Další zbytečný fascikl: Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy
Vláda tento týden schválila Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy. Zelení aktivisté a nadšenci pro budování cyklostezek tento dokument přivítali. Podobných fasciklů však tato i minulé vlády popsaly již mnoho a není to příliš znát.
Na Strategii pracovalo mnoho let několik výzkumných ústavů, protlačovali ho politici a ptali se na něj zelení. Lhostejný nebyl ani některým starostům a zastupitelům. Co je ovšem jejím výsledkem?
Že cyklistika je zdravá a neznečišťuje ovzduší. A na budování cyklostezek budeme čerpat peníze od Evropské unie. Zbytek je souhrnem všeobecně známých faktů, výzkumných zpráv a názorů na fungování dopravy.
Autor tohoto textu odhaduje, že se díky Národní strategii cyklistické dopravy v České republice nic nezmění.
Vždy bude záležet na přístupu místních lidí, zdali chtějí jezdit na kole, nebo ne. Velká města si každý rok dávají na nátlak aktivistů do rozpočtu desítky miliónů korun na rozvoj cyklistické dopravy (rozuměj vybudování cyklostezek) a na konci roku je v lepším případě uvádějí jako nevyčerpané položky, v horších případech maskují vydané peníze na obyčejné silnice či chodníky za stavby pro cyklisty. Je jen několik výjimečných měst, které na cyklisty opravdu myslí, a lidé tam na kole jezdí do práce zcela běžně.
Cyklotrasy pro rekreační vyžití se někde budují promyšleně a s citem pro přírodu i byznys, jinde značkaři neustále bojují s ochranáři a v dalších lokalitách se zase peníze lijí do značení každé okresní silnice žlutými cykloznačkami.
REKREAČNÍ CYKLOTRASY
Existují v zásadě čtyři různé přístupy k regulaci cyklistiky v terénu. Uvádíme jejich příklady
Cyklisty nechceme a povolíme jim vjezd jen na silný nátlak veřejnosti na malou část komunikací
+ jasně dáváme najevo, že cyklisté přírodě škodí
- u větších území nelze restrikci plně dodržet, správce území je negativně vnímán veřejností, velké náklady na dohled nad cyklisty a osvětovou činnost
Příklad: Krkonošský národní park
Velcí hráči: místní orgány ochrany přírody, lesácká a myslivecká veřejnost, někteří vlastníci pozemků
Některé stávající turistické stezky a silnice označíme jako cyklistické stezky
+ stáhneme část cyklistů do vhodného koridoru, veřejné mínění to ocení
- konflikty mezi pěšími turisty, místními obyvateli a cyklisty, ohrožení cyklistů automobilovou dopravou na silnicích, zbytečné náklady na zdvojené značení (pro cyklisty a pěší, nebo cyklisty a auta), zmatek v mapách a cyklistických průvodcích
Příklad: okolí Prahy
Velcí hráči: Klub českých turistů, Ministerstvo životního prostředí, většina samospráv
Oddělíme cyklisty od pěších turistů
+ většina cyklistů pojede po doporučených a vyznačených trasách, podstatné snížení rizika střetu pěších a cyklistů, je možné vybudovat informační síť (mapy, průvodce, rozcestníky, letáky…), při dobré propagaci si rychle nakloníme veřejné mínění, místní samosprávy a podnikatelé síť cyklostezek využijí v delším časovém horizontu pro své podnikání
- časová náročnost vybudování a poté prezentace veřejnosti, zprovoznění cyklostezek stojí nějakém peníze, výběr tras musí provádět všestranně erudovaný odborník (sport, místopis, ochrana přírody, historie, podnikání…), koncept by měl být jasný a musí s ním souhlasit všechny zainteresované složky
Příklad: bývalý sovětský prostor Ralsko
Velcí hráči: některé mikroregiony a spolky obcí, kraje, mapová nakladatelství
Necháme stav samovolnému vývoji
+ v současnosti nejde o velký problém, není potřeba vyvíjet žádné úsilí, případné negativní účinky se omezují na jednu lokalitu a veřejné mínění se neobrací proti vlastníkům pozemků
- latentní konflikty občas vyvřou na veřejnost, v některých lokalitách dochází ke sporům mezi pěšími, cyklisty, ochranáři, správci lesů a majiteli pozemků
Příklad: Karlštejnsko
Velcí hráči: správy Chráněných krajinných oblastí, majitelé lesů, zemědělci
CYKLISTICKÉ ZNAČENÍ
Klub českých turistů se zaměřuje na silniční cykloturistiku a dálkové trasy
Kritika: Značení je zbytečné, protože zdvojuje běžné automobilové značení. Dálkové trasy jsou skoro k ničemu, protože kolik lidí jede za rok např. týdenní putování z Prahy do Vídně? ·
Vydavatelé map a průvodců navrhují vlastní doporučené trasy
Kritika: Výběr tras není vyrovnaný, někdy jsou vhodné pro rodiny s dětmi, jindy jde o náročnou túru. Navíc neexistuje jednotná evidence pro celou Českou republiku.
Místní organizace realizují lokální cykloznačení
Kritika: Značení v terénu není jednotné, jeho kvalita je kolísavá. Jednotlivé lokality na sebe nenavazují a nevytvářejí jednotnou síť značených cest. Propagace takových tras je mizivá.
Městské cyklostezky
Kritika: S výjimkou několika měst nejsou cyklostezky použitelné. Jejich systém není v terénu dopracovaný, cyklisty ohrožuje automobilový provoz. Nefunguje cyklistická doprava uvnitř města ani na výpadovkách směrem ven do přírody.
Diskuse
Diskuze k článku
Re: Kritika
- Autor Kuba K.
- Datum a čas 2.8.2004 15:05
Re: Re: Re: Kritika
Re: Re: Kritika
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 16.7.2004 08:41
Re: Kritika
- Autor Zdenek Bartos
- Datum a čas 15.7.2004 23:27
Kritika
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 14.7.2004 17:19
Re: Re: Ale ale
- Autor Kuba K.
- Datum a čas 14.7.2004 11:25
Re: Ale ale
- Autor pospecz
- Datum a čas 14.7.2004 08:56
Ale ale
- Autor Kuba K.
- Datum a čas 13.7.2004 15:23
Nádherný souboj na Moraviamanovi pro Stádníka a Křivánkovou
Alpy AKTUÁLNĚ 2025
Může se hodit
Nejčtenější články

