.4.
Krakonošovo Labíčko Labe, Vrchlabí ZRUŠENO! 27.-28.4. Divoká voda 27.4.
Porubajk - cyklomaraton Ostrava, Poruba Horská kola 27.4.