Bunda na motorku: vyber podle svého stylu

Bunda na motorku: vyber podle svého stylu
Setkání motorkáře a cyklisty na sedle Obšiar.
Autor snímku Mates
SDÍLEJ:

Motorka, helma, bunda. V tomto pořadí řeší každý motorkář, co nutně potřebuje ke svému životu. Koupit správnou bundu na motocykl se zdá jednoduché, ale není tomu tak. Pokud si vyberete dobře, nebudete o bundě skoro vědět a ony vás ochrání v mnoha situacích před zraněním i nepříjemným počasím.

Jak na to

Polyamid a polyester

Výrobci dávají svým materiálům různé značky, ale v zásadě jde vždy o polyamid (PA) a polyester (PES). Polyamid je odolný a šijí se z něj svrchní vrstvy pod názvy Nylon, Kevlar, Cordura, Dynatec či Armacor. Polyester se u motorkářského oblečení používá jako zateplovací měkčí vrstva uvnitř. Pozor na oblečení, jehož součástí je polyethylen (PE), neboť taje už při teplotě 150 stupňů Celsia, což znamená, že při pádu na asfalt by se vám zapekl do kůže.

Denier

Odolné textilní materiály se označují značkou Denier (500D a 600D případně D500 a D600). To je hmotnost 9000 metrů vlákna uvedená v gramech. Čím vyšší D, tím je tkanina odolnější. Nejnamáhanější lokty se vyztužují kevlarem D1000. Vyšší čísla jsou už obvykle vycucaná z prstu.

Membrána

Odolnost proti vodě a dešti, a zároveň propustnost potu od těla zajišťují membrány, což jsou tenoučké vrstvy, které se laminují na odolné materiály samotné motorkářské bundy. Mezi známé membrány patří Goretex, Sympatex, Event nebo Dermizax. Uvádí se výška vodního sloupce, než membrána začne protékat (m), a množství vodních par, které je membrána schopna protlačit od těla (kg/m2/24 h). Čím vyšší čísla, tím lépe. Standardně se na motorkách využívají membrány s hodnotami 20 metrů / 15 kg, nejvyšší jsou 50 m / 40 kg.

Jestli zvolíte špatnou bundu na dobrou motorku, bude z toho nejenom mrzení, bude vám zima či horko, stále se budete ošívat, tuhle bude dřít a tamhle tlačit - ale to všechno také způsobí, že se nebudete moci plně věnovat řízení a tím pádem půjde do háje vaše bezpečnost na silnici či v terénu.  

Kvalitní bunda na motorku ochrání před nepříznivým počasím, udrží vás v teple a nepromokne. Zároveň větrá, pokud je třeba. Ochrání před odřeninami v případě pádu nebo před švihajícími větvičkami v zarostlém terénu. Některé modely moto bund mají všité nebo vkládací chrániče a bederní pásy. 

Pravá motorkářská kůže

Kůže je materiál, ze kterého se více než sto let šije veškeré vybavení pro jízdu na motocyklu od bot, přes bundy a kalhoty, až po rukavice. Motorkáři při tom jenom vylepšili oblečení, které staletí před nimi využívali jezdci na koních. Tradiční kožená motorkářská bunda je tedy funkční, pevná, bezpečná a konec konců stále vysoce módní.  

Vyznačuje se vysokou pevností a oděruvzdorností. Používá se především tam, kde hrozí pády ve vysokých rychlostech. Na rychlých silničních motorkách ji oblékají téměř všichni jezdci. Závodníci na okruzích oblékají rovnou kožené kombinézy.

Samostatnou kapitolou jsou motorkáři, kteří sedlají choppery nebo cruisery. Pro ně jsou kožené bundy nebo aspoň vesty součástí identity. Různě zdobený koženými bundami či aspoň vestami dávají vědět už na první pohled, kam patří.

Upjatý střih a pevnost koženého materiálu umožňuje pevné obepnutí celého těla a zároveň dobře drží všechny chrániče na svých místech. To je samozřejmě velmi důležité pro sportovní ježdění.

Kůže se právě proto nehodí na dlouhé přejezdy po silnicích, nebo dokonce na jízdu v terénu. V teplém počasí se v ní motorkář zapotí, o pohodlí při mnohahodinových jízdách nedá mluvit a volnost pohybu pro motorkáře není velká.