Singltrail Letňany Praha

Traily a bikeparky v Jeseníkách

Jeseníky AKTUÁLNĚ 2025

Cyklistický maraton Vysočiny: Pechkův hattrick

Polsko AKTUÁLNĚ 2025
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Eurobike - veletrh | Německo, Frankfurt | 25.-29.6. Cyklistika | 25.6. | |
Wellnesstourism - veletrh | Japonsko, Tokio | 25.-27.6. | 25.6. | |
Bike sraz na Vysočině | Polnička | 27.-29.6. Horská kola | 27.6. | |
Wallz - streetart | Plzeň, Depo2015 | 21.-27.6. | 27.6. | |
BITE - veletrh | Čína, Peking | 27.-29.6. | 27.6. | |
Drásal - cyklomaraton | Holešov | Horská kola | 28.6. | |
Vinařská 50 - cyklomaraton | Šatov | Horská kola | 28.6. | |
Granfondo Livigno Alé | Itálie, Livigno | Cyklistický závod | 28.6. | |
Náměšťský Bloudil | Náměšť nad Oslavou | Orientační závod dvojic pro horská kola a elektrokola | 28.6. | |
1000 miles | Hranice v Čechách | Ultramaraton kola, koloběžky, běh | 29.6. |
Diskuse
Docela důležité... | Kuba Turek, 26.6.2025 14:47, 5 příspěvků |
Docela důležité... | Honza, 26.6.2025 14:18, 5 příspěvků |
Docela důležité... | Laura Novotná, 26.6.2025 12:12, 5 příspěvků |
Solná komora | Novinář, 26.6.2025 11:27, 2 příspěvky |
Solná komora | Skiák, 25.6.2025 23:02, 2 příspěvky |
Inu | Piký, 23.6.2025 18:47, 5 příspěvků |
Inu | Honza, 23.6.2025 12:17, 5 příspěvků |
Moped | Rich, 22.6.2025 10:39, 8 příspěvků |
Guide?? | Honza, 20.6.2025 5:20, 55 příspěvků |
Guide?? | taky climber, 19.6.2025 13:38, 55 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Světový pohár Troja | Horydoly , 26.6.2025 15:16 |
Světový pohár Troja | Horydoly , 26.6.2025 2:57 |
Prskavec jako hologram | Horydoly Open, 25.6.2025 0:13 |
Livigno na kole | Horydoly , 24.6.2025 19:48 |
Cyklistický maraton Vysočiny | Horydoly , 19.6.2025 22:32 |
Pivo na Náplavce | Horydoly , 19.6.2025 21:22 |
Sportovní prádlo | Horydoly , 13.6.2025 16:44 |
Přípravy vrcholí | Horydoly , 13.6.2025 14:01 |