Další zbytečný fascikl: Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy
Vláda tento týden schválila Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy. Zelení aktivisté a nadšenci pro budování cyklostezek tento dokument přivítali. Podobných fasciklů však tato i minulé vlády popsaly již mnoho a není to příliš znát.
Na Strategii pracovalo mnoho let několik výzkumných ústavů, protlačovali ho politici a ptali se na něj zelení. Lhostejný nebyl ani některým starostům a zastupitelům. Co je ovšem jejím výsledkem?
Že cyklistika je zdravá a neznečišťuje ovzduší. A na budování cyklostezek budeme čerpat peníze od Evropské unie. Zbytek je souhrnem všeobecně známých faktů, výzkumných zpráv a názorů na fungování dopravy.
Autor tohoto textu odhaduje, že se díky Národní strategii cyklistické dopravy v České republice nic nezmění.
Vždy bude záležet na přístupu místních lidí, zdali chtějí jezdit na kole, nebo ne. Velká města si každý rok dávají na nátlak aktivistů do rozpočtu desítky miliónů korun na rozvoj cyklistické dopravy (rozuměj vybudování cyklostezek) a na konci roku je v lepším případě uvádějí jako nevyčerpané položky, v horších případech maskují vydané peníze na obyčejné silnice či chodníky za stavby pro cyklisty. Je jen několik výjimečných měst, které na cyklisty opravdu myslí, a lidé tam na kole jezdí do práce zcela běžně.
Cyklotrasy pro rekreační vyžití se někde budují promyšleně a s citem pro přírodu i byznys, jinde značkaři neustále bojují s ochranáři a v dalších lokalitách se zase peníze lijí do značení každé okresní silnice žlutými cykloznačkami.
REKREAČNÍ CYKLOTRASY
Existují v zásadě čtyři různé přístupy k regulaci cyklistiky v terénu. Uvádíme jejich příklady
Cyklisty nechceme a povolíme jim vjezd jen na silný nátlak veřejnosti na malou část komunikací
+ jasně dáváme najevo, že cyklisté přírodě škodí
- u větších území nelze restrikci plně dodržet, správce území je negativně vnímán veřejností, velké náklady na dohled nad cyklisty a osvětovou činnost
Příklad: Krkonošský národní park
Velcí hráči: místní orgány ochrany přírody, lesácká a myslivecká veřejnost, někteří vlastníci pozemků
Některé stávající turistické stezky a silnice označíme jako cyklistické stezky
+ stáhneme část cyklistů do vhodného koridoru, veřejné mínění to ocení
- konflikty mezi pěšími turisty, místními obyvateli a cyklisty, ohrožení cyklistů automobilovou dopravou na silnicích, zbytečné náklady na zdvojené značení (pro cyklisty a pěší, nebo cyklisty a auta), zmatek v mapách a cyklistických průvodcích
Příklad: okolí Prahy
Velcí hráči: Klub českých turistů, Ministerstvo životního prostředí, většina samospráv
Oddělíme cyklisty od pěších turistů
+ většina cyklistů pojede po doporučených a vyznačených trasách, podstatné snížení rizika střetu pěších a cyklistů, je možné vybudovat informační síť (mapy, průvodce, rozcestníky, letáky…), při dobré propagaci si rychle nakloníme veřejné mínění, místní samosprávy a podnikatelé síť cyklostezek využijí v delším časovém horizontu pro své podnikání
- časová náročnost vybudování a poté prezentace veřejnosti, zprovoznění cyklostezek stojí nějakém peníze, výběr tras musí provádět všestranně erudovaný odborník (sport, místopis, ochrana přírody, historie, podnikání…), koncept by měl být jasný a musí s ním souhlasit všechny zainteresované složky
Příklad: bývalý sovětský prostor Ralsko
Velcí hráči: některé mikroregiony a spolky obcí, kraje, mapová nakladatelství
Necháme stav samovolnému vývoji
+ v současnosti nejde o velký problém, není potřeba vyvíjet žádné úsilí, případné negativní účinky se omezují na jednu lokalitu a veřejné mínění se neobrací proti vlastníkům pozemků
- latentní konflikty občas vyvřou na veřejnost, v některých lokalitách dochází ke sporům mezi pěšími, cyklisty, ochranáři, správci lesů a majiteli pozemků
Příklad: Karlštejnsko
Velcí hráči: správy Chráněných krajinných oblastí, majitelé lesů, zemědělci
CYKLISTICKÉ ZNAČENÍ
Klub českých turistů se zaměřuje na silniční cykloturistiku a dálkové trasy
Kritika: Značení je zbytečné, protože zdvojuje běžné automobilové značení. Dálkové trasy jsou skoro k ničemu, protože kolik lidí jede za rok např. týdenní putování z Prahy do Vídně? ·
Vydavatelé map a průvodců navrhují vlastní doporučené trasy
Kritika: Výběr tras není vyrovnaný, někdy jsou vhodné pro rodiny s dětmi, jindy jde o náročnou túru. Navíc neexistuje jednotná evidence pro celou Českou republiku.
Místní organizace realizují lokální cykloznačení
Kritika: Značení v terénu není jednotné, jeho kvalita je kolísavá. Jednotlivé lokality na sebe nenavazují a nevytvářejí jednotnou síť značených cest. Propagace takových tras je mizivá.
Městské cyklostezky
Kritika: S výjimkou několika měst nejsou cyklostezky použitelné. Jejich systém není v terénu dopracovaný, cyklisty ohrožuje automobilový provoz. Nefunguje cyklistická doprava uvnitř města ani na výpadovkách směrem ven do přírody.
Diskuse
Diskuze k článku
Re: Kritika
- Autor Kuba K.
- Datum a čas 2.8.2004 15:05
Re: Re: Re: Kritika
Re: Re: Kritika
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 16.7.2004 08:41
Re: Kritika
- Autor Zdenek Bartos
- Datum a čas 15.7.2004 23:27
Kritika
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 14.7.2004 17:19
Re: Re: Ale ale
- Autor Kuba K.
- Datum a čas 14.7.2004 11:25
Re: Ale ale
- Autor pospecz
- Datum a čas 14.7.2004 08:56
Ale ale
- Autor Kuba K.
- Datum a čas 13.7.2004 15:23
Prague Bike Fest - třetí ročník cyklistického svátku na Výstavišti
Bikemaraton Beroun startuje v sobotu 26. dubna
Může se hodit
Nejčtenější články
Aktivní dovolená NEJ a TOP
Cyklomaratony pro každé kolo 2025