Textilní pohodlí a volný pohyb

Moto bundy z textilních materiálů nabízejí větší pohodlí, než kožené bundy. Kvalitní modely kombinují pevný a bezpečný svrchní materiál, nepromokavou a při tom dýchající membránu, plastové chrániče a zesílení bundy na kritických místech. Jejich střih chrání proti dešti seshora, bahnu zespoda a zároveň umožňuje větrání, pokud je to v horku potřeba.  

Levnější bundy mají uvnitř kapsy na vložení vlastních chráničů. Lepší bundy mají všité minimálně chránič páteře a chrániče loktů, k tomu umožňují instalaci zateplovacích vložek a případně dalších chráničů ramen, hrudi, boků a podobně.  

Na cestovním motocyklu oceníte vychytávky jako pohodlný střih, výrazné barvy (aby vás dobře viděli ostatní účastníci silničního provozu), velké kapsy, připravené výstupy na sluchátka z vnitřních kapes, absolutně nepromokavou kapsu na příruční elektroniku a podobně.

Motorkáři hrají geocaching a zároveň poker.

Skútr vyžaduje lehčí a civilněji vyhlížející bundu. Přes léto by měla dobře dýchat a zároveň vydržet jako obyčejná pláštěnka aspoň pár desítek minut silného deště. Vyplývá to  z využití skútrů spíš jako přibližovadel po městech, než jako sportovního náčiní. Skútrista sedne na motorku a za jakéhokoliv počasí, v městském provozu, často velmi silném a zmatečném, se dostane co nejrychleji do práce či do školy. Tam potřebuje přijít čistý a odpočatý. Nic jiného po svém stroji a tím pádem ani po oblečení nevyžaduje.

Elektroskútry na Lipně.

Naopak enduro a off road ježdění vyžaduje plně vybavené a technicky ušité bundy. Nápadné je množství kapes, do kterých si motocyklista na dlouhé jízdy po neznámé krajině, často v terénu, blátě, písku, dešti či na kluzké trávě nebo ve vlhkém lese ukládá vše potřebné. Terénní jezdec potřebuje mít při ruce nejen doklady, ale také jídlo a pití, mapu, mobilní telefon, navigaci, lékárničku...

Offroad Maraton motorky.   

Bundy určené na enduro mají stahovací pas, odnímatelný nákrčník, stahování konců rukávů na suchý zip. Lepší a dražší modely mají výstupy pro camelbag a na sluchátka, průhlednou kapsičku na předloktí k uložení mobilu nebo GPS, a mnohé další vychytávky. Před koupí si pořádně rozmyslete, co z nich využijete a jaké jsou pro vaše ježdění zbytečné.

Motokrosové bundy jsou šité také z textilních materiálů a jsou určené pouze na závodění a trénování na uzavřených terénních okruzích. Jedná se vlastně o lehký sportovní dres, pod který se umísťuje vesta s chrániči, které k tomuto motoristickému odvětví patří a jsou dokonce popsané ve sportovních řádech. Hlavní požadavek na bundu pro motokros je neomezený pohyb jezdce. 

Motorkář jede po poli nad přehradou Niedow na řece Smědá / Witka.

Pokud prší, nebo je trať velmi blátivá, přes sportovní dres oblékají motokrosaři lehké nepromokavé bundy, případně igelitové či membránové pláštěnky. Je to podobné, jako když si cyklisté vyjedou vysoko do hor, tam začne pršet nebo dokonce sněžit, a oni si přes cyklistický dres navléknou nepromokavou lehoučkou bundu. Když se podmínky během závodu zlepší, motokrosaři i cyklisté nepromokavé bundy svléknou a odhodí vedle trati, kde je vezme jejich doprovod. 

Vesty na motocykl patří 

Před bundy oblékají mnozí motorkáři ještě speciální vesty. Důvody jsou tři: bezpečnost, teplo a móda.

Reflexní žlutá vesta na motorkářovi zvyšuje pravděpodobnost přežití na dálnici i ve městě. Většina smrtelných nehod na motorce, které zaviní řidiči automobilů, má příčinu přehlédnutí. Řidiči za volantem totiž počítají s ostatními auty, jejich rychlostí, velikostí a způsobem řízení. Motorky se na silnicích chovají jinak a musejí tedy dávat autům o sobě vědět co nejvýrazněji. V tom velmi pomáhá právě žlutá vesta s našitými reflexními prvky. Oblékají ji nejčastěji motocyklisté na cestovních motorkách a na skútrech. Za horší viditelnosti, v šeru, nebo mlze, je rozdíl ve viditelnosti motorkáře v reflexní vestě a bez ní, markantní.