Bikemaraton Beroun startuje v sobotu 26. dubna

Bike maraton Vysočiny odstartuje už podvacáté poslední sobotu v květnu

Jak moderní technologie mění pobyt v přírodě
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Interalpin - veletrh | Rakousko, Innsbruck | 6.-9.5. Horské technologie | 6.5. | |
IMTM - veletrh | Izrael, Tel Aviv | 7.-8.5. Cestovní ruch | 7.5. | |
Lodě na Labi | Nymburk | 7.-11.5. | 7.5. | |
Rychlebská 30 - cyklomaraton | Javorník | Horská kola | 8.5. | |
Cestoslet - festival | Běšiny | 8.-11.5. | 8.5. | |
Extrem bike - cyklomaraton | Most | Horská kola | 10.5. | |
Mladá Boleslav Tour - cyklomaraton | Mladá Boleslav | Horská kola | 10.5. | |
Po Jesenické magistrále - cyklomaraton | Rýmařov | Horská kola | 10.5. | |
Stolové hory - cyklomaraton | Machov | Horská kola | 11.5. | |
Czech Travel Press - valná hromada | Praha, CzechTourism | 13.5. | 14:00 |
Diskuse
Ndwsgrxgzltbw | Avfginvip, 8.5.2025 14:16, 120 příspěvků |
repre do OH | Horydoly, 7.5.2025 17:15, 2 příspěvky |
Kořeny zla | Pivoň, 7.5.2025 13:28, 20 příspěvků |
No a kto že sa | Horydoly, 7.5.2025 13:15, 20 příspěvků |
repre do OH | vodák Marek, 7.5.2025 8:56, 2 příspěvky |
zelené řasy? | Andreas, 6.5.2025 8:12, 6 příspěvků |
Inu proč brigády? | Honza, 5.5.2025 20:10, 3 příspěvky |
S.K.Neumann | Bretislav Polák, 5.5.2025 20:00, 2 příspěvky |
Inu proč brigády? | HR, 5.5.2025 10:25, 3 příspěvky |
taxi Praha | Honza, 5.5.2025 10:05, 6 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Paddle Worldwide | Horydoly , 7.5.2025 19:44 |
Vodácké závody 2025 | Horydoly , 7.5.2025 19:39 |
Lodě na Labi | Horydoly , 7.5.2025 19:29 |
60 let Czech Travel Press... | Horydoly , 4.5.2025 19:06 |
Proběhněte Prahou s Janke... | Horydoly , 2.5.2025 14:29 |
Jižní Čechy startují cykl... | Horydoly , 2.5.2025 10:03 |
Payments To Uzbekistan | Horydoly , 30.4.2025 1:30 |
Trhy na Mariánském náměst... | Horydoly , 19.4.2025 2:52 |