Cyklojízda v Praze 14.9.2013.

Textilní vesta nebo také zateplovací vložka se obléká pod bundu a slouží v chladném počasí jako ochrana proti zimě. Využívají ji všichni, kdo jezdí na delší vzdálenosti, tedy jak enduristé v terénu, tak cestovatelé na silnici.

Kožená vesta je obvykle módní doplněk, který patří v létě k chopperu. Ochrání hrudník před profouknutím, ale její hlavní funkcí je dát najevo, kam motorkář patří ak čemu se hlásí. Tomu odpovídají různé střihy, kapsy, třásně, nášivky, emblém klubu či symbol gangu.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Kolik stojí kilometr jízdy autem podle vyhlášky?

Kolik stojí kilometr jízdy autem podle vyhlášky?

Sazby za opotřebení / amortizaci auta stanovuje vyhláška Ministerstva práce sociálních věcí vždy k 1. lednu. Dá se podle ní rozpočítat nejen služební cesta, ale také náklady na spolujízdu mezi kamarády, kteří... celý článek

Jizerský guláš 2025

Slovenské dálniční známky

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů
Jizerský guláš 2025

Jizerský guláš 2025

Malé zprávičky z Jizerských hor a Lužických hor na severu v Sudetech.  
Slovenské dálniční známky

Slovenské dálniční známky

Dálniční známky na Slovensku stojí v roce 2025 pro osobní automobily 10,80 eur (10 dní), 17,10 eur (měsíc) a 90 eur (rok). Auta nad 3,5 tuny platí mýtné podle ujeté vzdálenosti.
Polsko AKTUÁLNĚ 2025

Polsko AKTUÁLNĚ 2025

Malé zprávy z velké země mezi Krkonošemi, Vysokými Tatrami a Baltským mořem, mezi Německem a Ukrajinou.
11 českých rčení. Kde se vzala a co znamenají?

11 českých rčení. Kde se vzala a co znamenají?

Jinak se mluví a jinak řeči rozumí. Co znamenají rčení? Jedná se o ustálené výroky, které zrychlují dorozumění mezi lidmi a vycházejí z aktuálního komunikačného kódu společnosti. Poslat někoho do háje, dostat világoš nebo kout

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Interalpin - veletrh Rakousko, Innsbruck 6.-9.5. Horské technologie 6.5.
IMTM - veletrh Izrael, Tel Aviv 7.-8.5. Cestovní ruch 7.5.
Lodě na Labi Nymburk 7.-11.5. 7.5.
Setkání karavanistů Nymburk 7.-11.5. 7.5.
Cestoslet - festival Běšiny 8.-11.5. 8.5.
Czech Travel Press - valná hromada Praha, CzechTourism 13.5. 14:00
Svět knihy - veletrh Praha, Holešovice 15.-18.5. 15.5.
Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 15.-18.5. 15.5.
Open House Praha 17.-18.5. 17.5.
IMEX - veletrh Německo, Frankfurt 20.-22.5. Cestovní ruch 20.5.

Diskuse

Sectghaut Bictjaimi, 7.5.2025 2:10, 121 příspěvků
Decvgdfhws Vbtjaimi, 7.5.2025 1:55, 121 příspěvků
zelené řasy? Andreas, 6.5.2025 8:12, 6 příspěvků
Inu proč brigády? Honza, 5.5.2025 20:10, 3 příspěvky
S.K.Neumann Bretislav Polák, 5.5.2025 20:00, 2 příspěvky
Inu proč brigády? HR, 5.5.2025 10:25, 3 příspěvky
taxi Praha Honza, 5.5.2025 10:05, 6 příspěvků
Inu Honza, 5.5.2025 9:50, 3 příspěvky
Inu Honza, 5.5.2025 9:44, 2 příspěvky
špastná zpráva, dobrá zpráva Fuj, 5.5.2025 7:17, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

60 let Czech Travel Press... Horydoly , 4.5.2025 19:06
Proběhněte Prahou s Janke... Horydoly , 2.5.2025 14:29
Jižní Čechy startují cykl... Horydoly , 2.5.2025 10:03
Payments To Uzbekistan Horydoly , 30.4.2025 1:30
Trhy na Mariánském náměst... Horydoly , 19.4.2025 2:52
Velikonoční speciály potě... Horydoly , 19.4.2025 2:49
Velikonoce v jižních Čechách Horydoly , 19.4.2025 2:44
Přihlaste se na Zažít měs... Horydoly , 17.4.2025 2:28